ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Chemie - 3CLT - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30057Instrumentele analyse8
3CH06Procesautomatisatie3
30058Organische chemie4
30059Milieuchemie3
30060Kwaliteitszorg en projectmanagement4
30061|---Toegepaste statistiek-
30062|---Projectmanagement-
30063|---Assertiviteitstraining-
30064Geïntegreerd lab, seminaries en POP15
30065|---Geïntegreerd lab-
30066|---POP-
30067|---Seminaries-
30042Stage en eindwerk23
 

3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Instrumentele analyse
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30057
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 57
Totaal studietijd: 208
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept dan volgen FTIR en XRF. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.     
  • Hij kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren.
  • Hij is in staat berekeningen te maken i.v.m. concrete toepassingen.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
  • van monster tot te meten oplossing
  • werking van elektrochemische cellen
  • organische analyse.

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd.
  • Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF.
  • Elektrochemie: polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX.
  • Capillaire gaschromatografie, GC-MS. Ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS.
  • Capillaire elektroforese.

STUDIEMATERIAAL
Cursusnota's
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

53

 lesuren

  25,00

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

155

 klokuren

  73,11

Verdere toelichting:
Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken.
  • INT 7-1

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 01,89

Tweede examenperiode
  • INT 7-1

 

 

3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Procesautomatisatie
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 3CH06
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Dyck Jos


 

KORTE OMSCHRIJVING
In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
      • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
      • Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
      • Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
      • Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
      • Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
      • De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen  en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
      • Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN
      • Transport van vloeistoffen
        -         weerstand van leidingen
        -         verdringerpompen
        -         centrifugaalpompen
        -         pompkaraktersitiek
      • De meet-en regelkring
      • Gedrag van een proces (Procesparameters)
      • Tweestandenregeling en PID regelactie
      • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
        actuatoren.
      • Het geautomatiseerde proces.

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus en eigen nota's.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      23

       lesuren

        28,40

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      55

       klokuren

        67,90

      Verdere toelichting:
      Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      INT7-2


      tijd voor examinering
      uren
      3

      %
       
       03,70

      Tweede examenperiode

      INT7-2

       

       

      3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Organische chemie
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: -:-
      Code: 30058
      Academiejaar: 2007-2008
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: P:7
      Aantal studiepunten: 4
      Wegingscoëfficient: 4
      Totaal aantal contacturen: 27
      Totaal studietijd: 104
      Deeltijds programma:
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Gutschoven Inge


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
      • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
      • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
      • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
      • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
      • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
      • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
      • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
      • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
      • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
      • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
      • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
      • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
      • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
      • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
      • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
      • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
      • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
      • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      De student kan na deze lessenreeks:

      1.       het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uitschrijven, in het bijzonder van:

      a.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie

      b.       Carbonyl a - substitutiereacties

      c.       Carbonyl condensatiereacties

      d.       Oxidatie/reductie reacties

      e.       Aromatische reacties

      2.       het eindproduct opschrijven indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de bovenstaande reacties worden toegepast

      3.       een opsomming maken van de soorten omleggingsreacties en hun typische mechanisme uitschrijven

      4.       de verschillende pericyclische reacties onderscheiden  

      5.       aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties verklaren

      6.       via retrosynthese een eenvoudige syntheseweg opschrijven vertrekkende van een naam van een molecule voor:

      a.       een alifatisch eindproduct

      b.       een aromatisch eindproduct

      7.       Schutfuncties correct kunnen toepassen tijdens een synthese


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      werking van electrochemische cellen

      aromaten


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN

      1.       Herhaling organische naamgeving

      2.       Synthetisch belangrijke organische reacties:

      a.       Carbonyl a - substitutiereacties

      b.       Carbonyl condensatiereacties

      c.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie

      d.       Oxidatie/reductie reacties

      e.       Aromatische reacties

      3.       Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten

      4.    Omleggingen  en pericyclische reacties


      STUDIEMATERIAAL

      1.      Cursus “Organische synthese“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijnhogeschool 2007
      2.   Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter
            22, chapter 23, chapter 30


