|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Nederlands 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00215 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
52 |
Totaal studietijd: |
182 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spillemaeckers Hilde Van Doninck Jo Van Os Cecile Vanderhaeghen Wilfried
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je moedertaal wordt je visitekaartje: je wordt er vlot in, mondeling zowel als schriftelijk. Zakelijke teksten over allerlei algemene onderwerpen zijn geen struikelblok meer. Nauwkeurige spelling wordt even vanzelfsprekend als een hedendaagse, rijke woordenschat en soepel klinkende zinnen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
- CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een verzorgd Algemeen Nederlands hanteren, zowel schriftelijk als mondeling.
- De student kan tekstinhouden synthetiseren met een heldere weergave van de tekststructuur.
- De student kan een gestructureerd gesprek aangaan met een gevarieerde vraagstelling.
- De student kan een gestructureerde presentatie geven.
- De student kan duidelijk gestructureerde opleidingsgerichte teksten opstellen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De student beheerst de Nederlandse taal op een minimumniveau van technisch secundair onderwijs met een sterkere talencomponent.
|
LEERINHOUDEN
|
- Lectuur van algemeen vormende teksten met uitbreiding van de woordenschat
- Syntheseoefeningen
- Ontwerpen van zakelijke teksten: theorie en oefeningen
- Uitschrijven van zakelijke teksten: theorie en oefeningen
- Presentatietechnieken, basis : theorie en oefeningen
- Interviewtechnieken, basis: theorie en oefeningen
- Herhaling van de belangrijkste spellingsregels ad hoc en via zelfstudiepakket
- Herhaling van de elementaire zinsbouw ad hoc en via zelfstudiepakket
- Herhaling van de uitspraak via zelfstudiepakket .
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Online oefeningen
- Plantijncursus
- B. Timmerman, Klink klaar. Uitspraak- en intonatiegids voor het Nederlands.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
lesuren
|
05,60
|
practicum en oefeningen:
|
33
|
lesuren
|
16,80
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
144.4
|
klokuren
|
73,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Als je afwezig bent op je presentatie, dan mag je die presentatie inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je de presentatie kan inhalen.
Presentatie niet of te laat, geen schriftelijke voorbereiding of te laat = 0/35
- januari : 50 punten (30 voor kennis, 20voor inzicht)
- juni : 90 punten (40 voor kennis, 50 voor inzicht)
- Portfolio: 25 punten
Geen portfolio of te laat; geen uitgeschreven opdrachten over de presentaties in portfolio=0/25
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Leerstof januari + juni : 60 punten (20 voor kennis, 40 voor inzicht)
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Frans 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00216 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
82 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Eliaerts Eline Sterk Martine Van de Put Inge Van Gool Yannick Van Wauwe Greet
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De tweede belangrijkste taal van het land en de meest gevraagde vreemde taal bij sollicitaties is je niet meer vreemd: je basiskennis van het secundair wordt verstevigd, aangevuld en verrijkt. Spreken over, en ontleden van artikels is geen probleem meer.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM316 De student kan met de nodige creativiteit een communicatiestrategie ontwikkelen en plannen.
- CM321 De student kan een vlotte briefing geven die alle onderdelen van het communicatieplan belicht, rekening houdend met het publiek waarvoor hij praat/schrijft.
- CM323 De student kan over zijn communicatieplannen persuasief communiceren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan vlot (zonder spreekangst) communiceren in het Frans.
- De student beheerst vlot de 4 vaardigheden (luister-, lees-, spreek-, schrijfvaardigheid).
- De student verrijkt voortdurend zijn woordenschat en consolideert de reeds verworven spraakkunstkennis.
- De student kan kritisch bronnen selecteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
- Bereidheid tot zelfstandige lectuur van vakgerelateerde artikels en sites in het Frans en tot uitbreiden van woordenschatkennis.
- Interesse voor de Franstalige actualiteit en bereidheid tot discussie hieromtrent.
- Bereidheid tot zelfstandig maken van on-line oefeningen grammatica en woordenschat op Blackboard.
|
LEERINHOUDEN
|
- Grammaire 2000 : les conjugaisons - l'emploi des modes et des temps - l'emploi des pronoms personnels COD, COI - les accords ( sujet-verbe, adjectif-substantif, le participe passé ), - l'emploi de l'adjectif et de l'adverbe - les numéraux - la négation.
- Vocabulaire 2000 : dossiers 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 20, 24, 25, 26, 28, 32, 33, 36.
- Inhoud en woordenschat van vakgerelateerde artikels en sites ( Le Vif, Le Soir, La Libre Belgique, Le Nouvel Observateur, www.altema.com, ... ). Fragmenten uit de audiovisuele pers ( " Envoyé spécial, Questions à la une, ... " ).
