ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
1 Communicatiemanagement - 1CMD - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
00215Nederlands 17
00216Frans 16
00217Engels 16
00218Vierde taal: Duits 13
00090Filosofie & Recht4
1CM06|---Filosofie-
1CM10|---Recht-
00091Psychologie & Sociologie5
1CM08|---Psychologie-
1CM07|---Sociologie-
00093Historische inzichten3
1CM11Economie4
00083Commerciële Communicatie3
00200Public Relations en Voorlichting3
1CM19Communicatieleer3
1CM16Medialeer3
00084Beeldvorming & Multimedia4
00085|---Beeldvorming-
00086|---Multimedia-
00181Bronnen & Statistiek3
00088|---Bronnen-
00089|---Statistiek-
00092Exploratieweken3
 

1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Nederlands 1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00215
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 52
Totaal studietijd: 182
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spillemaeckers Hilde
Van Doninck Jo
Van Os Cecile
Vanderhaeghen Wilfried


 

KORTE OMSCHRIJVING
Je moedertaal wordt je visitekaartje: je wordt er vlot in, mondeling zowel als schriftelijk.
Zakelijke teksten over allerlei algemene onderwerpen zijn geen struikelblok meer.
Nauwkeurige spelling wordt even vanzelfsprekend als een hedendaagse, rijke woordenschat
en soepel klinkende zinnen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM102 De student kan creatief denken.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CM206 De student kan teamgericht werken.
  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
Beroepsspecifieke competenties
  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
  • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
  • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
  • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een verzorgd Algemeen Nederlands hanteren, zowel schriftelijk als mondeling.
  • De student kan tekstinhouden synthetiseren met een heldere weergave van de tekststructuur.
  • De student kan een gestructureerd gesprek aangaan met een gevarieerde vraagstelling.
  • De student kan een gestructureerde presentatie geven.
  • De student kan duidelijk gestructureerde opleidingsgerichte teksten opstellen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

De student beheerst de Nederlandse taal op een minimumniveau van technisch secundair onderwijs met een sterkere talencomponent.


LEERINHOUDEN
  • Lectuur van algemeen vormende teksten met uitbreiding van de woordenschat
  • Syntheseoefeningen
  • Ontwerpen van zakelijke teksten: theorie en oefeningen
  • Uitschrijven van zakelijke teksten: theorie en oefeningen
  • Presentatietechnieken, basis : theorie en oefeningen
  • Interviewtechnieken, basis: theorie en oefeningen
  • Herhaling van de belangrijkste spellingsregels ad hoc en via zelfstudiepakket
  • Herhaling van de elementaire zinsbouw ad hoc en via zelfstudiepakket
  • Herhaling van de uitspraak via zelfstudiepakket .

STUDIEMATERIAAL
  • Online oefeningen
  • Plantijncursus
  • B. Timmerman, Klink klaar. Uitspraak- en intonatiegids voor het Nederlands.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  05,60

practicum en oefeningen:

33

 lesuren

  16,80

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

144.4

 klokuren

  73,52

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Presentatie : 35 punten

Als je afwezig bent op je presentatie, dan mag je die presentatie inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest.  Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag.  Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je de presentatie kan inhalen.

Presentatie niet of te laat,  geen schriftelijke voorbereiding of te laat = 0/35

  • januari : 50 punten (30 voor kennis, 20voor inzicht)
  • juni : 90 punten (40 voor kennis, 50 voor inzicht)
  • Portfolio: 25 punten

Geen portfolio of te laat; geen uitgeschreven opdrachten over de presentaties in portfolio=0/25

 


tijd voor examinering
uren
8

%
 
 04,07

Tweede examenperiode

Leerstof januari + juni  : 60 punten (20 voor kennis, 40 voor inzicht)

 

 

 

1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Frans 1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00216
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: S:1
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 1
Totaal aantal contacturen: 82
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Eliaerts Eline
Sterk Martine
Van de Put Inge
Van Gool Yannick
Van Wauwe Greet


 

KORTE OMSCHRIJVING
De tweede belangrijkste taal van het land en de meest gevraagde vreemde taal bij sollicitaties is je niet meer vreemd: je basiskennis van het secundair wordt verstevigd, aangevuld en verrijkt. Spreken over, en ontleden van artikels is geen probleem meer.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
    • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
    • CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
    • CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kan vlot (zonder spreekangst) communiceren in het Frans. 
    • De student beheerst vlot de 4 vaardigheden (luister-, lees-, spreek-, schrijfvaardigheid).  
    • De student verrijkt voortdurend zijn woordenschat en consolideert de reeds verworven spraakkunstkennis.  
    • De student kan kritisch bronnen selecteren.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Geen


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Geen


    Andere begincompetenties
    • Bereidheid tot zelfstandige lectuur van vakgerelateerde artikels en sites in het Frans en tot uitbreiden van woordenschatkennis.
    • Interesse voor de Franstalige actualiteit en bereidheid tot discussie hieromtrent.
    • Bereidheid tot zelfstandig maken van on-line oefeningen grammatica en woordenschat op Blackboard.

    LEERINHOUDEN
    • Grammaire 2000 : les conjugaisons - l'emploi des modes et des temps - l'emploi des pronoms personnels COD, COI - les accords ( sujet-verbe, adjectif-substantif, le participe passé ), - l'emploi de l'adjectif et de l'adverbe - les numéraux - la négation.
    • Vocabulaire 2000 : dossiers 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 20, 24, 25, 26, 28, 32, 33, 36.
    • Inhoud en woordenschat van vakgerelateerde artikels en sites ( Le Vif, Le Soir, La Libre Belgique, Le Nouvel Observateur, www.altema.com, ... ). Fragmenten uit de audiovisuele pers ( " Envoyé spécial, Questions à la une, ... " ).

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus
    • Handboeken : Grammaire 2000 + cd-rom (12de uitgave ), Vocabulaire 2000
    • Cd-roms : face à face ( persoonlijk gebruik ) + andere ( beschikbaar in de mediatheek )
    • On-line materiaal op Blackboard (oefeningen Vocabulaire 2000 en spraakkunst ) om het instuderen aan te moedigen

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    25

     lesuren

      14,27

    practicum en oefeningen:

    50

     lesuren

      28,54

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    93.2

     klokuren

      53,20

    Verdere toelichting:
    • Remediëring via Blackboard.
    • Conversatie in kleine groepen.

