ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Journalistiek - 2JOU - Onderdelen - Communicatiesociologie
  

Component behoort tot O.O.: Communicatie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2PV16
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Assche Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING

Welke macht krijg je later als journalist? Zal jij altijd de ongenuanceerde waarheid schrijven? Waarom? Zal je de meest emotionele beelden brengen, of net niet? Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia in de samenleving. Ze staat stil bij de effecten die ze teweegbrengen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO101 De student kan strategisch redeneren.
  • JO102 De student kan creatief denken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO312 De student kan de journalistieke producten kaderen in het medialandschap in de ruime zin.
  • JO313 De student kan kritisch nadenken over eigen en andere journalistieke producten en staat open voor voortdurende bijsturing.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student bezit  inzicht in en kennis over de werking van de massamedia en hun impact op mens en samenleving
  • De student weet de (relatieve) macht van massamedia in te schatten
  • De student is vertrouwd met de belangrijkste communicatiewetenschappelijke theorieën

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

'Sociologie' en 'Communicatieleer'


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • De verschillende elementen van het massacommunicatiemodel van Maletzke zijn het uitgangspunt. De cursus valt uiteen in 5 delen :
    • De zender als massacommunicator.
    • De analyse van massacommunicatieve boodschappen en dit specifiek toegepast op journalistieke boodschappen.
    • De ontvanger van die boodschappen.
    • Effectenstudies omtrent massacommunicatie. Hoe is het denken over massamedia en de impact ervan op de samenleving/cultuur/mens veranderd sinds het ontstaan van massamedia tot nu?  

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus in telegramstijl
  • Lesnota's 
  • Tijdens de hoorcolleges worden extra documenten en teksten uitgedeeld
  • De inhoud van de hoorcolleges wordt ondersteund met audio-visueel materiaal 

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      37,27

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    38.4

     klokuren

      59,63

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Schriftelijke examen. Zowel kennis van als inzicht in de leerstof worden getoetst. De examenvragen kunnen komen uit de hoorcolleges, de syllabus, en uit het extra aangeleverd materiaal tijdens de hoorcolleges.

    Communicatiesociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     03,11

    Tweede examenperiode

    Schriftelijk examen. Examenstof blijft dezelfde

    Communicatiesociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.