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus
- Handboeken : Grammaire 2000 + cd-rom (12de uitgave ), Vocabulaire 2000
- Cd-roms : face à face ( persoonlijk gebruik ) + andere ( beschikbaar in de mediatheek )
- On-line materiaal op Blackboard (oefeningen Vocabulaire 2000 en spraakkunst ) om het instuderen aan te moedigen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
25
|
lesuren
|
14,27
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
lesuren
|
28,54
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
93.2
|
klokuren
|
53,20
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 6 punten januari-examen
- 9 punten juni-examen
- 5 punten permanente evaluatie voor de totaliteit van de volgende items : spraakkunstoefeningen Blackboard (verplicht!), mondelinge en schriftelijke oefeningen, testen Vocabulaire 2000, dossier persoonlijke research
- Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
100% van de punten (20 p.) op het schriftelijk examen + dossier persoonlijke research
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Engels 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00217 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
78 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Engels |
Lector(en): |
Berghmans Linda Van Os Cecile Weuts Annelies
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De meest vertrouwde wereldtaal is slechts schijnbaar eenvoudig. Nu moet je echt gaan voor een correcte uitspraak, een genuanceerde woordenschat, en een definitief verworven grammatica in spreeksituaties. Bovendien moet je courante teksten kunnen becommentariëren én eenvoudige zakelijke teksten kunnen schrijven.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De studenten kunnen artikels uit de courante Britse en Amerikaanse kranten en tijdschriften lezen, zich uitdrukken in eenvoudige situaties, gesproken Engels begrijpen en eenvoudige teksten schrijven. Zij kunnen persoonlijk werken en rekening houden met deadlines en afspraken.
- De studenten kunnen het internet gebruiken en bepaalde zoekopdrachten uitvoeren en oefeningen maken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Bij voorkeur Engels op ASO niveau. Mits bijstudie TSO.
|
LEERINHOUDEN
|
- Grammatica op elementary en intermediate level. De studenten krijgen een gedetailleerd overzicht van de lexicologische en grammaticale opdrachten met aanduiding van de verschillende deadlines.
- Herhaling en uitbreiding van de huiswoordenschat.
- Uitspraakoefeningen.
- De vier vaardigheden: lezen, schrijven, luisteren en spreken komen tijdens de les voortdurend aan bod.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- " Today's words in context " - Revised edition - Intertaal
- " Grip on Grammar " (theorie en oefenboek) - Dentant, Claeys - Wolters.
- Actuele teksten uit de Angelsaksische pers mbt het vakgebied.
- videomateriaal en audiocassettes.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
25,67
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
12,83
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
109
|
klokuren
|
58,29
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Een schirftelijk deelexamen in januari (grammatica en woordenschat) op 25% van de punten. Meerkeuzevragen, invuloefeningen, vertalingen en verklaring van grammaticale oefeningen.
- Schriftelijk eindexamen in juni: vertalingsoefeningen, woordenschatoefeningen en grammaticale oefeningen afhankelijk van de geziene teksten. Eveneens inhoudsvragen over de teksten. Dit alles op 50% van de punten.
- Permanente mondelinge evaluatie afhankelijk van de gekozen teksten op 25% van de punten.
- Bij elk deelexamen wordt per zware fout een punt afgetrokken van de score van het deelexamen. De score van de deelexamens worden mathematisch opgeteld. Er bestaat een exhaustieve lijst van zware fouten "Mistakes never to be made".
- Engelse oefeningen tijdens de projectweek kunnen meetellen voor het mondeling.
- Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Je maakt zelf een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop je het deelexamen kan inhalen. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het schriftelijk examen is een combinatie van de deelexamens in januari en juni. Dit examen staat op 20 punten. Resultaten behaald op deeltest en mondelinge oefeningen tellen niet meer mee.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Vierde taal: Spaans 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00219 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
57 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Spaans |
Lector(en): |
Paenhuysen Kathleen Van Gool Yannick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je oefent de basisgrammatica en -woordenschat stapsgewijs in. Je bereikt reeds een bevredigend niveau in het begrijpen en opstellen van eenvoudige teksten. Op het einde van het eerste jaar zal je reeds een Spaans gesprekje kunnen voeren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM311 De student kan mondeling en schriftelijk vlot communiceren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student bereikt niveau A1 van het Europees Referentiekader (lees-, luister-, spreek- en schrijfvaardigheid ).
- De student beheerst de basigrammatica en de basiswoordenschat (schriftelijk en mondeling).
- De student begrijpt korte teksten en audiofragmenten.
- De student kan een eenvoudig gesprek voeren in het Spaans.
- De student is in staat te reageren in de meest courante en praktische situaties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Basisgrammatica en basiswoordenschat.
- De student leert communiceren in bepaalde situaties (o.a.een hotelkamer reserveren / telefoneren / een afspraak maken / een treinticket kopen / zichzelf of iemand voorstellen / bestellen in een restaurant / een taxi vragen)
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Primer Plano 1, Edelsa, Madrid
- Cd-rom: idem
- Oefeningenboek: idem
- Cursus Plantijn
- Woordenboek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
23,85
|
practicum en oefeningen:
|
26
|
lesuren
|
23,85
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
52
|
klokuren
|
47,71
|
Verdere toelichting:
Er wordt steeds een actieve deelname aan het monitoraat verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica en mondelinge oefeningen maken deel uit van de uren monitoraat.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Januari-examen (schriftelijk): 5/20.
Examen juni schriftelijk :10/20 (multiple choice + vertaling + invuloefening + uitleg over grammaticale, semantische of culturele onderwerpen)
Examen juni mondeling : 5/20 (= dialoog per 2 over een thema uit de 8 hoofdstukken )
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Examen schriftelijk: 15/20 + examen mondeling: 5/20 (idem inhoud supra).
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Filosofie & Recht |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Filosofie
Recht
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00090 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
2 |
Totaal aantal contacturen: |
86 |
Totaal studietijd: |
104 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
de Boer Eefje Frenssen Roger Meerts Kristin
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Filosofie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Filosofie & Recht |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1CM06 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
58 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
de Boer Eefje Meerts Kristin
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je wordt uitgedaagd in verband met enkele fundamentele vragen van het leven. Je kiest een plaats tussen de grote denkers in onze westerse filosofie, en verdedigt die plaats.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan het ontstaan van de Westerste rationaliteit uitleggen.