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      23

       lesuren

        21,30

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      81

       klokuren

        75,00

      Verdere toelichting:
      • Het hoofdstuk omleggingen is zelfstudiepakket

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      1.       toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
               toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen

             2.   toets organische naamgeving en omleggingen in de loop van de lesweken (20% punten)


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,70

      Tweede examenperiode

      1.       toetsing INT7-3 “Organische chemie”  Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
               toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen

             2.   de toets organische naamgeving en omleggingen (20% punten)

       

       

      3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Milieuchemie
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: -:-
      Code: 30059
      Academiejaar: 2007-2008
      Type: kern
      Niveau: uitdiepend
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: P:7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 24
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma:
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Robberecht Harry


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en voedsel.
      Steeds wordt de logica gerespecteerd: wat is dit, de functie, de eigenschappen, de verontreiniging, de sanering en de kwaliteit.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
      • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
      • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
      • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
      • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
      • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
      • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
      • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
      • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
      • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
      • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
      • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
      • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
      • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
      • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
      • Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
      • Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
      • Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
      • Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
      • Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
      • Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    • Microbiologie
    • de levende cel
    • aromaten

    • Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN
       
      • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
      • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
      • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
      • Geur- en geluidshinder.
      • Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (zware metalen, pesticiden endioxines/pcb’s).

       


      STUDIEMATERIAAL
       

      Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie).

      ppt: een slecht genomen staal is een monster.



      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      22

       lesuren

        27,50

      practicum en oefeningen:

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      56

       klokuren

        70,00

      Verdere toelichting:
      zelfstudiepakket spoorelementen wordt grondig bekeken om 24 hr bemonstering, analyse zware metalen en het belangrijke begrip biologische beschikbaarheid aan te brengen.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      INT7-4 (mondeling examen met schriftelijk voorbereiden)


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,50

      Tweede examenperiode
      INT7-4(mondeling examen met schriftelijke voorbereiding)

       

       

      3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement
        

      O.O. heeft componenten: Ja
      O.O. bestaat uit componenten Toegepaste statistiek
      Projectmanagement
      Assertiviteitstraining
      Afstudeerrichting: -:-
      Code: 30060
      Academiejaar: 2007-2008
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: P:7
      Aantal studiepunten: 4
      Wegingscoëfficient: 4
      Totaal aantal contacturen: 12
      Totaal studietijd: 104
      Examencontract: niet mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Lector(en): Bruggeman Geert
      Van Vlaslaer Veerle


       


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            alle info zie deelfiches

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Andere begincompetenties

             

             

            3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Toegepaste statistiek
              

            Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30061
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 37
            Totaal aantal contacturen: 14
            Totaal studietijd: 38,48
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
            De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
            • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
            • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
            • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
            • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)


            de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)


            de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode


            de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)


            de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)


            de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s


            de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            jaarcluster 'statistiek en POP' uit 2CH
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN
            1. Interne QC
            a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
            b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
            c. controlekaarten (met leesregels)
            2. externe QC (interlab)
            a. Youdenplot
            b. zaagtandplot
            3. Optimisatie:
            a. Fibonacci
            b. simplexmethode

            STUDIEMATERIAAL

            hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijnhogeschool 2007
            “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007
            rekenmachine

            aanvullend in de bib:
            ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
            ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            12

             lesuren

              29,27

            practicum en oefeningen:

            0

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            27

             klokuren

              65,85

            Verdere toelichting:
            oorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
            zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
            feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
            gebruik van een rekenmachine is toegelaten
            samenstelling van de vragen:
            - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
            - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             04,88

            Tweede examenperiode
            idem

             

             

            3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Projectmanagement
              

            Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30062
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 42
            Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
            Totaal studietijd: 43,68
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Bruggeman Geert

