ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30043Onderzoekstechnieken10
30044|---Biomoleculaire techn. en analysemethoden-
30045|---Celkweek-
30046|---Bioinformatica-
30047|---Toegepaste statistiek-
30048|---Seminaries-
30049Parasitologie en mycologie8
30050|---Parasitologie-
30051|---Mycologie-
30052Projectmanagement en POP3
30053|---Projectmanagement-
30054|---POP-
30055Integratief lab + project16
30056Stage + eindwerk23
 

3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Onderzoekstechnieken
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Celkweek
Biomoleculaire techn. en analysemethoden
Seminaries
Toegepaste statistiek
Bioinformatica
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30043
Academiejaar: 2007-2008
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 10
Wegingscoëfficient: 10
Totaal aantal contacturen: 68
Totaal studietijd: 260
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Partoens Peter
Van doorslaer Els


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        zie deelfiches

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        zie deelfiches
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        zie deelfiches
        Andere begincompetenties
        zie deelfiches

         

         

        3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Biomoleculaire techn. en analysemethoden
          

        Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
        Afstudeerrichting: -:-
        Code: 30044
        Academiejaar: 2007-2008
        Type: ?
        Niveau: ?
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: :
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 61
        Totaal aantal contacturen: 45
        Totaal studietijd: 158,6
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Van doorslaer Els


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        De rode draad doorheen de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Moleculaire genetica". In de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" worden de verschillende aspecten van recombinant DNA-technologie behandeld o.m. het gebruik van eiwit- en nucleïnezuurdatabanken en de verschillende enzymen. Tevens worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in de component "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
        • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
        • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
        • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          De student, afstudeerrichting biochemie kent na deze lessenreeks:
          1. de strategie, de methoden en de technieken om een eiwit te maken via recombinant DNA-technologie.
          2. de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
          3. de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
          4. de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
          5. de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.

          De student kan na deze lessenreeks:

          1. onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, gebruiken om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.
          2. onder begeleiding, nieuwe procedures ontwikkelen om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. Hij is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
          3. de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet opvolgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

          geslaagd in het 1ste jaar

          Credits voor de opleidingsonderdelen "Biochemie", "Moleculaire genetica" en "Immunologie".


          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
          1. Biochemische werkwijzen
            Water, diverse stoffen en buffers
          • Eigenschappen van water
          • Invloed van diverse stoffen

            Homogenisatie van cellen en weefsels
          • Uitgangsmateriaal
          • Activiteit van hydrolytische enzymen
          • Homogenisatiemethoden

            Zuivering van en werken met nucleïnezuren
          • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
          • Beschadiging van nucleïnezuren
          • Concentratiebepaling
          • Denaturatie en renaturatie
          • Isolatie en zuivering
          • Zuiverheid - Identificatie
          • Recombinant DNA-technologie

            Zuivering van en werken met eiwitten
          • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
          • Efficiëntie van de zuiveringsstap
          • Fractionering
          • Verwijdering van zouten
          • Bewaring
          • Maken van een eiwitoplossing
          • Detectie van denaturatie

              2.   Elektroforese 
                   Basisprincipes elektroforese 

          • Inleiding
          • Experimentele aspecten

                   Elektroforese van eiwitten

          • Inleiding
          • Polyacrylamidegel elektroforese
          • Iso-elektrofocussing
          • 2D-elektroforese

            Elektroforese van nucleïnezuren
          • Inleiding
          • Gelkeuze
          • Detectie
          • Submarine elektroforese
          • Sequentie- en genoomanalyse
          • RNA-elektroforese
          • Pulsed field lektroforese

            Adsorptie aan membranen - blotten
          • Voordelen van blotten
          • Technieken
          • Membraantypen

            3.Chromatografie

                    Chromatografie
          • Inleiding
          • Begrippen en formules
          • Oplossend vermogen van een kolom
          • Indeling
          • Apparatuur
          • Oefeningen

                   Gelfiltratiechromatografie

          • Principe
          • Samenstelling van de gelkorrels
          • Zwellen van gelkorrels
          • Verwijderen van lucht
          • Kwantitatieve benadering
          • Fractioneringsbereik
          • Oplossend vermogen
          • Toepassingen
          • Praktische uitvoering
          • Oefeningen

            Ionenchromatografie
          • Inleiding
          • Elektrostatische aantrekking
          • Ionenuitwisseling
          • Selectiviteitsconstante
          • Ionenuitwisselaars
          • Ionenchromatografie
          • Oefeningen

            Affiniteitschromatografie
          • Principe
          • Matrix
          • Ligand
          • Spacerarm
          • Elutie
          • Kolomkeuze en stockeren van het gel
          • Oefeningen

            Hydrofobe interactiechromatografie
          • Principe
          • Uitvoering


                   Toepassingen


          STUDIEMATERIAAL

          1. cursus "Biomoleculaire technieken en analysemethoden delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
          2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op Blackboard - auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
          3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
          4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
          5. cursus "Bio-informatica" op Blackboard – auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2007.


           


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          42

           lesuren

            25,93

          practicum en oefeningen:

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          117

           klokuren

            72,22

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
           

          toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:

            1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
            2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
            3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


          tijd voor examinering
          uren
          3

          %
           
           01,85

          Tweede examenperiode
          2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

           

           

          3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Celkweek
            

          Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 30045
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: :
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 8
          Totaal aantal contacturen: 6
          Totaal studietijd: 20,8
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Pittois Karen


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen en bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
          • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
          • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
          • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
          Beroepsspecifieke competenties
          • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
          • BL313 Hij/zij kan de handelingen uitvoeren die aan de diagnose voorafgaan, of die de toepassing van een handeling of de uitvoering van maatregelen van de preventieve geneeskunde betreffen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          De student kent na deze lessenreeks:
          1.      De verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden.
          2.      De materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden en de basisprincipes van de werking.
          3.      De methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen.
          4.      De manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard.
          5.      De verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.
          6.      Toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.
          De student kan na deze lessenreeks:
          1.      Celtypes herkennen in een cultuur
          2.    Verschillende soorten contaminatie in een celcultuur herkennen.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

          Alle opleidingsonderdelen van het eerste programmajaar

          Biochemie

          Immunologie

          Moleculaire genetica


          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          1. Hoe brengt men cellen in cultuur?
          2. Soorten cellen
          3. Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
          4. Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
          5. Bewaring en stockage van cellen
          6. Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
          7. Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen

          STUDIEMATERIAAL

          1.      cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois  – Plantijnhogeschool 2007
          2.      Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op Blackboard - auteur: Karen Pittois  – Plantijnhogeschool 2007

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          5

           lesuren

            22,73

          practicum en oefeningen:

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          16

           klokuren

            72,73

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

           
          toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:


          a.      het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
          b.      het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
          c.      op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


          tijd voor examinering
          uren
          1

          %
           
           04,55

          Tweede examenperiode
          2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

           

           

          3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Bioinformatica
            

          Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 30046
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: :
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 8
          Totaal aantal contacturen: 6
          Totaal studietijd: 20,8
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Partoens Peter


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Deze lessenreeks wil een inzicht geven in het belang en het gebruik van de bioinformatica voor de verschillende disciplines in het biomedisch onderzoek

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
          • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
          • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
          • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
          • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
          • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kan na deze lessenreeks:

            • de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
            • deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
            • zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            Alle opleidingsonderdelen van het eerste programmajaar

            Opleidingsonderdelen Biochemie en Moleculaire Genetica uit het 2de programmajaar.


            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN

            Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.


            STUDIEMATERIAAL

            Ppt-cursus Bioinformatica – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2007

            Alle voorgestelde tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            5

             lesuren

              22,73

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            16

             klokuren

              72,73

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

            Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.

            tijd voor examinering
            uren
            1

            %
             
             04,55

            Tweede examenperiode

            toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

            Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.

