|
2 Elektromechanica - 2AUT - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Automatisatie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Automatisatie
Labo automatisatie deel 1
Automatisatie en systeemanalyse
Labo automatisatie deel 2
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00423 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M: |
Aantal studiepunten: |
13 |
Wegingscoëfficient: |
13 |
Totaal aantal contacturen: |
135 |
Totaal studietijd: |
338 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Duschek Cois Pauwels Bert
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Zie fiche automatisatie en systeemanalyse
- Zie fiche automatisatie
- Zie fiche labo automatisatie deel 1
- Zie fiche labo automatisatie deel 2
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica
- Elektronica
- Elektriciteit
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Technologie elektriciteit module 4
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Automatisatie en systeemanalyse |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00424 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
28 |
Totaal aantal contacturen: |
42 |
Totaal studietijd: |
94,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Duschek Cois Pauwels Bert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus automatisatie en systeemanalyse bestaat uit 2 delen. In het deel automatisatie wordt je vertrouwd met de basisinstructies en -principes voor een programmeerbare automaat en in het deel systeemanalyse leer je, naast de kennis van de programmatuur, een goede analytische en kritische programmeur worden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De mogelijkheden en toepassing van programmeerbare automaten, in industriële installaties, kennen en kunnen verantwoorden.
- De basisinstructies en -principes voor het programmeren van een programmeerbare automaat vlot kunnen toepassen.
- Bij het automatiseren van machines of processen, aan de hand van de opgelegde werkingswijze, een functiediagram kunnen opstellen en dit omzetten naar een overeenkomstig gestructureerd opgebouwd PLC programma.
- De data-architectuur in een industriële omgeving kennen en herkennen in andere situaties.
- Het belang kennen en kunnen toepassen van object georienteerd programmeren.
- Een gesteld industrieel probleem kritisch analyseren en met de juiste gestandardiseerde componenten uitwerken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica
- Elektronica
- Elektriciteit
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Technologie elektriciteit module 4, departement elektromechanica.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding PLC
- Bouw en werking
- Programmeertechnieken
- Systeemfamilie Siemens S7
- S7 - Basis
- Programmeren in FBD: Basis (Bijlagen : A. Betekenis van de CPU registers in instructies; B. Algemeen overzicht van de instructies in FBD)
- Functiediagrammen
- Accumulatoren en adresregisters
- Logische woordinstructies
- Omzettingsinstructies
- Data architectuur 2010
- Standardisatie in programmatie
- Systeem analyse technieken
- Object georienteerd programmeren
- S88-NORM
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursussen automatisatie, departement elektromechanica, F. Duschek, 2006-2007. Cursussen bevatten de basisinformatie van de te kennen leerstof, student neemt tijdens de les bijkomende nota's
- Cursus van de transparanten & eigen nota's van de lessen Systeemanalyse, B. Pauwels
- Bijlagen in BlackBoard : lastenboek Umicor, Situatie DEGUSSA, ...
- bedrijfscursussen en handleidingen Siemens
- aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004) Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers
- aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur
- aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be
- NORM S88
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
38,04
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
52.64
|
klokuren
|
55,62
|
Verdere toelichting:
- (deel Automatisatie) Hoorcolleges met behulp van overheadprojectie & powerpoint presentaties die de besproken onderwerpen verduidelijken.
- (deel Systeemanalyse) Hoorcollege met begeleidende oefeningen. Student neemt eigen nota's als studiemateriaal. Student bereidt buiten de lessen in groep de opdrachten voor. Steeds worden ze resultaten voorgedragen in de les.
- Demo's van praktische toepassingen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- (deel Automatisatie ) Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten deel Automatisatie).
- (deel Systeemanalyse) Schriftelijk examen (70% van de punten) en 4 opdrachten (30% van de punten)
- Exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Deel Automatisatie : Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten deel Automatisatie).
