ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Chemie - 3BCO - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30025Genexpressie, functie en werking7
30026|---Enzymologie-
30027|---Immunologie-
30028|---Gentechnologie-
30029Onderzoekstechnieken9
30030|---Biomoleculaire techn. & analysemethoden-
30031|---Celkweek-
30032|---Toegepaste statistiek-
30033|---Bioinformatica-
30034Biotechnologie4
30035|---Milieuchemie-
30036|---Fermentatietechnologie-
30037|---Groene biotechnologie-
30038Geïntegreerd lab, seminaries en POP17
30039|---Geïntegreerd lab-
30040|---POP-
30041|---Seminaries-
30042Stage en eindwerk23
 

3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Genexpressie, functie en werking
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Immunologie
Enzymologie
Gentechnologie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30025
Academiejaar: 2007-2008
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 182
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Robberecht Harry
Van doorslaer Els


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        Alle info: zie deelfichen

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

         

         

        3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Enzymologie
          

        Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
        Afstudeerrichting: -:-
        Code: 30026
        Academiejaar: 2007-2008
        Type: ?
        Niveau: ?
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: :
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 22
        Totaal aantal contacturen: 13
        Totaal studietijd: 40,04
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Van doorslaer Els


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De component "Enzymologie" geeft enerzijds de mogelijkheid om dieper in te gaan op de werking en de toepassingen van enzymen en anderzijds geeft het de mogelijkheid om via vrij eenvoudige meetsystemen bindingsmechanismen tussen eiwitten en liganden nader toe te lichten zodat ze in de praktijk kunnen uitgevoerd worden. De theorie is zeer nauw verweven met de praktijk van de component "Geïntegreerd lab".

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
        • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
        • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
        • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
        • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
        • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
        Beroepsspecifieke competenties
        • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
        • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
        • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
        • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        De student kent na deze lessenreeks:
        1. de structuur en werking van enzymen.
        2. enkele eenvoudige enzymatische reactiemechanismen en enkele methoden om deze te bepalen .
        3. de basisbeginselen van enzymkinetiek en de factoren die hierop een invloed hebben.
        4. enkele eenvoudige methoden om reactiesnelheden en enzymkinetische parameters te bepalen.
        5. de meest voortkomende inhibitietypen.
        6. kent de mogelijkheden, de beperkingen en de toepassingsgebieden van enzymen.
        7. het onderscheid tussen de verschillende immunochemische bepalingsmethoden en ziet de analogie tussen enzym-substraat- en ligand-eiwitbinding.
        8. de basisprincipes van ligand-bindingsstudies en de betekenis van IC50- en Kd-waarden.
        9. de meest gebruikte enzymen in recombinant DNA-technologie, enkele toepassingen ervan en de voorwaarden waaronder moet gewerkt worden.

          De student kan na deze lessenreeks:

        1. met inzicht enkele eenvoudige reactiemechanismen van enzymen uitleggen
        2. enzymkinetische parameters Vmax en KM bepalen.
        3. inhibitietypes herkennen en KI berekenen.
        4. de invloed van pH en temperatuur op een enzymatische reactie onderzoeken.
        5. onder de juiste voorwaarden gekoppelde enzymatische reacties gebruiken.
        5. substraat- en enzymconcentraties bepalen.
        6. de voorwaarden bepalen voor immunochemische bepalingen met een enzym als detectiemiddel, de bepalingen uitvoeren en de bindingsconstanten (of IC50-waarden) berekenen.
        7. hij kan zelfstandig opzoekwerk verrichten en hierover schriftelijk en mondeling rapporteren.
        8. de reactievoorwaarden bepalen (berekenen) voor het gebruik van enzymen in recombinant DNA-technologie en moleculaire biologie.



        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        Credit voor de opleidingsonderdelen "De levende cel" en "Microbiologie".
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        1. Inleiding
        2. Structuur en werking
          1. Katalytisch vermogen
          2. Actief centrum
          3. Specificiteit van enzymen
          4. Enzymen transformeren verschillende vormen van energie
          5. Controle op enzymactiviteit
        3. Enzymkinetiek
          1. Eénsubstraatsreacties
          2. Inhibitie
          3. Merken met isotopen
          4. Pre-steady state kinetiek
          5. Meersubstraatsreacties
          6. Gekoppelde enzymreacties
          7. Meetmethoden
          8. pH-afhankelijkheid
          9. Temperatuurafhankelijkheid
        4. Toepassingen
          1. Diagnostica
          2. Biotechnologie

        STUDIEMATERIAAL

        cursus "Enzymologie " – auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.