             

             

            3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Toegepaste statistiek
              

            Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30047
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 16
            Totaal aantal contacturen: 12
            Totaal studietijd: 41,6
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
            De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
            • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
            • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
            • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)

              de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)

              de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode

              de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)

              de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)

              de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s

              de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg


              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              statistiek en POP uit 2BL
              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

              Andere begincompetenties

              LEERINHOUDEN
              1. Interne QC
              a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
              b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
              c. controlekaarten (met leesregels)
              2. externe QC (interlab)
              a. Youdenplot
              b. zaagtandplot
              3. Optimisatie:
              a. Fibonacci
              b. simplexmethode

              STUDIEMATERIAAL
              hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijnhogeschool 2007
              “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007
              rekenmachine
              www.westgard.com

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              10

               lesuren

                22,73

              practicum en oefeningen:

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              32

               klokuren

                72,73

              Verdere toelichting:
              Hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld.
              Zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
              Feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              integratieve toets.
              open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen.
              gebruik van een rekenmachine is toegelaten.
              samenstelling van de vragen:
              - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
              - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden).

              tijd voor examinering
              uren
              2

              %
               
               04,55

              Tweede examenperiode
              idem

               

               

              3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Seminaries
                

              Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
              Afstudeerrichting: -:-
              Code: 30048
              Academiejaar: 2007-2008
              Type: ?
              Niveau: ?
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: :
              Aantal studiepunten: nvt
              Wegingscoëfficient: 7
              Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
              Totaal studietijd: 18,2
              Deeltijds programma:
              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Partoens Peter

              Nog geen gegevens gevonden

               

              3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Parasitologie en mycologie
                

              O.O. heeft componenten: Ja
              O.O. bestaat uit componenten Mycologie
              Parasitologie
              Afstudeerrichting: -:-
              Code: 30049
              Academiejaar: 2007-2008
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: P:7
              Aantal studiepunten: 8
              Wegingscoëfficient: 8
              Totaal aantal contacturen: 77
              Totaal studietijd: 208
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Lector(en): Partoens Peter


               


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

                Algemene beroepsgerichte competenties
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                    zie deelfiches


                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                    zie deelfiches
                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                    zie deelfiches
                    Andere begincompetenties
                    zie deelfiches

                     

                     

                    3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Parasitologie
                      

                    Component behoort tot O.O.: Parasitologie en mycologie
                    Afstudeerrichting: -:-
                    Code: 30050
                    Academiejaar: 2007-2008
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 51
                    Totaal aantal contacturen: 40
                    Totaal studietijd: 106,08
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Asselberg Rob


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    De cursus geeft een overzicht van de voornaamste eukaryote parasieten van de mens.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                    • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • BL313 Hij/zij kan de handelingen uitvoeren die aan de diagnose voorafgaan, of die de toepassing van een handeling of de uitvoering van maatregelen van de preventieve geneeskunde betreffen.

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    • de kennis van de voornaamste parasieten van de mens grondig beheersen
                    • de biologische achtergrond begrijpen van de ontwikkelingscycli
                    • de plaats van de mens inzien in het geheel van het ecologisch systeem
                    • de verschillende technieken aanleren of bestuderen om parasieten bij de mens op te sporen, of om ze vermijden

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                    geen
                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                    geen
                    Andere begincompetenties
                    basiskennis biologie
                    LEERINHOUDEN
                    • algemene informatie over de parasiet en zijn omgeving, begrippen epidemiologie, nomenclatuur, ziekteprocessen, diagnose, controle en preventie, historiek
                    • flagellaire parasitaire protozoa van het verteringskanaal, de urogenitale wegen, bloed en weefsels
                    • amoeben van het verteringskanaal en pathogene vrijlevende amoeben
                    • coccidia, microsporidia, piroplasmen en gecilieerde protozoa
                    • malaria-parasieten
                    • platworminfecties, trematoden en schistosomen
                    • amphistomate en distomate 'botten'
                    • lintwormen
                    • aphasmide nematoden, rhabditiden en strongyliden
                    • oxyuroidea, ascaridoidea en spirurida
                    • filariae
                    • insecten van medisch belang: luizen, kakkerlakken, wantsen, diptera en vlooien

