ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Elektromechanica - 3OHT - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
00394Aandrijftechnieken3
00395Onderhouds- en bewakingsmetingen3
00396Multiprojecten OHT9
00397|---Labo onderhoudstechnieken-
00398|---Labo onderhoudsmetingen-
00399|---Labo aandrijftechnieken-
00400|---Labo automatisatie-
00401Bedrijfsmanagement6
00402|---Bedrijfsmanagement-
00403|---Socio-economische vorming-
3OT80Duits3
3OT27Veiligheid en VCA3
3OT81Stage18
3OT82Eindwerk15
 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Aandrijftechnieken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00394
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Pauw Erik


 

KORTE OMSCHRIJVING

Je verwerft inzicht in (VE-)schakelingen, toegepast in de elektronische motorcontrole (DC-AC en positieregeling). Je kunt omgaan met elektronische motorsturingen. Je herkent de verschillende types motorsturingen. Je kunt de samengestelde delen bemeten. Je kunt de belangrijkste parameters instellen en het belang ervan nagaan. Je wordt vertrouwd met het gebruik van service-manuals en data-boeken.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student verwerft inzicht in VE-schakelingen toegepast in de elektronische motorcontrole:
    • Aandrijving van DC-motoren gevoed vanuit het wisselstroomnet
    • Aandrijven van AC-motoren via frequentieomvormers
  2. De student verwerft inzicht omtrent PBM en gebruik van IGBT
  3. De student leert een elektrische positiesystemen met servomotor te configureren
     

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Vermogenselektronica
  • Elektriciteit
  • Elektrische machines

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Sturing DC-motor gevoed vanuit het wisselstroomnet
    • Opbouw van een thyristorgeregelde gelijkstroomaandrijving
    • Kwadranten van een aandrijving
    • Mogelijkheid om de snelheid van een DC-motor te wijzigen d.m.v.veranderlijke ankerspanning
    • Mogelijkheden om de draairichting te wijzigen
    • Aandrijvingen en remmen : 1-kwadrant – meer-kwadrant
    • Antiparallelschakeling van de mutators : met kringstroom en kringstroomvrij
    • Regelkringen (n en I).
  • Sturing asynchrone motoren d.m.v. frequentieomvormer
    • Mogelijkheden tot snelheidssturing van een asynchrone motor
    • Frequentieverlaging met constante flux
    • Frequentieverhoging met veldverzwakking
    • Opbouw van een frequentieomvormer – soorten
    • Invertor met constante spanningstussenkring, met IGBT’s en PBM
    • Stuur- en regelkring
    • Scalaire regeling
    • Vektorregeling
    • Voornaamste parameters.                                                                       
  • Elektrische positiesystemen : definities en principes van servomechanismen.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Aandrijftechnieken, departement elektromechanica, E. De Pauw
  • Beschikbare literatuur, informatie en documentatiebronnen .

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  23,08

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

57

 klokuren

  73,08

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges.
  • Zelfstudie.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen.
  • Exacte examentijd wordt op het examenrooster weergegeven

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen.
  • Exacte examentijd wordt op het examenrooster weergegeven

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Onderhouds- en bewakingsmetingen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00395
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Broeck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. De student kan de correlatie van verschillende parameters bij elektromotoren analyseren door middel van smart sensors.
  2. De student kan aan de hand van case study’s een onderhoudsstrategie opbouwen.
  3. De student kan de interactie met de dienst productie van een bedrijf inschatten.
  4. De student kan een strategie van permanente monitoring uitwerken.
  5. De student kan de specifieke meetresultaten van een proximity probe interpreteren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Onderhoudsmetingen 2OHT
  • Onderhoudstechnieken 2OHT



Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Geen

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Case-studies.
  • Permanente monitoring.
  • Proximity-probes.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Onderhouds- en bewakingsmetingen, J. Van den Broeck, departement Elektromechanica

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  23,08

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

57

 klokuren

  73,08

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges met praktische oefeningen en casestudies.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen waarbij vooral het redeneringsvermogen van de student wordt beoordeeld.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen waarbij vooral het redeneringsvermogen van de student wordt beoordeeld.

