ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Office Management - 1OF - Onderdelen - Bedrijfscommunicatie/1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1OF03
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Lange Pascale
De Smet Wouter


 

KORTE OMSCHRIJVING
In het vak Bedrijfscommunicatie leer je hoe je als toekomstig Office Manager met je klanten en collega's dient te communiceren. Je voert telefoongesprekken met een klant. Je schrijft een uitnodiging of vraagt via brief informatie. Naast deze praktische, beroepsgerichte vaardigheden stellen we je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid op punt en frissen we je kennis van spelling, woordenschat en taalzuivering op.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF208 Teamgericht kunnen werken.
  • OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF312 Correspondentie kunnen afhandelen: Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en Internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toe zien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF314 Productieve informatieverwerking: Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
  • OF315 Communicatie: interne & externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
  • OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
  • OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
  • OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
  • OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan zakelijke teksten treffend samenvatten.
  • De student kan ontvanger- en doelgericht communiceren op basisniveau.
  • De student bewaakt de inhoud van de communicatie door correcte, volledige, relevante, objectieve en overtuigende informatie te verschaffen.
  • De student kan mondelinge en schriftelijke teksten van een passende structuur voorzien.
  • De student kan teksten een verzorgde, consequente, overzichtelijke en functionele vormgeving bieden (op basis van de BIN-normen).
  • De student kan informatieve brieven, faxen en e-mails schrijven in correct Nederlands.
  • De student kan zakelijke, klantvriendelijke telefoongesprekken voeren.
  • De student beheerst de basisregels van de Nederlandse spelling.
  • De student kan de geleerde algemene en beroepsgerichte woordenschat toepassen in zijn mondelinge en schriftelijke communicatie.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Ontvanger- en doelgerichte communicatie
  • Inhoud van communicatie
  • Tekstopbouw
  • Samenvattingen
  • Zakelijke telefoongesprekken
  • Vormgeving van teksten  
  • Zakelijke brieven, faxen en e-mails: algemeen
  • Briefsoorten: informatie geven, informatie vragen, afspraak bevestigen, verzoek om medewerking e.d.
  • Spelling: werkwoorden, koppeltekens, aaneenschrijven, trema en spellingsalfabet A-L
  • Taalzuivering: lidwoorden, voorzetsels, e.d.
  • Woordenschat: algemeen en beroepsgericht

STUDIEMATERIAAL
  • Van Coillie, J. (2003). Bij de tekst. Mechelen: Wolters Plantyn.
    (handboek met theorie schriftelijke communicatie en spelling)
  • Cursus Bedrijfscommunicatie module 1 (deel 1: zakelijke communicatie + deel 2: taaloefeningen en zelfstudiepakket) 
  • Blackboard: uitwerkingen van sommige oefeningen

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  19,35

practicum en oefeningen:

7

 lesuren

  07,53

vormen van groepsleren:

3

 lesuren

  03,23

studietijd buiten contacturen:

63

 klokuren

  67,74

Verdere toelichting:

Van de studenten wordt tijdens de les een actieve deelname verwacht. Ook na de les moeten er oefeningen voorbereid worden (individueel of in groepsverband).

Tijdens de oefeningensessies is er ruimte voor coaching en persoonlijke begeleiding.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Kritische mondelinge bespreking van een zakelijke brief (per 2) (3 ptn. - tijdens de les)
    Criteria:
    1. zin voor helder en gestructureerd presenteren
    2. strategisch, aantrekkelijk en correct taalgebruik
    3. kennis van zaken
  • Telefoongesprek of feedback (3 ptn. - tijdens de les)
    Criteria:
    1. vlotheid en toonzetting
    2. gepast en correct taalgebruik
    3. efficiëntie
  • Schriftelijk examen (14 ptn. - tijdens examenweek)
    Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus
    Criteria:
    1. (geïntegreerde) kennis
    2. efficiënt en correct taalgebruik
    3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,15

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen: 14 punten

Mondeling examen: 6 punten

Criteria en onderdelen zijn dezelfde als in eerste zittijd.

De spreekopdracht(en) waarin de student in eerste zittijd slaagde, moet niet overgedaan worden in tweede zittijd. In dat geval worden de punten van eerste zittijd overgenomen voor die ene of beide spreekoefening(en).