                    STUDIEMATERIAAL
                    • microscopische preparaten
                    • vers faecesmateriaal met wormeieren
                    • geconserveerde volwassen wormen
                    • wetenschappelijke artikels en fotomateriaal
                    • cursus parasitologie deel 10A: algemene informatie - Rob Asselberg
                    • cursus parasitologie deel 10B: protozoölogie - Rob Asselberg
                    • cursus parasitologie deel 10C: helminthologie - Rob Asselberg
                    • cursus parasitologie deel 10D: arthropoda - Rob Asselberg
                    • cursus parasitologie deel 10E: laboratoriumtechnieken - Rob Asselberg

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                     lesuren

                      00,00

                    practicum en oefeningen:

                    38

                     lesuren

                      34,86

                    vormen van groepsleren:

                    0

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    69

                     klokuren

                      63,30

                    Verdere toelichting:
                    • hoorcolleges
                    • praktijksessies (aanwezigheid verplicht)

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode

                    INT7-4

                    • permanente evaluatie van de praktijksessies (30%)
                    • schriftelijk examen (70%)

                    tijd voor examinering
                    uren
                    2

                    %
                     
                     01,83

                    Tweede examenperiode
                    schriftelijk (de punten van de permanente evaluatie blijven behouden)

                     

                     

                    3 Biomedische laboratoriumtechnologie - 3BMO - Onderdelen - Mycologie
                      

                    Component behoort tot O.O.: Parasitologie en mycologie
                    Afstudeerrichting: -:-
                    Code: 30051
                    Academiejaar: 2007-2008
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 49
                    Totaal aantal contacturen: 37
                    Totaal studietijd: 101,92
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Winnen Patricia


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    Deze lessenreeks geeft een overzicht van de verschillende fungische aandoeningen.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • BL101 Hij/zij kan zijn werk op een efficiënte en ordelijke wijze organiseren en hanteert tijdmanagementtechnieken.
                    • BL102 Hij/zij kan relevante informatie verzamelen.
                    • BL103 Hij/zij deelt de problemen op en onderscheidt hoofd- van bijzaken, redeneert logisch, werkt nauwkeurig, denkt kritisch, trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
                    • BL104 Hij/zij stelt zich open voor het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden en kan daartoe de gepaste leerstrategieën aanwenden.
                    • BL105 Hij/zij kan samenwerken met collega's zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines. Hij/zij functioneert goed in teamverband.
                    • BL106 Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • BL207 Hij/zij heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis. Deze deskundigheid omvat de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen, waaronder: chemie, biologie, biochemie, microbiologie, anatomie, fysiologie, hematologie en immunologie.
                    • BL208 Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.
                    • BL209 Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • BL311 Hij/zij kan analyses uitvoeren in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie: klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, hormonologie.
                    • BL314 Hij/zij kent de regelgeving inzake privacy en deontologie.

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    • kennis en overzicht van de verschillende fungische aandoeningen
                    • laboratoriumtechnieken voor onderzoek van klinische stalen in het mycologisch laboratorium

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                    geen
                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                    geen
                    Andere begincompetenties
                    basiskennis microbiologie
                    LEERINHOUDEN
                    • noties van fungische systematiek toegespitst naar pathogene schimmels
                    • morfologie van anamorfe en teleomorfe vormen
                    • mycetisme overzicht, case-report
                    • mycotoxicose o.a. aflatoxines
                    • fungische allergie
                    • oppervlakkige mycosen - o.a. dermatofieten
                    • subcutane mycosen
                    • diepe inheemse mycosen Aspergillose - Cryptococcose
                    • diepe candidose - zygomycose -
                    • Pneumocystis jiroveci
                    • diepe uitheemse mycosen

                    STUDIEMATERIAAL
                    • microscopische preparaten van schimmelkulturen
                    • schimmelstammen voor kultuur en identificatie
                    • klinische stalen van oppervlakkige mycosen
                    • histologische preparaten subcutane en diepe mycosen
                    • cursus medische mycologie - Frans Paulussen
                    • verschillende atlassen - referentiewerken mycologie
                    • wetenschappelijke artikels - case reports- review artikels