ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden en POP
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00334
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 19
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gotink Heidi


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het opleidingsonderdeel "Communicatieve vaardigheden en POP" bestaat uit 2 opleidingscomponenten, nl:

  • Opleidingscomponent Communicatieve vaardigheden
  • Opleidingscomponent POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)

'Communicatieve vaardigheden' loopt in de lijn 'Vaardigheden' over periode 1 en 2.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      Communicatieve vaardigheden: De student begrijpt hoe communicatie ontstaat en gepercipieerd wordt in al zijn facetten en kan zijn eigen communicatie optimaal en efficiënt afstemmen op verschillende situaties. Daarbij kan hij ook informatie op een correcte manier interpreteren. Zelf is hij in staat correct te spreken en schrijven.

      Periode 1

      1. De student kan het verschil tussen waarnemen en interpreteren herkennen bij hemzelf en in omgang met anderen.
      2. De student kan aandacht geven aan non-verbaal gedrag bij zichzelf en bij anderen.
      3. De student kan een actieve luisterhouding aannemen in contact met anderen.
      4. De student kan een goede samenvatting geven van het verhaal van anderen.
      5. De student kan onduidelijkheden en verwarringen in gesprekken helpen concreet maken zodat het verhaal doorzichtig en meer werkbaar wordt.
      6. De student kan de verschillende aspecten van de groepsdynamiek herkennen.
      7. De student kan in een projectgroep samenwerken.
      8. De student kan een mondelinge presentatie houden.
      9. De student begrijpt de rollen van de gesprekspartners in een vergadering en kan zelf die rollen optimaal en efficiënt aanwenden.
      10. De student begrijpt alle factoren die een rol spelen bij een presentatie en kan zelf door deze factoren optimaal en efficiënt aan te wenden een goede presentatie houden.

      Periode 2

      1. De student kan in een behoorlijk Algemeen Nederlands rapporteren met aandacht voor spelling, zinsbouw en tekststructuur.
      2. De student kan een duidelijk, correct en goed beargumenteerd verslag van een vergadering maken en een rapport van een onderzoek, project... maken.

      POP:

      1. De student kan reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep.
      2. De student kan reflecteren over het eigen leerproces en op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen.
      3. De student leert denken in termen van leerdoelen en competenties en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage).


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      geen


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties

      Communicatieve vaardigheden: Algemeen Nederlands + basiskennis van grammaticale terminologie


      LEERINHOUDEN

      Communicatieve vaardigheden: 

        De vaardigheden voor de verschillende communicatie- en  gesprekstechnieken en schrijfstrategieën worden getraind.

      w         Component 1: Communicatiemodel, waarnemen en inter preteren, non-verbaal gedrag

      w         Component 2: Communicatie- en gesprekstechnieken, Actief luisteren - Vragen stellen

      w         Component 3: Vergadertechnieken, Verschillende aspecten van groepsdynamiek

      w         Component 4: Mondeling presenteren, Structuur brengen in een presentatie, Elementaire presentatietechnieken

      w         Component 5: Schrijfstrategieën - woord-, zins- en tekstniveau

      w         Component 6: Schrijfstrategieën - rapportering en verslaggeving

      POP:

      Het POP is een kaft met tabbladen en invulformulieren.  Vooraan zit een inhoudsopgave die je moet volgen. Bewaar alle documenten per onderdeel chronologisch waarbij het meest recente document bovenaan ligt.  Deze kaft gaat jouw volledige opleiding mee. In dit POP horen de volgende gegevens thuis:
       1. Persoonlijke informatie
       2. Studietijdmeting
       3. Archief van bereikte competenties
       4. Verslag van 3 gesprekken met studieloopbaanbegeleider
       5.  Werken in projectgroep (archief van je peerassessment formulieren en je persoonlijke verslagen van de reflectievergaderingen)   
        


      STUDIEMATERIAAL

      Communicatieve vaardigheden: syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities + oefenmateriaal op Blackboard

      POP:

      1. Het algemene cgo-boek
      2. Map met invulbladen

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      17

       lesuren

        21,25

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      61

       klokuren

        76,25

      Verdere toelichting:

      Communicatieve vaardigheden:

      Hoorcollege en werkcollege: er wordt meestal vertrokken van een theoretisch referentiekader, wat onmiddellijk in de praktijk wordt omgezet aan de hand van voorbeelden, oefeningen, simulaties, rollenspelen en zelfstandig werk. Uiteindelijk worden alle communicatieve vaardigheden uit de cursus toegepast in de projecten.

      POP:

      Het invullen van het POP is zelfstandig werk met feedback vanuit de verschillende componenten en van de studieloopbaanbegeleider. De inhoud van de portfolio is beschreven in het algemene cgo-boek.


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      Communicatieve vaardigheden:

      Permanente Evaluatie : aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.

      • Periode 1 (40%): permanente evaluatie (werkcollege met oefeningen) en evaluatie tijdens de projectweken (mondelinge taalvaardigheid) ;
      • Periode 2 (30%): permanente evaluatie en schriftelijke taalvaardigheidstest;
      • Periode 3 (30%): beoordeling van rapport periode 2 .

      POP:

      De beoordeling van het POP gebeurt op basis van volledigheid door je studieloopbaanbegeleider.
      Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van de afspraken, nakomen van de afspraken...


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,50

      Tweede examenperiode

      Communicatieve vaardigheden:

    • mondelinge taalvaardigheidstest (over leerstof cursus en over schriftelijke test);
    • schriftelijke taalvaardigheidstest.
    • POP: NIET MOGELIJK