- De student kan schetsen hoe in de diverse historische periodes werd gezocht naar de "absolute waarheid". Hij kan deze zoektocht plaatsen tegenover het eigentijds denken.
- De student kan de relatie leggen tussen de Europese zoektocht naar de waarheid en de zoektocht naar het geluk.
- De student kan zich kritisch opstellen tegenover het hedendaags "common sense" denken.
- De student kan eigen mens - en wereldbeeld kritisch plaatsen.
- De student beschikt over een verfijnd arsenaal om zingevingsvragen evenwichtig te verwoorden.
- De student kan vanuit de analyse van de eigen traditie, problemen rond de confrontatie met niet- Europese mens- en wereldbeelden duiden.
- De student kan met de aangereikte filosofische denkkaders de actualiteit benaderen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De cursus geeft een overzicht van de belangrijkste filosofische problemen, de voorgestelde oplossingen, en de samenhang ervan met de ontwikkeling van de Westerse cultuur.
- Algemeen menselijke vragen, zoals ze geformuleerd werden gedurende 2500 jaar komen ter sprake: het zoeken en twijfelen rond de oorsprong van mens en wereld, rond het onderscheid tussen goed en kwaad, rond de zin van het bestaan.
- Het klassiek filosofisch gedachtengoed wordt geconfronteerd met hedendaagse stellingnames.
- Speciale aandacht gaat uit naar het kentheoretisch probleem.
- Tijdens de werkcolleges wordt de geziene leerstof toegepast op actuele problemen, en worden examenvragen ingeoefend
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Kristin Meerts en Eefje de Boer, Filosofie, Plantijncursus.
- L. Abicht, Filosofie is voor iedereen. Inleiding op 2500 jaar denken, Leuven, 1992.
- D. Palmer, Filosofie voor beginners. Het ondraaglijk gewicht van de filosofie lichter gemaakt, Utrecht, 1999 (niet verplicht).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
27,96
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
12,90
|
vormen van groepsleren:
|
18
|
lesuren
|
19,35
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
37,63
|
Verdere toelichting:
Naast de wekelijkse hoorcolleges worden een aantal werkcolleges ingericht in kleinere groep. Tijdens de werkcolleges kan de leerstof terug worden uitgelegd, worden examenvragen en oplossingsmethoden ingeoefend, wordt over de leerstof gediscussieerd, en wordt de band met de actualiteit uitgediept.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.
Filosofie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.
Filosofie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Recht |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Filosofie & Recht |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1CM10 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Frenssen Roger
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je verwerft inzicht in een van de oudste wetenschappen van onze cultuur: je leert begrijpen hoe de verschillende gerechtelijke instanties werken en je leert omgaan met juridische terminologie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan zich oriënteren in de werking en de organisatie van het gerecht en kan zich over deze werking en organisatie een eigen mening vormen;
- De student kan de belangrijkste regels en principes van het personenrecht, verbintenissenrecht en contractenrecht formuleren en toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Deel 1 - De werking van het gercht
- Deel 2 - De persoon en zijn rechten
- Deel 3 - De verbintenis
- Deel 4 - De overeenkomst
- Deel 5 - De aansprakelijkheid
|
STUDIEMATERIAAL
|
Plantijn - syllabus van Hermina Rumbaut
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
55,56
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
18.8
|
klokuren
|
40,17
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen, waarin zowel naar kennis als naar inzicht wordt gepeild.
Recht is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen, waarin zowel naar kennis als naar inzicht wordt gepeild.
Recht is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Psychologie & Sociologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Sociologie
Psychologie
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00091 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
2 |
Totaal aantal contacturen: |
69 |
Totaal studietijd: |
130 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Camelbeke Joke Gemoets Ann
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Psychologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Psychologie & Sociologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1CM08 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
41 |
Totaal studietijd: |
65 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Camelbeke Joke
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe werkt het geheugen? Hoe komt het dat wij de realiteit soms anders waarnemen dan ze is? Waarom is een eerste indruk zo moeilijk te veranderen? Hoe leren mensen nieuw gedrag aan en hoe leren we slechte gewoontes best af ? Wat is het verschil tussen een psychiater, een psycholoog en een psychotherapeut ? Is psychologie hetzelfde als mensenkennis ?
Op al deze vragen tracht de psychologie als wetenschap een antwoord te geven. Psychologie betekent letterlijk "de studie van de geest", maar moet je vanuit een modern standpunt opvatten als "de studie van het gedrag van het individu".
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan psychologische begrippen omschrijven.
- De student verkrijgt kennis in het gedrag van zichzelf en van anderen.
- De student kan verbanden leggen tussen de psychologische theorie en de dagelijkse werkelijkheid.
- De student kan de bijdrage van de psychologie in andere wetenschappelijke disciplines herkennen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding, het geheugen, de waarneming, de motivatie, de leertheorieën, groepsdynamica.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus en aanvullingen uit de lessen.
- Video-opnamen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
38,46
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
3
|
lesuren
|
03,21
|
studietijd buiten contacturen:
|
52.6
|
klokuren
|
56,20
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen op 17 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
- Taak psychologie exploratieweek (3 punten)
-
Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen op 20 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen. De punten voor de taak tijdens de exploratieweek tellen in de 2de examenperiode niet meer mee.
- Psychologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Sociologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Psychologie & Sociologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1CM07 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
65 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gemoets Ann
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe werkt de sociale realiteit? En hoe kan een wetenschap van dit domein een verhelderend licht werpen op concrete, feitelijke maatschappelijke toestanden?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student begrijpt dat het handelen van mensen sterk sociaal bepaald is.
- De student kent de invloed van structurerende factoren zoals gender, klasse, en etniciteit op het menselijk handelen.
- De student kan nieuwsberichten en reclamebeelden sociologisch duiden. Hij/zij ziet in dat de sociale werkelijkheid zoals ze naar voor komt in de media daarom niet overeenkomt met de sociologische realiteit.
- De student is vertrouwd met de basisconcepten uit de sociologie (waarden, normen, attitudes, socialisatie, sociale controle, positie, rol status, stratificatie, deviantie, institutionalisering, etnocentrisme,... ). Hij begrijpt ze en kan ze zelf ook actief gebruiken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Een afbakening van het onderzoeksterrein van de sociologie
- Een bespreking van de methoden van de sociologie
- Wat zijn waarden, normen en attitudes?
- De bestudering van het Europees Waardenonderzoek
- Wat is deviant gedrag? Sociologische verklaringen voor deviant gedrag
- Socialisatie en sociale controle
- Culturele verscheidenheid (jeugdsuculturen, etnische subculturen, hogere versus lagere klasse cultuur)
- Rol, positie, status, rolattributen, statussymbolen en stereotypen
- Sociale ongelijkheid, sociale stratificatie en sociale mobiliteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
41,67
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
34.4
|
klokuren
|
55,13
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De evaluatie gebeurt op basis van twee elementen:
- Schriftelijk examen
- Groepspaper en groepspresentatie
De puntenverdeling: - 4 punten te behalen via de groepspaper en groepspresentatie
- 16 punten te behalen op het schriftelijk examen
- Bijkomende voorwaarden:
- Aanwezigheid op de groepsbijeekomsten is verplicht.
- Indien de groepspaper niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores worden mathematisch opgeteld.
- Sociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen.
- Punten voor de groepspaper waarvoor je tijdens de eerste examenperiode een voldoende behaalde, worden overgedragen naar de volgende periode. De studenten die niet slaagden voor het groepswerk krijgen bijkomend een individuele taak ter vervanging van het groepswerk.
-
Sociologie is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Historische inzichten |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00093 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
de Boer Eefje Meerts Kristin Rombouts Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je leert de ingewikkelde en bewogen actualiteit vanuit een historisch inzicht begrijpen en verklaren. De politieke, sociale en economische context spelen daarbij telkens een rol.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is geïnteresseerd in nieuws en volgt de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- De student heeft een ruime kijk op de wereld en de maatschappelijke ontwikkelingen.
- De student kan de ingewikkelde en bewogen actuele problematiek vanuit historisch inzicht begrijpen, verklaren en in vlot nederlands weergeven.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Aspecten van de politieke, sociale en economische geschiedenis van de 19e en de 20e eeuw in West Europa en de internationale problematiek in zijn werelddimensie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn Syllabus
- Schema's en uitdiepingsmateriaal op BB
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
26,37
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,06
|
studietijd buiten contacturen:
|
66.6
|
klokuren
|
67,55
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen met kennis- en inzichtsvragen op 20 punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met kennis-en inzichtsvragen op 20 punten
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Economie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1CM11 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
62 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Jespers Gerd Poppe Stephaan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De meest ingrijpende kracht in ons hedendaags maatschappelijk bestel moet een stuk doorzichtiger worden voor jou. Krantenberichten over economie klinken niet langer vreemd. Vanaf nu doorzie je de betrokkenheid van de consument, de werknemer én de communicatiemanager bij economisch-maatschappelijke verschijnselen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is geïnteresseerd in het economisch leven van België, Europa en de wereld.
- De student herkent zijn eigen betrokkenheid bij het economisch leven als consument, als werknemer, als communicatiemanager.
- De student begrijpt het belang van een aantal economisch-maatschappelijke verschijnselen, ontwikkelingen en vraagstukken en kan deze analyseren en kritisch benaderen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding
- De consument
- De producent
- Markten en prijsvorming
- Evolutie van de Belgische economie en het nationaal inkomen
- Werkgelegenheid en arbeidsmarkt
- Geld, monetair beleid en inflatie
- Economische groei en conjunctuur
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek: De Velder, S. & De Cnuydt, I. Economie Vandaag 2007. Gent: Academia Press.
- Ondersteunende website.
- Artikels uit kranten en tijdschriften.
- Internetsites.
