|
3 Office Management - 3MMA - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Med. recht & deontologie: case studies/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00075 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Dijkhoffz Willeke
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vaak medisch recht en deontologie behandelt belangrijke topics op het domein van het gezondheidsrecht, die relevant kunnen zijn voor de beroepspraktijk van de student.
Zo komt de patiënrechtenwet aan bod, waarin een 7- tal patiëntenrechten besproken zullen worden. Het beroepsgeheim, abortus, beslissingen bij het levenseinde, het medisch dossier , .. zijn andere voorbeelden uit de cursus.
De leerstof zal steeds worden getoetst door het voorleggen van praktijksituaties. Ook het groepswerk heeft een praktijkgerichte inslag.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis van het beroepsgeheim en ethische aspecten van het medisch secretariaat.
- Kennis van de rechten en plichten van de persoon als patiënt en als werknemer.
- De student verwerft inzicht in de juridisch- ethische positie van de patiënt.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Denk- en redeneervaardigheid.
- Het verwerven en verwerken van informatie.
- Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- Productieve informatieverwerking.
|
LEERINHOUDEN
|
- Studie van medische teksten, casussen , internetsites inzake deontologie,..
- Voorgaande teksten vormen een toepassing van de leerstof en vormen aanleiding tot gedachtenuitwisseling met integratie van de leerstof.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus Medische Recht
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
21,51
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
04,30
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,30
|
studietijd buiten contacturen:
|
65
|
klokuren
|
69,89
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges
- Vraag- en leergesprekken
- Biobiotheekopdrachten
- Praktische oefeningen nav de leerstof
- Groepsgespreken en groepsopdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De evaluatie gebeurt d.m.v een mondeling af te leggen eindexamen (op 3/4 van de punten), en participatie binnen het groepswerk (op 1/4 van de punten).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling examen
|
|
| |
|
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Frans : communicatie/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAK |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Bernad Leila
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden en leert hij zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de medical management assistant.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen. Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
- OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF328 Informatie verzamelen: Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling.Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties.
- OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
- OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunt deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten en voor de doorverwijzing. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF332 Coördinatie en leiding : Kennis van planning, reisorganisatie en reserveringen, timemanagement. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van de organisatie van het medische secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten congressen, training, workshops permanentielijsten.Voorbereiden en organiseren van reizen.
- OF334 Een wetenschappelijk congres organiseren: Het verschil in variabele en vaste kosten en weten hoe ze een budgetplan kunnen opstellen basis van aantal deelnemers en eenheidsprijzen. Ze kunnen een break ? even analyse maken en een ideaal inschrijvingsprijs berekenen. Hij/zij kan communicatie documenten bezoekers rapporten, korte planning en CRM systemen opstellen.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid op zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF357 Dienstverlenende ingesteldheid: Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kunnen toepassen van de handelscorrespondentie binnen de medische sector.
- Gedicteerde brieven simultaan noteren via tekstverwerking.
- Het notuleren van een gesprek, debat of presentatie en er een schriftelijk verslag van maken.
- Op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond beroepsgerichte activiteiten.
- Het beheren van een agendaplanning om een eventuele patiënt efficiënt telefonisch een afspraak te geven of inlichtingen te verschaffen.
- Op een correcte wijze aan patiënten, klanten, leveranciers, enz. de juiste weg, gang of afdeling kunnen wijzen.
- Het vlot kunnen voeren van gesprekken/debatten over een bepaald thema.
- De medische terminologie begrijpen, kunnen vertalen (F/N – N/F) en gebruiken in grammaticaal correct gevormde zinnen.
- Teksten rond specifiek medische onderwerpen vlot lezen, begrijpen, interpreteren, becommentariëren en samenvatten. Vragen over teksten mondeling en schriftelijk correct beantwoorden in grammaticaal correcte zinnen.
