ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Schriftelijke communicatie
  

Component behoort tot O.O.: Communicatie en anamnese
Afstudeerrichting: -:-
Code: 10151
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 13
Totaal aantal contacturen: 10
Totaal studietijd: 16,9
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gotink Heidi


 

KORTE OMSCHRIJVING
Schriftelijke communicatie hoort tot het luik 'Communicatie en anamnese' en spitst zich toe tot taalvaardigheid, verslaggeving en correspondentie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
  • VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD211 Vertoont stakeholdergerichtheid en in het bijzonder klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van zijn/haar beroepspraktijk.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

     1. De student kan een geschreven of gesproken tekst samenvatten met aandacht voor het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken,
    2. De student kan een goede tekst schrijven met aandacht voor spelling, zinsbouw, structuur en stijl,
    3. De student kan goed argumenteren,
    4. De student kan een brief schrijven volgens de gangbare normen,
    5. De student kan rapporteren, notuleren, (vergaderen).
    .

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    geen

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties

    Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie.

    Andere: zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.


    LEERINHOUDEN
    • Component 1: Inleiding communicatie - schriftelijk.
    • Component 2: Spelling, zinsniveau, tekststructuur.
    • Component 3: Samenvatten.
    • Component 4: Argumenteren - rapporteren - notuleren.
    • Component 5: Corresponderen.

    STUDIEMATERIAAL
    Syllabus, audiovisueel materiaal + eigen notities en aanvullingen.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    10

     lesuren

      52,63

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    9

     klokuren

      47,37

    Verdere toelichting:
    Hoorcollege of werkcollege, aangepast aan het onderdeel.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Permanente evaluatie: 100 % (Aanwezigheid is verplicht!)

    Taalvaardigheidstest over spelling, woordkeuze, zinsbouw, tekstopbouw en een eigen tekst schrijven (samenvatting en/of brief en/of argumentatieoefening).

    Voor studenten met een lage puntenscore wordt er monitoraat aangeraden.

    Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.


    tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode

    Taalvaardigheidstest over spelling, woordkeuze, zinsbouw, tesktopbouw en een eigen tekst schrijven (samenvatting en/of brief en/of argumentatieoefening).

    Voor studenten met een lage puntenscore wordt er monitoraat aangeraden.