- Overhead of PowerPoint presentatie.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
06,96
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
12
|
lesuren
|
01,74
|
studietijd buiten contacturen:
|
62,8
|
klokuren
|
91,01
|
Verdere toelichting:
Geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen:
- Januari-examen: 8 punten
- Juni-examen: 12 punten
- Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen over de hele leerstof: 20 punten
- Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Commerciële Communicatie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00083 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
54 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
niet mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Claessens Lieve
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je raakt vertrouwd met de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix. Je ontdekt het verschil tussen reclame, sales promotion, sponsoring, enz.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM315 De student kan de voor het communicatieplan relevante doelstellingen verwoorden en de beoogde doelgroep omschrijven.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De verschillende instrumenten van de marketingscommunicatiemix kort kunnen situeren
- het begrippenkader grondig kennen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding reclame, sales promotion, winkelcommunicatie, sponsoring, dm-communicatie, persoonlijke verkoop
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus en leesteksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
17,47
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
39,30
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
37.6
|
klokuren
|
41,05
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Oefeningen : 4 pt (indien niet afgegeven op de afgesproken datum : 0pt). Schriftelijk examen :16 pt (zowel kennis- als inzichtsvragen, multiple choice en open vragen.)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk: 20 pt (zelfde type vragen als eerste examenperiode)
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Public Relations en Voorlichting |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00200 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
niet mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Hye Dirk Polders Inge Robijns Iris
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je onderzoekt hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Je raakt vertrouwd met de technieken die het bedrijf gebruikt in zijn communicatie over zichzelf en zijn product. Je achterhaalt hoe het een goede relatie met het publiek verzorgt. Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. Hoe proberen ze bijvoorbeeld boodschappen door te geven aan verschillende publieksgroepen, zoals bij drugs- en aidsvoorlichting.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Studenten verwerven kennis en inzicht in de theoretische grondslagen van de Voorlichting en Public Relations + basis vakterminologie.
- Studenten kunnen PR en Voorlichting situeren binnen een algemeen communicatiebeleid.
- Studenten kunnen de verschillende PR-instrumenten herkennen en omschrijven in functie van doelgroepen, doelstellingen en verschijningsvorm.
- Studenten kunnen voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- Interesse hebben in media en communicatie.
|
LEERINHOUDEN
|
- Tijdens de hoorcolleges krijgen de studenten theorieën en basisbegrippen in PR en voorlichting. Deze worden gestoffeerd met voorbeelden die besproken worden.
- Tevens krijgen de studenten, bij de start van elk semester een opdracht waarbij ze voor PR en Voorlichting 3 praktijkvoorbeelden dienen te bespreken (deze opdracht is uitgeschreven in een apart document dat de lector uitdeelt tijdens de 1ste les).
- Vanaf week 10 houdt de lector consultatiemomenten waarop de studenten verwacht worden om hun resultaten te bespreken. Het is de bedoeling om vragen te stellen, advies te vragen, problemen op te lossen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Voorlichting : syllabus.
- PR : handboek : "Pr-methode" H. Van Ommen.
- Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
19,23
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65.6
|
klokuren
|
70,09
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Onderdeel 1: schriftelijk examen: 14 punten van de 20 op kennis, inzicht en toepassingen. Dit examen bevat naast een letterlijke vraag, ook een toepassingsvraag en een verbandsvraag.
- Onderdeel 2: schriftelijke taak: 6 punten van de 20 (bespreken van uitingen van PR en voorlichting)
- De student dient aan beide onderdelen deel te nemen. Bij het onderbreken of niet tijdig inleveren van één van beide resulteert dit in een ondelibereerbaar cijfer van ten hoogste 5/20.
- De lector houdt tussentijdse evaluties mbt de evolutie van het werk. De taak wordt ten laatste in week 12 afgegeven aan de lector. Omdat de opdracht vanaf week 1 gegeven is, is de student zeer goed op de hoogte van de deadline. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.(lees document dat lector 1ste les uitdeelt waar de opdracht in is omschreven)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Herdoen van een schriftelijk examen op 20 punten.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Communicatieleer |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1CM19 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
38 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
niet mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gemoets Ann Leysen Ann Polders Inge Van de Venne Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wat is nu eigenlijk communicatie? Hoe denkt men erover? Hoe werkt ze? Welke modellen beheersen de communicatie? Hoe verloopt ze bij de verschillende massamedia en de nieuwe media zoals blogs, chatforums en Wikipedia?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft inzicht in de werking van het communicatieproces.
- De student heeft inzicht in de wetenschappelijke bevindingen rond de werking van het communicatieproces.
- De student kan zelf communicatieve situaties analyseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van verschillende communicatievormen: interpersoonlijke communicatie, massacommunicatie, interculturele communicatie ...
- Bespreking wetenschappelijke bevindingen over werking van communicatie tussen mensen
- Analyse van het communicatieproces ondersteund door voorbeelden
- Basisintroducties in de semiotiek
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Lesnota's
- Handboek: Muylle, C. (2005). Communicatieleer. Communicatie: een eerste inkijk. Antwerpen: De Boeck.
- Forum op BB
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
04,04
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
02,02
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55,6
|
klokuren
|
93,60
|
Verdere toelichting:
De lector verwacht dat de student VOOR het hoorcollege de opgegeven pagina's zelfstandig doorneemt.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- 16 punten te behalen op schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
- 4 punten te behalen op het forum: de student moet minimaal 8 ernstige bijdragen leveren (de lector schat dat een ernstige bijdrage +/- 1 uur opzoekwerk en voorbereiding vraagt en getuigt van inhoudelijk inzicht en logisch redeneren).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 16 punten te behalen op schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen, communicatieleer.
- 4 punten te behalen op een afzonderlijke taak ter vervanging van de forum-opdracht af te geven op de eerste dag van de tweede examenperiode.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Medialeer |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1CM16 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
256 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Leemans Hilde Van de Venne Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Welke verschillende massamedia bestaan er in België? Je krijgt een feitelijk overzicht van de kranten, de weekbladen, de magazines, de radio’s, de televisiestations boven en onder de taalgrens.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een feitelijke schets geven van het Belgische medialandschap.
- De student kan de basisbegrippen begrijpen en hanteren
- Hij kan de vakwoordenschat gebruiken ..
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
interesse voor de actualiteit
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van de verschillende media in België.
- Omschrijvingen van de doelgroepen.
- Interpretatie van cijfermateriaal.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus
- De Printmedia in Vlaanderen , T Verleyen ( boek )
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
28,42
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
17,76
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
28
|
klokuren
|
49,73
|
Verdere toelichting:
De student kennis te laten maken met een nieuwe wereld namelijk die van de media waarbij de nadruk ligt op de media als reclamedrager.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen: 16 p
taken tijdens het jaar : identicatiefiche maken van een publicatie 2 p
groepspresentatie van een aantal publicaties 2 p
Deelexamen buiteneen examenreeks : als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks , dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest . Het origineel attest bezorg je aan het studentensecretariaat , de kopie ervan aan de betrokken lector , en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag . Indien je binnen de gestelde termijn geen medich attest voorlegt , ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen : 20 p
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Beeldvorming & Multimedia |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Multimedia
Beeldvorming
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00084 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
2 |
Totaal aantal contacturen: |
76 |
Totaal studietijd: |
104 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Devens Zjuul Van der Pas Alma
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Beeldvorming |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Beeldvorming & Multimedia |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00085 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van der Pas Alma
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe communiceer je door beelden? Met materiaal uit de kunstgeschiedenis, fotografie en reclame leer je de kracht van de beeldvorming doorheen het genie van de beeldmaker.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student het vocabularium van de beeldtaal en de grafische technieken doen begrijpen.
- De student de basisterminologie leren gebruiken in de juiste context.
- De student leren beeldmateriaal te analyseren m.b.t. compositie, ritme, contrasten, symboliek, verhoudingen.
- De student leren linken te herkennen tussen verschillende beelddisciplines.
- De student de rijke voorraad aan grafische, fotografische en artistieke voorbeelden laten ontdekken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
- Bereidheid tot het herkennen en het situeren van kunststijlen.
.
|
LEERINHOUDEN
|
- De cursus is verdeeld in hoofdstukjes waarvan 1 t.e.m. 7 informatief en inleidend zijn en 8 t.e.m.15 betrekking hebben op de algemene samenstelling en de beeldtaal.
- Een apart hoofdstuk behandelt de grafische terminologie met een accent op typografie, offsetdruk en vierkleurendruk.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus VAN DER PAS A., Multimedia, Beeldvorming, Plantijnhogeschool Antwerpen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
51,40
|
practicum en oefeningen:
|
15
|
lesuren
|
35,05
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
3.8
|
klokuren
|
08,88
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Het examen Beeldvorming staat op een totaal van 20 te behalen punten. Hiervan zijn er 8pt te behalen op een FOTODOSSIER (zie supra), de overige op een schriftelijk examen.
- Het examen op 12 pt bestaat uit meerkeuzevragen (8pt) en terminologie (4 pt).
- Het examen heeft betrekking op de VOLLEDIGE leerstof.
- Meerkeuzevragen worden als volgt gekwoteerd: een juist antwoord = 1pt, een blanco antwoord = 0pt, een fout antwoord = -0,33pt. Wanneer de student op de rubriek meerkeuzevragen uitkomt op een mincijfer, dan wordt dit herleid tot 0/8. M.a.w. de minkwotering wordt niet verhaald op de andere examenrubrieken.
-
Beeldvorming is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen en fotodossier volgens hetzelfde model als het examen van de eerste zittijd
- FOTODOSSIER: Wanneer voor dit examenonderdeel de student minimum 4/8 behaalde in de eerste zittijd, dan kunnen deze punten in overdracht gegeven worden. Hiervoor dient de student op de dag van het exameninzicht/studiebegeleiding (na de proclamatie 1ste zittijd) een afspraak te maken met de lector (VPA).
- Studenten die minder dan 4/8 behaalden op het fotodossier in de eerste zittijd, komen, eveneens langs bij VPA op de dag van het studiebegleiding en exameninzicht. Deze studenten kunnen het dossier verbeteren naar de 2de zittijd toe.
- De 'verbeterde' of nieuwe fotodossiers worden afgegeven aan de toezichthoudende lector bij het examen Beeldvorming VOORALEER de examenbladen worden uitgedeeld.
- Bij te laat of niet ingediende fotodossiers krijgen de studenten automatisch 0/8 voor dit examenonderdeel.
-
Beeldvorming is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Multimedia |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Beeldvorming & Multimedia |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00086 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Devens Zjuul Vlecken Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Uiteraard kan deze opleiding niet zonder grondige kennismaking met de audiovisuele media. De techniek evolueert zo snel dat de vertrouwde audiovisuele media zelfs niet als gekend mogen beschouwd worden. Boeiend is het alleszins, zeker omdat we het niet alleen bij theorie houden. De studenten leren beeldtaal in praktijk te gebruiken met video en digitale fotografie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM103 De student kan meertalig communiceren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
- CM208 In samenhang met de beroepspraktijk kan de student maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
- CM319 De student kan uit de verschillende communicatievormen de juiste keuze maken op basis van zijn inzicht in hun mogelijkheden en beperkingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan een eenvoudige videocamera en digitaal fototoestel bedienen.
- De student heeft inzicht in "beeldtaal" en kan dit inzicht ook toepassen op foto- en video-opnamen.
- De student kent het gebruikelijke jargon van de sector.