- Video’s en bijkomende literatuur over de behandelde thema’s kunnen begrijpen, interpreteren en samenvatten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Frans: Modules 1-2-3-5-6-7
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Toepassingen ICT: (Word, Excel, Powerpoint)
|
LEERINHOUDEN
|
- Medische en algemene terminologie
- Schriftelijke communicatie: verslagen schrijven, brieven schrijven naar patiënten, dokters, leveranciers
- Mondelinge communicatie: simulaties van (telefoon)gesprekken, een presentatie geven over een medisch onderwerp
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus (zie Blackboard): richtlijnen en afspraken in verband met permanente evaluatie en lesmateriaal voor tijdens de contacturen Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
21,37
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
04,27
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,27
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
67,95
|
Verdere toelichting:
- Werkcollege's en oefeningen: woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal, schrijfoefeningen (correspondentie)
- Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feed-back bij (mondelinge) oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Mondeling examen (50%) over de geziene stof waarbij gelet wordt op de inhoudelijke kennis en de manier van expressie.
- Permanente evaluatie:
- Mondeling: presentatie en gesprek over een medisch onderwerp (30%)
- Schriftelijk: brief + verslag (20%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Mondeling examen (50%) over de geziene stof waarbij gelet wordt op de inhoudelijke kennis en de manier van expressie + presentatie en gesprek over een medisch onderwerp (30%)
- Schriftelijk examen: brief + verslag (20%)
|
|
| |
|
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Engels : communicatie/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAL |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Engels |
Lector(en): |
Hoefnagels Hilde
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit vak krijgen studenten de kans om hun kennis Engelse terminologie te koppelen aan dagelijkse bedrijfs- en ziekenhuissituaties. Ze brengen oa een presentatie over een pathologie voor de groep. Verder vindt er mondelinge en schriftelijke training plaats in allerlei vaardigheden zoals telefoneren, vertalen, samenvatten van teksten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen. Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
- OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunt deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten en voor de doorverwijzing. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Studenten kunnen medische teksten begrijpen aan de hand van ontleding van de vakterminologie - analyse van de woorddelen.
- De medische terminologie wordt actief en passief verder uitgebreid.
- Studenten kunnen ad rem reageren aan de telefoon.
- Studenten kunnen een medische tekst vertalen.
- Studenten kunnen de inhoud van een medische tekst, gesproken of geschreven, beknopt en in vaktermen, weergeven.
- Studenten kunnen zelfstandig een presentatie van een pathologie opstellen en professioneel naar voren brengen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd zijn voor Engels in het 1ste en 2de jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
2MOF met vrucht hebben beëindigd en dus moeiteloos medische termen kunnen begrijpen aan de hand van analyse van de woorddelen.
|
LEERINHOUDEN
|
- Medische terminologie verder uitbouwen, werkend rond themata die de studenten zelf aanbrengen dmv hun presentatie. De pathologie wordt verder besproken door vraag- en antwoordgesprekken tussen studenten en docent
- Teksten uit het vakgebied individueel vertalen en klassikaal bespreken.
- Studenten oefenen telefoongesprekken in
- Oefeningen op medische terminologie.
- Een medische tekst kunnen samenvatten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus docent
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
16,67
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
16,67
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
13,33
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
Opzoekingen, groepswerk, individuele oefeningen met klassikale verbetering, onderwijs-leergesprek, presentaties door studenten, begeleide zelfstudie en thuisstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Mondelinge presentatie: 10
- Schriftelijk examen: 10 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen op 20 punten
|
|
| |
|
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Medische vorming/9 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAM |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:9 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Michels Nele
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vak medisch vorming omvat in module 9 de opleidingsonderdelen Neurologie en Medische Beeldvorming. In het onderdeel Neurologie wordt dieper ingegaan op de anatomie en fysiologie van de hersenen, het ruggenmerg en de perifere zenuwen, alsook de meest voorkomende neurologische aandoeningen. Het onderdeel Medische Beeldvorming omvat de verschillende technieken en onderzoeken die gebeuren in de medische beeldvorming, zoals radiografie, CT-scan, PET-scan, NMR e.d., alsook de verschillende soorten endoscopieën, de elektromyografie en het elektroencefalografie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
- OF333 Ondersteuning en hulpverlening: Een elementaire kennis van EHBO technieken is noodzakelijk. Hij/zij kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht ?) registreren.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Medische termen in het domein van de neurologie kunnen verklaren en correct kunnen schrijven, zodat de student vlot medische verslagen, brieven, vergaderverslagen, wetenschappelijke publicaties e.d kan typen.
