ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Biochemie
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Enzymmetingen: kinetiek & klinische toep
Metabolisme
Bio-organische chemie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20046
Academiejaar: 2007-2008
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 68
Totaal studietijd: 182
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Partoens Peter


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

         

         

        2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Bio-organische chemie
          

        Component behoort tot O.O.: Biochemie
        Afstudeerrichting: -:-
        Code: 20047
        Academiejaar: 2007-2008
        Type: ?
        Niveau: ?
        Programmajaar: 2
        Periode binnen het modeltraject: :
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 41
        Totaal aantal contacturen: 23
        Totaal studietijd: 74,62
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Vandevelde Pita


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Organische verbindingen nemen een belangrijke rol in in ons leven.  De cursus Bio-organische chemie geeft een overzicht van de belangrijkste bio-moleculen.  De eigenschappen van deze bio-moleculen zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en hun bijhorende reacties.
        Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende “bio”-organische chemie.
        Deze cursus vormt een basis voor de cursus “humane biochemie”.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
        • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
        • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
        • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          Na deze lessenreeks kent de student de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste (bio)-moleculen:
          • Heterocyclische en aromatische verbindingen
          • Koolhydraten
          • Lipiden
          • Nucleotiden en Nucleinezuren

          Door deelname aan het dicussieforum werkt de student aan de ontwikkeling van volgende competenties: 

          • ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid;
          • beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

          Geslaagd zijn voor opleidingsonderdeel  "Chemie" (1P1) en "Bio-organische chemie" (1P2).


          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          geen
          Andere begincompetenties

          geen


          LEERINHOUDEN

          Koolhydraten
          -     Indeling en nomenclatuur van de koolhydraten
          -     Hayworth projectie en Fisher projectie
          -     mono en disachariden
          -     stereochemie van sacchariden
          -     Aldosen
          -     Ketosen
          -     Desoxysuikers
          -     Aminosuikers
          -     Glycosiden
          -     glycosilaminen
          Cyclische structuur van monosachariden
          -     pyraan
          -     furaan
          -     glucofuranose
          -     glucopyranose
          -     anomeren
          Eigenschappen van monosacchariden
          -     mutarotatie
          -     reductie en oxidatie van suikers
          -     isomerisatie
          Disacchariden:
          -     soorten bindingen
          -     maltose
          -     cellobiose
          -     lactose
          -     saccharose
          -     disacchariden met aminosuikers
          Polysacchariden:
          -     cellulose
          -     zetmeel (amylase, amylopectine)
          -     inuline en levan
          -     hyaluronzuur
          -     pectine
          -     glycogeen
          -     heparine
          -     pectinezuur
          -     agar

          Lipiden
          Structuurelementen:
          -     cis-trans
          -     verzadigde en onverzadigde verbindingen
          -     meervoudig onverzadigde verbindingen, geconjugeerde bindingen
          -     hydrofoob/hydrofiel gedeelte
          Structuur belangrijkste elementen:
          -     wassen
          -     vetten
          -     oliën
          -     glyceriden
          -     fosfolipiden
          -     sfingolipiden
          -     sulfolipiden
          -     aminolipiden
          -     glycolipiden
          -     Prostaglandines
          -     Terpenen, terpenoiden, cartenoiden
          -     Sterioden
          -     Stereochemie: cis en transbindingen in cyclische structuren en   steroïden
          -     Biomembranen
          -     Lipoproteïne (chylomicronen, HDL, LDL)
          Belangrijkste reacties van lipiden:
          -     oxidatie van oliën en vetten
          -     hydrolyse
          -     kengetallen van oliën en vetten: joodadditiegetal, zuurgetal,verzepingsgetal en estergetal.

            Heterocyclische en aromatische verbindingen
          -     aromaticiteit
          -     structuur en voorkomen van enkele belangrijke aromatische moleculen (benzeen, fenyl, fenolen, anilinen)
          -     Congeneren (PCB’s, Dioxines)
          -     structuur en voorkomen van enkele belangrijke heterocyclische    moleculen (pyrool, furaan, thiofeen, imidazool, pyridine, pyrimidine, purinebasen en pyrimidinebasen)
          -     profirinesysteem, heem

                Nucleotiden en nucleïnezuren
                -     Nucleosiden
                -     Nucleotiden
                -     Nucleïnezuren
                -     DNA (Primaire structuur, Secundaire structuur, H-bruggen)
                -     RNA
                -     Fosfaatesters (structuur, hydrolyse)
                -     NADH, NADPH 
                -     ATP, DMP, AMP, camp
                -     Basisreacties van ATP en NADH/NADPH

          STUDIEMATERIAAL

          Noodzakelijk studiemateriaal:

          • cursus P. Vandevelde ‘Bio-organische chemie’
          • Blackboard voor presentaties, extra oefeningen, externe links, mindmaps, discussiefora, FAQ
          • Molecuulmodellen

          Aanbevolen studiemateriaal:

          • ‘Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1
          • 'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
          • ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-3
          • ‘Biochemistry’, Garrett, R.,H., Grisham, C. M., Brooks/Cole-Thomsom Learning, 2005, ISBN 0-534-41020-0
          • voor lipiden: http://www.lipidlibrary.co.uk/
          • Mindmaps

          Literatuur voorhanden in bib


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          22

           lesuren

            27,85

          practicum en oefeningen:

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          56

           klokuren

            70,89

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          INT 4-3:
          Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.  De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.

          tijd voor examinering
          uren
          1

          %
           
           01,27

          Tweede examenperiode
          INT 4-3
          Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.  De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.