- Deel Systeemanalyse : Schriftelijk examen (100% van de punten deel Systeemanalyse).
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Automatisatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00425 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
14 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
47,32 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Duschek Cois
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Na het volgen van deze theoretische cursus ken je de meest uitgebreide instructies en programmabouwstenen van STEP7. Je kan een complex PLC programma lezen, kleine veranderingen aanbrengen en een storingsdiagnose uitvoeren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De uitgebreide en meer complexe programmeerinstructies voor het programmeren van een programmeerbare automaat (PLC) kunnen begrijpen en toepassen.
- Bij industriële installaties met centraal opgestelde periferie, de mogelijkheden en werkingsprincipes voor het afvragen van sensoren en het aansturen van actuatoren via veldbussystemen (Profibus, As-Interface) kennen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Elektriciteit 1EM
- Elektronica 1EM
- Informatica 1EM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Automatisatie en systeemanalyse module 4, departement elektromechanica, 2AUT
- Technologie elektriciteit, module 4
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Accumulatoren en adresregisters
- Logische woordinstructies
- Omzettingsinstructies
- Rekeninstructies
- Statusbits
- Schuif- en roteerinstructies
- Adressering
- Organisatieblokken
- Analoge signaalverwerking
- Datablokken
- Parametreerbare functies
- Inleiding AS-interface
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursussen automatisatie, departement elektromechanica, F. Duschek. Cursussen bevatten de basisinformatie van de te kennen leerstof, student neemt tijdens de les bijkomende nota's.
- bedrijfscursussen en handleidingen Siemens
- aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004) Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers
- aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur
- aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
38,04
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
26.32
|
klokuren
|
55,62
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met behulp van overheadprojectie & powerpoint presentaties die de besproken onderwerpen verduidelijken.
- Demo's van praktische toepassingen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten).
- Exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met meerkeuzevragen, aangevuld met aan te vullen toepassingsvragen (100% van de punten).
- Exacte examentijd wordt meegedeeld op het examenrooster.
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Labo automatisatie deel 1 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00426 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
29 |
Totaal aantal contacturen: |
36 |
Totaal studietijd: |
98,02 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Duschek Cois
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit labo ga je zelf aan de slag. Hoe ziet een PLC eruit? Hoe communiceer je ermee? Hoe sluiten we die correct aan en wat mogen we zeker niet over het hoofd zien? We starten met eenvoudige programma's in STEP7 en bouwen langzaam de moeilijkheidsgraad op. Iedere oefening bevat een extra drempel die we moeten ontdekken om een goede programmeur te worden. In de laatste les gaan we evalueren als je alle geleerde moeilijkheidsgraden wel degelijk onder de knie hebt.
Na het doorlopen van het labo ken je de basisfuncties van de programmeertaal van STEP7 en kun je een programma schrijven, foutzoeken en wijzigen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De mogelijkheden en het gebruik van de programmeertaal (Step7) kennen en kunnen toepassen.
- De basisinstructies en - principes voor het programmeren van een programmeerbare automaat op een concrete en praktische wijze kunnen toepassen.
- Toepassingsoefeningen, met een opgelegde werking, kunnen omzetten naar een gestructureerd Step7-programma, ingeven in de PC, programma documenteren, vervolgens overdragen naar de PLC en testen op de correcte werking.
- Bij het automatiseren van machines of processen, aan de hand van een opgelegde werkingswijze, hiervan een functiediagram kunnen opstellen, vervolgens omzetten naar een overeenkomstig gestructureerd opgebouwd PLC-programma, programma documenteren, overdragen naar de PLC en testen.
- Bij problemen met automatisch gestuurde systemen, met behulp van de programma-instructies, probleemoplossend kunnen handelen en de nodige aanpassingen in het stuurprogramma kunnen uitvoeren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica
- Elektriciteit
- Elektronica
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Automatisatie en systeemanalyse module 4, departement elektromechanica, 2AUT, gevolgd hebben.
