ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Eenheidsoperaties
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30094
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 42
Totaal studietijd: 182
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING
"Eenheidsoperaties" is een uitdieping van het opleidingsonderdeel ‘industriële scheidingstechnieken’ en de onderwijseenheden ‘fasenleer’ en warmteleer’ uit het tweede jaar, er wordt enerzijds dieper ingegaan op al gekende technieken. Anderzijds komen er voor de student een aantal nieuwe, industrieel veel gebruikte scheidingstechnieken aan bod. De leerstof wordt uitsluitend aangeboden onder de vorm van een zelfstudiepakket, ondersteund met gezamenlijke oefeningensessies en monitoraat. Het verwerven van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd op basis van tussentijdse toetsen. Deze manier van werken stimuleert de student om zelf het heft in handen te nemen. Zelfstandigheid en initiatief zijn voor de toekomstige "procesoperator" belangrijke vaardigheden. Het feit dat hij gestimuleerd wordt om zelf op zoek te gaan naar informatie en kennis zal hem helpen beter te functioneren in een bedrijfstak waar "levenslang leren" een must is.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan een ternair fasendiagram opstellen en aflezen
  • De student heeft begrip van stoom als energiedrager en kan warmtewisselaars berekenen
  • Hij kent de fysico-chemie nodig voor destillatie, extractie en drogen.
  • Hij kent de functie van alle onderdelen van de betrokken apparaten.
  • Hij kan die apparatuur beschrijven en schematisch voorstellen.
  • Hij weet hoe deze apparaten moeten geautomatiseerd worden.
  • Hij kan een destillatiekolom berekenen en storingen juist evalueren aan de hand van de    McCabe-Thiele methode.
  • Hij kan een temperatuur-vochtigheidsdiagram gebruiken (drogen).

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

credit voor "materialen en hun eigenschappen", "Industriele scheidingstechnieken" en "toegepaste fasenleer"


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

uitbreidingen leerstof  “Industriële Scheidingstechnieken”, "Fasenleer"" en "Warmteoverdracht" uit 2CH

  • werken met ternaire fasediagrammen
  • vloeistof-vast extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextractie
  • vloeistof-vloeistof extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextr actie
  • destillatie
  • drogen in de procesindustr ie
  • studie van de chemische en fysische absorptie en absorptieapparatuur
  • filtratie en be zinken

STUDIEMATERIAAL
  •  zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota’s)
  • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
  • documentatie van fabrikanten
  • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
  • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
  • Procestechnische berekeningen door Torreman in bib Kronenburgstraat

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

38

 lesuren

  20,43

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

144

 klokuren

  77,42

Verdere toelichting:
  • zelfstudiesysteem gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
  • beperkte hoorcolleges (voornamelijk uitgewerkte vraagstukken en toelichting van specifieke probleemsituaties)
  • formatieve toetsen (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van 60% van de maximum score)
  • documentatie van fabrikanten en wandkaarten

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • schriftelijk formatieve toetsing (voornamelijk vraagstukken op einde van een zelfstudiedeel)

               - "drogen" (15%)
               - "extractie" (25%)
               - "destillatie" (30%)
               - "filtratie en bezinken" (15%)
               - "absorptie" (15%)
 
  • eindexamen (schriftelijk en eventueel mondeling) toegespitst op praktische toepassing van de leerstof  (leerstof van formatieve toetsen en presentatie met score van minder dan 12/20)

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 02,15

Tweede examenperiode
  • schriftelijk examen (voornamelijk vraagstukken)

 

 

3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Transportsystemen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 3PT16
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 24
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.

Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
  • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
Beroepsspecifieke competenties
  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
  • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
  • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
  • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

 

  • De student kan leidingsweerstanden berekenen.
  • Hij kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen.
  • Hij kent gebruik van pompen en kan storingen localiseren.
  • Hij kent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
  • Hij kan een pomp dimensioneren.
  • Hij kan uit fabrieksbrochures het meest geschikte type kiezen.
  • Hij kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
  • Hij kent de toestandsveranderingen en kan een eentrapszuigercompressor berekenen.
  • Hij kent het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
  • Hij kent de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
  • Hij kan energie- en massabalansen van een proces opstellen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

credit voor "materialen en hun eigenschappen" en "industriele scheidingstechnieken"

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • transportsystemen voor vloeistoffen:
    • berekening van leidingsweerstand
    • werking en soorten vloeistofpompen
  •   transportsystemen voor gassen:
    • toestandsveranderingen van gassen
    • werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e vacuümpompen
  •   appendages voor leidinge n
  • opstellen van massa- en energiebalansen

 


STUDIEMATERIAAL
  • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
  • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
  • eigen cursustekst voor hoorcolleges
  • Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
  • documentatie van fabrikanten
  •   afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
  • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

20

 lesuren

  24,39

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

58

 klokuren

  70,73

Verdere toelichting:
  • gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
  • gedeeltelijk hoorcolleges
  • uitgewerkte vraagstukken
  • monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de studen t
  •  formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van 60% van de maximum score)
  • formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
  • documentatie van fabrikanten en wandkaarte n

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • formatieve toetsen zelfstudiesysteem "Stroming" en "Massa- en en ergiebalansen" (70% van de totaalscore) omvat voornamelijk vraagstukken

 

  • schriftelijk eindexamen (30% van de totaalscore) zijn kennisvragen over de hoorcolleges en eventueel leerstof van de toets "Stroming" en"Massa- en en ergiebalansen" van het zelfstudiesysteem (als de student minder 12/20 scoorde tijdens de formatieve toets))

 


tijd voor examinering
uren
4

%
 
 04,88

Tweede examenperiode
schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)

 

 

3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Meet- en regeltechnieken
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Meet- en regeltechniek
Procesautomatisatie
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30095
Academiejaar: 2007-2008
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 60
Totaal studietijd: 156
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Van Dyck Jos


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        alle info zie deelfiches

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

         

         

        3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Procesautomatisatie
          

        Component behoort tot O.O.: Meet- en regeltechnieken
        Afstudeerrichting: -:-
        Code: 30079
        Academiejaar: 2007-2008
        Type: ?
        Niveau: ?
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: :
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 42
        Totaal aantal contacturen: 26
        Totaal studietijd: 65,52
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Van Dyck Jos


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
            • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            • Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
            • Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
            • Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
            • Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
            • Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
            • De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen  en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
            • Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN
            • Transport van vloeistoffen
              -         weerstand van leidingen
              -         verdringerpompen
              -         centrifugaalpompen
              -         pompkaraktersitiek
            • De meet-en regelkring
            • Gedrag van een proces (Procesparameters)
            • Tweestandenregeling en PID regelactie
            • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
              actuatoren.
            • Het geautomatiseerde proces.

            STUDIEMATERIAAL
            cursusnota's
            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            23

             lesuren

              33,33

            practicum en oefeningen:

            0

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            43

             klokuren

              62,32

            Verdere toelichting:
            Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            INT7-3
            tijd voor examinering
            uren
            3

            %
             
             04,35

            Tweede examenperiode
            INT7-3

             

             

            3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Meet- en regeltechniek
              

            Component behoort tot O.O.: Meet- en regeltechnieken
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30080
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 58
            Totaal aantal contacturen: 34
            Totaal studietijd: 90,48
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Van Dyck Jos


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
            • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
            • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
            • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
            • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
            • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics: 

            • Transport van vloeistoffen
              - weerstand van leidingen
              - verdringerpompen
              - centrifugaalpompen
              - pompkaraktersitiek
            • De meet-en regelkring
            • Gedrag van een proces (Procesparameters)
            • Tweestandenregeling en PID regelactie
            • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
            • Het geautomatiseerde proces.
            • Diagnosetraining
              - niveau
              - verwarming
              - bedrijf
            • Gekoppelde regelkringen
              - Cascade
              - Verhoudingsregelingen
              - Splitrange
            • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            Geen
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Geen


