ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - ICT- vaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1VD35
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: P:1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 14
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bossche Ingrid
Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING
Gezien de enorme verschillen in voorkennis van ICT-vaardigheden wordt er gewerkt met gestuurde zelfstudie.  Je vindt op blackboard oefeningen en een agenda (datum+ inhoud) van oefensessies. De oefeningen zorgen ervoor dat je systematisch je ICT-vaardigheden opbouwt. Indien je er niet in slaagt deze oefeningen te maken of indien je meer uitleg wenst over een item dat moet beheerst worden om de oefeningen te  kunnen maken kan je terecht in de op regelmatige basis georganiseerde oefensessies waarvan je de agenda dus op BB terugvindt. Aan het einde van periode 3 dien je de opgegeven ICT-vaardigheden te bezitten. Deze oefen je trouwens ook in bij andere opleidingsonderdelen waar ook computeropdrachten worden gegeven.
Met een definitieve toets die je uiterlijke op het einde van de derde periode aflegt bewijs je dat je de opgegeven ICT-vaardigheden bezit. Het tijdstip van de toets wordt afgesproken in overleg met de lector.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • de student kan vlot werken in een Windowsomgeving
  • de student kan gebruik maken van internet: e-mail, zoekmachines, e-campus en het leerplatform Blackboard
  • de student kan bij een opgegeven onderwerpt een relevante tekst opzoeken in de vaktijdschriften (Nederlandstalig), de wetenaschappelijke waarde van een artikel inschatten en de hoofd- en bijzaken in dit artikel van elkaar onderscheiden 
  • de student kan vlot werken met een rekenblad (Excel)
  • de student kan vlot werken met een tekstverwerker (Word)
  • de student kan vlot werken met een presentatieprogramma (Powerpoint)

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
LEERINHOUDEN

 

  • werken in een Windowsomgeving:
    • computer starten en afsluiten
    • programma’s starten en afsluiten
    • bestanden openen en opslaan
    • gebruik knoppenbalken (iconen)
    • gebruik linker- en rechtermuis toets (snelmenu’s)
    • gebruik van ‘Help’ in alle programma’s
    • gegevens tussen verschillende programma’s uitwisselen
    • kopiëren of knippen & plakken)
    • bestanden beheren, structuur brengen op schijfruimte, verwijderen van                                bestanden (verkenner)
  • gebruik maken van het int ernet:
    • gebruik van e-mail (o.a. bijlagen)
    • vlot gebruik maken van e-campus en het elektronisch leerplatform Blackboard
    • gericht zoeken naar relevante informatie
    • gevonden informatie niet alleen afdrukken maar ook bvb. kopiëren van figuren uit webbrowser n aar een eigen bestand
  • werken met Excel:
    • basishandelingen in een spreadsheet zoals intikken van gegevens (verschil getal – woord) in de werkbladcellen, intikken van formules, opmaak blad, celeigenschappen, kopiëren van formules (relatieve & absolute celadressen), een volledig rekenblad ontwerpen en opbouwen
    • werken met verschillende werkbladen binnen één bestand
    • overzicht van het menu en de knoppenbalk
    • bestanden opnenen en oplslaan
    • tabellen en grafieken afdrukken
    • functies: gebruik van eenvoudige wiskundige en statistische functies
    • grafieken: presentatiegrafieken (histogram en lijndiagram) en spreidingsdiagram (met trendlijn) + opmaak van deze grafieken (aanpassen schaalverdeling, logaritmische schaal, invoeren titels, aanpassen legende, opmaak trendlijn, grafiek in werkblad of als apart blad…)
    • gegevens sorteren (rangschikken)
  • werken met Word:
    • basishandelingen in een tekstverwerker zoals intikken van een tekst, opmaak van een tekst (alinea’s, lettertype, uitlijnen tekst, randen en arcering, opsommingstekens, spellingscontrole)
    • pagina-instellingen zoals kop- en voetteksten, staand of liggend, inspringen alinea’s,…, a utomatische opmaak
    • kopiëren of knippen en plakken van stukken tekst
    • overzicht van het menu en de knoppenbalk
    • bestanden opslaan en openen
    • teksten afdrukken (o.a. afdrukvoorbeeld)
    • tabellen en grafieken invoegen of kopiëren uit Excel
    • Griekse letters en andere symbolen invoegen
    • tabellen in Word zelf maken
    • invoegen van formules (Microsoft vergelijking)
  • werken met PowerPoint:
    • basishandelingen zoals indeling en opmaak dia, intikken gegevens (met invoegen symbolen en formules), invoegen tabellen – tekst – formules -  grafieken uit andere programma’s,…
    • dia instellingen zoals kop-en voetteksten, staand of liggend
    • opmaak dia naar projectie toe (keuze achtergrond, aangepaste animatie,…), gebruik van automatische opmaak
    • overzicht van het menu en de knoppenbalk
    • bestanden opslaan en openen
    • presentaties projecteren (gebruik projector)
    • presentaties afdrukken
  • Nederlandstalige vakliteratuur: opzoeken artikels, wetenschappelijke waarde en correctheid van deze artikels inschatten, de inhoud van een artikel weergeven onder de vorm van een presentatie (ppt) 

