ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Bedrijfsmanagement - 2RP - Onderdelen - Toepassingen ICT/8
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2JM33
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:8
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gerené Kiki


 

KORTE OMSCHRIJVING
In hoorcolleges leert de student aan de hand van praktische voorbeelden optimaal Excel 2003 gebruiken. Nadien verwerkt de student deze kennis door oefeningen te maken: vooreerst eenvoudige oefeningen waar de verschillende elementaire handelingen en vaardigheden aan bod komen, nadien worden er moeilijkere problemen uit de praktijk aangepakt. Er wordt nadruk gelegd op automatisering en efficiëntie. De student moet in een kort tijdsbestek een probleem tot een goed einde kunnen brengen.
Een greep uit de oefeningen: maken van facturen waarbij productgegevens worden opgezocht in een prijslijst, automatisch berekenen van lonen na het ingeven van het aanvangsuur en het einduur, procentberekeningen, kortingstabellen, … Verder worden omzetcijfers verwerkt in grafieken en draaitabellen en leren ze aldus gegevens analyseren en interpreteren.

Tijdens 1 hoorcollege leert de student werken met Access 2003. Na het aanleren van de basistechnieken aan de hand van praktische voorbeelden verwerkt de student de leerstof door eenvoudige oefeningen te maken.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
  • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
  • JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
  • JM104 Creativiteit
  • JM107 Ingesteldheid tot levenslang leren
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • JM319 Accuratesse: hij kan de rechtsbronnen nauwkeurig interpreteren, zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren ?ook onder tijdsdruk-, hij respecteert afspraken en termijnen, hij maakt een accuraat gebruik van de juridische terminologie
  • JM320 Flexibiliteit: hij kan zich vlot bewegen binnen de verschillende rechtsdisciplines, hij kan zich aanpassen aan verschillende werkomgevingen, hij kan zich concentreren op studie en opzoekingswerk als creatief zijn in het opstellen van geschriften en tegelijk een vlot onderhandelaar zijn.
  • JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
  • JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
  • JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
  • JM329 Resultaatgerichtheid: hij is altijd gericht op de oplossing van problemen of het vermijden van conflicten, hij maakt de juiste afweging tussen de opportuniteit van een proces of een compromis.
  • JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
  • JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
  • JM338 ICT: hij is een gevorderd gebruiker van Microsoft Office pakket. Verder hanteert hij electronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in zijn dagdagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast kan hij werken met specifieke juridische software.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan vlot werken met Excel zodat binnen een beperkt tijdsbestek rekenkundige problemen geanalyseerd en zo optimaal mogelijk opgelost worden.
  • De student maakt zelfstandig en creatief geautomatiseerde documenten d.m.v. zoekopdrachten en berekeningen te gebruiken zodat door het wijzigen van 1 parameter het hele rekenblad herberekend wordt.
  • De student kan op een efficiënte wijze gegevens structureren in een tabel en kan vervolgens de gewenste data zonder problemen terugvinden.
  • De student kan data verwerken in een draaitabel en/of grafiek en het resultaat interpreteren.
  • De student kan de basisprincipes van Access gebruiken en kan efficiënt en economisch data beheren.
  • De student kan de zoekstrategieën van het databankonderdeel binnen Excel transformeren en integreren binnen de databank Access.
  • De student kan de aangeleerde technieken concretiseren in oefeningen en deze op zelfstandige basis oplossen.
  • De student kan met de nodige kritische zin zijn oplossingen bekijken en vergelijkt deze op juistheid met de gegeven oplossing. 
  • De student kan de verworven kennis van de verschillende Office pakketten concretiseren door gegevens uit te wisselen tussen de verschillende pakketten (Word, Excel, Access).

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Toepassingen ICT/1.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
  • Studenten moeten via WINDOWS VERKENNER elementaire handelingen kunnen uitvoeren zoals kopiëren/herbenoemen/wissen/... van files; het maken/herbenoemen/wissen/... van mappen; het ordenen van files in een netwerkomgeving.
  • Basiskennis wiskunde: omzetting naar %, voorrangsregels (+, -, *, /, of, en), interest berekenen, berekening van een percentage inclusief/exclusief, "regel van 3", ...