            Andere begincompetenties
            Voorkennis van fysica en fysiochemie.
            LEERINHOUDEN
            • Transport van vloeistoffen
              - weerstand van leidingen
              - verdringerpompen
              - centrifugaalpompen
              - pompkaraktersitiek
            • De meet-en regelkring
            • Gedrag van een proces (Procesparameters)
            • Tweestandenregeling en PID regelactie
            • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
            • Het geautomatiseerde proces.
            • Diagnosetraining
              - niveau
              - verwarming
              - bedrijf
            • Gekoppelde regelkringen
              - Cascade
              - Verhoudingsregelingen
              - Splitrange
            • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

            STUDIEMATERIAAL
            • labo opstellingen
            • powerpoint files
            • documentatie van fabrikanten
            • demomateriaal

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            32

             lesuren

              34,78

            practicum en oefeningen:

            0

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

            0

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            58

             klokuren

              63,04

            Verdere toelichting:
            Cursustekst en eigen nota's.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            • Theoretisch deel: Mondeling eindexamen met externe jury
            • Labproeven worden schriftelijk en mondeling geëvalueerd

            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             02,17

            Tweede examenperiode
            • enkel het theoretisch gedeelte wordt via een schriftelijkexamen hernomen, de scores van de labproeven blijven behouden

             

             

            3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Toegepaste industriële chemie
              

            O.O. heeft componenten: Ja
            O.O. bestaat uit componenten Raffinage
            Materialenleer
            Industriële organische chemie
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30096
            Academiejaar: 2007-2008
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: P:7
            Aantal studiepunten: 3
            Wegingscoëfficient: 3
            Totaal aantal contacturen: 24
            Totaal studietijd: 78
            Examencontract: mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Lector(en): Gutschoven Inge
            Spanoghe Mark
            Van den Bossche Ingrid

            Nog geen gegevens gevonden

             

            3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Raffinage
              

            Component behoort tot O.O.: Toegepaste industriële chemie
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30081
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 39
            Totaal aantal contacturen: 8
            Totaal studietijd: 30,42
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Spanoghe Mark


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Omdat de afgestudeerde “procesoperator” een grote kans heeft dat hij tewerkgesteld wordt in de petrochemische nijverheid, is het logisch dat, in de cursus “Raffinage”, een ruim overzicht wordt gegeven van de werking en processen van een raffinaderij.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
            • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
            • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
            • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
            • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
            • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
            • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
            • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
            • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
            • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
            • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
            • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
            • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
            • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kan na deze lessenreeks:
            1. zich een beeld vormen van het geheel van de processen in een raffinaderij
            2. de voornaamste processen benoemen en beschrijven die in een raffinaderij gebruikt worden om de eigenschappen van de producten af te stemmen op de vraag
            3. zich een idee vormen over de gebruik/aanmaak van stoom als energiedrager in een raffinaderijde verschillende krakingsprocessen beschrijven en weten waarom ze als dusdanig uitgevoerd worden

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            credit voor "materialen en hun eigenschappen" en "aromaten"
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN

            Er wordt een overzicht gegeven van het geheel van de processen in een raffinaderij. Hierbij wordt er gekeken hoe de afzonderlijke processen in het geheel gelinkt zijn.

            STUDIEMATERIAAL
            • Cursus “Raffinage” – auteur: Mark Spanoghe – Plantijnhogeschool 2007
            • PowerPoint presentaties
            • eigen nota's

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            8

             lesuren

              26,67

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            22

             klokuren

              73,33

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            toetsing :INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
            • specifiek voor het onderdeel “Raffinage” moet de student een verslag maken over een onderwerp dat gelinkt is aan het raffinageproces (39% van de totaalscore van INT7-4)


            tijd voor examinering
            uren
            0

            %
             
             00,00

            Tweede examenperiode
            het verslag kan geoptimaliseerd worden of een nieuw verslag kan gemaakt worden

             

             

            3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Industriële organische chemie
              

            Component behoort tot O.O.: Toegepaste industriële chemie
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30082
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 15
            Totaal aantal contacturen: 4
            Totaal studietijd: 11,7
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Gutschoven Inge


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
            • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
            • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
            • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
            • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kan na deze lessenreeks:

            1.      het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een reactie verklaren

            2.      de belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie plaatsen

            3.      de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uitschrijven

            4.      het mechanisme geven van de uitgewerkte reacties: alkylerings-, isomerisatie-, omleggings-, hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties

            de invloed van warmte, druk of een katalysator op het kraakproces bespreken.