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • 6 punten januari-examen
    • 9 punten juni-examen
    • 5 punten permanente evaluatie voor de totaliteit van de volgende items : spraakkunstoefeningen Blackboard (verplicht!), mondelinge en schriftelijke oefeningen, testen Vocabulaire 2000, dossier  persoonlijke research
    • Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen.

    tijd voor examinering
    uren
    7

    %
     
     04,00

    Tweede examenperiode
    100% van de punten (20 p.) op het schriftelijk examen + dossier persoonlijke research

     

     

    1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Engels 1
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: -:-
    Code: 00217
    Academiejaar: 2007-2008
    Type: kern
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 1
    Periode binnen het modeltraject: S:1
    Aantal studiepunten: 6
    Wegingscoëfficient: 1
    Totaal aantal contacturen: 78
    Totaal studietijd: 156
    Deeltijds programma:
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Engels
    Lector(en): Berghmans Linda
    Van Os Cecile
    Weuts Annelies


     

    KORTE OMSCHRIJVING
    De meest vertrouwde wereldtaal is slechts schijnbaar eenvoudig. Nu moet je echt gaan voor een correcte uitspraak, een genuanceerde woordenschat, en een definitief verworven grammatica in spreeksituaties. Bovendien moet je courante teksten kunnen becommentariëren én eenvoudige zakelijke teksten kunnen schrijven.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • CM102 De student kan creatief denken.
    • CM103 De student kan meertalig communiceren.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CM206 De student kan teamgericht werken.
    • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
    • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
    • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De studenten kunnen artikels uit de courante Britse en Amerikaanse kranten en tijdschriften lezen, zich uitdrukken in eenvoudige situaties, gesproken Engels begrijpen en eenvoudige teksten schrijven. Zij kunnen persoonlijk werken en rekening houden met deadlines en afspraken.
    • De studenten kunnen het internet gebruiken en bepaalde zoekopdrachten uitvoeren en oefeningen maken.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    geen


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties

    Bij voorkeur Engels op ASO niveau. Mits bijstudie TSO.


    LEERINHOUDEN
    • Grammatica op elementary en intermediate level. De studenten krijgen een gedetailleerd overzicht van de lexicologische en grammaticale opdrachten met aanduiding van de verschillende deadlines.
    • Herhaling en uitbreiding van de huiswoordenschat.
    • Uitspraakoefeningen.
    • De vier vaardigheden: lezen, schrijven, luisteren en spreken komen tijdens de les voortdurend aan bod.

    STUDIEMATERIAAL
    • " Today's words in context " - Revised edition - Intertaal
    • " Grip on Grammar " (theorie en oefenboek) - Dentant, Claeys - Wolters.
    • Actuele teksten uit de Angelsaksische pers mbt het vakgebied.
    • videomateriaal en audiocassettes.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    48

     lesuren

      25,67

    practicum en oefeningen:

    24

     lesuren

      12,83

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    109

     klokuren

      58,29

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Een schirftelijk deelexamen in januari (grammatica en woordenschat) op 25% van de punten. Meerkeuzevragen, invuloefeningen, vertalingen en verklaring van grammaticale oefeningen.
    • Schriftelijk eindexamen in juni: vertalingsoefeningen, woordenschatoefeningen en grammaticale oefeningen afhankelijk van de geziene teksten. Eveneens  inhoudsvragen over de teksten. Dit alles op 50% van de punten.
    • Permanente mondelinge evaluatie afhankelijk van de gekozen teksten op 25% van de punten.
    • Bij elk deelexamen wordt per zware fout een punt afgetrokken van de score van het deelexamen. De score van de deelexamens worden mathematisch opgeteld. Er bestaat een exhaustieve lijst van zware fouten "Mistakes never to be made". 
    • Engelse oefeningen tijdens de projectweek kunnen meetellen voor het mondeling.
    • Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen.

    tijd voor examinering
    uren
    6

    %
     
     03,21

    Tweede examenperiode
    Het schriftelijk examen is een combinatie van de deelexamens in januari en juni. Dit examen staat op 20 punten. Resultaten behaald op deeltest en mondelinge oefeningen tellen niet meer mee.

     

     

    1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Vierde taal: Duits 1
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: -:-
    Code: 00218
    Academiejaar: 2007-2008
    Type: keuze
    Niveau: inleidend
    Programmajaar: 1
    Periode binnen het modeltraject: S:1
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 1
    Totaal aantal contacturen: 28
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma:
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Duits
    Lector(en): Vanderhaeghen Wilfried


     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Je oefent de basisgrammatica en -woordenschat stapsgewijs in. Je bereikt reeds een bevredigend niveau in het begrijpen en opstellen van eenvoudige teksten. Op het einde van het eerste jaar zal je reeds een Duits gesprekje kunnen voeren en een korte, eenvoudige tekst in het Duits kunnen schrijven.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student kan mondeling vlot communiceren in het Duits.
          • De student kan zelfstandig een eenvoudige tekst in het Duits schrijven.
          • De student kan doelgericht relevante informatie in het Duits verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken
          • De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          geen
          Andere begincompetenties
          geen
          LEERINHOUDEN
          • Basisgrammatica Duits 1
          • Basiswoordenschat Duits 1

          STUDIEMATERIAAL
          • Basisgrammatica Duits 1
          • Basiswoordenschat Duits 1
          • Schriftelijke en mondelinge oefeningen
          • Extra internet-oefeningen op grammatica en woordenschat

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          12

           lesuren

            14,02

          practicum en oefeningen:

          12

           lesuren

            14,02

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          57.6

           klokuren

            67,29

          Verdere toelichting:
          geen

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • 40% schriftelijk januari-examen
          • 40% schriftelijk juni-examen
          • 20% evaluatie mondeling taalgebruik (ofwel tijdens de laatste contacturen van het academiejaar of tijdens het mondeling juni-examen)

          tijd voor examinering
          uren
          4

          %
           
           04,67

          Tweede examenperiode
          • 80% schriftelijk september-examen
          • 20% mondeling september-examen

           

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Filosofie & Recht
            

          O.O. heeft componenten: Ja
          O.O. bestaat uit componenten Filosofie
          Recht
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 00090
          Academiejaar: 2007-2008
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: 4
          Wegingscoëfficient: 2
          Totaal aantal contacturen: 86
          Totaal studietijd: 104
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Lector(en): de Boer Eefje
          Frenssen Roger
          Meerts Kristin

          Nog geen gegevens gevonden

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Filosofie
            

          Component behoort tot O.O.: Filosofie & Recht
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 1CM06
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 50
          Totaal aantal contacturen: 58
          Totaal studietijd: 52
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): de Boer Eefje
          Meerts Kristin


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Je wordt uitgedaagd in verband met enkele fundamentele vragen van het leven. Je kiest een plaats tussen de grote denkers in onze westerse filosofie, en verdedigt die plaats.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CM101 De student kan strategisch redeneren.
          • CM102 De student kan creatief denken.
          • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
          • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
          • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
          • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
          • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student kan het ontstaan van de Westerste rationaliteit uitleggen.
          • De student kan schetsen hoe in de diverse historische periodes werd gezocht naar de "absolute waarheid". Hij kan deze zoektocht plaatsen tegenover het eigentijds denken.
          • De student kan de relatie leggen tussen de Europese zoektocht naar de waarheid en de zoektocht naar het geluk.
          • De student kan zich kritisch opstellen tegenover het hedendaags "common sense" denken.
          • De student kan eigen mens - en wereldbeeld kritisch plaatsen.
          • De student beschikt over een verfijnd arsenaal om zingevingsvragen evenwichtig te verwoorden.
          • De student kan vanuit de analyse van de eigen traditie, problemen rond de confrontatie met niet- Europese mens- en wereldbeelden duiden.
          • De student kan met de aangereikte filosofische denkkaders de actualiteit benaderen.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          Geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          Geen
          Andere begincompetenties
          Geen
          LEERINHOUDEN
          • De cursus geeft een overzicht van de belangrijkste filosofische problemen, de voorgestelde oplossingen, en de samenhang ervan met de ontwikkeling van de Westerse cultuur.
          • Algemeen menselijke vragen, zoals ze geformuleerd werden gedurende 2500 jaar komen ter sprake: het zoeken en twijfelen rond de oorsprong van mens en wereld, rond het onderscheid tussen goed en kwaad, rond de zin van het bestaan.
          • Het klassiek filosofisch gedachtengoed wordt geconfronteerd met hedendaagse stellingnames.
          • Speciale aandacht gaat uit naar het kentheoretisch probleem.
          • Tijdens de werkcolleges wordt de geziene leerstof toegepast op actuele problemen, en worden examenvragen ingeoefend

          STUDIEMATERIAAL
          • Kristin Meerts en Eefje de Boer, Filosofie, Plantijncursus.
          • L. Abicht, Filosofie is voor iedereen. Inleiding op 2500 jaar denken, Leuven, 1992.
          • D. Palmer, Filosofie voor beginners. Het ondraaglijk gewicht van de filosofie lichter gemaakt, Utrecht, 1999 (niet verplicht).

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          26

           lesuren

            27,96

          practicum en oefeningen:

          12

           lesuren

            12,90

          vormen van groepsleren:

          18

           lesuren

            19,35

          studietijd buiten contacturen:

          35

           klokuren

            37,63

          Verdere toelichting:
          Naast de wekelijkse hoorcolleges worden een aantal werkcolleges ingericht in kleinere groep. Tijdens de werkcolleges kan de leerstof terug worden uitgelegd, worden examenvragen en oplossingsmethoden ingeoefend, wordt over de leerstof gediscussieerd, en wordt de band met de actualiteit uitgediept.

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.

          Filosofie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.


          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           02,15

          Tweede examenperiode

          Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.

          Filosofie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

           

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Recht
            

          Component behoort tot O.O.: Filosofie & Recht
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 1CM10
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: kernondersteunend
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 50
          Totaal aantal contacturen: 28
          Totaal studietijd: 52
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Frenssen Roger


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Je verwerft inzicht in een van de oudste wetenschappen van onze cultuur: je leert begrijpen hoe de verschillende gerechtelijke instanties werken en je leert omgaan met juridische terminologie.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CM101 De student kan strategisch redeneren.
          • CM102 De student kan creatief denken.
          • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
          • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student kan zich oriënteren in de werking en de organisatie van het gerecht en kan zich over deze werking en organisatie een eigen mening vormen; 
          • De student kan de belangrijkste regels en principes van het personenrecht, verbintenissenrecht en contractenrecht formuleren en toepassen.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          Geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          Geen
          Andere begincompetenties
          Geen
          LEERINHOUDEN
          • Deel 1 - De werking van het gercht
          • Deel 2 - De persoon en zijn rechten
          • Deel 3 - De verbintenis
          • Deel 4 - De overeenkomst
          • Deel 5 - De aansprakelijkheid

          STUDIEMATERIAAL
          Plantijn - syllabus van Hermina Rumbaut
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          26

           lesuren

            55,56

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          18.8

           klokuren

            40,17

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          Schriftelijk examen, waarin zowel naar kennis als naar inzicht wordt gepeild.

          Recht is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.


          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           04,27

          Tweede examenperiode

          Schriftelijk examen, waarin zowel naar kennis als naar inzicht wordt gepeild.

          Recht is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

           

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Psychologie & Sociologie
            

          O.O. heeft componenten: Ja
          O.O. bestaat uit componenten Sociologie
          Psychologie
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 00091
          Academiejaar: 2007-2008
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: 5
          Wegingscoëfficient: 2
          Totaal aantal contacturen: 69
          Totaal studietijd: 130
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Lector(en): Camelbeke Joke
          Gemoets Ann

          Nog geen gegevens gevonden

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Psychologie
            

          Component behoort tot O.O.: Psychologie & Sociologie
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 1CM08
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 50
          Totaal aantal contacturen: 41
          Totaal studietijd: 65
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Camelbeke Joke


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Hoe werkt het geheugen? Hoe komt het dat wij de realiteit soms anders waarnemen dan ze is? Waarom is een eerste indruk zo moeilijk te veranderen? Hoe leren mensen nieuw gedrag aan en hoe leren we slechte gewoontes best af ? Wat is het verschil tussen een psychiater, een psycholoog en een psychotherapeut ? Is psychologie hetzelfde als mensenkennis ?

          Op al deze vragen tracht de psychologie als wetenschap een antwoord te geven. Psychologie betekent letterlijk "de studie van de geest", maar moet je vanuit een modern standpunt opvatten als "de studie van het gedrag van het individu".


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CM102 De student kan creatief denken.
          • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CM206 De student kan teamgericht werken.
          • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
          • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
          • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student kan psychologische begrippen omschrijven.
          • De student verkrijgt kennis in het gedrag van zichzelf en van anderen.
          • De student kan verbanden leggen tussen de psychologische theorie en de dagelijkse werkelijkheid.
          • De student kan de bijdrage van de psychologie in andere wetenschappelijke disciplines herkennen.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          Geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          Geen
          Andere begincompetenties
          Geen
          LEERINHOUDEN
          Inleiding, het geheugen, de waarneming, de motivatie, de leertheorieën, groepsdynamica.
          STUDIEMATERIAAL
          • Cursus en aanvullingen uit de lessen.
          • Video-opnamen

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          36

           lesuren

            38,46

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          3

           lesuren

            03,21

          studietijd buiten contacturen:

          52.6

           klokuren

            56,20

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • Schriftelijk examen op 17 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
          • Taak psychologie exploratieweek (3 punten)
          • Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

           


          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           02,14

          Tweede examenperiode
          • Schriftelijk examen op 20 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen. De punten voor de taak tijdens de exploratieweek tellen in de 2de examenperiode niet meer mee.
          • Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

           

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Sociologie
            

          Component behoort tot O.O.: Psychologie & Sociologie
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 1CM07
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 50
          Totaal aantal contacturen: 28
          Totaal studietijd: 65
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Gemoets Ann


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Hoe werkt de sociale realiteit? En hoe kan een wetenschap van dit domein een verhelderend licht werpen op concrete, feitelijke maatschappelijke toestanden?

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CM206 De student kan teamgericht werken.
          • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
          • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
          • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student begrijpt dat het handelen van mensen sterk sociaal bepaald is.
          • De student kent de invloed van structurerende factoren zoals gender, klasse, en etniciteit op het menselijk handelen.
          • De student kan nieuwsberichten en reclamebeelden sociologisch duiden. Hij/zij ziet in dat de sociale werkelijkheid zoals ze naar voor komt in de media daarom niet overeenkomt met de sociologische realiteit.
          • De student is vertrouwd met de basisconcepten uit de sociologie (waarden, normen, attitudes, socialisatie, sociale controle, positie, rol status, stratificatie, deviantie, institutionalisering, etnocentrisme,... ). Hij begrijpt ze en kan ze zelf ook actief gebruiken.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          Geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Geen


          Andere begincompetenties

          Geen


          LEERINHOUDEN
          • Een afbakening van het onderzoeksterrein van de sociologie
          • Een bespreking van de methoden van de sociologie
          • Wat zijn waarden, normen en attitudes?
          • De bestudering van het Europees Waardenonderzoek
          • Wat is deviant gedrag? Sociologische verklaringen voor deviant gedrag
          • Socialisatie en sociale controle
          • Culturele verscheidenheid (jeugdsuculturen, etnische subculturen, hogere versus lagere klasse cultuur)
          • Rol, positie, status, rolattributen, statussymbolen en stereotypen
          • Sociale ongelijkheid, sociale stratificatie en sociale mobiliteit

           


          STUDIEMATERIAAL
          Syllabus
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          26

           lesuren

            41,67

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          34.4

           klokuren

            55,13

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          De evaluatie gebeurt op basis van twee elementen:

          • Schriftelijk examen
          • Groepspaper en groepspresentatie

          De puntenverdeling: - 4 punten te behalen via de groepspaper en groepspresentatie

                                         - 16 punten te behalen op het schriftelijk examen

          • Bijkomende voorwaarden:
            • Aanwezigheid op de groepsbijeekomsten is verplicht.
            • Indien de groepspaper niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores worden mathematisch opgeteld.
          • Sociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           03,21

          Tweede examenperiode
          • Schriftelijk examen.
          • Punten voor de groepspaper waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de volgende periode. De studenten die niet slaagden voor het groepswerk krijgen bijkomend een individuele taak ter vervanging van het groepswerk.
          • Sociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

           

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Historische inzichten
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 00093
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: kern
          Niveau: uitdiepend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: 3
          Wegingscoëfficient: 1
          Totaal aantal contacturen: 32
          Totaal studietijd: 78
          Deeltijds programma:
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): de Boer Eefje
          Meerts Kristin
          Rombouts Veerle


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Je leert de ingewikkelde en bewogen actualiteit vanuit een historisch inzicht begrijpen en verklaren. De politieke, sociale en economische context spelen daarbij telkens een rol.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CM101 De student kan strategisch redeneren.
          • CM102 De student kan creatief denken.
          • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
          • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
          • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
          • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
          • De student heeft een ruime kijk op de wereld en de maatschappelijke ontwikkelingen.
          • De student kan de ingewikkelde en bewogen actuele problematiek vanuit historisch inzicht begrijpen, verklaren en in vlot nederlands weergeven.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          Geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          Geen
          Andere begincompetenties

          Geen


          LEERINHOUDEN
          Aspecten van de politieke, sociale en economische geschiedenis van de 19e en de 20e eeuw in West Europa en de internationale problematiek in zijn werelddimensie.
          STUDIEMATERIAAL
          • Plantijn Syllabus
          • Schema's en uitdiepingsmateriaal op BB

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          26

           lesuren

            26,37

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          4

           lesuren

            04,06

          studietijd buiten contacturen:

          66.6

           klokuren

            67,55

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen op 20 punten.
          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           02,03

          Tweede examenperiode

          Schriftelijk examen met kennis-en inzichtsvragen op 20 punten

           

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Economie
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 1CM11
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: 4
          Wegingscoëfficient: 1
          Totaal aantal contacturen: 62
          Totaal studietijd: 104
          Deeltijds programma:
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Jespers Gerd
          Poppe Stephaan


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          De meest ingrijpende kracht in ons hedendaags maatschappelijk bestel moet een stuk doorzichtiger worden voor jou. Krantenberichten over economie klinken niet langer vreemd. Vanaf nu doorzie je de betrokkenheid van de consument, de werknemer én de communicatiemanager bij economisch-maatschappelijke verschijnselen.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De student is geïnteresseerd in het economisch leven van België, Europa en de wereld.
          • De student herkent zijn eigen betrokkenheid bij het economisch leven als consument, als werknemer, als communicatiemanager.
          • De student begrijpt het belang van een aantal economisch-maatschappelijke verschijnselen, ontwikkelingen en vraagstukken en kan deze analyseren en kritisch benaderen.

           


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          Geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          Geen
          Andere begincompetenties
          Geen
          LEERINHOUDEN
          • Inleiding
          • De consument
          • De producent
          • Markten en prijsvorming
          • Evolutie van de Belgische economie en het nationaal inkomen
          • Werkgelegenheid en arbeidsmarkt
          • Geld, monetair beleid en inflatie
          • Economische groei en conjunctuur

           

           


          STUDIEMATERIAAL

          Handboek: De Velder, S. & De Cnuydt, I.  Economie Vandaag 2007.
          Gent: Academia Press.

          • Ondersteunende website.
          • Artikels uit kranten en tijdschriften.
          • Internetsites.
          • Overhead of  PowerPoint presentatie.

           


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          48

           lesuren

            06,96

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          12

           lesuren

            01,74

          studietijd buiten contacturen:

          62,8

           klokuren

            91,01

          Verdere toelichting:
          Geen

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • Schriftelijk examen:
            • Januari-examen: 8 punten
            • Juni-examen: 12 punten
          •  Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.

          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           00,29

          Tweede examenperiode
          • Schriftelijk examen over de hele leerstof: 20 punten
          • Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.

           

           

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Commerciële Communicatie
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 00083
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: 3
          Wegingscoëfficient: 1
          Totaal aantal contacturen: 54
          Totaal studietijd: 78
          Deeltijds programma:
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: niet mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Claessens Lieve


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Je raakt vertrouwd met de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix. Je ontdekt het verschil tussen reclame, sales promotion, sponsoring, enz.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CM101 De student kan strategisch redeneren.
          • CM102 De student kan creatief denken.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CM206 De student kan teamgericht werken.
          • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
          • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
          • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
          • CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De verschillende instrumenten van de marketingscommunicatiemix kort kunnen situeren
          • het begrippenkader grondig kennen

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          geen
          Andere begincompetenties
          geen
          LEERINHOUDEN
          Inleiding reclame, sales promotion, winkelcommunicatie, sponsoring, dm-communicatie, persoonlijke verkoop
          STUDIEMATERIAAL
          Syllabus en leesteksten
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          16

           lesuren

            17,47

          practicum en oefeningen:

          36

           lesuren

            39,30

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          37.6

           klokuren

            41,05

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          Oefeningen : 4 pt (indien niet afgegeven op de afgesproken datum : 0pt). Schriftelijk examen :16 pt (zowel kennis- als inzichtsvragen, multiple choice en open vragen.)


          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           02,18

          Tweede examenperiode
          Schriftelijk: 20 pt (zelfde type vragen als eerste examenperiode)

           

           

          1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Public Relations en Voorlichting
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 00200
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: S:1
          Aantal studiepunten: 3
          Wegingscoëfficient: 1
          Totaal aantal contacturen: 28
          Totaal studietijd: 78
          Deeltijds programma:
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: niet mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Hye Dirk
          Polders Inge
          Robijns Iris


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Je onderzoekt hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Je raakt vertrouwd met de technieken die het bedrijf gebruikt in zijn communicatie over zichzelf en zijn product. Je achterhaalt hoe het een goede relatie met het publiek verzorgt.
          Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. Hoe proberen ze bijvoorbeeld boodschappen door te geven aan verschillende publieksgroepen, zoals bij drugs- en aidsvoorlichting.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CM101 De student kan strategisch redeneren.
          • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
          Algemene beroepsgerichte competenties
            Beroepsspecifieke competenties
            • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
            • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
            • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • Studenten verwerven kennis en inzicht in de theoretische grondslagen van de Voorlichting en Public Relations + basis vakterminologie.
            • Studenten kunnen PR en Voorlichting situeren binnen een algemeen communicatiebeleid.
            • Studenten kunnen de verschillende PR-instrumenten herkennen en omschrijven in functie van doelgroepen, doelstellingen en verschijningsvorm. 
            • Studenten kunnen voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            • Geen

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            • Geen

            Andere begincompetenties
            • Interesse hebben in media en communicatie.

            LEERINHOUDEN
            • Tijdens de hoorcolleges krijgen de studenten theorieën en basisbegrippen in PR en voorlichting. Deze worden gestoffeerd met voorbeelden die besproken worden.
            • Tevens krijgen de studenten, bij de start van elk semester een opdracht waarbij ze voor PR en Voorlichting 3 praktijkvoorbeelden dienen te bespreken (deze opdracht is uitgeschreven in een apart document dat de lector uitdeelt tijdens de 1ste les).
            • Vanaf week 10 houdt de lector consultatiemomenten waarop de studenten verwacht worden om hun resultaten te bespreken. Het is de bedoeling om vragen te stellen, advies te vragen, problemen op te lossen.      

            STUDIEMATERIAAL
            • Voorlichting : syllabus.
            • PR : handboek : "Pr-methode" H. Van Ommen.
            • Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges.

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            18

             lesuren

              19,23

            practicum en oefeningen:

            8

             lesuren

              08,55

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            65.6

             klokuren

              70,09

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            • Onderdeel 1: schriftelijk examen: 14 punten van de 20 op kennis, inzicht en toepassingen. Dit examen bevat naast een letterlijke vraag, ook een toepassingsvraag en een verbandsvraag. 
            • Onderdeel 2: schriftelijke taak: 6 punten van de 20 (bespreken van uitingen van PR en voorlichting)
            • De student dient aan beide onderdelen deel te nemen. Bij het onderbreken of niet tijdig inleveren van één van beide resulteert dit in een ondelibereerbaar cijfer van ten hoogste 5/20.
            • De lector houdt tussentijdse evaluties mbt de evolutie van het werk. De taak wordt ten laatste in week 12 afgegeven aan de lector. Omdat de opdracht vanaf week 1 gegeven is, is de student zeer goed op de hoogte van de deadline. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.(lees document dat lector 1ste les uitdeelt waar de opdracht in is omschreven)   

            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             02,14

            Tweede examenperiode
            • Herdoen van een schriftelijk examen op 20 punten.  

             

             

            1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Communicatieleer
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 1CM19
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: kern
            Niveau: inleidend
            Programmajaar: 1
            Periode binnen het modeltraject: S:1
            Aantal studiepunten: 3
            Wegingscoëfficient: 1
            Totaal aantal contacturen: 38
            Totaal studietijd: 78
            Deeltijds programma:
            Examencontract: mogelijk
            Deliberatie: niet mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Gemoets Ann
            Leysen Ann
            Polders Inge
            Van de Venne Inge


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Wat is nu eigenlijk communicatie? Hoe denkt men erover? Hoe werkt ze? Welke modellen beheersen de communicatie? Hoe verloopt ze bij de verschillende massamedia en de nieuwe media zoals blogs, chatforums en Wikipedia?

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                • De student heeft inzicht in de werking van het communicatieproces.
                • De student heeft inzicht in de wetenschappelijke bevindingen rond de werking van het communicatieproces.
                • De student kan zelf communicatieve situaties analyseren.

                 


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                geen
                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                geen
                Andere begincompetenties
                geen
                LEERINHOUDEN
                • Bespreking van verschillende communicatievormen: interpersoonlijke communicatie, massacommunicatie, interculturele communicatie ...
                • Bespreking wetenschappelijke bevindingen over werking van communicatie tussen mensen
                • Analyse van het communicatieproces ondersteund door  voorbeelden
                • Basisintroducties in de semiotiek

                STUDIEMATERIAAL
                • Lesnota's
                • Handboek: Muylle, C. (2005). Communicatieleer. Communicatie: een eerste inkijk. Antwerpen: De Boeck.
                • Forum op BB

                 


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                24

                 lesuren

                  04,04

                practicum en oefeningen:

                12

                 lesuren

                  02,02

                vormen van groepsleren:

                0

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                55,6

                 klokuren

                  93,60

                Verdere toelichting:
                De lector verwacht dat de student VOOR het hoorcollege de opgegeven pagina's zelfstandig doorneemt.

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                • 16 punten te behalen op schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
                • 4 punten te behalen op het forum: de student moet minimaal 8 ernstige bijdragen leveren (de lector schat dat een ernstige bijdrage +/- 1 uur opzoekwerk en voorbereiding vraagt en getuigt van inhoudelijk inzicht en logisch redeneren).

                tijd voor examinering
                uren
                2

                %
                 
                 00,34

                Tweede examenperiode
                • 16 punten te behalen op schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen, communicatieleer.
                • 4 punten te behalen op een afzonderlijke taak ter vervanging van de forum-opdracht af te geven op de eerste dag van de tweede examenperiode.

                 

                 

                1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Medialeer
                  

                O.O. heeft componenten: Neen
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 1CM16
                Academiejaar: 2007-2008
                Type: kern
                Niveau: inleidend
                Programmajaar: 1
                Periode binnen het modeltraject: S:1
                Aantal studiepunten: 3
                Wegingscoëfficient: 1
                Totaal aantal contacturen: 256
                Totaal studietijd: 78
                Deeltijds programma:
                Examencontract: mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Leemans Hilde
                Van de Venne Inge


                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                Welke verschillende massamedia bestaan er in België? Je krijgt een feitelijk overzicht van de kranten, de weekbladen, de magazines, de radio’s, de televisiestations boven en onder de taalgrens.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CM101 De student kan strategisch redeneren.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CM206 De student kan teamgericht werken.
                • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
                • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
                • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                 

                • De student kan een feitelijke schets geven van het Belgische medialandschap.
                • De student kan de basisbegrippen begrijpen en hanteren
                • Hij kan de vakwoordenschat gebruiken ..

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                Geen

                 


                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Geen


                Andere begincompetenties

                interesse voor de actualiteit


                LEERINHOUDEN
                • Bespreking van de verschillende media in België.
                • Omschrijvingen van de doelgroepen.
                • Interpretatie van cijfermateriaal.

                STUDIEMATERIAAL
                • syllabus
                • De Printmedia in Vlaanderen , T Verleyen ( boek )

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                16

                 lesuren

                  28,42

                practicum en oefeningen:

                10

                 lesuren

                  17,76

                vormen van groepsleren:

                0

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                28

                 klokuren

                  49,73

                Verdere toelichting:

                De student kennis te laten maken met een nieuwe wereld namelijk die van de media waarbij de nadruk ligt op de media als reclamedrager.


                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen: 16 p

                taken tijdens het jaar : identicatiefiche maken van een publicatie 2 p

                                                 groepspresentatie van een aantal publicaties  2 p

                Deelexamen buiteneen examenreeks : als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks , dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest . Het origineel attest bezorg je aan het studentensecretariaat , de kopie ervan aan de betrokken lector , en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag . Indien je binnen de gestelde termijn geen medich attest voorlegt , ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen .


                tijd voor examinering
                uren
                2.30

                %
                 
                 04,09

                Tweede examenperiode

                Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen : 20 p

                 

                 

                1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Beeldvorming & Multimedia
                  

                O.O. heeft componenten: Ja
                O.O. bestaat uit componenten Multimedia
                Beeldvorming
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 00084
                Academiejaar: 2007-2008
                Programmajaar: 1
                Periode binnen het modeltraject: S:1
                Aantal studiepunten: 4
                Wegingscoëfficient: 2
                Totaal aantal contacturen: 76
                Totaal studietijd: 104
                Examencontract: niet mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Lector(en): Devens Zjuul
                Van der Pas Alma

                Nog geen gegevens gevonden

                 

                1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Beeldvorming
                  

                Component behoort tot O.O.: Beeldvorming & Multimedia
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 00085
                Academiejaar: 2007-2008
                Type: kern
                Niveau: inleidend
                Programmajaar: 1
                Periode binnen het modeltraject: S:1
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 50
                Totaal aantal contacturen: 39
                Totaal studietijd: 52
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Van der Pas Alma


                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                Hoe communiceer je door beelden? Met materiaal uit de kunstgeschiedenis, fotografie en reclame leer je de kracht van de beeldvorming doorheen het genie van de beeldmaker.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CM102 De student kan creatief denken.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
                  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  • De student het vocabularium van de beeldtaal en de grafische technieken doen begrijpen.
                  • De student de basisterminologie leren gebruiken in de juiste context.
                  • De student leren beeldmateriaal te analyseren m.b.t. compositie, ritme, contrasten, symboliek, verhoudingen.
                  • De student leren linken te herkennen tussen  verschillende beelddisciplines.
                  • De student de rijke voorraad aan grafische, fotografische en artistieke voorbeelden laten ontdekken. 

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                  Geen
                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  Geen
                  Andere begincompetenties
                  • Bereidheid tot het herkennen en het situeren van kunststijlen.

                  .


                  LEERINHOUDEN
                  • De cursus is verdeeld in hoofdstukjes waarvan 1 t.e.m. 7 informatief en inleidend zijn en 8 t.e.m.15 betrekking hebben op de algemene samenstelling en de beeldtaal.
                  • Een apart hoofdstuk behandelt de grafische terminologie met een accent op typografie, offsetdruk en vierkleurendruk.

                  STUDIEMATERIAAL
                  • Syllabus VAN DER PAS A., Multimedia, Beeldvorming, Plantijnhogeschool Antwerpen.

                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  22

                   lesuren

                    51,40

                  practicum en oefeningen:

                  15

                   lesuren

                    35,05

                  vormen van groepsleren:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  studietijd buiten contacturen:

                  3.8

                   klokuren

                    08,88

                  Verdere toelichting:
                  • Taak: FOTODOSSIER (8pt): zie SYLLABUS.
                  • Bij te laat of niet afgegeven dossier krijgt de student automatisch 0/8 voor dit examenonderdeel.

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode
                  • Het examen Beeldvorming staat op een totaal van 20 te behalen punten. Hiervan zijn er 8pt te behalen op een FOTODOSSIER (zie supra), de overige op een schriftelijk examen.
                  • Het examen op 12 pt bestaat uit meerkeuzevragen (8pt) en terminologie (4 pt).
                  • Het examen  heeft betrekking op de VOLLEDIGE leerstof.
                  • Meerkeuzevragen worden als volgt gekwoteerd: een juist antwoord = 1pt, een blanco antwoord = 0pt, een fout antwoord = -0,33pt. Wanneer de student op de rubriek meerkeuzevragen uitkomt op een mincijfer, dan wordt dit herleid tot 0/8. M.a.w. de minkwotering wordt niet verhaald op de andere examenrubrieken.
                  • Beeldvorming is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.


                  tijd voor examinering
                  uren
                  2

                  %
                   
                   04,67

                  Tweede examenperiode
                  • Schriftelijk examen en fotodossier volgens hetzelfde model als het examen van de eerste zittijd
                  • FOTODOSSIER: Wanneer voor dit examenonderdeel de student minimum 4/8 behaalde in de eerste zittijd, dan kunnen deze punten in overdracht gegeven worden. Hiervoor dient de student op de dag van het exameninzicht/studiebegeleiding (na de proclamatie 1ste zittijd) een afspraak te maken met de lector (VPA).
                  • Studenten die minder dan 4/8 behaalden op het fotodossier in de eerste zittijd, komen, eveneens langs bij VPA op de dag van het studiebegleiding en exameninzicht. Deze studenten kunnen het dossier verbeteren naar de 2de zittijd toe.
                  • De 'verbeterde' of nieuwe fotodossiers worden afgegeven aan de toezichthoudende lector bij het examen Beeldvorming VOORALEER de examenbladen worden uitgedeeld.
                  • Bij te laat of niet ingediende fotodossiers krijgen de studenten automatisch 0/8 voor dit examenonderdeel.
                  • Beeldvorming is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

                   

                   

                  1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Multimedia
                    

                  Component behoort tot O.O.: Beeldvorming & Multimedia
                  Afstudeerrichting: -:-
                  Code: 00086
                  Academiejaar: 2007-2008
                  Type: kern
                  Niveau: inleidend
                  Programmajaar: 1
                  Periode binnen het modeltraject: S:1
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 50
                  Totaal aantal contacturen: 37
                  Totaal studietijd: 52
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Devens Zjuul
                  Vlecken Koen


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING
                  Uiteraard kan deze opleiding niet zonder grondige kennismaking met de audiovisuele media. De techniek evolueert zo snel dat de vertrouwde audiovisuele media zelfs niet als gekend mogen beschouwd worden. Boeiend is het alleszins, zeker omdat we het niet alleen bij theorie houden. De studenten leren beeldtaal in praktijk te gebruiken met video en digitale fotografie.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CM102 De student kan creatief denken.
                  • CM103 De student kan meertalig communiceren.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CM206 De student kan teamgericht werken.
                  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
                  • CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
                  • CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  • De student kan een eenvoudige videocamera en digitaal fototoestel bedienen.
                  • De student heeft inzicht in "beeldtaal" en kan dit inzicht ook toepassen op foto- en video-opnamen.
                  • De student kent het gebruikelijke jargon van de sector.
                  • De student kent de werking van de specifieke apparatuur en kan gegevens van opname apparatuur overzetten naar een computer.
                  • Kennis van de wekring van specifieke apparatuur.
                  • Correct gebruik van (taal)begrippen in verband met audiovisuele toepassingen en hun digitale afgeleidenen. Het herkennen van de specifieke apparatuur en toebehoren.

