ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Gemeenschapsrestauratie
  

Component behoort tot O.O.: Voedselproductie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20103
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 28
Totaal aantal contacturen: 19
Totaal studietijd: 36,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Nijlen Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

Na een duidelijke definiëring van het begrip 'gemeenschapsrestauratie' wordt in deze cursus een globaal beeld geschetst van de totale markt van de buitenhuisrestauratie in België. Hierbij wordt tevens aandacht geschonken aan de mogelijkheid tot uitbesteding van de facilitaire dienst waarbij het hoofdaccent ligt op de restauratie. Tenslotte wordt een algemeen beeld geschetst, opgesplitst per segment, van de organisatie en het beheer van de restauratieve diensten. Afhankelijk van het aansluitend project kunnen reeds bepaalde onderdelen van het opleidingsonderdeel 'Facilitair management' in grote lijnen worden behandeld. De cursus 'Gemeenschapsrestauratie' vormt tevens de basis voor het opleidingsonderdeel 'Facilitair management' in het derde jaar.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
  • VD318 Kunnen adviserend en coördinerend optreden m.b.t. de organisatie en het beheer van voedselbereiding en -distributie en tevens de specifieke omstandigheden i.v.m. voedselveiligheid, kwaliteitssystemen, patiëntzorg en algemene voedingzorg.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student heeft inzicht in de totale markt van de buitenhuisrestauratie en kan hierbij een degelijke kennis voorleggen omtrent de structuur, de huidige toestand, trends en evoluties.
  • De student heeft een grondig inzicht in de organisatie, het beheer en de typische kenmerken van de verschillende vormen (segmenten) van de gemeenschapsrestauratie.
  • De student kan op basis van vooropgestelde operationele problemen op het vlak van organisatie en beheer binnen de verschillende segmenten van de gemeenschapsrestauratie, deze analyseren en waar nodig gepaste, praktische acties voorstellen.
  • De student kan een duidelijk beeld schetsen van de gestructureerde restauratie in België met ondermeer de diverse vormen van uitbesteding, de voor- en nadelen van uitbesteding, de organisatie, contractmogelijkheden en marktstructuur.
  • De student kan in geval van uitbesteding van de voedingsdienst, op basis van een gegeven bedrijfssituatie, een gemotiveerde keuze maken voor een contractsysteem alsook een toelichting geven bij de wijze van opvolging ervan. 
  • De student kan in groepsverband een motivatierapport opstellen ter verdediging van het systeem eigen beheer of uitbesteding. De student leert hierbij informatie te verwerken en uit te wisselen, gericht probleemoplossend te denken en de verkregen stellingen te presenteren, argumenteren en te verdedigen. De student kan hierbij samenwerken met collega's, goed functioneren in teamverband en inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren. Hierbij is de student als teamplayer bereid tot samenwerking ((h)erkenning van de beperkingen en kwaliteiten van anderen en zichzelf), kan zij/hij verantwoordelijkheid nemen voor de taken die haar/hem werden toegekend en houdt zich aan de gemaakte afspraken, heeft een positieve inbreng in het team, kan omgaan met feedback, suggesties en kritiek en kan opkomen voor haar/zijn mening en respecteert die van de andere teamleden.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
LEERINHOUDEN

 

  • Basiscursus : 'Facilitair management en gemeenschapsrestauratie'
    • Hoofdstuk 1 : De gemeenschapsrestauratie :
      • Deel 1 : Inleidend
      • Deel 2 : De markt van de gemeenschapsrestauratie
      • Deel 3 : De buitenhuisrestauratie in cijfers
      • Deel 4 : De gestructureerde restaratie in België
      • Deel 5 : De bedrijfsrestauratie
      • Deel 6 : De schoolrestauratie
      • Deel 7 : Restauratie in hoger en universitair onderwijs
      • Deel 8 : Restauratie in ziekenhuizen (kort verblijf)
      • Deel 9 : Restauratie voor de derde leeftijd (lang verblijf)
    • Hoofdstuk 2 : Organisatie van de voedingsdienst
      • Wordt behandeld in het opleidingsonderdeel 'Facilitair management' (3 VD)
    • Hoofdstuk 3 : Management & organisatie
      • Wordt behandeld in het opleidingsonderdeel 'Facilitair management' (3 VD)

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus, aangevuld met eigen nota's
  • Websites (aangegeven in de syllabus)

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  34,15

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

3

 lesuren

  07,32

studietijd buiten contacturen:

22

 klokuren

  53,66

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges
    • Met interactie studenten op basis van hun praktische ervaringen.
  • Werkcollege
    • Probleemgestuurd klassikaal groepswerk
    • Een gedetailleerde omschrijving van deze opdracht is terug te vinden in de cursus (p.1.64)
  • Case studies en tekstanalyses (klassikale opdrachten, zie cursus)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Integratieve toets INT6-2 (= 90 % van de punten voor deze component)
    • Schriftelijk examen na afhandeling van de leerstof.
    • Dit examen is deels gesloten, deels open boek (leerstofverdeling en prioriteiten : zie cursus).
  • Evaluatie van het probleemgestuurd klassikaal groepswerk omtrent uitbesteding (= 10 % van de punten voor deze component).
    • Bij afwezigheid tijdens de les waarin dit groepswerk wordt uitgevoerd, dient de student een doktersattest aan de vaklector te overhandigen en dit uiterlijk 1 week na zijn of haar afwezigheid, zoniet bedraagt de score op dit onderdeel 0. In geval van een doktersattest volgt een individuele toets over de behandelde leerstof.
  • Studenten die afwezig zijn op INT6-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘voedselproductie’
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3.Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 04,88

Tweede examenperiode
  • Uitsluitend evaluatie op basis van de integratieve toets (over de onderwijseenheden gemeenschapsrestauratie en hygiëne-HACCP-voedselveiligheid)
  • Een student die niet geslaagd is in 2VD en geen credit verworven heeft voor het opleidingsonderdeel ‘voedselproductie' legt in deze examenperiode de twee integratieve toetsen van dit onderdeel opnieuw af
  • Een student die afwezig is op één van beide toetsen krijgt een A als beoordeling voor het opleidingsonderdeel 'voedselproductie'