- De student kent de werking van de specifieke apparatuur en kan gegevens van opname apparatuur overzetten naar een computer.
- Kennis van de wekring van specifieke apparatuur.
- Correct gebruik van (taal)begrippen in verband met audiovisuele toepassingen en hun digitale afgeleidenen. Het herkennen van de specifieke apparatuur en toebehoren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- DEJ:
Plaats van de audiovisuele media in het communicatieproces: inhoudelijke eigenschappen van een beeld: toepassingen van beeldtaal in reclame en PR.
- Algemene kenmerken van geluid en toepassingen bij producties
- Taxonomie
- Geluidsapparatuur: soorten en werking
- Beeldapparatuur: werking van een camera (analoog & digitaal, foto & video) verschillen en overeenkomsten tussen analoge & digitale beeldvorming, verschillen & overeenkomsten tussen film & video - tv normen wereldwijd en de evolutie hierin.
- Digitale beginselen: bits & bytes, het verschil tussen en analoog en digtaal, digitaal geluid.
- Optische media: CD's, DVD's, en Blu-ray.
- Compressie: tekstcompressie (ZIP), lossy en lossless, audio- en videocompressiestandaarden (o.a. MPEG), fotocompressie (GIF, JPG en PNG).
- PC's: de onderdelen van een PC, opslagmedia, besturingssystemen.
- PC's: bussen, slots en poorten (USB, FireWire).
- Computergeheugen: principes, RAM, virtueel geheugen, cache, ROM, geheugenkaartjes (CompactFlash, MemoryStick, ect.).
- Internet: geschiedenis, protocols, packet switching, TCP/IP, WWW, e-mail, instant messaging, internetverbindingen, draadloze netwerken (WiFi, BlueTooth).
|
STUDIEMATERIAAL
|
boek, MultiMedia, naslagwerk; uitg. Publicom, auteur: Walter Van den Branden
Samenvatting en voorbeelden in de vorm van slides plus een glossarium op BlackBoard en/of P-schijf
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
37
|
lesuren
|
48,05
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
40
|
klokuren
|
51,95
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie en mondeling examen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Permanente evaluatie en mondeling examen
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Bronnen & Statistiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Statistiek
Bronnen
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00181 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
2 |
Totaal aantal contacturen: |
71 |
Totaal studietijd: |
78 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Debandt Willy Gemoets Ann Polders Inge
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Bronnen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Bronnen & Statistiek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00088 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
55 |
Totaal studietijd: |
39 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gemoets Ann Leysen Ann Polders Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kennis in een opleiding is belangrijk. Maar even cruciaal is de weg om ze te vinden: waar zoek je wat? En wat is hoeveel waard? Je moet je weg vinden in bibliotheeksystemen en het internet. En je moet je bronnen kritisch kunnen hanteren. Dat leer je aan de hand van praktische opdrachten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan op kritische wijze bronnen opzoeken, noteren, evalueren en verwerken tot een wetenschappelijk onderbouwd document met bijhorende mondelinge presentatie.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Bronnen (soorten, opzoeken, selecteren en verwerken)
- Regels van bronbeschrijvingen (APA-normen)
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cavia via BB of intranet, syllabus + moderne informatiekanalen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
lesuren
|
08,53
|
practicum en oefeningen:
|
35
|
lesuren
|
27,13
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
06,20
|
studietijd buiten contacturen:
|
7,4
|
klokuren
|
57,36
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Taak 1 : bibliografie: 6 punten
- Toets Cavia: 3 punten
- Taak 2: hoe maak ik een posterpresentatie? 3 punten
- Taak 3: bibliografie voor posterpresentatie: 8 punten
- Om te slagen dienen de studenten alle opdrachten tegen de gestelde deadlines uit te voeren. Indien niet alle taken worden afgegeven, krijgt de student een "afwezigheid". Voor de tweede examenperiode maakt de student de ontbrekende taak. De deadlines zullen op papier aan de studenten overhandigd worden tijdens één van de eerste lessen.
-
Bronnen is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Herwerken van de taken of toets waarvoor geen 50% van de punten werd behaald.
Bronnen is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Bronnen & Statistiek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00089 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
39 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Debandt Willy
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je zet de eerste stapjes in correlaties, tabellen, grafieken, percenten, centrum- en spreidingsmaten. In het 2e jaar groeit dit opleidingsonderdeel uit tot rasecht communicatieonderzoek.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan :
- kritisch nadenken over eigen en andere cijfermatige prodcuten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- de basisbegrippen van de beschrijvende statistiek gebruiken.
- De relevante communicatieve kenmerken van tabellen en grafieken herkennen en kritisch benaderen.
- Kritisch omgaan met aangeboden cijfermateriaal.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Eindtermen secundair onderwijs op gebied van rekenkunde.
