ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Projecten periode 2
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10119
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 72
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bruggeman Geert
Vanherle Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens de projectweken voer je in projectgroep één of twee opdrachten uit. Een lector staat in voor de begeleiding. Door intensief in groep te werken verdiep je niet alleen jouw kennis uit de lesweken maar verwerf je bovendien bijkomende competenties zoals werken in teamverband, verwerven en werken van informatie, rapporteren. Het onderwerp van het project komt uit het werkveld en sluit aan bij de inhoud van de periode. Dit project behandelt de ontwikkeling van een kant en klaar- maaltijd voor een industriële opdrachtgever. De nadruk ligt op kwaliteitborging door beheersing van het bereidings- en bewaringsproces.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
  • VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD211 Vertoont stakeholdergerichtheid en in het bijzonder klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van zijn/haar beroepspraktijk.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
  • VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
  • VD318 Kunnen adviserend en coördinerend optreden m.b.t. de organisatie en het beheer van voedselbereiding en -distributie en tevens de specifieke omstandigheden i.v.m. voedselveiligheid, kwaliteitssystemen, patiëntzorg en algemene voedingzorg.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student is in staat creativiteit aan de dag te leggen om de probleemstelling aan te pakken.
2. De student functioneert binnen een team.
3. De student kan een receptuur uitwerken en SMART schrijven, rekening houdend met procesparameters.
4. De student kan bevindingen van het team rapporteren.
5. De student kan microbiologische risico’s bij bewaring inschatten.

6. De student kan microbiologische parameters in functie van houdbaarheid van voedsel identificeren, vastleggen en motiveren.
7. De student kan bewaringstechnieken vastleggen en motiveren.
8. De student kan een gemotiveerde keuze maken van bereidingstechniek en/of bewaringstechniek.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
alle opleidingsonderdelen en/of componenten van de lesweken van periode 2. 

Andere begincompetenties

Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.


LEERINHOUDEN
  • Een productiefiche (receptenfiche) SMART opstellen.
  • Een grondige beschrijving geven van de argumenten en beslissingen ivm kwaliteitsbehoud (incl. procesparameters en kookschade).
  • Een regeneratiefiche (werkvoorschrift restaurant) SMART opstellen.
  • Een productetiket met bijhorende voedingswaardedeclaratie opstellen.
  • Een beschrijving geven van de argumenten en beslissingen ivm inschatting van de houdbaarheid.
  • Een beschrijving en bespreking geven van de monitoring.
  • Een Powerpoint voorstelling samenstellen.
  • Het resultaat van het werk presenteren.

STUDIEMATERIAAL
  • Het algemene cgo-boek (methodiek aanpak project)
  • Periodeboek 2 (handleiding project).
  • Alle studiemateriaal uit periode 2.
  • Informatiemateriaal in de bib.
  • Informatiemateriaal via internet.
  • Blackboardcursus met discussieforum (groepspagina's).

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

70

 lesuren

  66,04

studietijd buiten contacturen:

34

 klokuren

  32,08

Verdere toelichting:
Projectwerking.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie van het 'groepsproces' (25 % van de punten)
    * Criteria:
     - gevolgde methodiek
     - stappenplan om tot product te komen
     - overeenstemming tussen planning en realisatie
     - taakverdeling
     - uitvoering taken
     - vergadertechniek
     - omgaan met feedback
     
    * Middelen:
     - projectmap (zie algemene cgo-boek)
     - opvolging door tutor
     - reflectievergadering
     
  •  Evaluatie van het 'groepsproduct' (25 % van de punten)
    * Op basis van:
     - regelmatige rapportering  via verslagen,documenten, ... 
    - ingrediëntenlijst, receptenfiche, bereidingswijzen, conserveringstechnieken
     - procesparameters vastleggen
     - microbiologische parameters inschatten
     - regeneratiemethoden opstellen
     - organoleptische evaluatie van de bereide kant en klare maaltijd
     - keuze van een convenience-vorm
     * Criteria
     - aanwezigheid van een productiefiche (receptenfiche)
     - grondige beschrijving van de procesparameters
     - een regeneratiefiche (werkvoorschrift restaurant)
     - een productetiket met bijhorende voedingswaardedeclaratie
     - een beschrijving van de inschatting van de houdbaarheid
     - een beschrijving van de monitoring
     - voorstelling van het project en de bijhorende documenten dmv. een Powerpointpresentatie
     
    * Middelen:
    •  beoordeling door de tutor en de projectverantwoordelijke lectoren
    • vergelijking met de resultaten van de andere groepen
       
      * Evaluatie van de individuele bijdrage (25% van de punten)
      * Criteria:
       - aanwezigheid tijdens projectgroepbijeenkomsten
       - actieve inbreng
       - constructieve omgang
       - uitvoeren van taken
       - nakomen van afspraken
       - communicatieve aspecten
       - omgaan met feedback
       * Middelen:
       - 180° feedback (peerassessment en beoordeling tutor) 
      - individuele bijdragen aan projectmap
       - reflectievergadering
       evaluatie van de tijdens de projectweken verworven cognitieve vaardigheden (25¨% van de punten)

* Criteria:
   - Correct inschatten van alle handelingen in de context van bereiding en houdbaarheid
* Middelen: 
   -  Individuele, schriftelijke toets over receptontwikkeling (incl. SMART schrijven), kookschade, procesparameters, microbiologische parameters en het gebruik van additieven tijdens bereiding,  conservering en regeneratie.  
 
* Afspraak: een student die één van de vier beoordelingsniveaus mist (bvb. afwezigheid op de toets) behaalt voor dit deel een A en krijgt dus de beoordeling A (afwezig) voor het opleidingsonderdeel ‘projecten periode 2’
* Studenten die om ernstige redenen een deel van de projectuitwerking missen, krijgen een individuele regeling (opleidingscoördinator)


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,89

Tweede examenperiode

Evaluatie van de tijdens de projectweken verworven cognitieve vaardigheden (25¨% van de punten).

  • Criteria:
    • correct inschatten van alle handelingen in de context van bereiding en houdbaarheid.
  • Middelen:
    • Individuele, schriftelijke toets over receptontwikkeling (incl. SMART schrijven), kookschade, procesparameters, microbiologische parameters en het gebruik van additieven tijdens bereiding,  conservering en regeneratie.