ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Portfolio
  

Component behoort tot O.O.: Communicatie en anamnese
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10150
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 18
Totaal aantal contacturen: 0
Totaal studietijd: 23,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Vlaslaer Veerle
Vanherle Koen


 

KORTE OMSCHRIJVING
De reflectieportfolio is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches) en bereikt hij/zij het gewenste niveau (gedragsankers 1ste jaar) van de kerncompetenties van de opleiding.  
De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
In de opleiding VD is de portfolio tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
De portfolio is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. De student kan reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep.
    2. De student kan reflecteren over het eigen leerproces en op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen.
    3. Tijdens dit eerste studiejaar leert de student denken in termen van leerdoelen en competenties en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage).

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties
    Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
    LEERINHOUDEN
    • De reflectieportfolio is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches) en bereikt hij/zij het gewenste niveau (gedragsankers 1ste jaar) van de kerncompetenties van de opleiding.  
    • De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
    • In de opleiding VD is de portfolio tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
    • De portfolio is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.

    STUDIEMATERIAAL
    • Het algemene cgo-boek (opleiding VD).
    • Map met invulbladen.
    • Digitale invulformulieren.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    25

     klokuren

      100,00

    Verdere toelichting:
    • Invullen van de map met de reflectieformulieren is een zelfstandig werk met feedback vanuit de verschillende onderwijseenheden en van de studieloopbaanbegeleider.
    • Inhoud van de portfolio is beschreven in het algemene cgo-boek.
    • De reflecties (volgens spiraalmodel) worden gestuurd door voorgedrukte invulbladen: de reflecties worden per onderwijseenheid ingevuld in termen van leerdoelen (kennen) en vaardigheden (kunnen).
    • De student vult tijdens de lesweken voor elke onderwijseenheid minstens één reflectiepunt in.
    • Tijdens de projectweken zijn er formulieren waarmee de student reflecteert in termen van competenties (gedragsankers) die samenhangen met leren werken in projectgroep.
    • De student formuleert na de periode minstens twee leerpunten in naar de volgende periode toe.
    • De student vult wekelijks een formulier ‘studietijdmeting’ in.
    • De student heeft tijdens het lopende academiejaar minstens drie gesprekken met de studieloopbaanbegeleider (deze kan de portfolio altijd opvragen).
    • De student geeft de resultaten van zijn/haar studiemeting per periode door aan de cgo-coördinator

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • De portfolio wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider uitsluitend beoordeeld op volledigheid en niet inhoudelijk. Deze beoordeling dient als afrondingscriterium (in orde/niet in orde) voor het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel 'communicatie en anamnese'
    • Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van de afspraken, nakomen van de afspraken.
    • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    De evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgenomen.