ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Elektromechanica - 2TCA - Onderdelen - Zakelijk Frans
  

Component behoort tot O.O.: Frans
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00370
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 50
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 65
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Goris Evelyn


 

KORTE OMSCHRIJVING

In deze onderwijseenheid staat Frans synoniem met communiceren: telefoneren, mailen, afspraken maken en vergaderen zijn een greep uit de vaardigheden die de student met de cursus "Zakelijk Frans" zal ontwikkelen. De student overwint zo de schrik om in het bedrijfsleven over te schakelen naar het Frans.
De student zal ook leren in discussie te gaan rond een socio-economisch of socio-cultureel onderwerp daar een TCA-bachelor over alles moet kunnen meepraten tijdens bv. een verkoopsgesprek.

 

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
  • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

.

    1. De student kan telefoneren met Franstalige professionele contacten.
    2. De student kan zakelijke mails begrijpen en opstellen in het Frans.
    3. De student kan vergaderen met Franstalige professionele contacten: correct uitnodigen voor vergadering, actief deelnemen aan een vergadering, een vergadering voorzitten, verslag uitbrengen van een vergadering.
    4. De student kan meepraten met Franstalige professionele contacten over onderwerpen van socio-economische en socio-culturele aard (debatten).
    5. De student kan typische fouten gemaakt door Nederlandstaligen in het zakelijk Frans vermijden. (woordenschat, grammatica: werkwoorden in het heden, de toekomst, het verleden)

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
  • Niveau A2 van Europees referentiekader aanbevolen.


 


LEERINHOUDEN
  • Documenten die circuleren in bedrijven (mails, enz) met luister-, spreek-, lees- en schrijfoefeningen.
  • Behandelde thema’s zijn oa: telefoneren, mailen, onthaal klant, een vergadering bijwonen, de behoeften van een klant doorgronden, spreken in publiek, een debat modereren enz.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Zakelijk Frans, departement Elektromechanica, E. Goris, 2007-2008, (opgelet: extra kopieën worden tijdens de lessen uitgedeeld).
  • Extra teksten en oefeningen.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  42,19

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

35

 klokuren

  54,69

Verdere toelichting:
  • De belangrijkste werkvorm is het onderwijsleergesprek.
  • Er worden interactieve oefeningen gemaakt. Elke student komt regelmatig aan het woord.
  • Extra oefeningen (bv. via blackboard).

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen (80% vd punten) waarin begrijpen, schrijven en kennis getest worden met de nadruk op geijkte formules, vervoeging werkwoorden in de meest courante wijzen en tijden, vraagstelling, inhoud van bepaalde geziene teksten
  • Tijdens de lessen worden de studenten permanent geëvalueerd (20% van de punten):mondelinge rollenspelen of gesprekken (7,5%), spreken in publiek en moderatie debat (7,5%), 2 aangekondigde testen (5%)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,13

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen (80% vd punten) waarin begrijpen, schrijven en kennis getest worden met de nadruk op geijkte formules, vervoeging werkwoorden in de meest courante wijzen en tijden, vraagstelling, inhoud van bepaalde geziene teksten 
  • Opgelet: behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden. (20%)