ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Orthopedagogie - 2OM - Onderdelen - Psychiatrische stoornissen/5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2OM01
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 19
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Mallentjer Maite
Portael Veerle
Walravens Lieve


 

KORTE OMSCHRIJVING
In welke sector je ook werkt, overal zal je ooit wel eens in contact komen met clienten met een psychiatrische stoornis. In dit opleidingsonderdeel staan we stil bij visies op een aantal psychiatrische stoornissen ( zie leerinhouden) vanuit de maatschappij en vanuit een wetenschappelijk kader. Je leert over mogelijke oorzaken van psychiatrische stoornissen, de verschijningsvormen ervan, de prognose en aandachtspunten voor de behandeling en de begeleiding van deze cliënten. Aan de hand van beeldmateriaal, gevalsbeschrijvingen en oefeningen kan je je een concreter beeld vormen van deze aspecten.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM101 Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties. Analyseert praktijksituaties. Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn handelen.
  • OM102 Doet aan communicatieve informatieverwerking in de vorm van het gebruik van classificatiesystemen, de opmaak van databanken, het samenstellen van dossiers, het inbrengen en ordenen van gegevens over de cliënt. Hanteert functioneel ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.
  • OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Genereert een creatieve oplossing. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
  • OM212 Werkt mee aan het sensibiliseren van de publieke opinie m.b.t. een respectvolle houding ten aanzien van elke hulpvrager. Verantwoordt de maatschappelijke en ethische implicaties van het probleemoplossend denken en handelen in concrete praktijksituaties. Neemt een standpunt in inzake profilering en legitimering van het beroep en inzake maatschappelijke discussies rond hulpverleningsvraagstukken.
Beroepsspecifieke competenties
  • OM316 Bouwt op een professionele manier een begeleidingsrelatie uit in samenspraak met de cliënt / het cliëntsysteem en alle betrokkenen. Maakt in de hulp- en dienstverlening keuzes van in te zetten methoden en middelen. Onderbouwt deze keuzes vanuit theoretische, orthoagogische en ethische kaders.
  • OM317 Brengt een klimaat tot stand waarin cliënten met een ondersteuningsbehoefte optimale ontwikkelings- en ontplooiingskansen krijgen. Bevordert en onderhoudt de cognitieve, emotionele, sociale en motorische ontwikkeling.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent het begrippenkader ivm de aangeboden theoretische en methodische kaders en wetenschappelijke kennis.
  • De student kan de voornaamste vormen van psychiatrische stoornissen herkennen en van elkaar onderscheiden.
  • De student heeft inzicht in de theorieën en modellen ten grondslag liggend aan de behandeling van psychische, psychosociale en psychosomatische problemen.
  • De student analyseert vanuit zijn kennis van psychiatrische stoornissen (probleem)situaties met cliënten behorend tot verschillende doelgroepen op een wetenschappelijk onderbouwde wijze.
  • De student kan de verkregen inzichten integreren in de begeleiding van en de hulpverlening aan verschillende doelgroepen.
  • De student kan op een adequate, zelfstandige en kritische wijze verschillende geschreven en elektronische bronnen raadplegen. 
  • De student kan de ingewonnen informatie uit toegepaste wetenschappelijke literatuur begrijpen en interpreteren.
  • De student kan theoretische, methodische en wetenschappelijke kennis opzoeken en verwerken in functie van meer  specifieke problematieken en/of doelgroepen.
  • De student kan de verkregen informatie en inzichten communiceren op heldere wijze.
  • De student kan een aantal belangrijke begrippen benoemen en deze hanteren ten behoeve van de samenwerking met andere disciplines die betrokken zijn bij de behandeling van psychiatrische patiënten.
  • De student bejegent mensen (cliënten, leerlingen of ouders) met een psychiatrische stoornis op een professionele en respectvolle manier.
  • De student kan m.b.t. de beeldvorming rond en bejegening van personen met een psychiatrische stoornis sensibiliserend optreden t.a.v. derden.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
eindtermen hoger secundair onderwijs
LEERINHOUDEN
  • Inleiding en diagnostisch proces (zelfstudie)
  • KOPP-kinderen
  • Reactieve hechtingsstoornissen
  • Psychotische stoornissen
  • Stemmingsstoornissen
  • Somatoforme stoornissen
  • Dissociatieve stoornissen
  • Seksuele en geslachtsidentiteitsstoornissen
  • Persoonlijkheidsstoornissen
  • Psychofarmacologie
  • CBCL
  • Voor de behandelde stoornissen komen volgende aspecten aan bod: etiologie, behandeling, verloop, preventie, omgaan met personnen met een pychiatrische stoornis

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus 'Psychiatrische stoornissen'
  • Rigter, J., (2002) Ontwikkelingspsychopathologie, Coutinho, Bussum.
    ISBN 90 6283 030 7 NUGI 771
  • PowerPoint Presentaties bij de hoorcolleges en werkcolleges (op Blackboard)

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

17

 lesuren

  21,52

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

60

 klokuren

  75,95

Verdere toelichting:
  • hoorcolege 2u/week
  • werkcollege 1u/week 
  • zelfstudie van een aantal teksten
  • leesopdrachten te voorbereiding van hoor- en werkcolleges

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  •   Twee individuele schriftelijke opdrachten elk  op 1 van de 20 punten
    • De opdrachten worden thuis gemaakt en worden in samenspraak met de lector tijdig ingediend. Bij het afwezig zijn bij het indienen van opdrachten moet deze afwezigheid gewettigd zijn door een officieel document.De taak moet dan de eerstvolgende les worden afgegeven.
    • Voor schriftelijke rapportage kan er tot 20% van het totaal aantal punten worden afgetrokken voor taal en vorm; dit geldt niet voor de schriftelijke examens.
  • Een schriftelijk examen op 18 van de 20 punten

.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,53

Tweede examenperiode
  • De punten van de opdrachten blijven behouden.

  • Een schriftelijk examen op 18 van de 20 punten