STUDIEMATERIAAL
  • oefeningen en agenda van oefeningen op BB
  • extra hulpmiddelen:

  • zelfstudiepakketten en links naar : zie BB o.a. Microsoft Interactive Training, handleiding gebruik Powerpoint.  

  • allerlei boeken uit bib of boekhandel over gebruik Windows, Word, Excel, Powerpoint bvb.

  • 'werkwijzer met Word deel 1 en deel 2' - Danny Devriendt, Tien De Geyter-ISBN: 90-76862-01-X, 90-76862-02-8

  • 'wegwijs in Excel deel 1 en deel 2' -Tien De Geyter, Koen De Geyter, Hilde Magerman

  • 'powerpoint 2000'-visuele leermethode-Coletta Witherspoon- A.W. Bruna

  • opgegeven artikel (zie periodeboek) uit Nutrinews

  • Nederlandstalige vaktijdschriften (Nutrinews - Voeding Nu - Gezondheidsbrief - Eetbrief) in de bib


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

2

 lesuren

  02,56

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  10,26

studietijd buiten contacturen:

64

 klokuren

  82,05

Verdere toelichting:
  • Gezien de enorme verschillen in voorkennis van ICT-vaardigheden wordt er gewerkt met onder begeleiding gestuurde zelfstudie.
  • De student vindt op blackboard oefeningen en een agenda (datum+ inhoud) van oefensessies. De oefeningen zorgen ervoor dat je systematisch je ICT-vaardigheden opbouwt.
  • Indien je er niet in slaagt deze oefeningen te maken of indien je meer uitleg wenst over een item dat moet beheerst worden om de oefeningen te  kunnen maken kan je terecht in de op regelmatige basis georganiseerde oefensessies (agenda op BB).
  • Contact via email of BB (doorzenden van gevraagde oefeningen + feedback)
  • groepsleren: uitvoeren van de opdracht rond vakliteratuur

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • evaluatie van de groepsopdracht (kopie van het opgezochte artikel en digitale versie van de transparant)
  • evaluatiecriteria:
    • wetenschappelijke waarde van het artikel
    • inhoud van de ppt (is dit een weergave van het artikel (inhoud en volgorde)
    • lay-out van de ppt
  • Definitieve toets waarbij de student opdrachten moet uitvoeren in Word, Powerpoint en Excel gelijkaardig aan de opgegeven opdrachten tijdens het jaar. De student mag geen nota’s gebruiken maar wel de desbetreffende helpfuncties voorzien in de software. Deze toets moet uiterlijk op het einde van de derde periode afgelegd worden. In overleg met de lector kunnen bepaalde onderdelen na periode één of twee afgelegd worden.
  • Fouten tegen elementaire kennis kunnen zwaar doorwegen in de beoordeling. Tijdens andere onderwijsactiviteiten (praktijksessies, opdrachten, projecten…) zal het goed gebruik van ICT mee de evaluatie voor dat onderdeel bepalen.

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 05,13

Tweede examenperiode

De opdracht vakliteratuur kan niet hernomen worden:de punten blijven behouden.

Definitieve toets waarbij de student opdrachten moet uitvoeren in Word, Powerpoint en Excel gelijkaardig aan de opgegeven opdrachten tijdens het jaar. De student mag geen nota’s gebruiken maar wel de desbetreffende helpfuncties voorzien in de software. Deze toets moet uiterlijk op het einde van de derde periode afgelegd worden. In overleg met de lector kunnen bepaalde onderdelen na periode één of twee afgelegd worden.

Fouten tegen elementaire kennis kunnen zwaar doorwegen in de beoordeling.