ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Portfolio
  

Component behoort tot O.O.: Skillslab
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20119
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 18
Totaal aantal contacturen: 0
Totaal studietijd: 23,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Laer Sofie
Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING
De reflectieportfolio is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches) en bereikt hij/zij het gewenste niveau (gedragsankers 1ste jaar) van de kerncompetenties van de opleiding.  
De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
In de opleiding VD is de portfolio tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
De portfolio is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student reflecteert over het eigen leerproces en kan op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen.
    • De student reflecteert over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep.
    • De student reflecteert over het eigen handelen tegenover de cliënt.
    • De student denkt in termen van leerdoelen en competenties.
    • De student heeft een ruime basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage).

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
    Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
    LEERINHOUDEN
    • De reflectieportfolio is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches) en bereikt hij/zij het gewenste niveau (gedragsankers 2de  jaar) van de kerncompetenties van de opleiding.  
    • De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
    • In de opleiding VD is de portfolio tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.De portfolio is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.

    STUDIEMATERIAAL
    • het algemene cgo-boek (opleiding VD)
    • map met invulbladen
    • digitale invulformulieren

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    24

     klokuren

      100,00

    Verdere toelichting:
    • invullen van de map met de reflectieformulieren is een zelfstandig werk met feedback vanuit de verschillende onderwijseenheden en van de studieloopbaanbegeleider
    • inhoud van de portfolio is beschreven in het algemene cgo-boek
    • de reflecties (volgens spiraalmodel) worden gestuurd door voorgedrukte invulbladen: de reflecties worden per onderwijseenheid ingevuld in termen van leerdoelen (kennen) en vaardigheden (kunnen) en in termen van gedragsankers.
    • De student vult tijdens de lesweken voor elke onderwijseenheid minstens één reflectiepunt in.
    • Tijdens de projectweken zijn er formulieren waarmee de student reflecteert in termen van competenties (gedragsankers) die samenhangen met leren werken in projectgroep.
    • De student formuleert na de periode minstens twee leerpunten in naar de volgende periode toe.
    • De student vult wekelijks een formulier ‘studietijdmeting’ in.
    • De student heeft tijdens het lopende academiejaar minstens drie gesprekken met de studieloopbaanbegeleider (deze kan de portfolio altijd opvragen).
    • De student geeft de resultaten van zijn/haar studiemeting per periode door aan de opleidingscoördinator.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • de portfolio wordt in het tweede jaar door de studieloopbaanbegeleider beoordeeld op volledigheid en inhoud volgens volgende criteria.
    • formuleringen reflecties in termen van leerdoelen en competenties
    • relevantie van de reflecties (aantoonbaar verband met de betreffende componenten)
    • haalbaarheid van de geformuleerde leerpunten
    • rekening houden met feedback van studieloopbaanbegeleider (verslaggeving gesprekken met studieloopbaanbegeleider)
    • bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van de afspraken, nakomen van de afspraken
    • de beoordeling (in orde/niet in orde) dient als afrondingscriterium voor het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel skillslab.
    • berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

    tijd voor examinering
    uren

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    De evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgenomen.