|
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Onderdelen - Arbeidsrecht/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3JMSK |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
74 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Heylen Dirk
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM336 Juridische kennis: hij heeft de vereiste kennis van wetgeving, rechtsleer, rechtspraak van: staatsrecht, administratief recht, burgerlijk recht, strafrecht, gerechtelijk privaatrecht, handels-en economisch recht, sociaal recht, fiscaal recht, milieurecht. Afhankelijk van de gekozen afstudeerrichting beheerst hij grondige de juridische domeinen hieraan gerelateerd.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Inzicht hebben in de wettelijke bepalingen van het Arbeidsrecht en de heersende tendensen daarover in de rechtspraak.
- Een probleemsituatie kunnen analyseren, bepalen welke diverse toepasselijke rechtsregels in acht dienen te worden genomen, en desbetreffend advies kunnen geven.
- Verbanden kunnen leggen tussen het arbeidsrecht en het algemene verbintenissenrecht, en tussen de diverse niveaus van sociaalrechtelijke regelgeving.
- Doelmatig kunnen verrichten van de nodige opzoekingen van de relevante wetgeving, rechtspraak en rechtsleer, deze kunnen analyseren, plaatsen en aanwenden bij het oplossen van concrete vraagstellingen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Fiscaal en sociaal recht mod. 6.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Kennis van:
-
Burgerlijk Recht
-
Gerechtelijk gerecht
|
LEERINHOUDEN
|
- Kort algemeen historisch overzicht van de ontwikkeling van het Sociale Recht in België.
- Overzicht van de bronnen van het Arbeidsrecht en de hiërarchie daarin..
- Bespreking van het toepassingsgebied van de Arbeidsovereenkomstenwet : wat is een arbeidsovereenkomst, met uitgebreide aandacht voor het begrip "ondergeschikt verband".
- Aangaan van de Arbeidsovereenkomst - geldigheids-en vormvereisten.
- Bespreking van de diverse soorten arbeidsovereenkomsten naargelang de beoogde arbeid (vnl. onderschied bedienden-werklieden, handelsvertegenwoordigers, …), naargelang de duur (onbepaalde - bepaalde duur) en naargelang de omvang van het werk (voltijds-deeltijds)
- Bespreking van de specifieke regelen van deeltijdse arbeid.
- Bespreking van enkele specifieke bedingen, o.a. proefbeding, concurrentiebeding, scholingsbeding,...
- Bespreking van de rechten en plichten van de werkgever, met tevens aandacht voor de regeling rond internetcontrole, fouillering door de werkgever en de regeling van pesten op het werk.
- Bespreking van de rechten en plichten van de werknemer.
- Bespreking van de aansprakelijkheid van werkgever en werknemer.
- Bespreking van de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst : o.a. de diverse schorsingsgronden met de bijhorende regeling van al dan niet gewaarborgd loon en de al dan niet voorziene ontslagbescherming.
- Bespreking van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, met zowel aandacht voor de algemene civielrechtelijke beëindigingswijzen als voor de arbeidsrechtelijke wijzen, met voornamelijk aandacht voor ontslag, opzegging, ontslag wegens dringende reden.
- Bespreking van tijdskrediet.
- Bespreking van de regeling van tijdelijke arbeid, uitzendarbeid en terbeschikkingstelling van werknemers.
- Bespreking van het arbeidsreglement Bespreking van de regeling van de betaalde feestdagen.
- Bespreking van de Arbeidswet, met voornamelijk aandacht voor bepaalde arbeidsverboden, de regeling van arbeidsduur en arbeids-en rusttijden, overloon, nachtarbeid, moederschapsbescherming.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Arbeidsrecht van Ivo Verreyt
- Codex Arbeidsrecht
- Diverse casussen : vonnissen en arresten, die de studenten terugvinden in de diverse sociaalrechtelijke tijdschriften.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
19,23
|
practicum en oefeningen:
|
42
|
lesuren
|
26,92
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
82
|
klokuren
|
52,56
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges, waarbij naast de theorie ook praktijkvoorbeelden en -situaties worden besproken. Vraagstelling aan de studenten met mogelijkheid tot discussie en ook vraagstelling door de studenten maken deel uit van het hoorcollege.
- Praktische casussen worden besproken tijdens het hoorcollege, met een praktische deelname van de studenten, die een situatie dienen te kaderen, analyseren en beoordelen/oplossen.
- Casussen worden aan de studenten voorgelegd, die zelf aan de hand van opzoekingen in de toepasselijke juridische handboeken en tijdschriften een oplossing moeten formuleren.
- De studenten dienen uit een feitelijk relaas de juridisch relevante gegevens te distilleren, en een dagvaarding op te stellen.
- De studenten dienen individueel een opgegeven kleiner aspect van het arbeidsrecht te analyseren en samen te vatten in een paper, waarbij zij verplicht 3 citaten dienen te halen uit R.W., 3 uit J.T.T., 3 uit Soc. Kron., 3 uit T.S.R., 3 uit ATO, en 3 uit 3 verschillende handboeken. Ze dienen voor de groep een korte uiteenzetting te geven over hun onderwerp.
- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling aan de docent, zowel tijdens de lesuren als nadien, ook per E-mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 2 uur: 14 punten
- De gemaakte taken en het voorbrengen van de paper: 6 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen op 20 punten
|
|
| |
|
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Onderdelen - Personeelsbeleid/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3JMSL |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
29 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Engels |
Lector(en): |
Verstraete Ludo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Should we do away with HR?
I must agree that there is good reason for HR's beleaguered situation. It is often ineffective, incompetent and costly.
But the truth is, HR has never been more necessary! The competitive forces that managers and organisations face today and will continue to confront in the future, demand organisational and human excellence.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM312 Voorstudie: hij kan gegevens verzamelen, vakliteratuur bijhouden, wetswijzigingen en evoluties in de rechtspraak opvolgen, een probleem analyseren, besluiten formuleren, vakgenoten en andere deskundigen consulteren.
- JM320 Flexibiliteit: hij kan zich vlot bewegen binnen de verschillende rechtsdisciplines, hij kan zich aanpassen aan verschillende werkomgevingen, hij kan zich concentreren op studie en opzoekingswerk als creatief zijn in het opstellen van geschriften en tegelijk een vlot onderhandelaar zijn.
- JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
- JM322 Beslissingsvermogen: hij kan een gemotiveerd standpunt omtrent een juridische vraag formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
- JM323 Contactbereidheid: hij kan vertrouwen wekken bij de klant, hij onderhoudt contacten, overleg en afspraken met de klant, hij is bereid tot een compromis bij een conflict.
- JM324 Dienstverlenende ingesteldheid / Klantgerichtheid: hij licht de klanten in omtrent hun rechten en plichten, de relevantie van de feiten en de te volgen procedure, naargelang het bedrijf is hij doorlopend ter beschikking van zijn superieuren, medewerkers en klanten voor advies en hulp.
- JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
- JM331 Aandacht voor competentieontplooiing: Hij kan de vakliteratuur hanteren, hij blijft door constante studie op de hoogte van de evolutie van het recht.
- JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant
- JM337 Financieel-economische kennis: hij heeft kennis van de micro- en macro economie. Hij kan een balans en resultatenrekening opstellen en analyseren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- The student is aware of the importance of a solid HRM policy to improve the performance of staffmembers as well as the functioning of the organization.
- The student knows how and is able to manage, to organize, to lead, members of an organization from different positions : staffmember,,sectionmanager and HR- manager.
- The student has insight in in the main subdivisions of personnelmanagement and their coherence.
- The student can develop a critical view concerning points of views, theories and models in HRM.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- General insight in the functioning of an organization and the primary expectations of people in their functioning as staffmembers.
- The student can independently process information to solv complex problems.
- He/she has the cognitive skills to make conclusions out of apparent not related information.
- He/she works together with others to share information
- The student has sufficient communicative and interpersonal skills.
|
LEERINHOUDEN
|
- Evolution of personnelmanagement to actual HRM :- First generation organization:productivity; Second generation organization: market;- Third generation organization : Bits.
- Additional value of HRM.
- Personnelconcept and - planning.
- Competencemanagement :What is competencemanagement? A few definitions/ Why competencemanagement?/What's its additional value?/measuring competence/Developing competence/ Rewarding of competence.
- Changemanagement : Man as pivotal point the change proces/change processes in groups and organizations.
- Additional topics (such as): Recruitement Selection; Reception and introduction. / Coaching and Functioning talks. / Situational leadership. / Dealing with employers' organizations and trade unions.
|
STUDIEMATERIAAL
|
The students receive a course book and basis information during the lessons and discussions. They take personal notes. They work in group and have to search additional documentation and information.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
22,58
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
95
|
klokuren
|
76,61
|
Verdere toelichting:
- They work in goup on a theme, prepaere a paper and presentation it for their collegues .
- Students participation is of overriding importance, they have to be present.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Half of the points on the presentation and the paper; 10 points on the oral examination based on the course book and the additional discussion.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Oral examination
|
|
| |
|
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Onderdelen - Praktijk sociale dienstverlening/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3JMSM |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
15 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Verstraete Ludo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
We kunnen terecht trots zijn op onze sociale zekerheid en de daarmee samenhangende dienstverlening. Toch vallen er steeds groepen mensen door het vangnet.
In dit prakticum onderzoeken we in detail één thema van onze sociale dienstverlening.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM312 Voorstudie: hij kan gegevens verzamelen, vakliteratuur bijhouden, wetswijzigingen en evoluties in de rechtspraak opvolgen, een probleem analyseren, besluiten formuleren, vakgenoten en andere deskundigen consulteren.
- JM315 Productieve informatieverwerking: hij doet de verslaggeving en volgt ze op, hij verzorgt de redactie van diverse juridische documenten (o.a. contracten, procedurestukken, schadedossiers, hij neemt de behandeling en de begeleiding van procedures voor zijn rekening.
- JM317 Onderhoud, samenwerking en communicatie: hij onderhoudt contacten met externe relaties, hij beheerst onderhandelings- en conflictsituaties, hij behandelt de betwiste zaken, start de nodige procedures, hij onderzoekt en definieert, via bevragingen, de behoeften van de klant, hij maakt afspraken met de klant en geeft hem feedback.
- JM318 Research: hij neemt actief deel aan interne en externe vormingsactiviteiten in verband met zijn werk- en vakgebied, hij bestudeert de relevante vakliteratuur.
- JM320 Flexibiliteit: hij kan zich vlot bewegen binnen de verschillende rechtsdisciplines, hij kan zich aanpassen aan verschillende werkomgevingen, hij kan zich concentreren op studie en opzoekingswerk als creatief zijn in het opstellen van geschriften en tegelijk een vlot onderhandelaar zijn.
- JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
- JM322 Beslissingsvermogen: hij kan een gemotiveerd standpunt omtrent een juridische vraag formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
- JM324 Dienstverlenende ingesteldheid / Klantgerichtheid: hij licht de klanten in omtrent hun rechten en plichten, de relevantie van de feiten en de te volgen procedure, naargelang het bedrijf is hij doorlopend ter beschikking van zijn superieuren, medewerkers en klanten voor advies en hulp.
- JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
- JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
- JM333 Empathie: hij kan zich verplaatsen in de gevoelswereld/leefwereld van de klant waardoor hij een beter inzicht krijgt in de problematiek en de mogelijke oplossing ervan, hij kan de relevante vragen stellen aan de klant
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft inzicht in de algemene structuur van de sociale dienstverlening en meer gedetailleerde kennis van minstens één aspect.
- De student ziet de realiteit van onze verzorgingsstaat en kan op basis van de analyse van één aspect een genuanceerd beeld hierover brengen.
- De student beheerst de vaardigheden als analytisch en synthetisch inzicht en communicatie vaardigheden zowel mondeling als schriftelijk en presenteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
De student kan zelfstandig informatie verwerven en verwerken om problemen op te lossen.
Hij/zij beschikt over de cognitieve vaardigheden om conclusies te trekken uit ogenschijnlijk niet samenhangende gegevens.
Hij/zij werkt samen met anderen in inzichten te verwerven en te delen.
De student is kritische ingesteldheid en resultaatgerichtheid.
|
LEERINHOUDEN
|
- Practicum, onder de vorm van gecoacht groepswerk, waarbij ingegaan wordt op de fundamenten van de verzorgingsstaat. Op basis van de uitdieping van één topic per groep wordt de realiteit in onze maatschappelijke dienstverlening onderzocht, een sterkte /zwakte analyse gemaakt, cases uitgewerkt,….
- Het is de bedoeling een ruimere dan uitsluitend juridische benadering van het onderwerp te geven.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Wordt na vastlegging van de thema's gezamenlijk opgebouwd.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
7
|
lesuren
|
05,65
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
7
|
lesuren
|
05,65
|
studietijd buiten contacturen:
|
109
|
klokuren
|
87,90
|
Verdere toelichting:
Groepswerk met wekelijks coachings- en sturingsgesprek. Verplichte aanwezigheid.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 10 punten staan op de presentatie van het groepswerk voor de totale klasgroep. Ieder groepslid licht één bepaald aspect, case, … van het onderwerp toe, zowel mondeling als schriftelijk.
- Onderlinge afstemming is hierbij belangrijk zodat een aaneensluitend geheel kan gepresenteerd worden.
- 5 punten op de actieve deelname aan de collectieve bespreking na elke presentatie. Belangrijk is dat je je ook inleeft in de andere onderwerpen en hierover gericht vragen, interventies, toelichting kunt geven.
- 5 punten op Peer assessment van het groepswerk.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Aanvulling en vervollediging van de besproken en aangegeven gebreken van het groepswerk (10 punten) + presentatie en verdediging aan de lector (10 punten).
|
|
| |
|
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Onderdelen - Sociaal zekerheidsrecht/10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3JMSO |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
42 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Heylen Dirk
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM336 Juridische kennis: hij heeft de vereiste kennis van wetgeving, rechtsleer, rechtspraak van: staatsrecht, administratief recht, burgerlijk recht, strafrecht, gerechtelijk privaatrecht, handels-en economisch recht, sociaal recht, fiscaal recht, milieurecht. Afhankelijk van de gekozen afstudeerrichting beheerst hij grondige de juridische domeinen hieraan gerelateerd.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Inzicht hebben in de wettelijke bepalingen van het Sociale Zekerheidsrecht en de heersende tendensen daarover in de rechtspraak
- Een probleemsituatie kunnen analyseren, bepalen welke diverse toepasselijke rechtsregels in acht dienen te worden genomen, en desbetreffend advies kunnen geven.
- Verbanden kunnen leggen tussen het Sociale Zekerheidsrecht en het Arbeidsrecht, en tussen de diverse niveaus en takken van sociaalrechtelijke regelgeving.
- Doelmatig kunnen verrichten van de nodige opzoekingen van de relevante wetgeving, rechtspraak en rechtsleer, deze kunnen analyseren, plaatsen en aanwenden bij het oplossen van concrete vraagstellingen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Fiscaal en sociaal recht mod. 6.
|
Andere begincompetenties
|
De nodige vaardigheden betreffende bronnenstudie Kennis van:
- Burgerlijk recht
- Gerechtelijk gerecht
|
LEERINHOUDEN
|
Beschikken over een degelijke basiskennis van het burgerlijk recht, in het bijzonder verbintenissenrecht, en van het gerechtelijk gerecht; beschikken ove de nodige vaardigheden betreffende bronnenstudie
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Sociaal Zekerheidsrecht Ivo Verreyt - Danny Heyvaert
- Codex Sociaal zekerheidsrecht
- Diverse casussen : vonnissen en arresten, die de studenten terugvinden in de diverse sociaalrechtelijke tijdschriften
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
19,23
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
07,69
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
114
|
klokuren
|
73,08
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges, waarbij naast de theorie ook praktijkvoorbeelden en -situaties worden besproken.
- Vraagstelling aan de studenten met mogelijkheid tot discussie en ook vraagstelling door de studenten maken deel uit van het hoorcollege
- Praktische casussen en oefeningen worden besproken tijdens het hoorcollege, met een praktische deelname van de studenten, die een situatie dienen te kaderen, analyseren en beoordelen/oplossencasussen worden aan de studenten voorgelegd, die zelf aan de hand van opzoekingen in de toepasselijke juridische handboeken en tijdschriften een oplossing moeten formuleren.de studenten dienen uit een feitelijk relaas de juridisch relevante gegevens te distilleren, en een verzoekschrift op te stellen.de studenten dienen individueel in een opgegeven casus betreffende arbeidsongevallen een conclusie te schrijven, waarbij zij dienen te argumenteren; zij zijn daarbij verplicht 3 citaten te halen uit R.W., 3 uit J.T.T., 3 uit Soc. Kron., 3 uit T.S.R., 1 uit de Sociale gids, 3 uit ARON, en 3 uit 3 verschillende handboeken.
- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling aan de docent, zowel tijdens de lesuren als nadien, ook per E-mail
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 2 uren op 14 punten
- De gemaakte taken en het voorbrengen van de paper: 6 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen van 2 uren op 20 punten.
|
|
| |
|
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Onderdelen - Sociaal statuut van zelfstandigen/10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3JMSP |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
14,25 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lecoutre Rudi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel beschrijft de organisatie en werking van de sociale zekerheid van zelfstandige ondernemers.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM313 Creatie: hij kan juridische informatie systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren, een eigen vakbibliotheek aanleggen en bruikbaar houden
- JM319 Accuratesse: hij kan de rechtsbronnen nauwkeurig interpreteren, zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren ?ook onder tijdsdruk-, hij respecteert afspraken en termijnen, hij maakt een accuraat gebruik van de juridische terminologie
- JM325 Leergierigheid: hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft een nooit aflatende interesse voor de evoluties binnen het recht, hij heeft een brede maatschappelijke interesse die zich uit in het volgen van de actualiteit, parlementaire werkzaamheden en ethische kwesties.
- JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
- JM331 Aandacht voor competentieontplooiing: Hij kan de vakliteratuur hanteren, hij blijft door constante studie op de hoogte van de evolutie van het recht.
- JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Inzicht verkrijgen in de sociale zekerheid voor zelfstandige ondernemers.
- De wettelijke basis van het sociaal statuut voor zelfstandigen kunnen interpreteren.
- De vakliteratuur hanteren en op de hoogte blijven van de evolutie van het recht.
- Praktijkgevallen analyseren en toetsen aan de regelgeving.
- Aangeven welke regelgeving van toepassing is bij concrete situaties en problemen op het vlak van sociale zekerheid.
- De student kan toelichting verschaffen bij de toegewezen vraagstelling.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Fiscaal en Sociaal recht module 6.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Fiscaal en Sociaal recht module 6.
|
Andere begincompetenties
|
Basiskennis van de sociale wetgeving in België en de omliggende landen.
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemene beginselen sociaalzekerheidsstelsel van de zelfstandigen
- Administratieve organisatie
- Toepassingsgebied en bijdrageregeling
- Andere financieringsbronnen dan bijdragen Financieel beheer van het sociaalzekerheidsstelsel voor zelfstandigen
- Inkomensmatiging
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Sociaal Compendium: Titel III, 2006
- Eigen nota's, te maken door de student
- Studentencodex Sociaal Recht
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
03,42
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
78
|
klokuren
|
66,67
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met actieve inbreng van de student
- Bezoek aan Sociale Verzekeringskas voor Zelfstandigen
- Oplossen van individuele casussen
- Uitdiepen van een aantal juridische opgaven m.b.t. het statuut van zelfstandige ondernemers
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Mondeling met mogelijkheid van 15 ' schriftelijke voorbereiding over 20 punten. Het examen gaat over de hoorcolleges alsmede over de inhoud van de in de les behandelde casussen en toelichtingen bij de concrete vragen van sociale zekerheid.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling met mogelijkheid van 15 ' schriftelijke voorbereiding over 20 punten. Het examen gaat over de hoorcolleges alsmede over de inhoud van de in de les behandelde casussen en toelichtingen bij de concrete vragen van sociale zekerheid.
|
|
| |
|
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Onderdelen - Verg. studie sociale zekerheid E.U./10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3JMSQ |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
29 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Engels |
Lector(en): |
Roels Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de Europese Unie behoort de sociale zekerheid tot de bevoegdheid van de Lidstaten. Zodoende zijn er op dit ogenblik 27 verschillende sociale zekerheidssystemen. De taak van de Europese Unie is voornamelijk de coordinatie van deze systemen met het oog op het vrij verkeer van personen (hard law). Bovendien tracht zij via de open methode van coördinatie (OMC) gemeenschappelijke doelstellingen voor de sociale bescherming en sociale integratie te bereiken (soft law).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM107 Ingesteldheid tot levenslang leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM313 Creatie: hij kan juridische informatie systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren, een eigen vakbibliotheek aanleggen en bruikbaar houden
- JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
- JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De zelfstandigheid en leergierigheid van de studenten wordt bevorderd door het opzoekingswerk dat ze doen m.b.t. andere EU-stelsels, deels samen met buitenlandse studenten.
- Het doorzettingsvermogen en het probleemoplossend denken van de studenten wordt bevorderd bij het zoeken van relevante informatie en het mededelen ervan aan de andere studenten via het internet (Blackboard).
- De studenten kunnen zich door opzoeking van de diverse rechtsbronnen bewegen in de sociale zekerheidsstelsels van de EU landen.
- De studenten hebben een kritische ingesteldheid ten aanzien van de verschillende systemen en benaderingen van sociale zekerheids- en arbeidswetgeving binnen de EU.
- De studenten zijn zich bewust van het feit dat er op dit specifiek domein (nog) weinig harmonisatie van wetgeving bestaat.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Het vak "fiscaal en sociaal recht" uit de tweede module van het tweede jaar volgen/gevolgd hebben.
|
Andere begincompetenties
|
Basiskennis van het eigen nationale arbeidrecht en sociaal zekerheidsrecht.
|
LEERINHOUDEN
|
- Organisatie van de sociale zekerheid in de diverse EU landen.
- Historiek, filosofie en sociaal-economische context van de verschillende systemen.
- Beoordeling van de diverse strekkingen in de sociale zekerheidssystemen.
- De rol van de Europese Unie in de coördinatie en harmonisatie van de diverse systemen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Aanbevolen studiemateriaal:
- Pieters Danny, Introduction into the Basic Principles of Social Security, Kluwer, ISBN 90-6544- 787-3
- Pieters Danny, The Social Security Systems of the Member States of the European Union, Intersentia, ISBN 90-5095-242-9
- Pieters Danny, The Social Security Systems of the States Applying for Membership of the European Union, Intersentia, ISBN 90-5095-298-4
- Documentatie van de Europese Unie (o.a. MISSOC): http://www.europa.eu
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
lesuren
|
16,69
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
05,56
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
96.8
|
klokuren
|
76,95
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges en/of gastcolleges met debatten. De discussie met en onder de studenten wordt nagestreefd.
- Practicum: zelfstandig opzoekingswerk over een specifiek onderwerp, dat uitmondt in een presentatie met andere student(en).
- Begeleiding and feedback door lector
- Eventueel deelname aan een Intensive Programme (IP) omtrent een welbepaald thema. Hiervoor doen de studenten onderzoek samen met studenten uit andere EU landen, teneinde rechtsvergelijkende conclusies te trekken en voorstellen tot harmonisatie te doen. Na afloop volgt een presentatie in de eigen opleiding.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie (6 punten). De studenten worden geëvalueerd op hun actieve deelname en hun kritische houding tijdens de colleges en de debatten, alsook ter gelegenheid van de presentaties van hun medestudenten. In het bijzonder dienen zij schriftelijk verslag uit te brengen over twee door hen gestelde vragen.
- Paper en Presentatie (14 punten). De studenten worden geëvalueerd op de inhoud en verwerking van de opgezochte informatie. hun presentatievaardigheid en de beantwoording van vragen na afloop van de presentatie.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De student dient zijn/haar opzoekingswerk opnieuw en grondiger te doen en een herwerkte tekst in te dienen. Hij wordt enkel gequoteerd op de paper (20 punten).
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00551 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Orgielewski Yvona
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het gebruik van de Franse taal wordt verder verfijnd en aanpast aan verschillende economische en juridische situaties/doelgroepen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM104 Creativiteit
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM317 Onderhoud, samenwerking en communicatie: hij onderhoudt contacten met externe relaties, hij beheerst onderhandelings- en conflictsituaties, hij behandelt de betwiste zaken, start de nodige procedures, hij onderzoekt en definieert, via bevragingen, de behoeften van de klant, hij maakt afspraken met de klant en geeft hem feedback.
- JM320 Flexibiliteit: hij kan zich vlot bewegen binnen de verschillende rechtsdisciplines, hij kan zich aanpassen aan verschillende werkomgevingen, hij kan zich concentreren op studie en opzoekingswerk als creatief zijn in het opstellen van geschriften en tegelijk een vlot onderhandelaar zijn.
- JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
- JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
- JM338 ICT: hij is een gevorderd gebruiker van Microsoft Office pakket. Verder hanteert hij electronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in zijn dagdagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast kan hij werken met specifieke juridische software.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid ontwikkelen en aanscherpen zodat de student vlot kan communiceren op algemeen en zakelijk vlak, zowel individueel als in groep.
- De student kan volledig zelfstandig een afspraak maken (mondeling met schriftelijke bevestiging) met een Franstalig bedriif en er een bezoek voor zijn/haar groep plannen. (M9)
- De student kan in een zuiver Franstalige professionele omgeving een zakelijk gesprek voeren en een representatieve gesprekspartner interviewen. Hij/zij kan deze informatie nadien verwerken, samenvatten en, logisch opgebouwd, aan anderen communiceren. (M9)
- De student kan, in groep, een thema presenteren binnen zijn vakgebied (prioriteiten stellen, werk verdelen). (M9)
- De student kan cijfer- en beeldmateriaal analyseren en becommentariëren. (M9)
- De student kan deelnemen aan groepsdiscussies over alledaagse of beroepsgerichte onderwerpen, ook onvoorbereid. (M9)
- Franse schriftelijke handelscorrespondentie verder ontwikkelen. (M10)
- Professionele taalvaardigheid in de interne en externe zakelijke communicatie verdiepen. (M10)
- De student kan zelfstandig functioneren in verschillende commerciële situaties (M10)
- De student kan complexe beroepsgerichte en algemene informatie begrijpen, samenvatten, verwoorden en vergelijken met andere gelijkaardige informatie. (M10)
- De student kan algemene en beroepsspecifieke onderwerpen presenteren en daarover debateren en notuleren (eigen mening verdedigen, kritische standpunten innemen). (M10)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Frans uit vorige modules.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Vorige modules gevolgd hebben.
|
Andere begincompetenties
|
- Software pakketten (Word, Excell, PowerPoint)
- Vlot en gericht informatie opzoeken op het internet
|
LEERINHOUDEN
|
-
Uitbreiding van economische en juridische terminologie aan de hand van vakgerichte teksten. (M9 en M10)
-
Samenbrengen van verworven vaardigheden uit vorige modules (1 t/m 8) en deze toetsen en toepassen aan de hand van concrete oefeningen en opdrachten, zowel mondeling als schriftelijk. (M9 en 10): telefonsiche afspraken, zich op een professionele manier voorstellen, vragen stellen (over de andere, over een beroep, de arbeidsmarkt, de evolutie op de markt, ...), zakelijke handelscorrespondentie, één specifiek thema grondig bespreken aan de hand van gekende technieken en verworven terminologie, verwijzen naa een wet, wet uitleggen, een situatie en een gebeurtenis beschrijven, reageren op een gebeurtenis, zijn mening daarover uiten, anderen overtuigen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Frans: Yvona Orgielewski
- Grammaire 2000
- Vertalend woordenboek
- Media (kranten, radio, tv-programma's, internet)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
38
|
lesuren
|
21,21
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
02,23
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
131.2
|
klokuren
|
73,21
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege's met oefenmomenten, presentaties, rollenspel
- Mondelinge toelichting bij de cursus, de oefeningen en de presentatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
M9:
- Portfolio : 10% geschreven dossier over het bezoek aan een Franstalig bedrijf (fiche met gecontacteerde bedrijven, bevestigingsbrief van het bezoek, vragen en antwoorden over interview, bedankingsbrief). De presentatie wordt geëvalueerd op structuur, taal, vlotheid en gedrag. De mondelinge toelichting hierover geldt voor 30% (samen voor 40%).
- Schriftelijk examen van 2 uur (60%) met betrekking tot de geziene leerstof, met kennis-, inzichts, toepassings- en open vragen. Deelname is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
M10:
- Permanenete evaluatie (40%) in de vorm van presentaties over een specifiek thema binnen het vakgebien van de studenten. De presentatie wordt geëvalueerd op structuur, taal, vlotheid en gedrag.
- Schriftelijk examen van 2 uur (60%) met betrekking tot de geziene leerstof, met kennis-, inzichts, toepassings- en open vragen. Deelname is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Een schriftelijk examen van 2 uur met betrekking tot de 2 modules samen, met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (70%).