- Automatisatie module 5, departement elektromechanica, 2AUT, volgen.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Starten met STEP7
- Eigenschappen S7-300
- S-300Modules
- Algemene voorstelling van de S7 CPU315-2DP
- Opbouw van de in het labo gebruikte configuratie
- Van proces tot project
- STEP7 tools
- De SIMATIC Manager starten
- Een nieuw project aanmaken
- CPU wissen
- Downloaden van de programmablokken naar de CPU
- Oefeningen met logische functies
- Oefeningen met tijd- en tellerfuncties
- Oefeningen met vergelijkingsfuncties
- Opstellen van een programma voor besturing van een eenvoudig industrieel proces
- Oefeningen met motorschakelingen
- Oefeningen met functiediagrammen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- eigen cursussen : hierbij wordt aan de hand van praktische oefeningen de geziene theoretische leerstof van module 4 ingeoefend
- individueel gebruik van een PC met aangepaste software en een programmeerbare automaat met de gepaste hardwarecomponenten
- helpfuncties van het Step7-pakket
- simulatiepanelen en praktische opstellingen
- aanbevolen studiemateriaal
- internetsites (www.PLC.net, www.plcsturing.start.be, www.plcopen.org,www.ad.siemens.de, e.a.)
- vakliteratuur : Controle & Automation, Motion Control, Technisch Management, e.a.
- bedrijfsinformatie : Siemens, Schneider, Klöckner, Modicon, e.a.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
34
|
lesuren
|
34,69
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
62.02
|
klokuren
|
63,27
|
Verdere toelichting:
- Overheadprojectie met voorbeeldoefeningen in Step7 van de uit te voeren instructies en acties.
- Aansturen van simulatiepanelen en praktische opstellingen.
- Groeps- en/of individuele begeleiding.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Tussentijdse evaluatieoefeningen en -opgaven : 70% van de punten.
- Eindevaluatieoefening : 30% van de punten. Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Practische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding.
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Labo automatisatie deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Automatisatie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00427 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
29 |
Totaal aantal contacturen: |
36 |
Totaal studietijd: |
98,02 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Duschek Cois
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit labo gaan we ons toeleggen op de uitgebreide STEP 7 instructies die we in ‘automatisatie deel 2’ hebben behandeld. Aan de hand van automatisatie-opdrachten gaan we de praktische toepassing van deze instructies leren gebruiken. Je wordt hierbij eveneens vertrouwd met de uitgebreide mogelijkheden van de ingebouwde standaardfuncties van STEP 7.
Nadien ga je zelf kant en klare functies opstellen, al dan niet met gebruik van lokale variabelen, die in een PLC programma meerdere keren kunnen worden gebruikt (bv. motorschakelingen, regelfuncties, etc...).
Ook de industriële netwerken zoals AS-I en Profibus komen in dit labo aan bod.
Bovengenoemde zal je je eigen maken door in teamverband te werken rond een welomschreven automatisatie-opdracht. Je zal de opdracht analyseren en de deeltaken onder je teamgenoten verdelen. Je schrijft het programma in STEP 7 en test het uit op de aanwezige periferie. De opdracht sluit je af met een rapport die haarfijn weergeeft hoe je tot het resultaat bent gekomen en hoe je dit in teamverband hebt aangepakt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Student is in staat om reken-, schuif-, laad- en transferfuncties toe te passen en eveneens analoge signalen in te lezen, te verwerken en uit te sturen
- Student is in staat om via AS-I de pereferie van een automatisch systeem aan te sturen
- Student is in staat om bij gedecentraliseerde opstellingen via Profibus zelfstandig de hardware configuratie aan te passen en de nodige parameters in te stellen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Informatica, 1EM/TCA
- Elektronica, 1EM/TCA
- Elektriciteit, 1EM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Automatisatie en systeemanalyse, module 4
- Automatisatie, module 5
- Labo automatisatie deel 1, module 5
- Technologie elektriciteit, module 4
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Softwarepakket STEP 7 V 5.3 FBD - STL en LAD
- Hardware instellingen van de CPU
- Toepassingen voor het aansluiten van drukknoppen, sensoren, signaallampen, thermische beveiliging, motorbeveiligingsschakelaars, ventielen, relais en contactoren;
- Toepassingen voor het aansluiten van veiligheids gerelateerde componenten (Noodstoppen, veiligheidsschakelaars, veiligheidsrelais, enz.);
- Programeeroefeningen met motorschakelingen;
- Programmeeroefeningen met elektro-pneumatische en -hydraulische componenten;
- Programmeeroefeningen met functiediagrammen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Begeleidende teksten, hierbij wordt aan de hand van praktische oefeningen de geziene theoretische leerstof van module 4 ingeoefend.