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemeen statistische principes
- Tabellen opstellen en lezen
- Grafieken lezen en kritisch interpreteren
- Statistische verwerking van gegevens ( gebruik van percentages, berekening en interpretatie van centrale tendensen en spreidingsmaten zoals mediaan en gemiddelde)
- Interpretatie van correlatiecoëffiiciënt
- Indexcijfers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Geschreven curus
- Eigen notities
- Oefeningen op BlackBoard
- Grafieken
- Computerpresentaties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
17,65
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
17,65
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
05,88
|
studietijd buiten contacturen:
|
18
|
klokuren
|
52,94
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele portfolio met persartikelen (20%, waarvan 15% inhoud, 5% presentatie)
- Schriftelijk examen (80%) met
- evaluatiecriteria: de student moet aantonen dat hij de voorgelegde statistische problemen en begrippen kan
- identificeren
- begrijpen
- oplossen
- kritisch analyseren
Evaluatiecriteria portfolio (20% punten van 1ste zittijd): 1) Validiteit: twintig grafieken met een verifieerbare bron en publicatiedatum die binnen de grenzen van de opgelegde periode vallen, degelijk geïdentificeerd en kort becommentarieerd. 2) Presentatie: verzorgd, zonder taalfouten 3) Variatie: minstens vier verschillende bronnen, verschillende onderwerpen 4) Relevantie: de kritiek van de student moet terecht zijn 5) Inhoud: verzameling van tien verschillende artikelen uit de geschreven pers met statistisch materiaal dat een duidelijke fout bevat. 6) Vorm: elk artikel is op een A4-blad bevestigd (al dan niet electronisch) met een korte commentaar waarin de kwaliteiten/tekortkomingen van de grafiek worden beschreven. 7) Deadline: de portfolio wordt aan de lector overhandigd tijdens de laatste lesdag van de reeks lessen, conform de lessenplanning. Indien je afwezig bent die dag mag je toch je portfolio indienen als je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest; Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziekdag. De portfolio moet dan op het departementale secretariaat ingediend worden, op de eerste dag volgend de ziekteperiode gedekt door het attest.
Voor een portfolio dat niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0.
Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft ( we volgen daarbij een procedure die beschreven staat in de artikels 94 tem 97 van het OER)
Statistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen (100%)
- Evaluatiecriteria: idem 1ste zittijd + grafische informatie kritisch kunnen benaderen
-
Statistiek is één van de samenstellende componenten van een omvangrijk opleidingsonderdeel. Voor dergelijke opleidingsonderdelen geldt volgende regel: een tekort voor één van de samenstellende componenten levert altijd een tekort op voor het volledige opleidingsonderdeel. Zelfs al zou het mathematische gemiddelde van de scores voor de verschillende componenten een cijfer boven of gelijk aan tien opleveren, toch verschijnt er dan voor het gehele opleidingsonderdeel op het rapport ten hoogste een negen. Bovendien wordt er dan bij de deliberatie gekeken naar het tekort voor de betrokken component. Indien een student geen voldoende haalt voor een opleidingsonderdeel met componenten, en niet gedelibereerd wordt, moet hij herkansen voor de component(en) waarvoor hij een tekort haalde. De component waarvoor hij een voldoende haalde, levert automatisch een overdracht op naar een volgende examenperiode van hetzelfde academiejaar of van het volgende academiejaar.
|
|
| |
|
1 Communicatiemanagement - 1CMS - Onderdelen - Exploratieweken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00092 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
1 |
Totaal aantal contacturen: |
94 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Greef Rit
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ter voorbereiding van je keuze voor één van de twee afstudeerrichtingen, zal je in het ene semester in een bad van Commerciële Communicatie worden ondergedompeld.In het andere semester komt Public Relations & voorlichting aan bod. Tijdens de twee exploratieweken zal je inzicht verwerven door waar te nemen!
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM101 De student kan strategisch redeneren.
- CM102 De student kan creatief denken.
- CM104 De student kan informatie kritisch verwerven en verwerken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM206 De student kan teamgericht werken.
- CM207 De student kan oplossingsgericht werken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM309 De student kan probleemoplossend analyseren en strategisch denken.
- CM310 De student heeft een ruime kijk op de wereld en volgt de maatschappelijke trends.
- CM312 De student kan doelgericht relevante informatie verzamelen, kritisch beoordelen en verwerken.
- CM313 De student kan zelfstandig en teamgericht werken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan teamgericht werken en een behoorlijk groepsproduct afleveren.
- De student kan werken onder tijdsdruk.
- De student kan een creatief product maken rond een opgegeven thema.
- De student kan beknopt rapporteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Thema's die reclamegericht zijn en thema's die zich richten naar PR en voorlichting.
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
21,28
|
vormen van groepsleren:
|
70
|
lesuren
|
74,47
|
studietijd buiten contacturen:
|
0
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- De evaluatie gebeurt door de begeleider en een vakjury.
De begeleider beoordeelt:
- De portfoliokaft 20 punten
- De opdrachten 40 punten
- De groepswerking 20 punten
- De vakjury beoordeelt: de creatieve opdracht 20 punten
Dit totaal van 100 punten kan behaald worden in de eerste en de tweede exploratieweek. Beide weken samen staan op 200 punten / 3 studiepunten.Een student kan pas slagen voor de exploratieweken indien hij/zij minstens 50% behaalt op de twee exploratieweken samen. Indien de student niet slaagt worden de punten van de week waarvoor de student voldoende punten behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode. Indien een student niet of onvoldoende deelneemt * aan 1 van de 2 exploratieweken of een onvoldoende scoort, moet hij of zij tegen de tweede examenperiode een vervangende taak maken voor de gemiste week of voor de week waarvoor een onvoldoende werd behaald.
* Als de student tijdens de exploratieweek drie afwezigheden heeft, is zijn/haar score 0/100. Alle afwezigheden moeten worden gewettigd met een doktersattest binnen te brengen op het studentensecretariaat binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Taak per gemiste week of voor de week ( weken ) waarvoor een onvoldoende werd gehaald, indien het totaal voor het opleidingsonderdeel " exploratieweken " minder dan 50% bedraagt.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|