ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Cellen
  

Component behoort tot O.O.: De cel
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10039
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 44
Totaal aantal contacturen: 17
Totaal studietijd: 34,32
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Asselberg Rob


 

KORTE OMSCHRIJVING
De cursus beschrijft de cel als eenheid van het leven.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • een onderscheid maken tussen levend, dood en levenloos
    • het patroon begrijpen hoe wetenschappers de grote hoeveelheid aan organismen en processen in de levende natuur bestuderen
    • de systematiek van de levende organismen inzien
    • de wetenschappelijke namen van planten en dieren verstaan
    • een inzicht hebben in het ontstaan van het leven
    • de bouw, functie en onderlinge samenhang van de verschillende organellen in eukaryote cellen toelichten
    • de belangrijste elektronenmicroscopische structuren en organellen van een eukaryote cel aanduiden op foto's en tekeningen
    • de verschillen inzien tussen plantencellen en dierlijke cellen
    • het mechanisme van de mitose begrijpen
    • de overgang van cel naar weefsel, van weefsel tot orgaan, van orgaan tot stelsel, en van stelsel tot organisme schematisch kunnen weergeven
    • de primaire weefsels in een menselijk lichaam kunnen opsommen
    • de bouw, de functie en de plaats van elk weefsel in het menselijk lichaam kunnen toelichten
    • de opbouw van een orgaan uit verschillende weefsels begrijpen
    • de verschillende stelsels in het menselijk lichaam kunnen opsommen

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN
    • de wetenschappelijke namen van dieren en planten
    • het ontstaan van het leven: biogenese
    • de cel, als eenheid van structuur en functie
    • algemene, submicroscopische morfologie van de cel
    • de celdeling of mitose
    • groei en differentiatie van cellen

    STUDIEMATERIAAL
    • cursus biologie deel 1: de wetenschap van het leven - Rob Asselberg
    • cursus biologie deel 2: het leven van de cel - Rob Asselberg
    • cursus biologie deel 4: histologie - Rob Asselberg
    • cursus biologie deel 15A: labo BL
    • elektronenmicroscopische foto's
    • preparaten mitose

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    13

     lesuren

      34,21

    practicum en oefeningen:

    3

     lesuren

      07,89

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    21

     klokuren

      55,26

    Verdere toelichting:
    8 hoorcolleges
    2 praktijksessies (verplicht)

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • INT1-3
    • verslagen van de praktijksessies (tellen mee voor 20%) van de punten)

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     02,63

    Tweede examenperiode
    • INT1-3
    • behaalde punten van de praktijksessies blijven geldig