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            toegepaste fasenleer

            materialen en hun eigenschappen

            aromaten


            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            geen
            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN

            1.       Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekopppelde organische reacties zoals:

            a.       het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator

            b.       alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties

            c.       hydrogenaties, dehydrogenaties

            d.       specifieke aromatische reacties

            2.       De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende organische reacties

            3.  Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen  gekoppeld aan het kraakproces


            STUDIEMATERIAAL

            1.       Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijnhogeschool 2007

            2. PowerPointpresentaties via Blackbord


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            3

             lesuren

              23,08

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            9

             klokuren

              69,23

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie”

            Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en  toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen


            tijd voor examinering
            uren
            1

            %
             
             07,69

            Tweede examenperiode

            Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie”

            Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en  toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen

             

             

            3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Materialenleer
              

            Component behoort tot O.O.: Toegepaste industriële chemie
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30083
            Academiejaar: 2007-2008
            Type: ?
            Niveau: ?
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: :
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 46
            Totaal aantal contacturen: 12
            Totaal studietijd: 35,88
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Van den Bossche Ingrid


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de teoepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
            • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
            • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
            • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
            • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
            • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
            • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
            • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
            • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
            • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            De student kan na deze lessenreeks

            1. plaatsen detecteren waar er corrosieproblemen kunnen optreden
            2. maatregelingen begrijpen en eventueel zelf voorstellen geven om deze problemen te vermijden
            3. aan de hand van de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’ vragen hierover beantwoorden
            4. bij de verschillende temperaturen en %C de optredende staalstructuren en hun gevolgen op de eigenschappen uit het Fe-C-diagram halen
            5. de meest gebruikte staalcodes interpreteren (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
            6. de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’ verklaren
              de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op het diagram verklaren
            7. het Bishop-Stern diagram gebruiken

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            'toegepaste fasenleer', 'materialen en hun eigenschappen' en 'aromaten'


            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            Geen.
            Andere begincompetenties

            Geen.


            LEERINHOUDEN
            1. Bespreking van de verschillende corrosievormen
              algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie
              a.      verschijnsel
              b.      mechanismen
              c.      industriële voorbeelden
              d.      hoe ieder specifiek vermijden 
            2. Ferro-metalen :
              het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
            3. Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie  

            STUDIEMATERIAAL

            1.       cursus “Materialenleer- 3PT“ – auteur: Ingrid Van den Bossche  – Plantijnhogeschool 2007

            2.       powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via Blackboardcursus

            3.       brochures  o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC

            4.  Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            10

             lesuren

              26,32

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            26

             klokuren

              68,42

            Verdere toelichting:
            • Hoor- en werkcolleges
              Tijdens de hoorcolleges wordt gewerkt met computerprojector, de leerstof wordt geïllustreerd met meegebrachte voorbeelden of  via filmbeelden   
            • Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            toetsing :INT7-4 met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen

            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             05,26

            Tweede examenperiode
            • 2de examenperiode idem als eerste

             

             

            3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Witte biotechnologie
              

            O.O. heeft componenten: Ja
            O.O. bestaat uit componenten Fermentatietechnologie
            Milieuchemie
            Afstudeerrichting: -:-
            Code: 30084
            Academiejaar: 2007-2008
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: P:7
            Aantal studiepunten: 3
            Wegingscoëfficient: 3
            Totaal aantal contacturen: 34
            Totaal studietijd: 78
            Examencontract: mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Lector(en): Robberecht Harry
            Soetaert Anneleen


             


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  alle info zie deelfiches.