        1. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op Blackboard - auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
        2. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
        3. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
        4. Cursus "Bio-informatica" op Blackboard – auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2007.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        12

         lesuren

          29,27

        practicum en oefeningen:

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        28

         klokuren

          68,29

        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

          1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
          2. het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
          3. op het mondeling als het schriftelijke examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


        tijd voor examinering
        uren
        1

        %
         
         02,44

        Tweede examenperiode

        2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

         

         

        3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Immunologie
          

        Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
        Afstudeerrichting: -:-
        Code: 30027
        Academiejaar: 2007-2008
        Type: ?
        Niveau: ?
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: :
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 34
        Totaal aantal contacturen: 20
        Totaal studietijd: 61,88
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Robberecht Harry


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De leer van het verweer met zijn cellen en eiwitten worden bekeken.
        Er is een specifieke en een niet-specifiek deel.
        Antigenen en antilichamen (vooral monoklonale antilichamen) worden uitgebreid bekeken.
        Het immuunsysteem kan ook ontsporen: hyper, hypo, en auto-immuniteit passeren de revue.
        Aids en Hiv wordt als een case-studie behandeld.
        Ook bij transplantatie, transfusie en kanker is het immuunsysteem betrokken.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
        • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
        • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
        • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
        • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
        • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
        • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
        • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
        • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
        Algemene beroepsgerichte competenties
          Beroepsspecifieke competenties
          • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
          • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
          • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
          • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
          • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
          • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • Ervaren dat alles besmet is, maar daarom niet geïnfecteerd
          • Tegen deze vijandige wereld heeft de mens twee replieken: een specifiek en een niet-specifiek verweer. In beide spelen eiwitten en cellen een belangrijke rol.
          • Antigenen en antilichamen moet bezit zijn.
          • Het belang van monoklonale antilichamen kan niet overschat worden.
          • Beide systemen (specifieke en niet-specifieke afweer beschermen de mens tegen tal van infecties van virale, bacteriële en parasitaire aard.
          • Naast zijn beschermende rol moet de student ervaren dat het verweer ook kan ontsporen: hyper, hypo en auto
          • Als men het heeft over transfusie, transplantatie en kanker dan kan men niet omheen het verweer.
          • De immuundeficiëntie AIDS met zijn diagnostische testen (serologie en gentechnisch) worden uitgebreid belicht.        
          • De student moet doorheen het bos van de immunoassays de bomen kunnen onderscheiden. Er wordt getracht een aantal lijnen te trekken in de bestaande gelabelde (hot en cold) en niet-gelabelde testen.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          • de levende cel
          • microbiologie

          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          Geen.
          Andere begincompetenties
          Biologie, bio-organische chemie(eerste jaar) en biochemie (tweede jaar) dient herhaald te worden om te starten.
          LEERINHOUDEN
          • Het niet-specifiek verweer met cellen en eiwitten
          • Het specifiek verweer met cellen en eiwitten
          • Antigenen en antilichamen
          • Produktie en toepassingen van monoklonale antilichamen
          • Het verweer tegen allerlei parasieten
          • De immuunpathologie met hyper, hypo en autoreaktiviteit
          • Aids: virus, pathologie, diagnostiek en aangrijpingspunten
          • Transplantatie-immunologie
          • Immunologie en kanker (vooral biochemische wijzigingen, diagnose en therapie)     
          • Immuundiagnostiek met de verschillende immunochemische testen

          STUDIEMATERIAAL
          Eigen nota’s, apart boekje rond AIDS(zelf geschreven tekst) en PCR-boek (Kluwer Editorial, 1999, Harry Robberecht, 90 6716880 7) voor de gendiagnost iek
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          18

           lesuren

            28,13

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          44

           klokuren

            68,75

          Verdere toelichting:
          • hoorsessies van twee uur
          • twee sessies van één uur als werkcolleges rond eigenschappen en opbouw van de immunoglobulines     

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • mondeling examen (INT7-1) met schriftelijke voorbereiding
          • definitieve toets rond Aids wordt gegeven rond begin november (10 %). Het is de bedoeling de vraagstelling te leren kennen.