- Neurlogische aandoeningen kunnen begrijpen vanuit de kennis van de anatomie en fysiologie van het zenuwstelsel.
- Snel informatie kunnen opzoeken over alle neurologische pathologieën, informatie geven aan artsen/patiënten over zelfhulpgroepen en andere organisaties in de gezondheidszorg.
- Aan patiënten kunnen uitlggen wat een medisch en/of medisch-technisch onderzoek inhoudt, alsook informatie kunnen geven over de voorbereiding van hetr onderzoek en de nazorg.dit zowel in het domein van de neurolgie als de medische beeldvorming.
- Eerste hulp bij ongevallen kunnen toepassen, leren gepast reageren op ongeval- en noodsituaties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Medische terminologie en ontleding van de medische termen (module 4)
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Alle opleidingsonderdelen medische vorming in het 1ste en 2de jaar
- Anatomie en fysiologie van de bloedsomloop en de longen
- Anatomie van de wervelkolom en schedelbeenderen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De bouw van het zenuwstelsel (zenuwweefsel, hersenen en ruggenmerg).
- De productie en circulatie van het hersenvocht.
- De zenuwfysiologie.
- Het animaal vs autonoom zenuwstelsel.
- De belangrijkste neurologische aandoeningen ( CVA, TIA, coma, hersentumoren, de ziekte van Parkinson, multiple sclerose, epilepsie, migraine, dementie, ...).
- Medisch-technische onderzoeken in de neurologie.
- Voorbereiding en nazorg bij onderzoeken in de medische beeldvorming.
- Cursus EHBO.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus aangevuld met eigen notities
- medische verslagen
- zakwoordenboek der geneeskunde van Coëlho, uitgeverij Elsevier
- Blackboard
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
04,28
|
practicum en oefeningen:
|
1
|
lesuren
|
00,53
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
01,07
|
studietijd buiten contacturen:
|
171
|
klokuren
|
91,44
|
Verdere toelichting:
- Onderwijsleergesprek.
- Formatieve toetsen.
- Zelfstandig neurologisch of radiologisch verslag opvragen, analyseren en bespreken in groep (oefeningen).
- In groepjes informatie opzoeken over neurologische aandoeningen en betrokken gezondheidsorganisaties (vb MS, Parkinson) en presenteren voor de klasgroep (groepsleren).
- De studenten organiseren samen een digitale bibliotheek op blackboard en plaatsen de informatie die ze vinden in deze elecktronische leeromgeving.
- EHBO: 3 uur hoorcollege + 4 uur praktijk.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: schriftelijke toetsen ter evaluatie van de reeds verworven kennis en correcte schrijfwijze van de medische termen + permanente mondelinge evaluatie vooral betreffende medische en medisch-technische onderzoeken ( totaal 2 punten van de 20).
- Evaluatie van de mondelinge presentaties en bespreking van het verslag.
Evaluatiecriteria: overzichtelijk, inhoudelijke gegevens, duidelijke presentatie, correct taalgebruik en opmaak in digitale leeromgeving (in totaal 3 punten van de 20).
- Eindevaluatie: schriftelijk examen met kennis- en inzichtvragen. Mogelijke soorten vragen zijn: open vragen, stellingvragen (waar/niet waar + verklaar je antwoord), meerkeuzevragen en casusvragen (totaal 15 punten van de 20).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Eindevaluatie: schriftelijk examen met kennis- en zichtsvragen. Mogelijke soorten vragen zijn: open vragen, stellingsvragen (waar/ niet waar + verklaar je antwoord), meerkeuzevragen en casusvragen (totaal 20 punten van de 20).
|
|
| |
|
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Fin.&adm. manag. ziekenh.&soc.profit/10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAN |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
56 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van de Sande Jean Pierre
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunt deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten en voor de doorverwijzing. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
geen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Beschrijving van de sociale zekerheid in België
- geschiedenis
- takken en stelsels van de sociale zekerheid
- Ziekenhuisadministratie en -facturatie:
- inleidende begrippen ziekenhuisfacturatie
- riziv-administratie
- onderdelen van de ziekenhuisfactuur
- betalingsopvolging
- rusthuisadministratie en -facturatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
56
|
lesuren
|
35,90
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
100
|
klokuren
|
64,10
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met bespreking van de theorie aan de hand van reële voorbeelden.