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                  Andere begincompetenties

                   

                   

                  3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Fermentatietechnologie
                    

                  Component behoort tot O.O.: Witte biotechnologie
                  Afstudeerrichting: -:-
                  Code: 30085
                  Academiejaar: 2007-2008
                  Type: ?
                  Niveau: ?
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: :
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 28
                  Totaal aantal contacturen: 10
                  Totaal studietijd: 21,84
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Soetaert Anneleen


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING

                  Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren.
                  Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden  (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden.
                  In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                    • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                    De student kan na deze lessenreeks:

                    1. Het begrip witte biotechnologie situeren en een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aanhalen.
                    2. Soorten kweek-principes en type bioreactoren opnoemen.
                    3. De componenten van de industriële fermentatie media beschrijven.
                    4. Inzicht in controle en sturing van de fermentatieprocessen hebben.
                    5. Enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engeneering en het onderliggend principe uitleggen.

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                    Credit voor microbiologie, de levende cel, aromaten en toegepaste fasenleer.
                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                    Andere begincompetenties

                    LEERINHOUDEN
                    1. Industriële of witte biotechnologie
                      1. Definitie
                      2. Fermentatieprocessen: microörgenismen met nuttige metabolieten en biomassa.
                      3. In het dagelijkse leven
                    2. Industriële fermentatie
                      1. Upscaling: van erlemeyer tot 500.000l reactor
                      2. Microbiële kweek-principes: batch, fed batch, chemostat
                      3. Type bioreactoren
                      4. Industriële fermentatie media
                      5. Sterilizatie
                      6. Inoculum en groei
                      7. Controle en sturing van het fermentatie proces (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming)
                      8. Een praktisch voorbeeld: de aerobe E. coli batch fermentatie.
                    3. Metabolic Engeneering: toepassingen van nuttige microörganismen.

                    STUDIEMATERIAAL

                    Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijnhogeschool 2007.


                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                    8

                     lesuren

                      34,78

                    practicum en oefeningen:

                    0

                     lesuren

                      00,00

                    vormen van groepsleren:

                    0

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    13

                     klokuren

                      56,52

                    Verdere toelichting:

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    Toetsing INT7-5, tijdens de examenperiode
                    a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                    b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                    c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                    tijd voor examinering
                    uren
                    2

                    %
                     
                     08,70

                    Tweede examenperiode
                    2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                     

                     

                    3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Milieuchemie
                      

                    Component behoort tot O.O.: Witte biotechnologie
                    Afstudeerrichting: -:-
                    Code: 30086
                    Academiejaar: 2007-2008
                    Type: ?
                    Niveau: ?
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: :
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 72
                    Totaal aantal contacturen: 24
                    Totaal studietijd: 56,16
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Robberecht Harry


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                    • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                    • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                    • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                    • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                    • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                    • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                    • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                    • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                    • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                    • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
                    • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
                    • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    • Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
                    • Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
                    • Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
                    • Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
                    • Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
                    • Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
                    • Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                     

                    • Microbiologie
                    • de levende cel
                    • aromaten
                    • toegepaste fasenleer

                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                    Andere begincompetenties

                    LEERINHOUDEN
                  • Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                  • Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
                  • Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
                  • Geur- en geluidshinder.
                  • Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (dioxines en pcb’s).
                  • Inleiding tot de milieuwetgeving (initiatie).

                  • STUDIEMATERIAAL
                     

                    Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit  Antwerpen: Toxicologie).

                    ppt: een slecht genomen staal is een monster.



                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                    22

                     lesuren

                      37,29

                    practicum en oefeningen:

                    0

                     lesuren

                      00,00

                    vormen van groepsleren:

                    0

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    35

                     klokuren

                      59,32

                    Verdere toelichting:

                    Hoorsessies van twee uur.

