ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Journalistiek - 2JOU - Onderdelen - Communicatiepsychologie
  

Component behoort tot O.O.: Communicatie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2PV17
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 51,48
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spittaels Olaf


 

KORTE OMSCHRIJVING
Waarom spreekt een Italiaan met zijn handen? Waarom komen sommige mensen altijd, en andere nooit aan het woord? Hoe dicht mag je een gesprekspartner benaderen tijdens een interview? Je leert hoe je de psychologische theorie altijd weer moet toepassen op communicatieve en journalistieke processen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JO104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JO206 De student kan teamgericht werken.
  • JO207 De student kan oplossingsgericht werken.
  • JO208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
Beroepsspecifieke competenties
  • JO311 De student heeft een ruime kijk op de wereld en kent de maatschappelijke ontwikkelingen.
  • JO314 De student kan samenwerken met anderen en toont voldoende verantwoordelijkheidszin en collegialiteit om een groepsproduct tot een goed einde te brengen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Objectieve kenmerken en eigenschappen van groepen kunnen herkennen en benoemen
  • Functioneel en disfunctioneel gedrag in de groep herkennen en hier gepast op kunnen reageren
  • Problemen bij het nemen van beslissingen herkennen en strategieën kunnen aanwenden om het beslissen gemakkelijker te maken
  • Relaties binnen een groep in kaart kunnen brengen
  • De verschillende stadia binnen de groepsontwikkeling kunnen herkennen en gepast kunnen omgaan met de prototypische problemen die in deze fasen optreden
  • De gepaste conflicthanteringsmethode kunnen aanwenden
  • Kunnen formuleren van opbouwende feedback en kritiek
  • Gedrag kunnen verklaren en voorspellen vanuit de territoriale bezitsdrang van de mens
  • Strategieën herkennen en kunnen toepassen waarmee invloed op anderen kan worden uitgeoefend
  •  Non-verbale signalen herkennen en gepast kunnen gebruiken.
  • Overtuigend overkomen
  • De eigen rol binnen de groep en de eigen invloed op het groepsfunctioneren kunnen herkennen en inschatten
  • De effecten van de media op het dagelijkse functioneren kunnen inschatten

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Psychologie en communicatieleer
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Geen


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
  • Wat is communicatie en waarom communiceren mensen?
  • Waarom maken mensen deel uit van groepen en welke soorten groepen kunnen worden onderscheiden? Welke rollen kan men binnen een groep vervullen? Hoe worden beslissingen in groepen genomen?
  • Welke fasen worden doorlopen in de ontwikkeling tot een productieve groep?
  • Hoe kan communicatie binnen een groep geobserveerd, beschreven en weergegeven worden?
  • Welke bijdrage levert de communicatietheorie en het systeemdenken bij het doorgronden van de interpersoonlijke communicatie?
  • Hoe wordt opbouwende feedback en kritiek gegeven?
  • Wat zijn de 5 communicatieaxioma's van Watzlawick?
  • Wat is territoriaal gedrag?
  • Wat is mediapsychologie en hoe belicht zij de volgende processen: selectie, interactie, onthouden, interpreteren, waarderen en attitudeverandering
  • Hoe communiceren wij met ons lichaam?
  • Functies van non-verbale communicatie
  • De betekenis van: gebaren, bewegingen, houding, stem, afstand en oriëntatie
  • Actief luisteren en overtuigend presenteren

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus: Communicatiepsychologie
  • Notities tijdens de les

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

20

 lesuren

  40,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

4

 lesuren

  08,00

studietijd buiten contacturen:

24

 klokuren

  48,00

Verdere toelichting:
Buiten de uren hoorcollege wordt er gedurende enkele weken tijd genomen om in groepjes het groepsproces en de samenwerking te bespreken aan de hand van een peer-assessment.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen (casus en toepassingsvragen) 90%
  • Taak peer-assessment 5%
  • Taak non-verbaal gedrag 5%

Voor taken/werkstukken die gelden als deelexamens met duidelijke deadlines geldt daarom volgende regel: voor een taak/werkstuk dat niet, of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.

Communicatiepsychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 04,00

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen over de cursus (casus en toepassingsvragen)  100%

Communicatiepsychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.