          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           03,13

          Tweede examenperiode
          • idem
          • totaal pakket (Aids incluis)

           

           

          3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Gentechnologie
            

          Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 30028
          Academiejaar: 2007-2008
          Type: ?
          Niveau: ?
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: :
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 44
          Totaal aantal contacturen: 24
          Totaal studietijd: 80,08
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Robberecht Harry


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
          • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
          • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
          • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
          • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
          • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
          • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
          • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
          • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
          • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
          • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
          • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
          • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
          • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
          • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De gentechniek start met de weg van gen naar eiwit.
          • Inzicht in de weg van gen naar eiwit 
          • De moleculaire diagnostiek (die het resultaat is van het inzicht in genexpressie ) moet de student toelaten de verschillende deelgebieden hiervan te onderscheiden 
          • De belangrijkste genwijzigingen en hun gevolgen 
          • Genmanipulatietechnieken met sterke nadruk op amplificatie
          • Gendiagnose

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          • microbiologie
          • de levende cel

          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          • erfelijk materiaal
          • wijzigingen in genetische informatie
          • genamplificatietechnieken (kwalitatief en kwantitatief)
          • gendiagnostiek in

          -microbiële infecties 
          -erfelijke afwijkingen
          -kanker en immuunpathologische beelden
          -forensic research
          -land- en tuinbouw

          STUDIEMATERIAAL
          • eigen nieuw geschreven boek: “Genen opgespoord: de deze of diegenen?”
          • PCR-boek Kluwer Editorial (zie deelfiche immunologie)
          • Molecular Genetics at a glance (0 632 06372 6) (verplichte lectuur, gezien het zeer didactisch karakter met 1  item per twee pagina's en de zeer vele figuren) 


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          23

           lesuren

            28,75

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          56

           klokuren

            70,00

          Verdere toelichting:

           
          • Als zelfstudie wordt gevraagd voorbereidend een aantal pagina’s te lezen in het engeltalig boek
          • In “Genen opgespoord” zitten een tiental gepubliceerde artikels uit BVLT. Deze zijn zelfstandig leesbaar en dit wordt als zelfstudie opgedragen te bekijken.
          • Een nieuw BVLT-artikel: "genen en gedrag" wordt gelezen en iedereen moet hier feedback over geven. Dit is vrij uitgebreid en omvat een aantal discussiepunten.

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

            1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
            2. het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
            3. op het mondeling als het schriftelijke examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

          tijd voor examinering
          uren
          1

          %
           
           01,25

          Tweede examenperiode
          Idem

           

           

          3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Onderzoekstechnieken
            

          O.O. heeft componenten: Ja
          O.O. bestaat uit componenten Bioinformatica
          Celkweek
          Toegepaste statistiek
          Biomoleculaire techn. & analysemethoden
          Afstudeerrichting: -:-
          Code: 30029
          Academiejaar: 2007-2008
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: P:7
          Aantal studiepunten: 9
          Wegingscoëfficient: 9
          Totaal aantal contacturen: 66
          Totaal studietijd: 234
          Examencontract: mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Lector(en): Caethoven Goele
          Partoens Peter
          Pittois Karen
          Van doorslaer Els
          Van Vlaslaer Veerle


           


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                Alle info: zie deelfichen

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                 

                 

                3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Biomoleculaire techn. & analysemethoden
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 30030
                Academiejaar: 2007-2008
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 65
                Totaal aantal contacturen: 42
                Totaal studietijd: 152,1
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Van doorslaer Els


                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                De rode draad doorheen de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Genexpressie, functie en werking". In de component "Biomoleculaire technieken en analysemethoden" worden de verschillende aspecten van recombinant DNA-technologie behandeld o.m. het gebruik van eiwit- en nucleïnezuurdatabanken. Tevens worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in de component "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                De student, afstudeerrichting biochemie kent na deze lessenreeks:
                1. de strategie, de methoden en de technieken om een eiwit te maken via recombinant DNA-technologie.
                2. de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
                3. de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
                4. de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
                5. de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.

                De student kan na deze lessenreeks:

                1. onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, gebruiken om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.
                2. onder begeleiding, nieuwe procedures ontwikkelen om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. Hij is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
                3. de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet opvolgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                Credit voor de jaarcluster "statistiek en POP", de opleidingsonderdelen de "levende cel", industriële scheidingstechnieken" en "organische analyse".
                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN

                Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
                1. Biochemische werkwijzen
                  Water, diverse stoffen en buffers
                • Eigenschappen van water
                • Invloed van diverse stoffen

                  Homogenisatie van cellen en weefsels
                • Uitgangsmateriaal
                • Activiteit van hydrolytische enzymen
                • Homogenisatiemethoden

                  Zuivering van en werken met nucleïnezuren
                • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
                • Beschadiging van nucleïnezuren
                • Concentratiebepaling
                • Denaturatie en renaturatie
                • Isolatie en zuivering
                • Zuiverheid - Identificatie
                • Recombinant DNA-technologie

                  Zuivering van en werken met eiwitten
                • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
                • Efficiëntie van de zuiveringsstap
                • Fractionering
                • Verwijdering van zouten
                • Bewaring
                • Maken van een eiwitoplossing
                • Detectie van denaturatie

                    2.   Elektroforese 
                         Basisprincipes elektroforese 
                • Inleiding
                • Experimentele aspecten

                         Elektroforese van eiwitten
                • Inleiding
                • Polyacrylamidegel elektroforese
                • Iso-elektrofocussing
                • 2D-elektroforese

                  Elektroforese van nucleïnezuren
                • Inleiding
                • Gelkeuze
                • Detectie
                • Submarine elektroforese
                • Sequentie- en genoomanalyse
                • RNA-elektroforese
                • Pulsed field lektroforese

                  Adsorptie aan membranen - blotten
                • Voordelen van blotten
                • Technieken
                • Membraantypen

                  3.Chromatografie
                          Chromatografie
                • Inleiding
                • Begrippen en formules
                • Oplossend vermogen van een kolom
                • Indeling
                • Apparatuur
                • Oefeningen

                         Gelfiltratiechromatografie
                • Principe
                • Samenstelling van de gelkorrels
                • Zwellen van gelkorrels
                • Verwijderen van lucht
                • Kwantitatieve benadering
                • Fractioneringsbereik
                • Oplossend vermogen
                • Toepassingen
                • Praktische uitvoering
                • Oefeningen

                  Ionenchromatografie
                • Inleiding
                • Elektrostatische aantrekking
                • Ionenuitwisseling
                • Selectiviteitsconstante
                • Ionenuitwisselaars
                • Ionenchromatografie
                • Oefeningen

                  Affiniteitschromatografie
                • Principe
                • Matrix
                • Ligand
                • Spacerarm
                • Elutie
                • Kolomkeuze en stockeren van het gel
                • Oefeningen

                  Hydrofobe interactiechromatografie
                • Principe
                • Uitvoering


                         Toepassingen

                STUDIEMATERIAAL
                1. cursus "Biomoleculaire technieken en analysemethoden delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
                2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op Blackboard - auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
                3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
                4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
                5. cursus "Bio-informatica" op Blackboard – auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2007.

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                38

                 lesuren

                  24,20

                practicum en oefeningen:

                0

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                115

                 klokuren

                  73,25

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode:

                  1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                  2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                  3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                tijd voor examinering
                uren
                4

                %
                 
                 02,55

                Tweede examenperiode
                2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                 

                 

                3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Celkweek
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 30031
                Academiejaar: 2007-2008
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 9
                Totaal aantal contacturen: 6
                Totaal studietijd: 21,06
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Caethoven Goele
                Pittois Karen


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen en bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                De student kent na deze lessenreeks:

                1.       De verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden.

                2.       De materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden en de basisprincipes van de werking.

                3.       De methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen.

                4.       De manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard.

                5.       De verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.

                6.       Toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.

                De student kan na deze lessenreeks:

                1.       Celtypes herkennen in een cultuur

                2.   Verschillende soorten contaminatie in een celcultuur herkennen.


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                • jaarcluster statistiek en POP
                • de levende cel
                • industriele scheidingstechnieken
                • organische analyse

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties
                geen
                LEERINHOUDEN
                1. Hoe brengt men cellen in cultuur?
                2. Soorten cellen
                3. Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
                4. Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
                5. Bewaring en stockage van cellen
                6. Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
                7. Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen


                STUDIEMATERIAAL

                1.       cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois  – Plantijnhogeschool 2007

                2.       Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op Blackboard - auteur: Karen Pittois  – Plantijnhogeschool 2007


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                5

                 lesuren

                  22,73

                practicum en oefeningen:

                0

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                0

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                16

                 klokuren

                  72,73

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                Toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode

                a.       het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte

                b.       het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden

                c.       op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


                tijd voor examinering
                uren
                1

                %
                 
                 04,55

                Tweede examenperiode
                2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                 

                 