            Nog geen gegevens gevonden

             

            3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Assertiviteitstraining
              

            Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30063
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 21
            Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
            Totaal studietijd: 21,84
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en):

            Nog geen gegevens gevonden

             

            3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Geïntegreerd lab, seminaries en POP
              

            O.O. heeft componenten: Ja
            O.O. bestaat uit componenten Seminaries
            POP
            Geïntegreerd lab
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30064
            Academiejaar: 2007-2008
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: P:7
            Aantal studiepunten: 15
            Wegingscoëfficient: 15
            Totaal aantal contacturen: 152
            Totaal studietijd: 390
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Lector(en): Gutschoven Inge
            Verbeke Patrick


             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  alle info zie deelfiches 

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                   


                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                   


                  Andere begincompetenties

                   


                   

                   

                  3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Geïntegreerd lab
                    

                  Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                  Afstudeerrichting: -:-
                  Code: 30065
                  Academiejaar: 2007-2008
                  Type: ?
                  Niveau: ?
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: :
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 90
                  Totaal aantal contacturen: 144
                  Totaal studietijd: 351
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Verbeke Patrick


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING

                  In het lab worden verschillende milieuanalyses uitgevoerd. Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                  • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  • Hij kan standaarden en monsters op de gepaste manier voorbereiden. 
                  • Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden. 
                  • Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
                  • Hij is in staat mondeling en schriftelijk correct te rapporteren over de resultaten van zijn werkzaamheden.


                  Na de labsessies kan de student:

                  1. op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uitvoeren 
                  2. met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uitvoeren:
                    a.  kook-en smeltpuntsbepaling
                    b.  gaschromatografie
                    c.  dunnelaagchromatografie
                    d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa 
                  3. het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uitschrijven 
                  4. het principe van C13-nmr weergeven 
                  5. een eenvoudig C13 spectrum  interpreteren 
                  6. op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule bepalen 
                  7. multidisciplinair werken tijdens de uitvoering van de labexperimenten 
                  8. op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten beoordelen
                  9.  gebruik maken van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode 
                  10. op een veilige milieubewuste wijze het afval verwijderen 
                  11. aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole opzoeken
                     

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                  alle OO van 3CH volgen


                  Andere begincompetenties

                  LEERINHOUDEN
                  • De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
                  • Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, oven-AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van integrator en van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
                  1. Meerstapsyntheses in praktijk brengen
                    a.  van aromaten
                    b.  van alifaten 
                  2. Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
                    a.  kook-en smeltpuntsbepaling
                    b.  gaschromatografie
                    c.  dunnelaagchromatografie
                    d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV 
                  3. Spectroscopie in de organische synthese:
                    a.  13C en 1H NMR
                    b.  IR
                    c.  Massaspectrometrie
                    d.  UV 
                  4. verslaggeving van de resultaten

                  STUDIEMATERIAAL


                  Cursusnota's.

                  Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijnhogeschool 2007


                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                   lesuren

                    00,00

                  practicum en oefeningen:

                  140

                   lesuren

                    37,43

                  vormen van groepsleren:

                   lesuren

                    00,00

                  studietijd buiten contacturen:

                  230

                   klokuren

                    61,50

                  Verdere toelichting:

                  Lab: de studenten werken per 2.
                  Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.


                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode

                  Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen, geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.

                   

                   


                  tijd voor examinering
                  uren
                  4

                  %
                   
                   01,07

                  Tweede examenperiode
                  De jaarpunten blijven behouden. De toets INT 7-6 wordt hernomen.