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Multiprojecten OHT
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Labo aandrijftechnieken
Labo onderhoudsmetingen
Labo onderhoudstechnieken
Labo automatisatie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00396
Academiejaar: 2007-2008
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:
Aantal studiepunten: 9
Wegingscoëfficient: 9
Totaal aantal contacturen: 116
Totaal studietijd: 234
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Casteels Jan
De Pauw Erik
Duschek Cois
Lemmens Marc
Pauwels Bert
Van den Broeck Jo
Vangrunderbeek Olivier


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
  2. Student kan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen op het juiste moment en in een gegeven context.
  3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren
  4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
  5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project
  6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren
     

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Minimum 100 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement Elektromechanica

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • geen

Andere begincompetenties
  • geen

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Labo onderhoudstechnieken
  

Component behoort tot O.O.: Multiprojecten OHT
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00397
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 17
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 39,78
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Vangrunderbeek Olivier


 

KORTE OMSCHRIJVING
De opleidingsonderdelen labo onderhoudstechnieken, labo onderhoudsmetingen, labo aandrijftechnieken en labo automatisatie zijn verweven in de twee in-house projecten en het project dat door de industrie wordt aangeleverd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
  2. Student kan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen op het juiste moment en in een gegeven context.
  3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren
  4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
  5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project
  6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Minimum 100 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement Elektromechanica

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Bedrijfsmanagement & introductiecursus projectmatig werken

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste en tweede programmajaar
  • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Dhr. F. Bekx

STUDIEMATERIAAL
  • Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2AUT
  •  Relevante vakliteratuur, websites, databanken en  technische specificaties van diverse fabrikanten

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

18

 lesuren

  45,25

studietijd buiten contacturen:

19.78

 klokuren

  49,72

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Volledig overzicht van de verschillende evaluatiemomenten en -criteria vind je in de syllabus multiprojecten

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 05,03

Tweede examenperiode
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Labo onderhoudsmetingen
  

Component behoort tot O.O.: Multiprojecten OHT
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00398
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 33
Totaal aantal contacturen: 38
Totaal studietijd: 77,22
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Pauwels Bert
Van den Broeck Jo


 

KORTE OMSCHRIJVING
De opleidingsonderdelen labo onderhoudstechnieken, labo onderhoudsmetingen, labo aandrijftechnieken en labo automatisatie zijn verweven in de twee in-house projecten en het project dat door de industrie wordt aangeleverd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
  2. Student kan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen op het juiste moment en in een gegeven context.
  3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren.
  4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
  5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project.
  6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Minimum 100 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement Elektromechanica.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Bedrijfsmanagement & introductiecursus projectmatig werken

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste en tweede programmajaar.
  • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Dhr. F. Bekx.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2AUT.
  •  Relevante vakliteratuur, websites, databanken en  technische specificaties van diverse fabrikanten.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

36

 lesuren

  46,62

studietijd buiten contacturen:

39.22

 klokuren

  50,79

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Volledig overzicht van de verschillende evaluatiemomenten en -criteria vind je in de syllabus multiprojecten.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,59

Tweede examenperiode
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Labo aandrijftechnieken
  

Component behoort tot O.O.: Multiprojecten OHT
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00399
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 58,5
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Pauw Erik


 

KORTE OMSCHRIJVING
De opleidingsonderdelen labo onderhoudstechnieken, labo onderhoudsmetingen, labo aandrijftechnieken en labo automatisatie zijn verweven in de twee in-house projecten en het project dat door de industrie wordt aangeleverd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
  2. Student kan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen op het juiste moment en in een gegeven context.
  3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren
  4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
  5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project
  6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Minimum 100 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement Elektromechanica

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Bedrijfsmanagement & introductiecursus projectmatig werken

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste en tweede programmajaar
  • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Dhr. F. Bekx

STUDIEMATERIAAL
  • Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2AUT.
  •  Relevante vakliteratuur, websites, databanken en  technische specificaties van diverse fabrikanten.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

27

 lesuren

  47,79

studietijd buiten contacturen:

27.5

 klokuren

  48,67

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Volledig overzicht van de verschillende evaluatiemomenten en -criteria vind je in de syllabus multiprojecten