Een mondelinge proef van maximum 10 minuten met een presentantie over een thema binnen het vakgebied van de student. (30% ).
|
|
| |
|
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Onderdelen - Engels |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00552 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Engels |
Lector(en): |
Decock Erika
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
We bekwamen ons verder in de Engelse zakelijke communicatie met inbegrip van juridisch Engels.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM104 Creativiteit
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid verder ontwikkelen en aanscherpen zodat de student vlot kan communiceren op algemeen, juridisch en zakelijk vlak, zowel individueel als in groep. (M9 en 10)
- De student begrijpt en assimileert teksten van zakelijke en juridische aard. (M9 en 10)
- De student begrijpt gesproken (zakelijk) Engels en distilleert de gevraagde informatie. (M9 en 10)
- De student beheerst de aangeboden juridische en zakelijke terminologie. (M9 en 10)
- De student krijgt meer inzicht in verschillende juridische en zakelijke thema's. (M9 en 10)
- De student kan een vlotte uiteenzetting geven over een onderwerp binnen zijn/haar studiegebied (zowel mondeling als schriftelijk). (M9)
- De student kan grafieken en trends beschrijven. (M9)
- De student kan een degelijke sollicitatiebrief en een CV schrijven. (M10)
- De student kan onvoorbereid zijn/haar mening over een eerder controversiële stelling in het Engels formuleren. (M10)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Engels uit 1 RP en 2 RP
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Voor module 10 geldt dat de student module 9 gevolgd heeft.
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Legal English: studie van juridische teksten/thema's met gepaste oefeningen (gedeeltelijk afstudeerrichtinggebonden en gedeeltelijk zelfstudie). (M9 en 10)
- Business English: studie van zakelijke thema's via luister-, lees- en spreekoefeningen. (M9 en 10)
- Woordenschatuitbreiding op algemeen, zakelijk en juridisch vlak (gedeeltelijk zelfstudie). (M9 en 10)
- Het geven van een vlotte uiteenzetting over een onderwerp binnen het studiegebied in kleine groepen. (M9)
- Grafieken en trends beschrijven. (M9)
- Sollicitatiebrief en CV. (M10)
|
STUDIEMATERIAAL
|
Brown and Rice, "Professional English in Use - Law", CUP, Cambridge, 2007. (handboek voor klassikaal gebruik en voor zelfstudie)
Cotton, Falvey and Kent, "Market Leader New Edition, Intermediate Business English Course Book", Pearson Education Limited, Harlow, 2005. (handboek voor klassikaal gebruik)
Decock, E., " Engels", 2007. (eigen cursus met studiemateriaal voor klassikaal gebruik en voor zelfstudie)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
13,03
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
02,17
|
studietijd buiten contacturen:
|
152.2
|
klokuren
|
82,63
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges met oefensessies en groepswerk (bij het geven van de presentaties).
Er wordt tijdens de les bijna constant mondeling feedback gegeven.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- M9:
- 40 procent permanente evaluatie in de vorm van het geven van een presentatie in kleine groepen over een onderwerp binnen het studiegebied. Een deel van de punten gaat naar de schriftelijke voorbereiding (10%). De mondelinge presentatie (30%) wordt geëvalueerd op structuur, taal, vlotheid en gedrag. Deelname is verplicht! Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Niet-deelname of ongewettigde afwezigheid leidt tot een nul voor dit onderdeel.
- 60 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur)
- M10:
- 40 procent permanente evaluatie: sollicitatiebrief en CV (20%; gelet wordt op o.a. inhoud, toon, structuur en taal) en een spontane mondelinge oefening (20 %; gelet wordt op o.a. taal, vlotheid en argumentering). Aanwezigheid is verplicht! Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Niet-deelname of ongewettigde afwezigheid leidt tot een nul voor dit onderdeel.
- 60 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 70 procent schriftelijk examen met kennis-, inzichts- , toepassings- en open vragen (duurtijd: 2 uur)
- 30 procent mondeling examen: presentatie van een onderwerp binnen het studiegebied (20 procent) en een korte onvoorbereide reactie op een stelling of nieuwsitem (10 procent) (duurtijd: 10 minuten).
- De leerstof van beide modules dient gekend te zijn.
|
|
| |
|
3 Bedrijfsmanagement - 3RPSJ - Onderdelen - Stage en bedrijfsstage/11 & 12 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3JMSR |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:11 |
Aantal studiepunten: |
30 |
Wegingscoëfficient: |
30 |
Totaal aantal contacturen: |
556 |
Totaal studietijd: |
780 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bogman Dominique De Vroey Sophie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De eerste fase van het stagegebeuren betreft de zoektocht naar een stageplaats. De tweede fase betreft het lopen van een stage binnen een vastgestelde periode van 15 weken om de verworven kennis en vaardigheden te toetsen aan de praktijk, evenals het maken en presenteren van een bedrijfsproject. Er wordt hiervoor specifiek verwezen naar de algemene richtlijnen stages en bedrijfsproject.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- JM107 Ingesteldheid tot levenslang leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM313 Creatie: hij kan juridische informatie systematisch verzamelen, analyseren en interpreteren, een eigen vakbibliotheek aanleggen en bruikbaar houden
- JM314 Advies- en informatieverstrekking: hij kan bedrijfsjuridische adviezen formuleren (aan personeel en directie) in zijn domein van tewerkstelling, hij is in staat om juridische teksten te synthetiseren en te vulgariseren, hij verleent advies buiten het bedrijf (aan klanten, overheid, andere bedrijven,?)