                3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 30032
                Academiejaar: 2007-2008
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 17
                Totaal aantal contacturen: 12
                Totaal studietijd: 39,78
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)


                de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)


                de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode


                de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)


                de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)


                de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s

                de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                • jaarcluster 'statistiek en POP' uit 2CH
                • de levende cel
                • industriele scheidingstechnieken
                • organische analyse

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN

                1. Interne QC
                a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                c. controlekaarten (met leesregels)
                2. externe QC (interlab)
                a. Youdenplot
                b. zaagtandplot
                3. Optimisatie:
                a. Fibonacci
                b. simplexmethode

                STUDIEMATERIAAL

                hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijnhogeschool 2007
                “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007
                rekenmachine

                aanvullend in de bib:
                ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                10

                 lesuren

                  23,81

                practicum en oefeningen:

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                30

                 klokuren

                  71,43

                Verdere toelichting:
                hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                integratieve toets
                open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
                gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                samenstelling van de vragen:
                - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                tijd voor examinering
                uren
                2

                %
                 
                 04,76

                Tweede examenperiode
                idem

                 

                 

                3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Bioinformatica
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 30033
                Academiejaar: 2007-2008
                Type: ?
                Niveau: ?
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: :
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 9
                Totaal aantal contacturen: 6
                Totaal studietijd: 21,06
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Partoens Peter


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                De student kan na deze lessenreeks:

                • de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
                • deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
                • zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                • Jaarcluster Statistiek en POP
                • De levende cel
                • Industriële scheidingstechnieken
                • Organische analyse

                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                Andere begincompetenties

                LEERINHOUDEN

                Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.


                STUDIEMATERIAAL

                Ppt-cursus Bioinformatica – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2007

                Alle voorgestelde tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                5

                 lesuren

                  23,81

                practicum en oefeningen:

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                15

                 klokuren

                  71,43

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode

                Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties

                tijd voor examinering
                uren
                1

                %
                 
                 04,76

                Tweede examenperiode
                idem

                 

                 

                3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Biotechnologie
                  

                O.O. heeft componenten: Ja
                O.O. bestaat uit componenten Fermentatietechnologie
                Milieuchemie
                Groene biotechnologie
                Afstudeerrichting: -:-
                Code: 30034
                Academiejaar: 2007-2008
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: P:7
                Aantal studiepunten: 4
                Wegingscoëfficient: 4
                Totaal aantal contacturen: 41
                Totaal studietijd: 104
                Examencontract: mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Lector(en): Robberecht Harry
                Soetaert Anneleen


                 


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                    Beroepsspecifieke competenties

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      Zie deelfiches.

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                      Zie deelfiches.


                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                      Zie deelfiches
                      Andere begincompetenties
                      Zie deelfiches

                       

                       

                      3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Milieuchemie
                        

                      Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                      Afstudeerrichting: -:-
                      Code: 30035
                      Academiejaar: 2007-2008
                      Type: ?
                      Niveau: ?
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: :
                      Aantal studiepunten: nvt
                      Wegingscoëfficient: 56
                      Totaal aantal contacturen: 23
                      Totaal studietijd: 58,24
                      Deeltijds programma:
                      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Robberecht Harry


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel.
                      Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.

                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                      • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                      • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                      • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                      • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                      • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                      • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                      • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                      • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                      • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                      • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
                      • Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
                      • Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
                      • Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
                      • Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
                      • Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
                      • Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                      • Microbiologie
                      • de levende cel
                      • aromaten
                      • toegepaste fasenleer

                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                      Andere begincompetenties

                      LEERINHOUDEN
                      • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                      • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
                      • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                      • Geur- en geluidshinder.
                      • Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s).

                       


                      STUDIEMATERIAAL

                      Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie).

                      ppt: een slecht genomen staal is een monster.


                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      22

                       lesuren

                        36,67

                      practicum en oefeningen:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      vormen van groepsleren:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                      37

                       klokuren

                        61,67

                      Verdere toelichting:

                      Hoorsessies van twee uur.


                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      Int 7-3 (schriftelijk examen)

                      tijd voor examinering
                      uren
                      1

                      %
                       
                       01,67

                      Tweede examenperiode

                      Int 7-3 (schriftelijk examen)

                       

                       

                       

                      3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Fermentatietechnologie
                        

                      Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                      Afstudeerrichting: -:-
                      Code: 30036
                      Academiejaar: 2007-2008
                      Type: ?
                      Niveau: ?
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: :
                      Aantal studiepunten: nvt
                      Wegingscoëfficient: 22
                      Totaal aantal contacturen: 9
                      Totaal studietijd: 22,88
                      Deeltijds programma:
                      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Soetaert Anneleen


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren.