- Bedrijfscursussen en handleidingen Siemens;
Individueel gebruik van een PC, als programmeertoestel, met STEP7 software en een programmeerbare automaat S7-315-2DP met de gepaste hardwarecomponenten
- Helpfuncties van het Step7 pakket.
- Simulatiepanelen en praktische opstellingen
- Aanbevolen studiemateriaal: Cursus Automatisatie Deel 1 (module 4)
- Aanbevolen literatuur: Maesen I.,Theunis L.(2004),Automatisatie: digitale technieken: programmeerbare besturing, Wolters Plantyn. / Mariën H.; Programmeerbare Logische Sturingen, Die Keure / Hebbink, Kocks, Smeulders,Pneumatische besturingen; Besturingstechniek / A.W.G. Bolten, J.M. van Dorp (1995), Installeren-Mechaniseren, Houten Stam Techniek / Hans Berger, Automating with STEP7 in LAD and FBD: SIMATIC S7-300/400 Programmable Controllers
Aanbevolen vakliteratuur: Control & Automation; Motion Control; Technisch Management; Aandrijven en besturen; Elektrotechnisch Ingenieur;Aanbevolen Internet Links: www.siemens.be/education; www.schneider-electric.be/; www.ab.com/; plc-sturing.start.be
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
34
|
lesuren
|
34,69
|
studietijd buiten contacturen:
|
62.02
|
klokuren
|
63,27
|
Verdere toelichting:
- groepsleren rond een vooraf gedefinieerde automatisatieopdracht die zowel software als hardware matig moet uitgevoerd worden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Tussentijdse evaluatieoefeningen en -opgaven : 70% van de punten.
- Eindevaluatieoefening : 30% van de punten. Een student die onwettig afwezig is bij de eindevaluatie wordt voor het desbetreffende deelexamen direct doorverwezen naar de tweede examenperiode.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Praktische opdracht en mondelinge evaluatie met schriftelijke voorbereiding.
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden.
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Technologie elektriciteit |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Technologie elektriciteit deel 2
Technologie elektriciteit
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00428 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M: |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
60 |
Totaal studietijd: |
156 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Vangrunderbeek Olivier
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM324 De student is na het ontwerp van het automatiseringssysteem in staat om dit systeem te installeren, op te starten, te testen en af te stellen, rekening houdende met de noodzakelijke veiligheidsregels.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Zie fiche technologie elektriciteit
- Zie fiche technologie elektriciteit deel 2
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Technologie elektriciteit |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Technologie elektriciteit |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00429 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
67 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
104,52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Technologie elektriciteit beslaat een breede waaier van onderwerpen , gaande van de productie van elektriciteit tot het gebruik van sensoren. De besproken onderwerpen vinden vooral hun toepassing in een industriële productie omgeving, de huishoudelijke elektriciteit wordt eerder in de kantlijn van de cursus besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is vertrouwd met de opbouw van het elektriciteitsnet in de industrie.
- De student is vertrouwd met de gevaren en de te treffen maatregelen bij het werken aan een elektrische installatie.