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                  Geen


                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  Geen
                  Andere begincompetenties

                  Geen


                  LEERINHOUDEN
                  • DEJ:
                    Plaats van de audiovisuele media in het communicatieproces: inhoudelijke eigenschappen van een beeld: toepassingen van beeldtaal in reclame en PR.
                  • Algemene kenmerken van geluid en toepassingen bij producties
                  • Taxonomie
                  • Geluidsapparatuur: soorten en werking
                  • Beeldapparatuur: werking van een camera (analoog & digitaal, foto & video) verschillen en overeenkomsten tussen analoge & digitale beeldvorming, verschillen & overeenkomsten tussen film & video - tv normen wereldwijd en de evolutie hierin.
                  • Digitale beginselen: bits & bytes, het verschil tussen  en analoog en digtaal, digitaal geluid.
                  • Optische media: CD's, DVD's, en Blu-ray.
                  • Compressie: tekstcompressie (ZIP), lossy en lossless, audio- en videocompressiestandaarden (o.a. MPEG), fotocompressie (GIF, JPG en PNG).
                  • PC's: de onderdelen van een PC, opslagmedia, besturingssystemen.
                  • PC's: bussen, slots en poorten (USB, FireWire).
                  • Computergeheugen: principes, RAM, virtueel geheugen, cache, ROM, geheugenkaartjes (CompactFlash, MemoryStick, ect.).
                  • Internet: geschiedenis, protocols, packet switching, TCP/IP, WWW, e-mail, instant messaging, internetverbindingen, draadloze netwerken (WiFi, BlueTooth).

                  STUDIEMATERIAAL


                  boek, MultiMedia, naslagwerk; uitg. Publicom, auteur: Walter Van den Branden

                  Samenvatting en voorbeelden in de vorm van slides plus een glossarium op BlackBoard  en/of P-schijf


                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  37

                   lesuren

                    48,05

                  practicum en oefeningen:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  vormen van groepsleren:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  studietijd buiten contacturen:

                  40

                   klokuren

                    51,95

                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode

                  Permanente evaluatie en mondeling examen


                  tijd voor examinering
                  uren

                  %
                   
                   00,00

                  Tweede examenperiode

                  Permanente evaluatie en mondeling examen

                   

                   

                  1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Bronnen & Statistiek
                    

                  O.O. heeft componenten: Ja
                  O.O. bestaat uit componenten Statistiek
                  Bronnen
                  Afstudeerrichting: -:-
                  Code: 00181
                  Academiejaar: 2007-2008
                  Programmajaar: 1
                  Periode binnen het modeltraject: S:1
                  Aantal studiepunten: 3
                  Wegingscoëfficient: 2
                  Totaal aantal contacturen: 71
                  Totaal studietijd: 78
                  Examencontract: niet mogelijk
                  Deliberatie: mogelijk
                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                  Lector(en): Debandt Willy
                  Gemoets Ann
                  Polders Inge

                  Nog geen gegevens gevonden

                   

                  1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Bronnen
                    

                  Component behoort tot O.O.: Bronnen & Statistiek
                  Afstudeerrichting: -:-
                  Code: 00088
                  Academiejaar: 2007-2008
                  Type: kern
                  Niveau: inleidend
                  Programmajaar: 1
                  Periode binnen het modeltraject: S:1
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 50
                  Totaal aantal contacturen: 55
                  Totaal studietijd: 39
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Gemoets Ann
                  Leysen Ann
                  Polders Inge


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING
                  Kennis in een opleiding is belangrijk. Maar even cruciaal is de weg om ze te vinden: waar zoek je wat? En wat is hoeveel waard? Je moet je weg vinden in bibliotheeksystemen en het internet. En je moet je bronnen kritisch kunnen hanteren. Dat leer je aan de hand van praktische opdrachten.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
                  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CM206 De student kan teamgericht werken.
                  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
                  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
                  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  De student kan op kritische wijze bronnen opzoeken, noteren, evalueren en verwerken tot een wetenschappelijk onderbouwd document met bijhorende mondelinge presentatie.

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                  Geen


                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  Geen
                  Andere begincompetenties
                  Geen
                  LEERINHOUDEN
                  • Bronnen (soorten, opzoeken, selecteren en verwerken)
                  • Regels van bronbeschrijvingen (APA-normen)

                  STUDIEMATERIAAL
                  Cavia via BB of intranet, syllabus + moderne informatiekanalen.
                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  11

                   lesuren

                    08,53

                  practicum en oefeningen:

                  35

                   lesuren

                    27,13

                  vormen van groepsleren:

                  8

                   lesuren

                    06,20

                  studietijd buiten contacturen:

                  7,4

                   klokuren

                    57,36

                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode
                  • Taak 1 : bibliografie: 6 punten
                  • Toets Cavia: 3 punten
                  • Taak 2: hoe maak ik een posterpresentatie? 3 punten
                  • Taak 3: bibliografie voor posterpresentatie: 8 punten
                  • Om te slagen dienen de studenten alle opdrachten tegen de gestelde deadlines uit te voeren. Indien niet alle taken worden afgegeven, krijgt de student een "afwezigheid". Voor de tweede examenperiode maakt de student de ontbrekende taak. De deadlines zullen op papier aan de studenten overhandigd worden tijdens één van de eerste lessen.
                  • Bronnen is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.


                  tijd voor examinering
                  uren
                  1

                  %
                   
                   00,78

                  Tweede examenperiode

                  Herwerken van de taken of toets waarvoor geen 50% van de punten werd behaald.

                  Bronnen is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

                   

                   

                  1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Statistiek
                    

                  Component behoort tot O.O.: Bronnen & Statistiek
                  Afstudeerrichting: -:-
                  Code: 00089
                  Academiejaar: 2007-2008
                  Type: kern
                  Niveau: inleidend
                  Programmajaar: 1
                  Periode binnen het modeltraject: S:1
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 50
                  Totaal aantal contacturen: 16
                  Totaal studietijd: 39
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Debandt Willy


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING

                  Je zet de eerste stapjes in correlaties, tabellen, grafieken, percenten, centrum- en spreidingsmaten. In het 2e jaar groeit dit opleidingsonderdeel uit tot rasecht communicatieonderzoek.

