ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - ICT-vaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00335
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:1
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 3
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bossche Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

Gezien de enorme verschillen in voorkennis van ICT-vaardigheden wordt er gewerkt met onder begeleiding gestuurde zelfstudie.  Je vindt op blackboard oefeningen en een agenda (datum+ inhoud) van oefensessies. De oefeningen zorgen ervoor dat je systematisch je ICT-vaardigheden opbouwt. Indien je er niet in slaagt deze oefeningen te maken of indien je meer uitleg wenst over een item dat moet beheerst worden om de oefeningen te  kunnen maken kan je terecht in de op regelmatige basis georganiseerde oefensessies waarvan je de agenda dus op BB terugvindt. Aan het einde van periode 3 dien je de opgegeven ICT-vaardigheden te bezitten. Deze oefen je trouwens ook in bij andere opleidingsonderdelen waar ook computeropdrachten worden gegeven.
Met een definitieve toets die je uiterlijke op het einde van de derde periode aflegt bewijs je dat je de opgegeven ICT-vaardigheden bezit. Het tijdstip van de toets wordt afgesproken in overleg met de lector.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
  • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
  • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • vlot werken in een Windowsomgeving
    • gebruik maken van internet: e-mail, zoekmachines, e-campus en het leerplatform Blackboard
    • vlot werken met een rekenblad (Excel)
    • vlot werken met een tekstverwerker (Word)
    • vlot werken met een presentatieprogramma (Powerpoint)

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    • werken in een Windowsomgeving : 
      • computer starten en afsluiten
      • programma’s starten en afsluiten
      • bestanden openen en opslaan
      • gebruik knoppenbalken (iconen)
      • gebruik linker- en rechtermuis toets (snelmenu’s)
      • gebruik van ‘Help’ in alle programma’s
      • gegevens tussen verschillende programma’s uitwisselen
          (kopiëren of knippen & plakken)
      • bestanden beheren, structuur brengen op schijfruimte, verwijderen van                             
          bestanden (verkenner)
    • gebruik maken van het internet :
      • gebruik van e-mail (o.a. bijlagen)
      • vlot gebruik maken van e-campus en het elektronisch leerplatform Blackboard
      • gericht zoeken naar relevante informatie
      • gevonden informatie niet alleen afdrukken maar ook bvb. kopiëren van figuren uit webbrownser naar een eigen bestand
    • werken met Excel :
      • basishandelingen in een spreadsheet zoals intikken van gegevens (verschil getal – woord) in de werkbladcellen, intikken van formules, opmaak blad, celeigenschappen, kopiëren van formules (relatieve & absolute celadressen), een volledig rekenblad ontwerpen en opbouwen
      • werken met verschillende werkbladen binnen één bestand
      • overzicht van het menu en de knoppenbalk
      • bestanden opnenen en oplslaan
      • tabellen en grafieken afdrukken
      • functies: gebruik van eenvoudige wiskundige en statistische functies
      • grafieken: presentatiegrafieken (histogram en lijndiagram) en spreidingsdiagram (met trendlijn) + opmaak van deze grafieken (aanpassen schaalverdeling, logaritmische schaal, invoeren titels, aanpassen legende, opmaak trendlijn, grafiek in werkblad of als apart blad…)
      • gegevens sorteren (rangschikken)
    • werken met Word
      • basishandelingen in een tekstverwerker zoals intikken van een tekst, opmaak van een tekst (alinea’s, lettertype, uitlijnen tekst, randen en arcering, opsommingstekens, spellingscontrole)
      • pagina-instellingen zoals kop- en voetteksten, staand of liggend, inspringen alinea’s,…, automatische opmaak
      • kopiëren of knippen en plakken van stukken tekst
      • overzicht van het menu en de knoppenbalk
      • bestanden opslaan en openen
      • teksten afdrukken (o.a. afdrukvoorbeeld)
      • tabellen en grafieken invoegen of kopiëren uit Excel
      • Griekse letters en andere symbolen invoegen
      • tabellen in Word zelf maken
      • invoegen van formules (Microsoft vergelijking)
    • werken met PowerPoint: 
      • basishandelingen zoals indeling en opmaak dia, intikken gegevens (met invoegen symbolen en formules), invoegen tabellen – tekst – formules -  grafieken uit andere programma’s,…
      • dia instellingen zoals kop-en voetteksten, staand of liggend
      • opmaak dia naar projectie toe (keuze achtergrond, aangepaste animatie,…), gebruik van automatische opmaak
      • overzicht van het menu en de knoppenbalk
      • bestanden opslaan en openen
      • presentaties projecteren (gebruik projector)
      • presentaties afdrukken

    STUDIEMATERIAAL
    • oefeningen en agenda van oefeningen op BB
    • cursus 'Excel' - Hubert Nachtegaele, Ingrid Van den Bossche -  Plantijnhogeschool
    • extra hulpmiddelen :
      • zelfstudiepakketten op computer
      • allerlei boeken uit bib of boekhandel over gebruik Windows, Word, Excel, Powerpoint bvb.
        • werkwijzer met Word deel 1 en deel 2' - Danny Devriendt, Tien De Geyter-ISBN: 90-76862-01-X, 90-76862-02-8
        • wegwijs in Excel deel 1 en deel 2' -Tien De Geyter, Koen De Geyter, Hilde Magerman
        • powerpoint 2000'-visuele leermethode-Coletta Witherspoon- A.W. Bruna

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    96

     klokuren

      96,97

    Verdere toelichting:
    • Gezien de enorme verschillen in voorkennis van ICT-vaardigheden wordt er gewerkt met onder begeleiding gestuurde zelfstudie. 
    •   Je vindt op blackboard oefeningen en een agenda (datum+ inhoud) van oefensessies. De oefeningen zorgen ervoor dat je systematisch je ICT-vaardigheden opbouwt. 
    • Indien je er niet in slaagt deze oefeningen te maken of indien je meer uitleg wenst over een item dat moet beheerst worden om de oefeningen te  kunnen maken kan je terecht in de op regelmatige basis georganiseerde oefensessies (agenda op BB)
    • Contact via email of BB (doorzenden van gevraagde oefeningen + feedback)

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Definitieve toets waarbij de student opdrachten moet uitvoeren in Word, Powerpoint en Excel gelijkaardig aan de opgegeven opdrachten tijdens het jaar. De student mag geen nota’s gebruiken maar wel de desbetreffende helpfuncties voorzien in de software. Deze toets moet uiterlijk op het einde van de derde periode afgelegd worden. In overleg met de lector kunnen bepaalde onderdelen na periode één of twee afgelegd worden.
    • Fouten tegen elementaire kennis kunnen zwaar doorwegen in de beoordeling.
    • Tijdens andere onderwijsactiviteiten (praktijksessies, opdrachten, projecten…) zal het goed gebruik van ICT mee de evaluatie voor  dat onderdeel bepalen.

    tijd voor examinering
    uren
    3

    %
     
     03,03

    Tweede examenperiode
    idem als definitieve toets