- De student kent de verschillende netstructuren en hun toepassingen.
- De student kan de verschillende types kabels herkennen, de nodige selectie maken en de benodigde kabeldoorsnede bepalen.
- De student is vertrouwd met de nodige technieken voor de opbouw van een industriële installatie.
- De student kan een industrieel elektrisch schema lezen en begrijpen.
- De student is vertrouwd met de selectie, het gebruik en de toepassing van schakel- en beveiligingsapparatuur bij elektrische motoren.
- De student kent de mogelijkheden en de toepassing van industriële sensoren.
- De student is vertrouwd met de arbeidsrichtlijnen die betrekking hebben op de elektrische bediening van elektrische machines.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/ISE, departement elektromechanica of credits verworven voor het opleidingsonderdeel Elektriciteit, departement elektromechanica, 1EM/ISE.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Verdeling en distributie van elektrische energie 1)Spanningsniveaus en verdeelstations 2)Opbouw van een hoogspanningspost in een bedrijf 3)Schakelen in een hoogspanningspost.
- Gevaren en beveiliging bij het werken aan elektrische installaties 1)Werken aan elektrische installaties 2) Definities volgens de IEC normen en het AREI 3) Principes van beveiliging tegen elektrische schokken.
- Netstructuren bij industriële installaties 1)TT, TN en IT netsystemenà 2)Keuze van het nulleiderstelsel 3) Beveiliging van personen tegen onrechtstreekse aanraking 4)Controle van de uitschakelvoorwaarden.
- Kabels voor energietransport 1)Belangrijkste types kabels 2) Keuze van de geleiderdoorsnede 3)Brandveiligheid van elektrische kabels.
- Installatietechniek 1)Beveiliging van kringen 2)Beveiliging tegen kortsluiting 3) Compensatie van reactieve energie.
- Richtlijnen voor het opstellen van elektrische schema’s 1)Codering van onderdelen 2)Normalisatie van bewegingsrichtingen voor bedieningsorganen 3)Schema’s en diagrammen gebruikt in de elektrotechniek 4)Merktekens voor roterende machines.
- Elektromotoren 1)Soorten industriële motoren 2)Bouwvormen en normalisatie 3)Motorkenplaatgegevens 4)Isolatieklassen en soorten bedrijf 5) Beveiliging van elektrische motoren.
- Schakelen van elektrische motoren 1)Contactoren 2)Aanloopmethoden 3)Schakelschema’s.
- Sensoren 1)Werkingsprincipes 2)Selectie van sensoren 3)Aansluiten en praktische toepassingen.
- Veiligheidstechniek 1)Machinerichtlijn 2)EN-Normalisatie 3)Indeling van de verschillende veiligheidscategorieën 4)Selectie van evaluatieapparaten5)Besturings- en meldapparaten6)Praktische voorbeelden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Technologie Elektriciteit, departement elektromechanica, Fr. Duschek & O. Vangrunderbeek
- Diverse componenten uit de praktijk.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
34,44
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65.52
|
klokuren
|
62,69
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choise vragen. .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choise vragen.
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Technologie elektriciteit deel 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Technologie elektriciteit |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00430 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
51,48 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Technologie elektriciteit deel 2 is een voorzetting van het algemene deel 1. In deel 2 worden voornamelijk items behandeld dewelke verband houden met het automatiseren van een industrustrieel proces. De aangereikte cursus zal op een zo praktisch mogelijke wijze de te leren leerstof behandelen. Onder praktisch verstaan we: *Het tonen en bespreken van demo materiaal. *Diverse fabrikantgegevens analyseren wat belangrijk is bij de selectie van materiaal , hierbij wordt eveneens gebruik gemaakt van informatie in andere talen. *Het leren lezen en begrijpen van veel voorkomende normen en richtlijnen. Daar waar mogelijk worden normen en richtlijnen zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke vorm weergegeven om een waarheidsgetrouw overzicht te behouden. Op blackbord zal de student ook presentaties kunnen terug vinden , deze zijn niet opgenomen in de cursus. Het selecteren en dimensioneren van elektrische compenenten zal doorgaans gebeuren vanuit catalogi en of datasheets van fabrikanten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM324 De student is na het ontwerp van het automatiseringssysteem in staat om dit systeem te installeren, op te starten, te testen en af te stellen, rekening houdende met de noodzakelijke veiligheidsregels.