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,54

Tweede examenperiode
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Labo automatisatie
  

Component behoort tot O.O.: Multiprojecten OHT
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00400
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 29
Totaal studietijd: 58,5
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Casteels Jan
Duschek Cois
Lemmens Marc


 

KORTE OMSCHRIJVING
De opleidingsonderdelen labo onderhoudstechnieken, labo onderhoudsmetingen, labo aandrijftechnieken en labo automatisatie zijn verweven in de twee in-house projecten en het project dat door de industrie wordt aangeleverd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
  • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
  • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
  • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
  • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
  • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
  • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
  • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
  • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
  • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
  2. Student kan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen op het juiste moment en in een gegeven context.
  3. Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren
  4. Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
  5. Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project.
  6. Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Minimum 100 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement Elektromechanica.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Bedrijfsmanagement & introductiecursus projectmatig werken

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste en tweede programmajaar.
  • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Dhr. F. Bekx.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2AUT.
  •  Relevante vakliteratuur, websites, databanken en  technische specificaties van diverse fabrikanten.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

27

 lesuren

  47,79

studietijd buiten contacturen:

27.5

 klokuren

  48,67

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Volledig overzicht van de verschillende evaluatiemomenten en -criteria vind je in de syllabus multiprojecten.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,54

Tweede examenperiode
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Socio-economische vorming
Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00401
Academiejaar: 2007-2008
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 69
Totaal studietijd: 156
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Bekx Frank


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
  • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Zie fiche bedrijfsmanagement
  • Zie fiche socio-economische vorming

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Alle opleidingsonderdelen in het 2de jaar gevolgd hebben.

Andere begincompetenties
  • Geen

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Bedrijfsmanagement
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00402
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 43
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 67,08
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bekx Frank


 

KORTE OMSCHRIJVING

Wanneer je eind dit academiejaar als jong en ambitievol afgestudeerde in de industrie terechtkomt, wordt je overrompeld met veel zaken die tegelijk op je af komen.

Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen, zodat je kritisch leert luisteren naar uw omgeving, en vooruit denkt over de maatschappij en bedrijfsstructuur waarin je terecht zal komen. 

Door samen met mij interactief deze cursus bedrijfsmanagement te bestuderen verruim je jouw inzicht met betrekking tot:

  • Organisatiestructuren en -culturen
  • Arbeidsvormen en -structuren
  • Bedrijfsmanagement en -productie
  • Beroepsmatige en -ethische dilemma's
  • Mindmapping en planning
  • Omgevingsfactoren
  • Presentatie en rapportering

Deze cursus Bedrijfsmanagement is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker, omdat hij er ontegensprekelijk voor zal zorgen, dat u zich enerzijds qua maatschappelijke verantwoordelijkheid sneller integreert en dat u anderzijds sneller oriënteert in uw eerste job!


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
  • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
  • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
  • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
  • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
Beroepsspecifieke competenties
  • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verwerft inzicht in en kan zich met kennis een mening vormen over organisatiestructuren & -culturen
  • De student begrijpt de organisatie van de arbeidsmarkt, en kan arbeidsvormen en -structuren onderscheiden
  • De student begrijpt de bouwstenen noodzakelijk voor modern en goed bedrijfsmanagement
  • De student kent verschillende soorten productievormen en de daarop mogelijk toepasbare optimalisatievormen
  • De student kan de basistools van MS-Project gebruiken en toepassen op projectwerk
  • De student kan zich een helder beeld vormen van alle omgevingsomstandigheden die de bedrijfswereld kunnen beïnvloeden

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • Geen

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Alle opleidingsonderdelen in het 2de jaar gevolgd hebben