                   


                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                  De student kan :

                  • kritisch nadenken over eigen en andere cijfermatige prodcuten en staat open voor voortdurende bijsturing.
                  • de basisbegrippen van de beschrijvende statistiek gebruiken.
                  • De relevante communicatieve kenmerken van tabellen en grafieken herkennen en kritisch benaderen.
                  • Kritisch omgaan met aangeboden cijfermateriaal.

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                  Geen


                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  Geen
                  Andere begincompetenties

                  Eindtermen secundair onderwijs op gebied van rekenkunde.


                  LEERINHOUDEN
                  • Algemeen statistische principes
                  • Tabellen opstellen en lezen
                  • Grafieken lezen en kritisch interpreteren
                  • Statistische verwerking van gegevens ( gebruik van percentages, berekening en interpretatie van centrale tendensen en spreidingsmaten zoals mediaan en gemiddelde)
                  • Interpretatie van correlatiecoëffiiciënt
                  • Indexcijfers

                  STUDIEMATERIAAL
                  • Geschreven curus
                  • Eigen notities
                  • Oefeningen op BlackBoard
                  • Grafieken
                  • Computerpresentaties

                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  6

                   lesuren

                    17,65

                  practicum en oefeningen:

                  6

                   lesuren

                    17,65

                  vormen van groepsleren:

                  2

                   lesuren

                    05,88

                  studietijd buiten contacturen:

                  18

                   klokuren

                    52,94

                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode
                  • Individuele portfolio met persartikelen (20%, waarvan 15% inhoud, 5% presentatie)
                  • Schriftelijk examen (80%) met
                    • evaluatiecriteria: de student moet aantonen dat hij de voorgelegde statistische problemen en begrippen kan
                            • identificeren
                            • begrijpen
                            • oplossen
                            • kritisch analyseren

                       

                      Evaluatiecriteria portfolio (20% punten van 1ste zittijd):

                       

                      1)      Validiteit: twintig grafieken met een verifieerbare bron en publicatiedatum die binnen de grenzen van de opgelegde periode vallen, degelijk geïdentificeerd en kort becommentarieerd.

                      2) Presentatie: verzorgd, zonder taalfouten
                      3) Variatie: minstens vier verschillende bronnen, verschillende onderwerpen
                      4) Relevantie: de kritiek van de student moet terecht zijn
                      5) Inhoud: verzameling van tien verschillende artikelen uit de geschreven pers met statistisch materiaal dat een duidelijke fout bevat.
                      6) Vorm: elk artikel is op een A4-blad bevestigd (al dan niet electronisch) met een korte commentaar waarin de kwaliteiten/tekortkomingen van de grafiek worden beschreven.

                       7) Deadline: de portfolio wordt aan de lector overhandigd tijdens de laatste lesdag van de reeks lessen, conform de lessenplanning. Indien je afwezig bent die dag mag je toch je portfolio indienen als je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest; Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziekdag. De portfolio moet dan op het departementale secretariaat ingediend worden, op de eerste dag volgend de ziekteperiode gedekt door het attest.

                    Voor een portfolio dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0.

                    Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft ( we volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tem 97 van het OER)

                    Statistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.


                  tijd voor examinering
                  uren
                  2

                  %
                   
                   05,88

                  Tweede examenperiode
                  • Schriftelijk examen (100%)
                    • Evaluatiecriteria: idem 1ste zittijd + grafische informatie kritisch kunnen benaderen
                  • Statistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel.  Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.

                   

                   

                   

                  1 Communicatiemanagement - 1CMD - Onderdelen - Exploratieweken
                    

                  O.O. heeft componenten: Neen
                  Afstudeerrichting: -:-
                  Code: 00092
                  Academiejaar: 2007-2008
                  Type: kern
                  Niveau: inleidend
                  Programmajaar: 1
                  Periode binnen het modeltraject: S:2
                  Aantal studiepunten: 3
                  Wegingscoëfficient: 1
                  Totaal aantal contacturen: 94
                  Totaal studietijd: 78
                  Deeltijds programma:
                  Examencontract: niet mogelijk
                  Deliberatie: mogelijk
                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): De Greef Rit


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING

                  Ter voorbereiding van je keuze voor één van de twee afstudeerrichtingen, zal je in het ene semester in een bad van Commerciële Communicatie worden ondergedompeld.In het andere semester komt Public Relations & voorlichting aan bod. Tijdens de twee exploratieweken zal je inzicht verwerven door waar te nemen!

                   


                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CM101 De student kan strategisch redeneren.
                  • CM102 De student kan creatief denken.
                  • CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CM206 De student kan teamgericht werken.
                  • CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
                  • CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
                  • CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
                  • CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  • De student kan teamgericht werken en een behoorlijk groepsproduct afleveren.
                  • De student kan werken onder tijdsdruk.
                  • De student kan een creatief product maken rond een opgegeven thema.
                  • De student kan beknopt rapporteren.

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                  Geen
                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                  Geen


                  Andere begincompetenties
                  Geen
                  LEERINHOUDEN
                  Thema's die reclamegericht zijn en thema's die zich richten naar PR en voorlichting.
                  STUDIEMATERIAAL
                  • Alle media
                  • Portfoliokaft

                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  0

                   lesuren

                    00,00

                  practicum en oefeningen:

                  20

                   lesuren

                    21,28

                  vormen van groepsleren:

                  70

                   lesuren

                    74,47

                  studietijd buiten contacturen:

                  0

                   klokuren

                    00,00

                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode
                  • De evaluatie gebeurt door de begeleider en een vakjury.
                    De begeleider beoordeelt: 
                    • De portfoliokaft 20 punten
                    • De opdrachten 40 punten
                    • De groepswerking 20 punten
                  • De vakjury beoordeelt: de creatieve opdracht 20 punten


                  Dit totaal van 100 punten kan behaald worden in de eerste en de tweede exploratieweek. Beide weken samen staan op 200 punten / 3 studiepunten.Een student kan pas slagen voor de exploratieweken indien hij/zij minstens 50% behaalt op de twee exploratieweken samen. Indien de student niet slaagt worden de punten van de week waarvoor de student voldoende punten behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode.
                  Indien een student niet of onvoldoende deelneemt * aan 1 van de 2 exploratieweken of een onvoldoende scoort, moet hij of zij tegen de tweede examenperiode een vervangende taak maken voor de gemiste week of voor de week waarvoor een onvoldoende werd behaald.

                  * Als de student tijdens de exploratieweek drie afwezigheden heeft, is zijn/haar score 0/100. Alle afwezigheden moeten worden gewettigd met een doktersattest binnen te brengen op het studentensecretariaat binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag.

                  tijd voor examinering
                  uren
                  4

                  %
                   
                   04,26

                  Tweede examenperiode

                  Taak per gemiste week of voor de week ( weken ) waarvoor een onvoldoende werd gehaald, indien het totaal voor het opleidingsonderdeel " exploratieweken " minder dan 50% bedraagt.