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM332 De student is in staat om een eenvoudig produktieproces te automatiseren.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan electro-technische automatisatie componenten, zoals voedingen, beveiligingen, detectiecellen,...selecteren.
- De student is in staat om concepten van automatisatie schema's, rekening houdende met de specifieke geldende normen, richtlijnen en wetten, te ontwerpen.
- De student is in staat bij het ontwerp van automatisatie projecten ethisch verantwoord te handelen, hierbij rekening houdende met de geldende Europese richtlijnen betrefffende veiligheid- en gezondheid op de werkvloer.
- De student kan diverse informatie bronnen zoals catalogi, internet en technische documentatie opzoeken, gebruiken en interpreteren.
- De student is in staat om automatisch bestuurde machines en of processen te analyseren naar hardware en software.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Technologie elektriciteit deel 1
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Elektromechanische schakelaars
- Sensoren
- Actuatoren
- EMC in de praktijk
- Stuur- en vermogenkringen
- Machineveiligheid
- Bouw en ontwerp van schakelkasten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Eigen cursus, internet , catalogi , praktijk voorbeelden
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
00,59
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30,48
|
klokuren
|
99,32
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege & praktische demonstratie in diverse labo's.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choice vragen.
- De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen, de vragen bestaan deels uit multiple choice vragen.
- De exacte examentijd wordt vermeld in het examenrooster.
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Industriële elektronica |
|
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat. / De student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
- EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Zie fiche analoge technieken
- Zie fiche industriële elektronica
- Zie fiche labo analoge technieken
- Zie fiche labo industriële elektronica
- Zie fiche project industriële elektronica
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Analoge technieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Industriële elektronica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00432 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
41,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Nulens Krist
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
'Elektronica echt niet moeilijk!'. Hoe ingewikkeld de moderne elektronica ook lijkt, steeds is het te herleiden naar een combinatie van eenvoudige basiscomponenten en -schakelingen. In de cursus leggen we de nadruk op het onder de knie krijgen van deze basisprincipes. Met dit inzicht kunnen we vakkundig oordelen over de inzetbaarheid en de werking van elektronische schakelingen en toestellen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De gebruiksmogelijkheden van functionele opampschakelingen kennen en de ingangs- en uitgangssignalen ervan kunnen interpreteren.
- Na deze module kunnen we diverse feedbackconfiguraties herkennen, hun voordelen kennen en de feedbackregels toepassen ter verbetering van stabiliteit in versterkers.
- Welke types filters bestaan er ? Wanneer gebruiken we welk type ? Wat zijn de voor- en de na-delen van elk type?
- Ongewenste oscillatie willen we zo snel mogelijk wegwerken. Gewenste oscillatie gaan we juist leren gebruiken.
- Na deze module zijn we in staat de topologie van netwerken te herkennen. Niet enkel de topologie maar ook de netwerkcomponenten met hun verschillende functies komen aanbod. Verder behandelen we ook nog de specifieke eigenschappen van een industrieel netwerk.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Elektronica, departement elektromechanica, 1EM.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De "741".
- Operationele versterkerschakelingen : integrator en differentiator, omzetters.
- Feedbackconfiguraties.
- Aktieve filters.
- Oscillators.
- Inleiding in netwerken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Internet en het digitaal leerplatform Blackboard.
- Cursus Analoge technieken Deel 1, departement elektromechanica, K. Nulens.