                      Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden  (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden.

                      In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.


                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                      • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                      • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                      • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                      • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                        Beroepsspecifieke competenties
                        • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                        De student kan na deze lessenreeks:

                        1. Het begrip witte biotechnologie situeren en een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aanhalen.
                        2. Soorten kweek-principes en type bioreactoren opnoemen.
                        3. De componenten van de industriële fermentatie media beschrijven.
                        4. Inzicht in controle en sturing van de fermentatieprocessen hebben.
                        5. Enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engeneering en het onderliggend principe uitleggen.

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                        • Credit voor microbiologie, de levende cel, aromaten en toegepaste fasenleer.

                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                        Andere begincompetenties

                        LEERINHOUDEN
                        1. Industriële of witte biotechnologie
                          1. Definitie
                          2. Fermentatieprocessen: microörgenismen met nuttige metabolieten en biomassa.
                          3. In het dagelijkse leven
                        2. Industriële fermentatie
                          1. Upscaling: van erlemeyer tot 500.000l reactor
                          2. Microbiële kweek-principes: batch, fed batch, chemostat
                          3. Type bioreactoren
                          4. Industriële fermentatie media
                          5. Sterilizatie
                          6. Inoculum en groei
                          7. Controle en sturing van het fermentatie proces (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming)
                          8. Een praktisch voorbeeld: de aerobe E. coli batch fermentatie.
                        3. Metabolic Engeneering: toepassingen van nuttige microörganismen.

                        STUDIEMATERIAAL

                        Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijnhogeschool 2007.


                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        8

                         lesuren

                          34,78

                        practicum en oefeningen:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        14

                         klokuren

                          60,87

                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode
                        a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                        b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                        c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                        tijd voor examinering
                        uren
                        1

                        %
                         
                         04,35

                        Tweede examenperiode

                        2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                         

                         

                        3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Groene biotechnologie
                          

                        Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                        Afstudeerrichting: -:-
                        Code: 30037
                        Academiejaar: 2007-2008
                        Type: ?
                        Niveau: ?
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: :
                        Aantal studiepunten: nvt
                        Wegingscoëfficient: 22
                        Totaal aantal contacturen: 9
                        Totaal studietijd: 22,88
                        Deeltijds programma:
                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Soetaert Anneleen


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING
                        In de cursus groene biotechnologie wordt de stap naar de anatomie en de fysiologie van de plant gezet. Naast de verschillende planten weefselsystemen wordt de ontwikkeling en anatomie van wortel en scheut gedetailleerd besproken. Hierna komen de processen van reproductie, fotosynthese en de werking van plantenhormonen aanbod. Met dit inzicht kan dan de link gemaakt worden naar genetische planten manipulaties voor onderzoeksdoeleinden.

                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                        • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                        • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                        • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                        • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                        Algemene beroepsgerichte competenties
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                          De student kan na deze lessenreeks:

                          1. De basis anatomie van de plant en celwand benoemen.
                          2. Het verschil tussen het vasculair en het cellulair systeem uit leggen.
                          3. De verschillende plantenhormonen opsommen met hun functie in de plant.
                          4. Het principe van de fotosynthese beschrijven.
                          5. Een aantal toepassingen van de plantenbiotechnologie toelichten.

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                          Credit voor microbiologie, de levende cel, aromaten en toegepaste fasenleer.
                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                          Andere begincompetenties

                          LEERINHOUDEN
                          1. Plantenanatomie: wortel-scheut
                          2. De Celwand
                          3. Vasculair systeem
                          4. Cellulair systeem
                          5. Systematiek
                          6. Voortplanting
                          7. Hormonen
                          8. Fotosynthese
                          9. Plantenbiotechnologie

                          STUDIEMATERIAAL

                          1.   Cursus 'Groene biotechnologie'- auteur: Anneleen Soetaert - Plantijnhogeschool 2007

                           


                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          8

                           lesuren

                            34,78

                          practicum en oefeningen:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          14

                           klokuren

                            60,87

                          Verdere toelichting:

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode

                          Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode
                          a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                          b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                          c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.


