|
2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Biochemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Enzymmetingen: kinetiek & klinische toep
Metabolisme
Bio-organische chemie
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20046 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:4 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
68 |
Totaal studietijd: |
182 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Partoens Peter
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Bio-organische chemie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biochemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20047 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
41 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
74,62 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vandevelde Pita
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Organische verbindingen nemen een belangrijke rol in in ons leven. De cursus Bio-organische chemie geeft een overzicht van de belangrijkste bio-moleculen. De eigenschappen van deze bio-moleculen zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en hun bijhorende reacties. Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende “bio”-organische chemie. Deze cursus vormt een basis voor de cursus “humane biochemie”.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Na deze lessenreeks kent de student de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste (bio)-moleculen:
Door deelname aan het dicussieforum werkt de student aan de ontwikkeling van volgende competenties: - ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid;
- beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geslaagd zijn voor opleidingsonderdeel "Chemie" (1P1) en "Bio-organische chemie" (1P2).
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Koolhydraten - Indeling en nomenclatuur van de koolhydraten - Hayworth projectie en Fisher projectie - mono en disachariden - stereochemie van sacchariden - Aldosen - Ketosen - Desoxysuikers - Aminosuikers - Glycosiden - glycosilaminen Cyclische structuur van monosachariden - pyraan - furaan - glucofuranose - glucopyranose - anomeren Eigenschappen van monosacchariden - mutarotatie - reductie en oxidatie van suikers - isomerisatie Disacchariden: - soorten bindingen - maltose - cellobiose - lactose - saccharose - disacchariden met aminosuikers Polysacchariden: - cellulose - zetmeel (amylase, amylopectine) - inuline en levan - hyaluronzuur - pectine - glycogeen - heparine - pectinezuur - agar
Lipiden Structuurelementen: - cis-trans - verzadigde en onverzadigde verbindingen - meervoudig onverzadigde verbindingen, geconjugeerde bindingen - hydrofoob/hydrofiel gedeelte Structuur belangrijkste elementen: - wassen - vetten - oliën - glyceriden - fosfolipiden - sfingolipiden - sulfolipiden - aminolipiden - glycolipiden - Prostaglandines - Terpenen, terpenoiden, cartenoiden - Sterioden - Stereochemie: cis en transbindingen in cyclische structuren en steroïden - Biomembranen - Lipoproteïne (chylomicronen, HDL, LDL) Belangrijkste reacties van lipiden: - oxidatie van oliën en vetten - hydrolyse - kengetallen van oliën en vetten: joodadditiegetal, zuurgetal,verzepingsgetal en estergetal.
Heterocyclische en aromatische verbindingen
- aromaticiteit - structuur en voorkomen van enkele belangrijke aromatische moleculen (benzeen, fenyl, fenolen, anilinen) - Congeneren (PCB’s, Dioxines) - structuur en voorkomen van enkele belangrijke heterocyclische moleculen (pyrool, furaan, thiofeen, imidazool, pyridine, pyrimidine, purinebasen en pyrimidinebasen) - profirinesysteem, heem
Nucleotiden en nucleïnezuren
- Nucleosiden
- Nucleotiden - Nucleïnezuren - DNA (Primaire structuur, Secundaire structuur, H-bruggen) - RNA - Fosfaatesters (structuur, hydrolyse) - NADH, NADPH - ATP, DMP, AMP, camp - Basisreacties van ATP en NADH/NADPH
|
STUDIEMATERIAAL
|
Noodzakelijk studiemateriaal:
- cursus P. Vandevelde ‘Bio-organische chemie’
- Blackboard voor presentaties, extra oefeningen, externe links, mindmaps, discussiefora, FAQ
- Molecuulmodellen
Aanbevolen studiemateriaal:
- ‘Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1
- 'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
- ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-3
- ‘Biochemistry’, Garrett, R.,H., Grisham, C. M., Brooks/Cole-Thomsom Learning, 2005, ISBN 0-534-41020-0
- voor lipiden: http://www.lipidlibrary.co.uk/
- Mindmaps
Literatuur voorhanden in bib
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
27,85
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
56
|
klokuren
|
70,89
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 4-3: Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 4-3 Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste bio-moleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.
|
|
| |
|
2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Metabolisme |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biochemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20048 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
12 |
Totaal aantal contacturen: |
8 |
Totaal studietijd: |
21,84 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Partoens Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De lessenreeks rond “Metabolisme” bestudeert hoe de biomoleculen worden omgezet in andere moleculen en de energetische gevolgen hiervan. Door de bespreking van een aantal reactieketens leert de student dat de kennis van het metabolisme in de cel kan gebruikt worden voor de identificatie van bepaalde micro-organismen, voor de productie van geneesmiddelen in de farmaceutische industrie en bij het aanwenden van enzymen in analytische bepalingsmethoden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Hij/zij heeft een elementaire kennis van en inzicht in de energievoorziening van de cel en enkele metabolische processen in de cel.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
OO De cel
OO Eiwitten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen van het 1ste programmajaar
|
Andere begincompetenties
|
- Goede kennis van bio-organische chemie (biomoleculen)
|
LEERINHOUDEN
|
In deze opleidingscomponent wordt ingegaan op het metabolisme in de cel: hoe worden de biomoleculen omgezet in andere moleculen en wat kost dit aan energie of hoeveel energie komt hierbij vrij? Door de bespreking van een aantal reactieketens wordt duidelijk dat de kennis van het metabolisme in de cel kan gebruikt worden voor de identificatie van bepaalde micro-organismen, voor de productie van geneesmiddelen in de farmaceutische industrie en bij het aanwenden van enzymen in productieprocessen en analytische bepalingsmethoden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
7
|
lesuren
|
30,43
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
15
|
klokuren
|
65,22
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT4-3
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT4-3
|
|
| |
|
2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Enzymmetingen: kinetiek & klinische toep |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biochemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20049 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
47 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
85,54 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Partoens Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de lessenreeks “Enzymmetingen: kinetiek en klinische toepassingen” worden de factoren die de enzymactiviteit bepalen (temperatuur, substraat, activatoren en inhibitoren) afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang behandeld. De werkingsvoorwaarden voor substraat- en enzymbepalingen in serum of plasma worden uitgebreid besproken. Daarna worden de klinisch relevante enzymen besproken evenals de verschillende bepalingsmethoden. Ruime aandacht wordt besteed aan de interpretatie van de resultaten en de analyse van enzympatronen. In laboratoriumoefeningen leert de student enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren waarbij de invloed van verschillende factoren (substraat- en enzymconcentratie, inhibitoren) op de enzymatische reactie wordt nagegaan.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
- BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
- BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
- BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Hij/zij
heeft op het einde van het jaar een goed inzicht in de werking van enzymen. Hij kent de beperkingen, de voorzorgen en de reactieomstandigheden waarin moet gewerkt worden bij de bepaling van enzymen en substraten in serum of plasma.
-
Hij/zij kan de geziene leerstof toepassen bij enzymbepalingen in bloed en bij het werken met ELISA’s en aanverwante technieken.
-
Hij/zij kan enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren. Hij kan de enzymkinetische parameters, Vmax en KM bepalen en de inhibitieconstante voor een inhibitor berekenen.
-
Hij/zij kan gebruik maken van kits voor de bepaling van de klinisch belangrijke enzymen en kan de instructies en werkvoorwaarden die in de bijsluiters van de kits vermeld staan in het kinetisch programma van de spectrofotometer inbrengen.
-
Hij/zij kan een aantal eenvoudige enzympatronen analyseren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
OO Eiwitten
OO De cel
OO Instrumentele analyse
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Het hele eerste programmajaar
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
In een eerste deel worden de factoren die de enzymactiviteit bepalen (temperatuur, substraat, activatoren en inhibitoren) afzonderlijk en in hun onderlinge samenhang behandeld. De werkingsvoorwaarden voor substraat- en enzymbepalingen in serum of plasma worden uitgebreid besproken.