- Vakliteratuur.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
43,27
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20.6
|
klokuren
|
49,52
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges aangevuld met geleide zelfstudie en oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met :
- Toepassingsvragen dmv. oefeningen.
- Open vragen met een toetsing van inzicht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen met :
- Toepassingsvragen dmv. oefeningen.
- Open vragen met een toetsing van inzicht.
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Industriële elektronica |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Industriële elektronica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00433 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
41,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Nulens Krist
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de cursus industriële elektronica zoomen we in op 2 belangrijke onderwerpen nl.: Voedingen en signaalverwerking. Voedingen bepalen in belangrijke mate de kwaliteit van alle elektronische schakelingen in een installatie. Daarom bespreken we de verschillende types met elk hun toepassingsgebied en uitbreidingsmogelijkheden. In het hoofdstuk signaalverwerking bestuderen we de evolutie, de beschikbare methoden en technologiën. Na dit deel beschik je over de nodige basiskennis om het aansluitend opleidingsonderdeel project industriële elektronica tot een goed einde te brengen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen ( leerpunten formuleren).
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM345 De student is in staat om plans en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student krijgt inzicht in de principes en opbouw van schakelende voedingen. De student zal in staat zijn van de basisberekeningen hierop uit te voeren.
- De student kan het frequentiespectrum van een signaal interpreteren aan de hand van een gegeven signaal in het tijdsdomein.
- De student heeft inzicht in de verschillende onderdelen van een digitale signaal processing-unit.
- De student kent de mogelijkheden van digitale signaalprocessing.
- Na deze module is de student in staat om te antwoorden op volgende vragen: Wat is signaalverwerking? Hoe gebeurt het digitaal? Welke zijn de verschillende onderdelen? Welke mogelijkheden hebben we met digitale signaalprocessing?
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Analoge technieken
- Labo analoge technieken
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Voedingen & schakelende voedingen
- Digitale signaal processing (DSP) : principe van DSP, toepassingsgebied en mogelijkheden, opbouw van DSP-unit
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus Industriële elektronica, Departement Elektromechanica, Krist Nulens
-
Vakliteratuur
-
Internet en digitaal leerplatform Blackboard
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
43,27
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20.6
|
klokuren
|
49,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
2 Elektromechanica - 2AUT - Onderdelen - Labo analoge technieken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Industriële elektronica |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00434 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
30 |
Totaal aantal contacturen: |
27 |
Totaal studietijd: |
62,4 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Broeckx Alex Nulens Krist
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Aansluitend op de lessen elektronica van het eerste programmajaar gaan we in het labo m.b.v. praktische opstellingen, de mogelijkheden van de verschillende schakelingen en toestellen leren kennen. In kleine groepjes, worden zowel 'live'-metingen als simulaties uitgevoerd. De taakverdeling binnen je groep is wisselend. Zo ben je om beurt groepsleider, of verantwoordelijk voor de praktische uitvoering en simulaties op de PC.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiênt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren. De student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakmanschap) uit te voeren. / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden effectief blijven functioneren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM320 De student is in staat om Meet- en Regelsystemen te ontwerpen, te installeren, aan te sluiten, te koppelen en te vervangen volgens de gegeven schema's en plantekeningen, rekening houdend met de vigerende veiligheidsregels en -middelen die hij/zij kritisch weet toe te passen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Het onderzoeken van verschil tussen theoretische kennis van opamps en praktische schakelingen. Analyseren van eventuele verschillen.
- Het leren meten op elektronische schakelingen. .
- Door middel van schema-analyse en metingen, de werking en eigenschappen van verschillende opamp-schakelingen leren.
- Reeds bestaande schakelingen leren simuleren en de mogelijkheden ontdekken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
de scoop
-
actieve en passieve componenten
-
Passieve filters
-
Opamp als comparator, thermostaat en lichtsensor
-
Timer 555 als AMV en frequentie | | | |
| | | |