ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Journalistiek - 2JOU - Onderdelen - Culturele actualiteit
  

Component behoort tot O.O.: Politieke en culturele actualiteit
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00081
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 5
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Doninck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING
Als toekomstig journalist-redacteur kan je hedendaagse cultuurproducten analyseren en hun betekenis schetsen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO102 De student kan creatief denken.
  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO309 De student is taalvaardig op zowel mondeling als schriftelijk niveau.
  • JO310 De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt en kent de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO315 Research en informatieverzameling: zoeken, vinden en selecteren van relevante geschreven en digitale bronnen en van relevante informanten. De student doet dat i.f.v. het journalistieke product en het medium, en desnoods onder tijdsdruk. Hiervoor beheerst hij o.m. interviewtechnieken.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

 

  • De student kan een aantal opgegeven cultuurproducten analyseren met expliciete verwijzing naar en gebruik van het readermateriaal  en de DVD "Culturele Actualiteit"
  • De student kan de cultuurtermen van het refrentiekader(zie reader) kort en bondig (4 regels) kunnen uitleggen
  • De student kan zelf verbanden kunnen leggen tussen gekozen cultuurproducten en de verklarende tekst ("Massareclame", uit P. CONRAD:De Metamorfose van de Wereld,Anthos, 1998) in de reader, en de DVD "Culturele Actualiteit"
  • De student kan de makers van deze cultuurproducten in beperkte mate in een cultuurhistorisch perspectief plaatsen
  • De student kan de cultuurproducten beeldende kunst kunnen duiden als uitdrukkingen van een  tijdsgeest met behulp van de verplichte lectuur
  • De student kan alle cultuurproducten kunnen duiden als uitdrukkingen van een  tijdsgeest met behulp van andere bronnen
  • De student kan de dagelijkse culturele actualiteit volgen zodat hij verbanden  legt tussen deze actualiteit en bredere tendenzen die behandeld worden
  • De student kan alle termen uit de referentielijst in 4 regels verklaren

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geschiedenis van de 20e eeuw
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties

Geen


LEERINHOUDEN
  • Kennismaking met en duiding van enkele opgegeven culturele producten: verschillende films, één tentoonstelling en enkele kunstwerken uit de beeldende kunst
  • Verplichte lectuur: boek over Islam
  • Reader: kopies uit cultuurhistorisch boek + referentiekader met te blokken cultuurtermen
  • DVD: Culturele Actualiteit: met documentaires over cultureel-maatschappelijke items

STUDIEMATERIAAL
  • Zelf te zoeken  journalistieke artikels in algemene en gespecialiseerde pers
  • llustratiemateriaal dat studenten over de cultuurproducten kunnen vinden
  • Verplichte lectuur: zie reader en  D. DOUWES. De islam in een notendop. Uitgeverij Bert bakker, Amsterdam, 2005.
  • Reader met gekopieerd leesmateriaal en een referentieklader met cultuurtermen (uit P; CONRAD: De Metamorfose van de wereld, Anthos, 1998.)
  • Aanbevolen lectuur: RUHRBERG, SCHNECKENBUIRGER, FRICKE en HONNEF. Kunst van de 20e eeuw. Taschen, Köln, 2001.(of latere edities)
  • DVD "Culturele Actualiteit"

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  06,21

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

59.4

 klokuren

  92,24

Verdere toelichting:
Geen

EVALUATIE

Eerste examenperiode

 

  • Drie deelexamens. Het schriftelijk deelexamen over de islam staat op 15 % van de punten. De twee mondelinge deelexamens over de dossiers staan respectievelijk op 30% en 55% van de punten. Voor de inhoud van de dossiers zie de cursus.
  • Studenten die niet aanwezig zijn op de afgesproken mondelinge deelexamens, moeten een medisch attest voorleggen: het origineel aan het secretariaat, een kopie aan de lector, en dat binnnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  De student maakt een afspraak met de lector over het tijdstip en de werkwijze waarop het examen kan worden ingehaald.I ndien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen
  • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander, en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft, volgens de procedure beschreven in de artikels 94 tot en met 97 van het OER.

Culturele actualiteit is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.


tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,55

Tweede examenperiode
  • Elk deelexamen met onvoldoende opnieuw maken. 
  • Punten voor een deelexamen waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de tweede examenperiode
  • Culturele actualiteit is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
  •