Andere begincompetenties
  • Geen

LEERINHOUDEN
  • Student kan qua projectvoorbereiding mindmap ontwikkelen en converteren naar MS-Project
  • Student kan projectplanning opmaken in MS-Project en daaraan alle nodige resources koppelen inclusief hun prijzen en zo komen tot een projecttotaalprijs. Hij/zij kan ook projectmijlpalen in planning opnemen…
  • Student kan het effect van globalisering op bedrijfsmanagement situeren
  • Student begrijpt de verschillende leiderschapsstijlen en leerstijlen
  • Student kent het verschil tussen beroepsethiek en bedrijfsethiek
  • Student begrijpt de arbeidsmarkt en kan daarin het onderscheid maken tussen arbeidsdeling en -verdeling
  • Student kan verband tussen Europese overlegstructuur en plaatselijk bedrijf en vakbonden situeren,
  • Student kent motiveringstechnieken
  • Student kent de verschillende productievormen en productie optimalisatie vormen, en daarbij horende planningsvormen (oa. ook MS-Project)
  • Student kan op heldere wijze het verband situeren tussen productie en onderhoud,
  • Student kan op heldere wijze alle omgevingsfactoren van het bedrijf in kaart brengen en bespreken
  • Student begrijpt het belang van assertief en correct rapporteren

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Bedrijfsmanagement, departement elektromechanica, Frank Bekx

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

27

 lesuren

  40,25

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

37.08

 klokuren

  55,28

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
  • LCD-projector en schrijfbord met stiften
  • E-campus pc-netwerkomgeving waarop MindManagerPro ENG kan worden gebruikt, om mindmap op te maken, die rechtstreeks kunnen worden geconverteerd naar MS-Project
  • E-campus pc-netwerkomgeving waarop MS-Project 2003 NL kan worden gebruikt, om Gant-planningen te leren maken
  • BlackBoard netwerkomgeving waarop na elke les mogelijke examenvragen uit die les worden geplaatst

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • 100%  punten op theoretisch schriftelijk examen

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 04,47

Tweede examenperiode
  • 100%  punten op theoretisch schriftelijk examen
  • Tijd voor examinering in tweede examenpiode: 2 uur

 

 

3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Socio-economische vorming
  

Component behoort tot O.O.: Bedrijfsmanagement
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00403
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: M:9
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 57
Totaal aantal contacturen: 39
Totaal studietijd: 88,92
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Talboom Sven


 

KORTE OMSCHRIJVING

Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidovereenkomst?  Wat zijn extra-legale voordelen?  Heb ik als afgestuurde student recht op vakantie?  Hoe ziet de balans van een onderneming eruit?  En wat houden de ISO-normen precies in?

Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
      • De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader.  Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
      • De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
      • Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de  sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • Geen

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • Alle opleidingsonderdelen in het tweede jaar bachelor elektromechanica gevolgd hebben.

      Andere begincompetenties
      • Geen

      LEERINHOUDEN
      • Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
      • Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
      • Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
      • Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
      • Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8) .
      • Slides.
      • Addenda die op Blackboard worden geplaatst.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      36

       lesuren

        40,49

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      49.92

       klokuren

        56,14

      Verdere toelichting:
      • Hoorcollege met oefeningen.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk multiple-choice vragen.

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,37

      Tweede examenperiode
      • Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk multiple-choice vragen.

       

       

      3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Duits
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: -:-
      Code: 3OT80
      Academiejaar: 2007-2008
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: M:7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma:
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Duits
      Lector(en): De Naeyer Katelijn


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Het vak technisch Duits biedt de student(e) een inleiding in de Duitse taal en cultuur met de nadruk op technisch vakjargon.

      Er wordt rekening mee gehouden dat de meeste studenten geen basiskennis Duits bezitten; ze nemen wel interactief deel aan de lessen die ondersteund worden door multimedia.

      Aan het einde van de module moet de student(e) basisgrammatica en basiswoordenschat onder de knie hebben om technische documenten, (montage)handleidingen e.d. te kunnen vertalen en interpreteren.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
      • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
      • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
      • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
      Beroepsspecifieke competenties
      • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. De student kan aan de hand van de aangeboden vaktechnische Duitstalige woordenschat instructies, handleidingen en  technische teksten begrijpen, interpreteren en samenvatten.
      2. De student kan grammaticale structuren begrijpen en enkele basisregels zelf toepassen.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      De student heeft voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • geen

      Andere begincompetenties
      • geen

      LEERINHOUDEN
      • Basisgrammatica.
      • Technische teksten (bv. handleidingen, krantenartikels,…).
      • Technische woordenschat.