- Bezoek aan ziekenhuis met toetsing aan de praktijk.
- Bespreken van documenten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Mondeling 20 punten
- Bespreking van case(s)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Mondeling 20 punten
- Bespreking van case(s)
|
|
| |
|
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Medische vorming/10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAO |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Cuyckens Hugo
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Medische specialismen en subspecialismen
Psychosociale aspecten van gezondheidszorg
Medische terminologie
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF105 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkt management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunt deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten en voor de doorverwijzing. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid op zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
* alle geziene medische termen correct kunnen schrijven en kunnen verklaren
* niet geziene medische termen kunnen ontleden a.d.h.v. gekende woorddelen
* de termen uit de anatomie, fysiologie en pathologie correct kunnen schrijven, kunnen verklaren en kunnen situeren in de context;
* de aangeduide leerstof gestructureerd en overzichtelijk kunnen weergeven (duidelijk uitleg geven over medische onderwerpen kan tot één van de beroepstaken behoren), zowel schriftelijk als mondeling
* de attitude bezitten om nog niet gekende termen, die men in dossiers of in literatuur aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek
* de attitude bezitten om medische teksten en gegevens uitsluitend op basis van objectieve kennis te benaderen
* een medisch verslag kunnen opstellen en de gebruikte medische termen begrijpen, ze correct kunnen schrijven en ze kunnen onderbrengen in de medische specialiteit waar ze bijhoren
* de student kan voor de belangrijke aandoeningen het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeken uitleggen en maakt daarbij gebruik van de specifieke termen die horen bij dit ziektebeeld
* de student kan de minder belangrijke aandoeningen uitleggen met hun termen
* de student kan een ziektegeschiedenis begrijpen vanuit de samenhang tussen lichaam en geest
* de student kan de psychosociale problemen van bepaalde doelgroepen omschrijven
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
* geslaagd zijn voor Medische vorming/4, Medische vorming/5, Medische vorming/6, en Medische vorming/7.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
* de student kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg en inzicht over de leerstof
|
LEERINHOUDEN
|
- Medische terminologie (volledig herhalen).
- Endocrinologie.
- Nefrologie: structuur en functie van de nier, onderzoeken uit de nefrologie, nierinsufficiëntie, nefrotisch syndroom, glomerulonefritis, interstitiële nefritis, .
- Hematologie: anemieën, leukemieën, paraproteïnemieën.
- Laboratoriumonderzoeken: hematologie, systematisch hernemen van reeds behandelde onderzoeken.
- NKO: structuur, functie en ziekten van het gehoor en het evenwichtsapparaat, de neus en de keel.
- Pediatrie, oftalmologie, dermatologie: een overzicht van de frequent voorkomende pathologieën.
- Psychosociale aspecten met relevantie in de huidige maatschappij.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus H. Cuyckens - Universitas
- Medische terminologie, Pennin & Velthoven - Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
- Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's Zakwoordenboek der geneerskunde - Uitgeverij Elseviers
- Medische verslagen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
25,64
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,27
|
studietijd buiten contacturen:
|
63.6
|
klokuren
|
67,95
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege met inbegrip van leergesprekken; leerbegeleiding gebeurt tijdens de lessen, bij het begin (beantwoorden van vragen), bij het verbeteren van toetsen of aansluitend bij andere evaluatievormen.
- Bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking.
- Groepsdiscussie na individuele voorbereiding.
- Praktische oefeningen in het geven van gezondsheidsvoorlichting en -opvoeding.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen met kennisvragen, vragen naar inzicht en verbanden; kennis van de medische termen staat centraal;
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: idem aan eerste zittijd
|
|
| |
|
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Quadrat : medische software/10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAP |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gyzemans Anja
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Een algemeen beeld verwerven van een geïntegreerd elektronisch medisch dossier en afspraakbeheer in een ziekenhuis.
- Medische verslagen door middel van het gebruik van software kunnen registreren en opvragen.
- Via een softwarepakket agenda's beheren zowel individueel als in groepen.