                          tijd voor examinering
                          uren
                          1

                          %
                           
                           04,35

                          Tweede examenperiode

                          2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                           

                           

                          3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                            

                          O.O. heeft componenten: Ja
                          O.O. bestaat uit componenten POP
                          Geïntegreerd lab
                          Seminaries
                          Afstudeerrichting: -:-
                          Code: 30038
                          Academiejaar: 2007-2008
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: P:7
                          Aantal studiepunten: 17
                          Wegingscoëfficient: 17
                          Totaal aantal contacturen: 185
                          Totaal studietijd: 442
                          Examencontract: niet mogelijk
                          Deliberatie: mogelijk
                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                          Lector(en): Van doorslaer Els


                           


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                            Algemene beroepsgerichte competenties
                              Beroepsspecifieke competenties

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                alle info zie deelfiches

                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                Andere begincompetenties

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Geïntegreerd lab
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                                Afstudeerrichting: -:-
                                Code: 30039
                                Academiejaar: 2007-2008
                                Type: ?
                                Niveau: ?
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: :
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 91
                                Totaal aantal contacturen: 177
                                Totaal studietijd: 402,22
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Van doorslaer Els


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING

                                Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit".  Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken.
                                Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                                • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                                • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                                • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                Beroepsspecifieke competenties
                                • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                                • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                                • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                                • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                De student bezit na deze praktijksessies:
                                1. goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
                                2. goede kennis van de principes van de methoden en technieken.
                                3. voldoende informaticavaardigheden
                                4. een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

                                  De student kan na deze praktijksessies:
                                5. eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.
                                6. een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven.
                                7. nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uitvoeren.
                                8. de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster.
                                9. de resultaten statistisch verwerken.
                                10. de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en hierover mondeling rapporteren.
                                11. een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften.
                                12. klein-schalige fermentor’s bedienen en hij heeft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen verworven.
                                13. veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet volgen en hij bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
                                14. op een correcte manier een job safety analyse uitvoeren en een SOP uitschrijven.
                                15. in groep een opdracht uitvoeren

                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                • geslaagd zijn in het tweede jaar
                                   

                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                Alle opleidingsonderdelen van 3BCO volgen.


                                Andere begincompetenties

                                LEERINHOUDEN
                                In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.
                                Enkele bedrijfsbezoeken illustreren de samenhang tussen de verschillende delen.
                                Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                1. Leerinhoud biotechnologie
                                  1. Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
                                  2. PCR-reacties
                                  3. Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…
                                  4. ELISA’s
                                  5. Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
                                  6. Blotten
                                  7. Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
                                  8. Gebruik databanken
                                  9. Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
                                  10. Project "Van gen naar eiwit"
                                2. Leerinhoud celkweek
                                  1. Aanleren van celmanipulatietechnieken (uitplaten, tellen)
                                  2. Opsporen mycoplasma contaminatie
                                  3. Cytotoxiciteitstest
                                3. Leerinhoud fermentatie
                                  1. Precultuur E. coli voorbereiden
                                  2. Fermentor monteren
                                  3. Ijking pH, pO2 probes
                                  4. Initiatie pH, pO2 probes
                                  5. Opstellen job safety analyse

                                STUDIEMATERIAAL

                                De labnota’s van het geïntegreerd lab bestaan uit verschillende delen:
                                cursusdeel "Enzymkinetiek " – auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.

                                1. cursusdeel "Biotechnologie " – auteur: Els Van doorslaer – Plantijnhogeschool 2007.
                                2. cursusdeel "Celkweek en cytotoxiciteitstest" – auteur: Rudolf Lucas – Blackboardcursus VALIM Intensief programma Breda 2007 (Engelstalige praktijknota’s).
                                3. cursusdeel "Bioinformatica" – auteur: Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2007.
                                4. cursusdeel "Fermentatietechnologie" – auteur: Anneleen Soetaert – Plantijnhogeschool 2007.
                                5. manuals van bedrijven.
                                6. nota’s seminaries.
                                7. cursus: "Toegepaste statistiek" – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007.

                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm uren  

                                %

                                hoor- en werkcolleges:

                                173

                                 lesuren

                                  40,52

                                practicum en oefeningen:

                                 lesuren

                                  00,00

                                vormen van groepsleren:

                                 lesuren

                                  00,00

                                studietijd buiten contacturen:

                                250

                                 klokuren

                                  58,55

                                Verdere toelichting:

                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode

                                Evaluatie van de practica:
                                • aanwezigheid
                                • permanente evaluatie van praktische vaardigheden
                                • evaluatie van verslagen
                                • controle praktijkjournaal (labschrift)
                                • uitvoeren job safety analyse
                                • opstellen SOP
                                • literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
                                • uitvoeren project + presentatie
                                • toetsing INT 7-4
                                Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                                Puntenverdeling:
                                  1. 50% jaarwerk in lab
                                  2. 20% verslagen, presentaties
                                  3. 30% theorie

                                tijd voor examinering
                                uren
                                4

                                %
                                 
                                 00,94

                                Tweede examenperiode

                                Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen en presentaties behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd.