LEERINHOUDEN
  • Werken met het pakket Microsoft Excel 2003 en basiskennis Microsoft Access 2003.
  • Invoeren/bewerken van gegevens (kleur, kaders, lettertype, uitlijning, formaat, ...).
  • Invoeren van formules.
  • Gebruik van functies: wiskundige, logische, statistische, datum, ... (som, en, of, als, gemiddelde, max, min, aantal, nu, ...).
  • Absolute/relatieve celadressen.
  • Kopiëren/verplaatsen van cellen/formules binnen EXCEL.
  • Het gebruik van grafische elementen.
  • Pagina-instellingen, afdrukbereik.
  • Grafieken.
  • Databank binnen EXCEL: formulieren, filter, sorteren, draaitabel, subtotalen, zoeken.
  • Het maken van eenvoudige tabellen binnen ACCESS.
  • Werken met queries in ACCESS.
  • Eenvoudige rapporten en formulieren maken in ACCESS.
  • Data uitwisselen van ACCESS naar EXCEL en WORD en omgekeerd.

STUDIEMATERIAAL
  • USB memory stick.
  • Eigen cursus: extra uitleg bij het handboek MS EXCEL 2003 + extra oefeningen, basisprinvipes MS ACCESS 2003 + oefeningen (Universitas).
  • MS EXCEL 2003 - Eric Cuypers en Eddy Van den Broeck - Uitgeverij: De Boeck -
    ISBN 90 455 1574 1 (Standaard boekhandel).

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

13

 lesuren

  13,83

practicum en oefeningen:

15

 lesuren

  15,96

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

64

 klokuren

  68,09

Verdere toelichting:
  • Hoor- en werkcolleges met uiteenzettingen en uitgewerkte voorbeelden, gevolgd door practicum en oefeningen.
  • Zelfstandig verwerken van oefeningen, zowel tijdens de practicum-uren als thuis (zie studiewijzer). Tijdens de practicumlessen kunnen er vragen gesteld worden aan medestudenten of de lector. De studenten beschikken over de oplossingen van de lector en kunnen alsdus zelf hun oefeningen evalueren. Eventuele vragen over de leerstof of de oefeningen kunnen de volgende week/weken gesteld worden bij aanvang van de colleges of tijdens de practicum-uren.
  • Zelfevaluatie aan de hand van computergestuurde testen op Blackboard.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Digitaal en/of schriftelijk examen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten.
  • Indien goedgekeurd aan de hand van het examenreglement: digitaal en/of schriftelijk inhaalexamen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten.
  • Om technische redenen is het niet toegestaan na het officiële aanvangsuur aan het examen deel te nemen. De aanvangstijd zoals meegedeeld op het rooster zal strikt gehanteerd worden. Studenten dienen een kwartier op voorhand aanwezig te zijn aan het juiste lokaal. Wie te laat komt, kan dus niet meer deelnemen. De studenten dienen zich te houden aan de timing en aan de afspraken die gelden voor de examengroep waarin ze zijn ingedeeld. Het is bijgevolg niet toegestaan te wisselen van examengroep. De toezichthoudende lectoren zullen deze afspraken stipt opvolgen.
    Tijdens het examen dient er om de 5 minuten tussentijds bewaard te worden op de vereiste plaats. Indien het pakket tijdens het examen blokkeert/afsluit krijgt de student 5 minuten extra werktijd. De voorziene werktijd wordt bij de aanvang van het examen meegedeeld. Er mag niet langer worden gewerkt dan de opgegeven werktijd. Alleen bestanden die op de vereiste plaats bewaard zijn worden aanvaard. De plaats waar de bestanden moeten worden bewaard, wordt meegedeeld bij de aanvang van het examen en op de examenkopij.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,13

Tweede examenperiode
Digitaal en/of schriftelijk examen (over de leerstof Access en Excel) van 100 minuten op 20 punten.