- Routinetaken door middel van software automatiseren en integreren in nieuwe situaties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Basis PC-kennis, basiskennis Word
- Verwerken van informatie met kritisch denkpatroon
|
LEERINHOUDEN
|
- Qdoc-reporting:
- basisprincipes
- patiëntenbestand
- verslagen aanmaken, wijzigen en beheren
- aanmaken van standaardteksten en standaardbesluiten
- beveiligen en valideren van verslagen
- Q-planner:
- basisprincipes
- definiëren van de basisgegevens
- boeken van afspraken
- behandelen van afspraken
- afdrukken
- oplossen van conflicten
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen notities, aangevuld met syllabus tijdens de cursus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
25,81
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
04,30
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
02,15
|
studietijd buiten contacturen:
|
63
|
klokuren
|
67,74
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met oefeningen
- Werkcolleges
- Groepsopdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie tijdens het verloop van de cursus: initiatief nemen, zelfstandig werken, samenwerken in groep, vlotte kennis van de reeds gegeven leerstof: 5 punten
- Mondeling examen: 15 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling examen op 20 punten
|
|
| |
|
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - MKG registratie/10 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAQ |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:10 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vanstiphout Dominique
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De 'MKG registratie' maakt deel uit van de verplichte MZG registratie voor alle ziekenhuizen, opgelegd vanuit de FOD. MKG is een gestandaardiseerde samenvatting gebaseerd op het medisch dossier van de patiënt.
Zo worden de ICD-9-CM (International Classification of Diseases) codeerrichtlijnen en afspraken behandeld, alsook de nationaal geldende richtlijnen van de FOD en alle regels die er zijn om op gestandaardiseerde wijze de gegevens te coderen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De codeerster moet door haar vaardigheden, kennis en aangereikte hulpmiddelen de juiste code kunnen toekennen aan de diagnoses en procedures.
- De codeerster moet door analytisch denken tegenstrijdige, onduidelijke of dubbelzinnige zaken in het patiëntendossier kunnen opmerken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- Denk- en redeneervaardigheden
- Analytische vaardigheden
|
LEERINHOUDEN
|
- ICD-9-CM Classificatie
- Conventies ICD-9-CM
- Minimale Klinsche Gegevens
- Het medisch dossier als brondocumenent
- Basisstappen van codering
- Basiscodeerrichtlijnen
- Classificatie van aandoeningen - trauma's - procedures
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Codeerhandboek ICD-9-CM, Internationaal Classification of diseases, 9th revision 1998
- Codeerhandboek 2007 , Ministerie van volksgezondheid en leefmilieu
- 3M code finder
- Praktische oefeningen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
30,11
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65
|
klokuren
|
69,89
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges
- Praktische oefeningen nav de leefstof
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen: 20 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen : 20 punten
|
|
| |
|
3 Office Management - 3MMA - Onderdelen - Bedrijfsstage/11 & 12 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3MMAR |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:11 |
Aantal studiepunten: |
30 |
Wegingscoëfficient: |
30 |
Totaal aantal contacturen: |
878 |
Totaal studietijd: |
780 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Luyten Mart Michels Nele
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bedrijfsstage vormt de afsluiter van de opleiding Medical Office Management. De kennis en de vaardigheden verworven binnen de hogeschool en de stage gelopen tijdens het tweede jaar, vormen de basis van een geslaagde stageperiode. De student moet tijdens de stageperiode evolueren tot een professioneel zelfstandige office manager, aangepast aan het arbeidsritme, het teamwork en de inhoudelijke beroepseisen.
De bedrijfsstage bestaat uit 2 onderdelen: 1 internationale projectweek + 15 stageweken in een gezondheidsinstelling
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF102 Verwerven en verwerken van informatie: administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen met taken rond informatieverwerking.
- OF103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF104 Creativiteit: innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF105 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkt management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF106 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF107 Binnen snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF208 Teamgericht kunnen werken.
- OF209 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF324 Zorgen voor planning en efficiënt timemanagement: Inzicht in werkorganisatie planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen. Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
- OF325 Productieve informatieverwerking: Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF326 Informatie verstrekken: Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF327 Communicatie: Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF328 Informatie verzamelen: Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling.Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties.