-
In een tweede deel worden de klinisch relevante enzymen besproken evenals de
verschillende bepalingsmethoden. Ruime aandacht wordt besteed aan de interpretatie van de resultaten en de analyse van enzympatronen.
-
In het laboratorium leert de student enzymactiviteitsbepalingen uitvoeren:
-
De invloed van verschillende factoren (substraat- en enzymconcentratie, inhibitoren) op de enzymatische reactie wordt nagegaan.
-
Klinisch relevante enzyme
n en iso-enzymen worden bepaald in bloed van gezonde personen en vergeleken met concentraties in het bloed van patiënten met variabele symptomen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Theoriecursus: enzymmetingen (Peter Partoens)
- Ppt-presentaties van alle lessen zijn beschikbaar via Blackboard
- praktijknota's (Peter Partoens)
- Manualen van verschillende firma's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
13
|
lesuren
|
15,66
|
practicum en oefeningen:
|
23
|
lesuren
|
27,71
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
46
|
klokuren
|
55,42
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege
- Praktische oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT4-3
- De praktische oefening wordt geëvalueerd op basis van permantente evaluatie, aanwezigheid, houding, praktische skills en verslag. Op de INT4-3 komen ook aspecten uit het prakticum aan bod.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Enkel de INT4-3 kan herhaald worden. De punten behaald op het practicum in 1ste zit worden meegenomen naar 2de zit.
|
|
| |
|
2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Instrumentele analyse II |
|
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info leerdoelen, doelstellingen en competenties : zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
zie deelfiches
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
zie deelfiches
|
Andere begincompetenties
|
zie deelfiches
|
|
| |
|
2 Biomedische laboratoriumtechnologie - 2MLT - Onderdelen - Fluoriscerend kenmerk |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Instrumentele analyse II |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20080 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
24 |
Totaal aantal contacturen: |
15 |
Totaal studietijd: |
37,44 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Reyniers Kathy
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de lessenreeks “Fluorescerend kenmerk” wordt de emissie van het licht bestudeerd. Aan de hand van opdrachten leert de student een blokschema van een fluorimeter lezen en begrijpen. Van de andere fotometrische technieken waaronder nefelometrie en vlamfotometrie, leert de student het blokschema, de onderdelen en hun eigenschappen. Voor alle technieken wordt het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal aangegeven en worden de mogelijkheden en de beperkingen besproken en leert de student analyses uitvoeren aan de hand van de aangeleerde technieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
- BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
- BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Hij/zij kan een blokschema van een fluorimeter lezen en begrijpen. 2. Hij/zij is in staat om andere fotometrische technieken bij de juiste groep in te delen. 3. Hij/zij kent de verschillen tussen de aangeboden technieken, qua opstelling en toepassingsgebied• 4. Hij/zij kan voor andere fotometrischetechnieken een blokschema op te stellen, en de onderdelen te benoemen, met vermelding van de specifieke eigenschappen van die onderdelen • 5. Hij/zij kent bij alle technieken het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal• 6. Hij/zij kent de mogelijkheden en de beperkingen van elke techniek. 7. Hij/zij doet praktijkervaring op :hij/zij kan analyses uitvoeren adhv de aangeleerde technieken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
leerstof 1BL chemie , en reeds geziene leerstof 1P2 OO2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- basiskennis analytisch werken in een labo
- gebruik van computer: BB basis, basiskennis Word, Excel, ppt, gebruik internet
|
LEERINHOUDEN
|
Bestrijding valsemunterij:Het Engelse 20-pondbiljet werd in 1999 uitgebracht…. Onder ultraviolet licht is op de voorzijde in de linker benedenhoek een fluorescerende ‘20’ te zien. Bij normaal licht is dit kenmerk onzichtbaar.”
| | | |
| | | |