ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Micro-organismen
  

Component behoort tot O.O.: Basishand. en begrippen microbiologie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10045
Academiejaar: 2007-2008
Type: ?
Niveau: ?
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 47
Totaal aantal contacturen: 15
Totaal studietijd: 36,66
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Santens Roald


 

KORTE OMSCHRIJVING

Micro-organismen zijn overal rondom ons.
Je leert wat micro-organismen zijn en hoe ze zijn opgebouwd.
Ze kunnen zowel nuttig als schadelijk voor ons zijn. Je leert hoe micro-organismen worden gekweekt en geïdentificeerd met behulp van o.a. Gram-kleuring.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
  • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
  • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
  • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Micro-organismen kunnen opsporen, kweken en onderscheiden
    • de verschillende micro-organismen, hun voorkomen, vermeerdering en hun samenlevingsvormen kunnen onderscheiden
    • kunnen beschrijven hoe micro-organismen worden gekweekt en welke voedingsstoffen zij nodig hebben
    • het nut en de schadelijke invloed van micro-organismen kunnen beschrijven
    • voedingsbodems kunnen enten
    • micro-organismen kunnen opsporen in de omgeving en de lichaamsflora
    • het verschil kunnen laten zien tussen Grampositieve en Gramnegatieve bacteriën aan de hand van een Gramkleuring

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    geen


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties

    zich verantwoordelijk en veilig gedragen in een microbiologisch labo


    LEERINHOUDEN
    • Microbiologie is de wetenschap die micro-organismen bestudeert. Ze kunnen alleen bekeken worden met de microscoop en vormen een grote, diverse groep van organismen die bestaan als één enkele cel of als een groep van cellen.
    • De bouw en vermeerdering van verschillende micro-organismen (bacteriën, protozoa, gisten, schimmels en virussen) komen aan bod evenals de factoren (temperatuur, pH, ontsmetting,…) die de groei beïnvloeden of afremmen.
    • Micro-organismen spelen een belangrijke rol in het dagelijkse leven en hun invloed kan zowel negatief als positief zijn

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursustekst 1BL Microbiologie Theorie
    • Cursustekst 1BL Microbiologie Labo

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    7

     lesuren

      17,95

    practicum en oefeningen:

    6

     lesuren

      15,38

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    24

     klokuren

      61,54

    Verdere toelichting:
    • 3 Hoorcolleges
    • 1 Werkcollege Microscopie
    • 2 Practica, werken met micro-organismen

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • INT1-4
    • Evaluatie (niet rekenkundig) van de praktijksessies en het werkcollege omvat aanwezigheid, houding en werk en verslagen

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     05,13

    Tweede examenperiode
    Enkel de integratieve toets kan in de tweede examenperiode hernomen worden. De praktijkevaluaties blijven behouden.