                   

                   

                  3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - POP
                    

                  Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                  Afstudeerrichting: -:-
                  Code: 30066
                  Academiejaar: 2007-2008
                  Type: ?
                  Niveau: ?
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: :
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 5
                  Totaal aantal contacturen: 0
                  Totaal studietijd: 19,5
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Gutschoven Inge
                  Verbeke Patrick


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING
                  Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op de stage, het eindwerk en zijn latere job in het werkveld.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
                     
                    In het bijzonder:
                    1.  reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep     
                    2.  een basis leggen voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                    Alle opleidingsonderdelen van 3CLT


                    Andere begincompetenties

                    LEERINHOUDEN

                    STUDIEMATERIAAL

                    CGO-trotter


                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                     lesuren

                     

                    practicum en oefeningen:

                     lesuren

                     

                    vormen van groepsleren:

                     lesuren

                     

                    studietijd buiten contacturen:

                     klokuren

                     

                    Verdere toelichting:

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    Het POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.

                    tijd voor examinering
                    uren

                    %
                     

                    Tweede examenperiode
                    Het POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid.

                     

                     

                    3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Seminaries
                      

                    Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                    Afstudeerrichting: -:-
                    Code: 30067
                    Academiejaar: 2007-2008
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 5
                    Totaal aantal contacturen: 8
                    Totaal studietijd: 19,5
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Verbeke Patrick


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. De initiatieven worden gestuurd door verschillende lectoren en kunnen onder meer volgende activiteiten omvatten: bedrijfsbezoeken, het bijwonen van voordrachten, de analyse en bespreking van concrete probleemsituaties, het gebruik van moderne informatiebronnen en -vormen.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                    • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                    • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                      • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      alle opleidingsonderdelen van het 1ste en 2de programmajaar

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                      zie voorgaande
                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                      zie voorgaande
                      Andere begincompetenties

                      LEERINHOUDEN

                      STUDIEMATERIAAL

                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      8

                       lesuren

                        100,00

                      practicum en oefeningen:

                       lesuren

                        00,00

                      vormen van groepsleren:

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                       klokuren

                        00,00

                      Verdere toelichting:

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode

                      tijd voor examinering
                      uren

                      %
                       
                       00,00

                      Tweede examenperiode

                       

                       

                      3 Chemie - 3CLT - Onderdelen - Stage en eindwerk
                        

                      O.O. heeft componenten: Neen
                      Afstudeerrichting: -:-
                      Code: 30042
                      Academiejaar: 2007-2008
                      Type: kern
                      Niveau: gespecialiseerd
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: P:8
                      Aantal studiepunten: 23
                      Wegingscoëfficient: 23
                      Totaal aantal contacturen: 1
                      Totaal studietijd: 598
                      Deeltijds programma:
                      Examencontract: niet mogelijk
                      Deliberatie: mogelijk
                      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Spanoghe Mark
                      Van doorslaer Els
                      Verbeke Patrick


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                      Studenten uit de afstudeerrichting Chemische Laboratoriumtechnieken komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

                      De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                      Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf

                      Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                      • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                      • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                      • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                      • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                      • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                      • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                      • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                      • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                      • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                      • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                      • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                      • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
                      Algemene beroepsgerichte competenties
                      • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                      • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                      • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                      • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                      • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                      • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                      • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                      • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
                      • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
                      • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
                      • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                      • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                      • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
                      • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                      • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                      • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                      De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                      1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                      2. De student leert zelfstandig werken.
                      3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                      4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                      Alle opleidingsonderdelen van het 3° programmajaar gevolgd hebben
                      Andere begincompetenties
                      De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                      LEERINHOUDEN
                      • De studenten van de afstudeerrichting Chemische Laboratoriumtechnieken kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
                      • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
                      • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                      STUDIEMATERIAAL
                      • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                      • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      practicum en oefeningen:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      vormen van groepsleren:

                      0

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                      598

                       klokuren

                        99,83

                      Verdere toelichting:
                      • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                      • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                      • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                      • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                      • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                      • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                         -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                         -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                         -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                      tijd voor examinering
                      uren
                      1

                      %
                       
                       00,17

                      Tweede examenperiode
                      • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                      • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                      • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.