- OF329 Reproductieve informatieverwerking: Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
- OF330 Medische registratie & financiële administratie: MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF331 Onthaal van patiënten : Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunt deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten en voor de doorverwijzing. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF333 Ondersteuning en hulpverlening: Een elementaire kennis van EHBO technieken is noodzakelijk. Hij/zij kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht ?) registreren.
- OF336 Discretie: Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat geen (medische) dossiers, contracten, personeels/patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF338 Zelfstandigheid: Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF339 Accuratesse: Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF340 Zin voor samenwerking : Hij/zij kan samenwerken met collega?s, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega?s en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF341 Resultaatgerichtheid: Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget,doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitcontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF342 Leergierigheid: Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF343 Doorzettingsvermogen: Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF344 Loyaliteit: Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
- OF345 Zin voor initiatief: Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF346 Assertiviteit: Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF347 Kritische ingesteldheid :Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF348 Organisatievermogen: Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF349 Flexibiliteit: Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF350 Empathie: Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid op zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF351 Contactbereidheid: Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF352 Stressbestendigheid: Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF353 Zin voor orde: Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF354 Imagobewustheid: Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF355 Analytisch denkvermogen: Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
- OF356 Beslissingsvermogen : Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
- OF357 Dienstverlenende ingesteldheid: Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
- OF358 Tact: Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde het brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Het leren kennen van de instelling: de verschillende departementen en medische diensten, de doelstellingen van het ziekenhuis, het beleid, de werking, organisatie en ontwikkelingstendensen; het leren kennen van de beroepsuitoefening. 2. Zorgen voor planning en een efficiënt time-management: De student zorgt voor het agendabeheer, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten en planning van de spreekuren centraal. Inzicht in de werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepaketten is hierbij evident. 3. Zorgen voor medische registratie :De student registreert de medische gegevens van de patiënt en zorgt eveneens voor het verzamelen, verwerken en opvolgen van M.K.G. en M.V.G.. 4. Zorgen voor financiële administratie: De student kan de financiële administratie opvolgen rond facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Hij/zij kan prestaties van de verschillende diensten boeken. Inzicht en kennis van medische registratie, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie zijn hierbij belangrijk. 5. Informatie verzamelen: De student start nieuwe medische dossiers op en zorgt voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers. Hij/zij zorgt voor het beheer van de dossiers en de daarbij horende documenten en resultaten van technische prestaties. Kennis van medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling zijn hierbij essentieel. 6. Reproductieve informatieverwerking: De student zorgt voor de postbehandeling, archivering en dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen op PC. De praktische achtergrondkennis van anatomie, fysiologie, farmacologie en pathologie vormen hierbij de basis. Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en de praktische aspecten van fotokopiëren zijn hier onontbeerlijk. 7. Productieve informatieverwerking:De student kan vergaderingen coördineren, verslagen notuleren, conferenties voorbereiden of organiseren. De student is in staat brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen. Ondersteunende kennis die hierbij aan bod komt: inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, adequate kennis van talen en kennis van notuleren en rapporteren. 8. Onthaal van patiënten: De student staat in voor het onthaal van patiënten en voor de doorverwijzing. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten behoort tot de taken. Inzicht in de psycho-sociale situatie van de patiënt ondersteunt deze taak. 9. Communicatie: De student onderhoudt zowel de interne als de externe contacten, bewaart de huisstijl, zorgt voor correcte telefonische contacten en voor communicatie bij de vergaderingen. 10. De student kan medische dossiers op een correcte manier archiveren. 11. Ondersteuning en hulpverlening: De student kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht,…) registreren. Een elementaire kennis van EHBO technieken is noodzakelijk. 12. De student houdt zich aan het beroepsgeheim en volgt deontologische en ethische gedragscodes van de instelling. 13. De student organiseert een reis van 1 week naar het buitenland binnnen de E.U. (excl. Nederland) binnen een vooropgesteld budget 14. De student (in team) organiseert tevens minimum 2 bezoeken in het gekozen land aan bedrijven met verschillend karakter binnen het kader van de opleiding. vb. ziekenhuizen, farmaceutische industrie, artsenpraktijk, mutualiteit enz. 15. De student wint via bezoek, interviews, .. , informatie in over inplanting, historiek, activiteit(en) van de instelling en situeert dit binnen de gezondheidorganisatie van dat land. 16. De student brengt in het buitenland een bezoek aan een school van het type hoger onderwijs, waar een opleiding gegeven wordt binnen de gezondheidszorg en die vergelijkbaar is met een Belgische school. vb. medisch secretariaat, verpleegkunde, geneeskunde of andere opleiding binnen de gezondheidszorg. De organisatie hiervan ligt in eigen handen. Daarbij maakt de student een overzicht van de organisatie en aard van de school en opleiding, mogelijke studierichtingen, programma, aantal studenten en eventuele vergelijking met België. 17. De student organiseert een culturele activiteit in het buitenland 18. De organisatie van de verschillende bezoeken gebeurt door zelf contact te leggen met pesonen in het buitenland, zowel telefonisch, schriftelijk als via e-mail. Dit laat toe de talenkennis van de student te ontwikkelen. 19. De student verwerft ervaring in het leggen van internationale bedrijfscontacten. 20. Het zelfstandig organiseren zal de zin voor initiatief en assertiviteit ontwikkelen. 21. De student organiseert de buitenlandse reis en activiteiten binnen een bepaald budget en een bepaalde tijdsspanne. Hij/zij leert een dead-line te respecteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Deelname aan de 10 voorgaande modules.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Deelname aan de 10 voorgaande modules (IT-studenten worden niet toegelaten tot de stage).