           

           

          2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Metabolisme
            

          Component behoort tot O.O.: Biochemie
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 20048
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 2
          Periode binnen het modeltraject: :
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 12
          Totaal aantal contacturen: 8
          Totaal studietijd: 21,84
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Partoens Peter


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          De lessenreeks rond “Metabolisme” bestudeert hoe de biomoleculen worden omgezet in andere moleculen en de energetische gevolgen hiervan. Door de bespreking van een aantal reactieketens leert de student dat de kennis van het metabolisme in de cel kan gebruikt worden voor de identificatie van bepaalde micro-organismen, voor de productie van geneesmiddelen in de farmaceutische industrie en bij het aanwenden van enzymen in analytische bepalingsmethoden.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
          • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
          • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
          • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
          Beroepsspecifieke competenties
          • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          Hij/zij heeft een elementaire kennis van en inzicht in de energievoorziening van de cel en enkele metabolische processen in de cel.


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

          OO De cel

          OO Eiwitten

           


          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Alle opleidingsonderdelen van het 1ste programmajaar


          Andere begincompetenties
          • Goede kennis van bio-organische chemie (biomoleculen)

          LEERINHOUDEN
          In deze opleidingscomponent wordt ingegaan op het metabolisme in de cel: hoe worden de biomoleculen omgezet in andere moleculen en wat kost dit aan energie of hoeveel energie komt hierbij vrij? Door de bespreking van een aantal reactieketens wordt duidelijk dat de kennis van het metabolisme in de cel kan gebruikt worden voor de identificatie van bepaalde micro-organismen, voor de productie van geneesmiddelen in de farmaceutische industrie en bij het aanwenden van enzymen in productieprocessen en analytische  bepalingsmethoden.
          STUDIEMATERIAAL
          • Cursus Metabolisme- Peter Partoens
          • Alle ppt-presentaties van de hoorcolleges worden ter beschikking gesteld via Blackboard.

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          7

           lesuren

            30,43

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          15

           klokuren

            65,22

          Verdere toelichting:
          Hoorcollege

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          INT4-3
          tijd voor examinering
          uren
          1

          %
           
           04,35

          Tweede examenperiode
          INT4-3

           

           

          2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Enzymmetingen: kinetiek & klinische toep
            

          Component behoort tot O.O.: Biochemie
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 20049
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 2
          Periode binnen het modeltraject: :
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 47
          Totaal aantal contacturen: 37
          Totaal studietijd: 85,54
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Partoens Peter


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          In de lessenreeks “Enzymmetingen: kinetiek en klinische toepassingen” worden de factoren die de enzymactiviteit bepalen (temperatuur, substraat, activatoren en inhibitoren) afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang behandeld. De werkingsvoorwaarden voor substraat- en enzymbepalingen in serum of plasma worden uitgebreid besproken. Daarna worden de klinisch relevante enzymen besproken evenals de verschillende  bepalingsmethoden.  Ruime aandacht wordt besteed aan de interpretatie van de resultaten en de analyse van enzympatronen.  In laboratoriumoefeningen leert de student enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren waarbij de invloed van verschillende factoren (substraat- en enzymconcentratie, inhibitoren) op de enzymatische reactie wordt nagegaan.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
          • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
          • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
          • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
          • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
          • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
          • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
          • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
          Beroepsspecifieke competenties
          • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • Hij/zij heeft op het einde van het jaar een goed inzicht in de werking van enzymen. Hij kent de beperkingen, de voorzorgen en de reactieomstandigheden waarin moet gewerkt worden bij de bepaling van enzymen en substraten in serum of plasma.
          • Hij/zij kan de geziene leerstof toepassen bij enzymbepalingen in bloed en bij het werken met ELISA’s en aanverwante technieken.
          • Hij/zij kan enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren. Hij kan de enzymkinetische parameters, Vmax en KM bepalen en de inhibitieconstante voor een inhibitor berekenen.
          • Hij/zij kan gebruik maken van kits voor de bepaling van de klinisch belangrijke enzymen en kan de instructies en werkvoorwaarden die in de bijsluiters van de kits vermeld staan in het kinetisch programma van de spectrofotometer inbrengen.
          • Hij/zij kan een aantal eenvoudige enzympatronen analyseren.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

          OO Eiwitten

          OO De cel

          OO Instrumentele analyse


          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Het hele eerste programmajaar