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus Technisch Duits, departement elektromechanica
      • Actuele teksten op Blackboard.
      • Vertaalwoordenboek Duits-Nederlands.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      27

       lesuren

        34,62

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      48

       klokuren

        61,54

      Verdere toelichting:
      • Vertaalopdrachten in groep
      • Hoorcollege in combinatie met leergesprek.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Permanente evaluatie voor de presentatie van de technische teksten; lessen bijwonen is essentieel voor dit onderdeel : 15% van de punten.
      • Op het einde van de module wordt een schriftelijk examen georganiseerd (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst): 85% van de punten.

      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,85

      Tweede examenperiode
      • Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (15%).
      • Schriftelijk examen  (grammatica, woordenschat, vertalen van een technische tekst en interpreteren van een ongeziene technische tekst): 85% van de punten.

       

       

      3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Veiligheid en VCA
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: -:-
      Code: 3OT27
      Academiejaar: 2007-2008
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: M:7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma:
      Examencontract: niet mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Bekx Frank


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De industrie en voor Seveso bedrijven ook het Ministerie van Arbeid en Tewerkstelling vereisen een minimale uniforme manier van veilig werken, van elke hogergeschoolde technieker verantwoordelijk voor het onderhoud en de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties.
      Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:

      • dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
      • dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
      • dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
      • dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
      • dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.

        Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        1. De student kan veilig werken.
          DEEL I:  De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden.
          DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
        2. De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
        3. De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
        4. De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
          a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone).
          b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties.
          Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/ISE/TCA, departement elektromechanica .

         


      • Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Alle opleidingsonderdelen in het tweede programmajaar

        Andere begincompetenties
        • geen

        LEERINHOUDEN
        • DEEL I:
          • = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen.
          • = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
            • Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
            • Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
            • Werkvergunningen.
            • Bedrijfsnoodplan.
            • Lawaai en omgeving.
            • Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
            • Stralingsgevaar.
            • Asbestgevaar.
            • Gevaarlijke producten.
            • Brandbeveiliging (explosiegevaar).
            • Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
            • Besloten ruimten.
            • Hijsen, tillen en dragen.
            • Struikelen, uitglijden en vallen.
            • Machines en gereedschappen.
            • Persoonlijke beschermingsmiddelen.
            • Werken in de hoogte.
        • DEEL II:
          • = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
            • Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
            • VCA-implementatie.
            • Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
        • DEEL III:
          •  = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.

        STUDIEMATERIAAL
      • Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
      • Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
      • Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
      • 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op elke pc in EMI-ruimte raadpleegbaar.
      • Leervraaggesprekken in groepsverband.
      • LCD– en overheadprojectie.
      • Bordschema’s.

      • WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        27

         lesuren

          34,62

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        48

         klokuren

          61,54

        Verdere toelichting:
        • Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen.
        • Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie.

        .


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
        • Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1 x 60 minuten.

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         03,85

        Tweede examenperiode
        • 100% punten: Schriftelijk examen gaat deels over de praktische PVI- opleiding en deels over de theoretische opleiding op campus Boom (Tijd voor examinering 2e zit = 2 x 60 minuten).
        • Behalen VCA-certificaat in tweede examenperiode is uitgesloten.

         

         

        3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Stage
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: -:-
        Code: 3OT81
        Academiejaar: 2007-2008
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: M:8
        Aantal studiepunten: 18
        Wegingscoëfficient: 18
        Totaal aantal contacturen: 0
        Totaal studietijd: 468
        Deeltijds programma:
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beylemans Amedee


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijdens je stage krijg je de kans om,  in een realistische arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken wordt je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! 
        Tijdens de stageperiode besteed je evenees extra aandacht aan veiligheid en ontwikkeling van je sociale vaardigheden. Daarbij komen ethiek en deontologie van het beroep ook aan bod. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan je stage- en lectorbegeleider.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
        • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
        • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
        • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
        • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
        • Rapportering
        • Ethiek en deontologie
        • Sociale vaardigheden
        • Projectmatig en multidisciplinair werken

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Minimum 110 studiepunten verworven hebben in de eerste twee studiejaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement elektromechanica.

