ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Elektromechanica - 1TCA - Onderdelen - Verkoopattitudes
  

Component behoort tot O.O.: Verkoop
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00011
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 70,72
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Geubels Rudi


 

KORTE OMSCHRIJVING

In deze onderwijseenheid staan we stil bij een aantal basishoudingen om succesvol te zijn in een technisch-commerciële situatie. We leren meer over "ons gedrag" en het belang van emoties. We gaan ook dieper in op technieken om de juiste vragen te stellen en leren hoe we "actief" kunnen luisteren. Ook het belang van professionele "netwerking" en online hulpmiddelen wordt toegelicht. Tenslotte leer je een professionele telefonische afspraak maken en staan we even stil bij het verkopen op beurzen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan:

  • de klantenbehoeften detecteren door het toepassen van de juiste vraagstellingstechnieken;
  • het eigen gedrag en dat van de klant begrijpen vanuit onze waarneming en het gebruik van de verschillende hersenfuncties;
  • de techniek van het actief luisteren beheersen;
  • een professionele afspraak via telefoon bekomen;
  • zichzelf organiseren m.b.t. het opstellen van een professioneel netwerk;
  • zich optimaal voorbereiden op een verkoopbezoek;
  • zich optimaal voorbereiden op een beursbezoek.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • De student heeft voldoende schriftelijke communicatievaardigheden om in een compact verslag te rapporteren.
  • De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement

LEERINHOUDEN
  • Onze hersenen, onze waarneming en ons gedrag.
  • Technieken van vraagstelling.
  • Het “actief luisteren”.
  • De voorbereiding en persoonlijke organisatie.
  • Het bepalen van SMART doelstellingen.
  • De “win-win” filosofie.
  • Pro-actief netwerken.
  • Professioneel telefoneren met het oog op het bekomen van een afspraak.
  • Verkopen op beurzen.

STUDIEMATERIAAL
  • Renkema, J. (2005). Schrijfwijzer Compact. Den Haag: Sdu. (263 p.; ISBN 90 12 10826 8)
  • Cursus Verkoopattitudes, R. Geubels, Departement Elekromechanica

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  38,18

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

40.72

 klokuren

  57,58

Verdere toelichting:
  • Voor elke les wordt een schriftelijke voorbereiding vewacht.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
  • Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.
  • Bij het niet kunnen voorleggen van de vereiste lesvoorbereiding, wordt telkens één punt van het examenresultaat afgetrokken.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 04,24

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen met kennis en toepassingsvragen.
  • Bij veelvoudige fouten op het Nederlandse taalgebruik (in het bijzonder spelling en zinsbouw) brengen we 2 punten (10%) in mindering op de totaalscore van het examen.