          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          • In een eerste deel worden de factoren die de enzymactiviteit bepalen (temperatuur, substraat, activatoren en inhibitoren) afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang behandeld. De werkingsvoorwaarden voor substraat- en enzymbepalingen in serum of plasma worden uitgebreid besproken.
          • In een tweede deel worden de klinisch relevante enzymen besproken evenals de verschillende  bepalingsmethoden.  Ruime aandacht wordt besteed aan de interpretatie van de resultaten en de analyse van enzympatronen.
          • In het laboratorium leert de student enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren:
            • De invloed van verschillende factoren (substraat- en enzymconcentratie, inhibitoren) op de enzymatische reactie wordt nagegaan.
            • Klinisch relevante enzyme n en iso-enzymen worden bepaald in bloed van gezonde personen en vergeleken met concentraties in het bloed van patiënten met variabele symptomen.

          STUDIEMATERIAAL
          • Theoriecursus: enzymmetingen (Peter Partoens)
          • Ppt-presentaties van alle lessen zijn beschikbaar via Blackboard
          • praktijknota's (Peter Partoens)
          • Manualen van verschillende firma's

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          13

           lesuren

            15,66

          practicum en oefeningen:

          23

           lesuren

            27,71

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          46

           klokuren

            55,42

          Verdere toelichting:
          • Hoorcollege
          • Praktische oefeningen

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • INT4-3
          • De praktische oefening wordt geëvalueerd op basis van permantente evaluatie, aanwezigheid, houding, praktische skills en verslag. Op de INT4-3 komen ook aspecten uit het prakticum aan bod.

          tijd voor examinering
          uren
          1

          %
           
           01,20

          Tweede examenperiode
          Enkel de INT4-3 kan herhaald worden. De punten behaald op het practicum in 1ste zit worden meegenomen naar 2de zit.

           

           

          2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Instrumentele analyse II
            

          O.O. heeft componenten: Ja
          O.O. bestaat uit componenten Automaten in de klinische biochemie
          Eiwitanalyse voor gevorderden
          Fluoriscerend kenmerk
          Chromatografie voor gevorderden
          Ionen meten
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 20079
          Academiejaar: 2007-2008
          Programmajaar: 2
          Periode binnen het modeltraject: P:4
          Aantal studiepunten: 6
          Wegingscoëfficient: 6
          Totaal aantal contacturen: 70
          Totaal studietijd: 156
          Examencontract: niet mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Lector(en): Reyniers Kathy


           


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                alle info leerdoelen, doelstellingen en competenties : zie deelfiches

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                zie deelfiches
                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                zie deelfiches
                Andere begincompetenties
                zie deelfiches

                 

                 

                2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Fluoriscerend kenmerk
                  

                Component behoort tot O.O.: Instrumentele analyse II
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 20080
                Academiejaar: 2007-2008
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 2
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 24
                Totaal aantal contacturen: 15
                Totaal studietijd: 37,44
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Reyniers Kathy


                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                In de lessenreeks “Fluorescerend kenmerk” wordt de emissie van het licht bestudeerd. Aan de hand van opdrachten leert de student een blokschema van een fluorimeter lezen en begrijpen. Van de andere fotometrische technieken waaronder nefelometrie en vlamfotometrie, leert de student het blokschema, de onderdelen en hun eigenschappen. Voor alle technieken wordt het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal aangegeven en worden de mogelijkheden en de beperkingen besproken en leert de student analyses uitvoeren aan de hand van de aangeleerde technieken.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
                • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                Beroepsspecifieke competenties

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                  1. Hij/zij kan een blokschema van een fluorimeter lezen en  begrijpen.
                  2. Hij/zij is in staat om  andere fotometrische technieken bij de juiste groep in te delen.
                  3. Hij/zij kent  de verschillen  tussen de aangeboden technieken, qua opstelling en toepassingsgebied• 
                  4. Hij/zij kan voor andere fotometrischetechnieken een blokschema op te stellen, en de onderdelen te benoemen, met vermelding van de specifieke eigenschappen van die onderdelen •
                  5. Hij/zij kent bij alle technieken  het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal•
                  6. Hij/zij kent de mogelijkheden en de beperkingen van elke techniek.
                  7. Hij/zij doet praktijkervaring op :hij/zij kan analyses uitvoeren adhv de aangeleerde technieken.                                   


                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                  leerstof 1BL chemie , en reeds geziene leerstof 1P2 OO2
                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                  geen
                  Andere begincompetenties
                  • basiskennis analytisch werken in een labo
                  • gebruik van computer: BB basis, basiskennis Word, Excel, ppt, gebruik internet

                  LEERINHOUDEN

                  Bestrijding valsemunterij:Het Engelse 20-pondbiljet werd in 1999 uitgebracht…. Onder ultraviolet licht is op de voorzijde in de linker benedenhoek een fluorescerende ‘20’ te zien. Bij normaal licht is dit kenmerk onzichtbaar.”