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Multiprojecten

        Andere begincompetenties
        • geen

        LEERINHOUDEN
        • leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en specifieke leerinhoud eigen aan de uit te oefenen taken tijdens de stageperiode

        STUDIEMATERIAAL
        • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
        • Syllabus Industriële projectweek, departement elektromechanica

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        468

         klokuren

          100,00

        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie in week 50.
        • Stage-opdracht .
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en lectorbegeleider.
        • Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
        • Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Evaluatie van Lector-stagebegeleider (30%).
        • Evaluatie van bedrijfsbegeleider (70%).
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
        • Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
        • Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan
          niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
        • familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.

        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        • geen

         

         

        3 Elektromechanica - 3OHT - Onderdelen - Eindwerk
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: -:-
        Code: 3OT82
        Academiejaar: 2007-2008
        Type: kernondersteunend
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: M:9
        Aantal studiepunten: 15
        Wegingscoëfficient: 15
        Totaal aantal contacturen: 1
        Totaal studietijd: 390
        Deeltijds programma:
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beylemans Amedee


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Het eindwerk is het sluitstuk van je opleiding en de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen. Met je eindwerk toon je aan dat je in staat bent om een multidisciplinaire taak uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende techniciteit en minstens 70% aantoonbaar eigen werk.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
        • EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
        • EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
        • EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
        • EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
        • EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
        • EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
        • EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
        • EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
        • EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
        • EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
        • EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
        • EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
        • EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
        • EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
        • EM321 De student is in staat om installaties/machines, of delen ervan, na onderhoudsactiviteiten af te regelen, te testen, op te starten en in dienst te nemen.
        • EM325 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire en onderhoudsspecifieke kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
        • EM327 De student is in staat om onderhoudsactiviteiten uit te voeren.
        • EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
        • EM331 De student kan predictieve of conditionele onderhoudsbewakingsmetingen uitvoeren, de resultaten interpreteren en de daaruit voortvloeiende onderhoudsactiviteiten adviseren of uit(laten)voeren.
        • EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
        • EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
        • EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan zelfstandig analyseren van leerinhouden, verwerken van begrippen, concepten en structuren.
        • De student is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Minimum 110 studiepunten verworven hebben in de eerste twee programmajaren binnen dezelfde afstudeerrichting van het departement elektromechanica.
        • Uiterlijk op 26/10/07 in het bezit zijn van een goedgekeurd en door alle partijen ondertekend stage- & eindwerkovereenkomst .
        • Goedgekeurd en ondertekend eindwerkopdracht.

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        • Multiprojecten OHT
        • Bedrijfsmanagement
        • Duits
        • Veiligheid en VCA
        • Aandrijftechnieken
        • Onderhouds- en bewakingsmetingen
        • Stage

        Andere begincompetenties
        • Uiterlijk op 26/10/07 in het bezit zijn van een goedgekeurd en door alle partijen ondertekend stage- & eindwerkovereenkomst.
        • Goedgekeurd en ondertekend eindwerkopdracht.

        LEERINHOUDEN
        • Het eindwerk sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
        • Het  is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld een studie kan opzetten, uitvoeren en weergeven.
        • Het eindwerk  is een oefening in schriftelijk taalgebruik en rapportering.
        • Bij het eindwerk hoort een mondelinge presentatie en een verdediging voor een jury (lectoren en vertegenwoordigers van het werkveld).



        STUDIEMATERIAAL
        • Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
        • Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
        • Handleidingen en technische data aangeboden door het stage- & eindwerkbedrijf

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        389

         klokuren

          99,74

        Verdere toelichting:
        • Informatiesessie in week 50.
        • Essay maken.
        • De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar promotor en de opleidingscoördinator uiterlijk op 14 maart 2008.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
        • Het eindwerk wordt, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 6 juni 2008 te 17.00 u.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Evaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het eindwerk evaluatieraster (10%).
        • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider (10%).
        • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld (80%).
        • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
        • Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
        • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.

        tijd voor examinering
        uren
        1

        %
         
         00,26

        Tweede examenperiode
        • Evaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het eindwerk evaluatieraster (10%).
        • Procesevaluatie door eindwerkbegeleider (10%).
        • Evaluatie door jury bestaande uit 2 lectoren en 2 specialisten uit  het beroepsveld (80%).
        • De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
        • Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van uw eindwerk.
        • Eindwerk wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.