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - POP
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                                Afstudeerrichting: -:-
                                Code: 30040
                                Academiejaar: 2007-2008
                                Type: ?
                                Niveau: ?
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: :
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 5
                                Totaal aantal contacturen: 0
                                Totaal studietijd: 22,1
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Van doorslaer Els


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING
                                Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
                                   
                                  In het bijzonder:
                                  1.  reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep     
                                  2.  een basis leggen voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                  Alle opleidingsonderdelen van 3 BMO volgen.

                                  Andere begincompetenties

                                  LEERINHOUDEN

                                  STUDIEMATERIAAL
                                  Algemene "CGO-trotter"

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                   lesuren

                                   

                                  practicum en oefeningen:

                                   lesuren

                                   

                                  vormen van groepsleren:

                                   lesuren

                                   

                                  studietijd buiten contacturen:

                                   klokuren

                                   

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.
                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  0

                                  %
                                   

                                  Tweede examenperiode
                                  POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Seminaries
                                    

                                  Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                                  Afstudeerrichting: -:-
                                  Code: 30041
                                  Academiejaar: 2007-2008
                                  Type: ?
                                  Niveau: ?
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: :
                                  Aantal studiepunten: nvt
                                  Wegingscoëfficient: 4
                                  Totaal aantal contacturen: 8
                                  Totaal studietijd: 17,68
                                  Deeltijds programma:
                                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Van doorslaer Els


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                   Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. Initiatieven voor de seminaries worden gestuurd door de verschillende lectoren en kunnen ondermeer volgende activiteiten omvatten: het bijwonen van voordrachten, bezoeken van tentoonstellingen en het deelnemen aan studiedagen. De analyse en bespreking van concrete probleemsituaties kan eveneens het onderwerp zijn.


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                  • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  Inspelen op recente ontwikkelingen en de student vertrouwd maken met "levenslang leren".

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  Alle opleidingsonderdelen van het 1ste en 2de jaar.


                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                  Zie voorgaande.


                                  Andere begincompetenties
                                  Zie voorgaande.
                                  LEERINHOUDEN

                                  STUDIEMATERIAAL

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  8

                                   lesuren

                                    42,11

                                  practicum en oefeningen:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  11

                                   klokuren

                                    57,89

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode

                                  tijd voor examinering
                                  uren

                                  %
                                   
                                   00,00

                                  Tweede examenperiode

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3BCO - Onderdelen - Stage en eindwerk
                                    

                                  O.O. heeft componenten: Neen
                                  Afstudeerrichting: -:-
                                  Code: 30042
                                  Academiejaar: 2007-2008
                                  Type: kern
                                  Niveau: gespecialiseerd
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: P:8
                                  Aantal studiepunten: 23
                                  Wegingscoëfficient: 23
                                  Totaal aantal contacturen: 1
                                  Totaal studietijd: 598
                                  Deeltijds programma:
                                  Examencontract: niet mogelijk
                                  Deliberatie: mogelijk
                                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Spanoghe Mark
                                  Van doorslaer Els
                                  Verbeke Patrick


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                  De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                                  Studenten uit de afstudeerrichting Chemische Laboratoriumtechnieken komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

                                  De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                                  Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf

                                  Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                                  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                                  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                                  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                                  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                  • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                                  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                                  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                                  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                                  • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
                                  • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
                                  • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
                                  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                                  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                  • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
                                  • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                                  • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                                  • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                                  1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                                  2. De student leert zelfstandig werken.
                                  3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                                  4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                  Alle opleidingsonderdelen van het 3° programmajaar gevolgd hebben
                                  Andere begincompetenties
                                  De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                                  LEERINHOUDEN
                                  • De studenten van de afstudeerrichting Chemische Laboratoriumtechnieken kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
                                  • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
                                  • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                                  STUDIEMATERIAAL
                                  • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                                  • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  practicum en oefeningen:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  598

                                   klokuren

                                    99,83

                                  Verdere toelichting:
                                  • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                                  • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                                  • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                                  • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                                  • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                                  • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                                     -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                                     -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                                     -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  1

                                  %
                                   
                                   00,17

                                  Tweede examenperiode
                                  • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                                  • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                                  • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.