|
Andere begincompetenties
|
- ICT-vaardigheden.
- Grondige kennis van de medische en farmacologische terminologie.
- Grondige kennis van het Nederlands.
- Goede kennis van medische terminologie in het Frans en Engels.
- Kennis van de organisatie van de gezondheidszorg.
- Kennis van ziekenhuishygiëne en EHBO.
- Kennis van RIZIV-regelementering.
- Een professionele ingesteldheid.
- Bereid zijn tot het aanvaarden en toepassen van interne gedragscodes van de instelling.
- Discretie, tact, orde, stiptheid, nauwkeurigheid, zin voor initiatief, efficiëntie, verantwoordelijkheid, stressbestendigheid, vlot en sociaalvaardigheid.
- Zelfstandigheid, zin voor samenwerking, resultaatgerichtheid, organisatievermogen, kritische ingesteldheid, flexibiliteit, assertiviteit, leergierigheid
|
LEERINHOUDEN
|
Leerinhoud van de voorgaande modules.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- 'Richtlijnen stage, 'internationele stage' en aanverwante documenten.
- Toelichting en 'just-in-time' informatie via blackboard.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
01,08
|
practicum en oefeningen:
|
800
|
lesuren
|
86,58
|
vormen van groepsleren:
|
60
|
lesuren
|
06,49
|
studietijd buiten contacturen:
|
46
|
klokuren
|
04,98
|
Verdere toelichting:
- Oriënterend hoorcollege: stageles.
- Groepsintervisie met coaching door lector(en).
- Ervaringsleren: praktijk in het werkveld.
- Individuele begeleiding.
- Monitoraat.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Totaal praktijkmodule: 100 punten met volgende verdeling:
- Evaluatie van de stage door de stageplaats: 40 punten: de student wordt beoordeeld op vaardigheden, attitudes en kennis. Bij aanvang van de stage krijgt de student een gedetailleerde lijst van de evaluatiecriteria.
- Evaluatie van de stage door de stagebegeleider van de school: 20 punten: Evaluatiecriteria zijn aanwezigheid tijdens de vergaderingen en groepsintervisie, naleven van afspraken, verzorgd voorkomen en correct taalgebruik, feedback en evaluatiegesprek met stagementor op de stageplaats naar aanleiding van de stageprestaties, constructieve omgang met alle werkpartners.
- Evaluatie van de tussentijdse verslagen en het stageverslag: 20 punten: Evaluatiecriteria: overzichtelijke structuur (voorwoord, inhoudstafel, inhoud, besluit in Nederlands, Frans en Engels), inhoud (beschrijving van de instelling en de afdelng, takenpakket + frequentie, zelfreflectie), taalgebruik (taalfouten, zinsconstructies, vlotheid), kritische zin.
- Evaluatie van de internationale stageweek: 20 punten: Evaluatiecriteria: presentatie, verslaggeving, taalgebruik, persoonlijke evaluatie, budgettering.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
geen herkansing mogelijk
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|