ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Elektromechanica - 3ISE - Onderdelen - Eindwerk
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00422
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:9
Aantal studiepunten: 15
Wegingscoëfficient: 15
Totaal aantal contacturen: 1
Totaal studietijd: 390
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beylemans Amedee


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het eindwerk is het sluitstuk van je opleiding en de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen. Met je eindwerk toon je aan dat je in staat bent om een multidisciplinaire taak uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende techniciteit en minstens 70% aantoonbaar eigen werk.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden en een besluit nemen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM329 De student is in staat om eenvoudige onderhoudsactiviteiten in te schatten.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
  • EM333 De student kan een eenvoudig productieproces analyseren.
  • EM341 De student is in staat om een meet- en regelsysteem te herkennen tussen een veelvoud van applicaties en om van daaruit, met de nodige kennis van de toegepaste meet- en regelprincipes, onderhoudwerkzaamheden, kalibraties en testen uit te voeren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
  • EM346 De student is in staat om een commerciële communicatie aan te gaan vanuit het begrijpen van ons basis menselijk gedrag en vanuit positieve, ethische waarden met een win-win resultaat als einddoel.
  • EM347 De student is in staat om het gedrag van zijn gesprekspartner te analyseren en hierop afgestemd en flexibel en creatief te reageren met het oog op de realisatie van elkaars belangen.
  • EM348 De student is in staat om de verschillende fasen van de industriële verkoopcyclus te herkennen, te begrijpen en middels toepassing van juiste vraagtechnieken de werkelijke korte en lange termijn klantenbehoefte te detecteren. en te verzorgen.
  • EM349 De student is in staat tot het brengen van een professionele verkooppresentatie die naadloos aansluit bij een aanbieding/offerte.
  • EM350 De student kan goed voorbereid de verschillende onderhandelingssituaties aangaan via positionele of principiële technieken.
  • EM351 De student is in staat om het totale product te bekijken vanuit verschillende marketingaspecten (4P's) om te komen tot het opstellen van een gepast marketingplan in een B2B omgeving.
  • EM352 De student is in staat om het beheer van de klantenrelaties en persoonlijke organisatie efficiënt uit te voeren a.d.h.v. concrete (elektronische) hulpmiddelen.
  • EM353 De student is in staat om de impact te begrijpen van een vooropgesteld product of dienst in relatie tot de aanwezige productie/planning/logistieke systemen bij de klant of leverancier in bedrijfseconomische context.
  • EM354 De student is in staat om in verschillende talen een verkoopsgesprek te voeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan zelfstandig analyseren van leerinhouden , verwerken van begrippen, concepten en structuren.
  • De student is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Minimum 110 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement elektromechanica.
  • Uiterlijk op 26/10/07 in het bezit zijn van een goedgekeurd en door alle partijen ondertekend stage- & eindwerkovereenkomst .
  • Goedgekeurd en ondertekend eindwerkopdracht.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Multiprojecten TCA
  • Bedrijfsmanagement
  • Duits
  • Veiligheid en VCA
  • Aandrijftechnieken
  • Strategie en onderhandelen
  • Stage

Andere begincompetenties
  • Uiterlijk op 26/10/07 in het bezit zijn van een goedgekeurd en door alle partijen ondertekend stage- & eindwerkovereenkomst.
  • Goedgekeurd en ondertekend eindwerkopdracht.

 


LEERINHOUDEN
  • Het eindwerk sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
  • Het  is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld een studie kan opzetten, uitvoeren en weergeven.
  • Het eindwerk  is een oefening in schriftelijk taalgebruik en rapportering.
  • Bij het eindwerk hoort een mondelinge presentatie en een verdediging voor een jury (lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld).



STUDIEMATERIAAL
  • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
  • Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
  • Handleidingen en technische data aangeboden door het stage- & eindwerkbedrijf

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

389

 klokuren

  99,74

Verdere toelichting:
  • Informatiesessie in week 50.
  • Essay maken.
  • De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar promotor en de opleidingscoördinator uiterlijk op 14 maart 2008.
  • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
  • Het eindwerk wordt, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 6 juni 2008 te 17.00 u.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het eindwerk evaluatieraster (10%).
  • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider (10%).
  • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld (80%).
  • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
  • Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
  • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
  • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 00,26

Tweede examenperiode
  • Evaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het eindwerk evaluatieraster (10%).
  • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider (10%).
  • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld (80%).
  • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
  • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
  • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.