- JM319 Accuratesse: hij kan de rechtsbronnen nauwkeurig interpreteren, zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren ?ook onder tijdsdruk-, hij respecteert afspraken en termijnen, hij maakt een accuraat gebruik van de juridische terminologie
- JM323 Contactbereidheid: hij kan vertrouwen wekken bij de klant, hij onderhoudt contacten, overleg en afspraken met de klant, hij is bereid tot een compromis bij een conflict.
- JM324 Dienstverlenende ingesteldheid / Klantgerichtheid: hij licht de klanten in omtrent hun rechten en plichten, de relevantie van de feiten en de te volgen procedure, naargelang het bedrijf is hij doorlopend ter beschikking van zijn superieuren, medewerkers en klanten voor advies en hulp.
- JM326 Zelfstandigheid: hij kan zelfstandig juridische problemen analyseren en adviezen formuleren, hij heeft een zelfstandig tijdsbeheer dat niet noodzakelijk gebonden is aan de officiële werkuren, hij neemt initiatief in het doorgeven van relevante wijzigingen in wetgeving of rechtspraak aan betrokkenen.
- JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
- JM328 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
- JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
- JM334 Loyaliteit: hij is zich bewust van het vertrouwelijk karakter van de informatie waarover hij beschikt, hij respecteert en waardeert zijn medewerkers, hij geeft alleen opbouwende kritiek aan zijn medewerkers, hij gaat constructief om met zijn opposanten
- JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.
- JM336 Juridische kennis: hij heeft de vereiste kennis van wetgeving, rechtsleer, rechtspraak van: staatsrecht, administratief recht, burgerlijk recht, strafrecht, gerechtelijk privaatrecht, handels-en economisch recht, sociaal recht, fiscaal recht, milieurecht. Afhankelijk van de gekozen afstudeerrichting beheerst hij grondige de juridische domeinen hieraan gerelateerd.
- JM338 ICT: hij is een gevorderd gebruiker van Microsoft Office pakket. Verder hanteert hij electronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in zijn dagdagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast kan hij werken met specifieke juridische software.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis maken met een terrein van het juridisch werkveld.
- Een beeld vormen van het beroepsleven.
- De opgedane kennis omzetten en aanvullen in de praktijk.
- Succesvol solliciteren.
- De attitudes conform het opleidingsprofiel verwerven.
- De beroepsspecifieke vaardigheden conform het opleidingsprofiel verwerven.
- Een bedrijfsproject uitwerken in de juridische sfeer.
- De uitgevoerde taken verwoorden in een portfolio.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
De volgtijdelijkheid voor dit opleidingsonderdeel bepaalt dat de student geslaagd moet zijn voor het 1ste en 2de jaar en module 9 en 10 binnen het gekozen leertraject moet gevolgd hebben.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Een doorgedreven kennis van het recht gerelateerd aan de sector van tewerkstelling.
Het vermogen van communiceren.
Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
|
LEERINHOUDEN
|
Kennis van het recht en ICT-gebruik.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Bundel "Richtlijnen stages en bedrijfsproject"
- Bundel "Aanvullende richtlijnen bij de keuze en de vastlegging van een stageplaats"
- Bundel "Aanvullende richtlijnen mbt de portfolio"
- Lijst met mogelijke stageplaatsen via Blackboard
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
01,28
|
practicum en oefeningen:
|
540
|
lesuren
|
69,23
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
lesuren
|
00,77
|
studietijd buiten contacturen:
|
224
|
klokuren
|
28,72
|
Verdere toelichting:
- Voorbereiding en informatieverstrekking via stagelessen.
- Studenten solliciteren zelf naar een stageplaats die aansluit bij hun leertraject. Indien de student er niet in slaagt om binnen de vooropgestelde termijn zelfstandig een stageplaats te vinden, wordt de procedure "niet vinden van een stageplaats" opgestart.
- De volledige duur van de stage (15 weken) gaat door op dezelfde stageplaats.
- Begeleiding van de school via een vaste stagebegeleider.
- E-moderating via Blackboard en permanenties op school.
- Op de stageplaats heeft de student een vaste stagementor.
- De student werkt onder begeleiding van de stagementor een eindproject uit.
- Samenstelling van een portfolio en verslaggeving.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Zie bundels Richtlijnen.
- Studenten moeten via sollicitatie zelf tijdig een stageplaats vinden en administratief afwikkelen met goedkeuring van het stageteam.
- Het assessment gebeurt door de stagementor en de stagebegeleider in samenspraak op basis van het "evaluatieformulier stage en bedrijfsproject".
- Op school worden voorafgaandelijke, tussentijdse en finale intervisies -verplicht bij te wonen door de student- gehouden.
- Individuele bespreking en feed-back bij niet-slagen.
- Tijdens het bezoek van de stagebegeleider op de stageplaats geeft de student een presentatie van zijn bedrijfsproject.
- Evaluatiecriteria worden gehanteerd overeenkomstig de evaluatieformulieren.
- Voor de puntenverdeling: zie algemene richtlijnen stages-en bedrijfsproject.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De stage en het bedrijfsproject kunnen niet worden overgedaan in de tweede zittijd.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|