                     


                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    INT 7-5 (schriftelijk examen).
                    tijd voor examinering
                    uren
                    2

                    %
                     
                     03,39

                    Tweede examenperiode

                    INT 7-5 (schriftelijk examen)

                     

                     

                    3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement
                      

                    O.O. heeft componenten: Ja
                    O.O. bestaat uit componenten Assertiviteitstraining
                    Projectmanagement
                    Toegepaste statistiek
                    Afstudeerrichting: -:-
                    Code: 30087
                    Academiejaar: 2007-2008
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: P:7
                    Aantal studiepunten: 3
                    Wegingscoëfficient: 3
                    Totaal aantal contacturen: 12
                    Totaal studietijd: 78
                    Examencontract: niet mogelijk
                    Deliberatie: mogelijk
                    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                    Lector(en): Bruggeman Geert
                    Van Vlaslaer Veerle


                     


                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                      Algemene beroepsgerichte competenties
                        Beroepsspecifieke competenties

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          alle info zie deelfiches

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                          Andere begincompetenties

                           

                           

                          3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                            

                          Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                          Afstudeerrichting: -:-
                          Code: 30088
                          Academiejaar: 2007-2008
                          Type: ?
                          Niveau: ?
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: :
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 37
                          Totaal aantal contacturen: 14
                          Totaal studietijd: 28,86
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                          De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                          • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                          • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                          • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                          • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                          de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)

                          de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)

                          de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode

                          de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)

                          de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)

                          de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s

                          de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                          jaarcluster 'statistiek en POP' uit 2CH
                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                          Andere begincompetenties

                          LEERINHOUDEN

                          1. Interne QC
                          a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                          b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                          c. controlekaarten (met leesregels)
                          2. externe QC (interlab)
                          a. Youdenplot
                          b. zaagtandplot
                          3. Optimisatie:
                          a. Fibonacci
                          b. simplexmethode

                          STUDIEMATERIAAL

                          hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijnhogeschool 2007
                          “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007
                          rekenmachine
                          aanvullend in de bib:
                          ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                          ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          12

                           lesuren

                            38,71

                          practicum en oefeningen:

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          17

                           klokuren

                            54,84

                          Verdere toelichting:
                          hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                          zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                          feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode
                          integratieve toets
                          open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
                          gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                          samenstelling van de vragen:
                          - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                          - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                          tijd voor examinering
                          uren
                          2

                          %
                           
                           06,45

                          Tweede examenperiode
                          idem

                           

                           

                          3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Projectmanagement
                            

                          Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                          Afstudeerrichting: -:-
                          Code: 30089
                          Academiejaar: 2007-2008
                          Type: ?
                          Niveau: ?
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: :
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 42
                          Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
                          Totaal studietijd: 32,76
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Bruggeman Geert

                          Nog geen gegevens gevonden

                           

                          3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Assertiviteitstraining
                            

                          Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                          Afstudeerrichting: -:-
                          Code: 30090
                          Academiejaar: 2007-2008
                          Type: ?
                          Niveau: ?
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: :
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 21
                          Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
                          Totaal studietijd: 16,38
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en):

                          Nog geen gegevens gevonden

                           

                          3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Geïntegreerd lab, seminaries & POP
                            

                          O.O. heeft componenten: Ja
                          O.O. bestaat uit componenten POP
                          Geïntegreerd lab
                          Afstudeerrichting: -:-
                          Code: 30091
                          Academiejaar: 2007-2008
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: P:7
                          Aantal studiepunten: 12
                          Wegingscoëfficient: 12
                          Totaal aantal contacturen: 127
                          Totaal studietijd: 312
                          Examencontract: niet mogelijk
                          Deliberatie: mogelijk
                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                          Lector(en): Spanoghe Mark
                          Van Dyck Jos


                           


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                            Algemene beroepsgerichte competenties
                              Beroepsspecifieke competenties

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                alle info zie deelfiches

                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                Andere begincompetenties

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Geïntegreerd lab
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries & POP
                                Afstudeerrichting: -:-
                                Code: 30092
                                Academiejaar: 2007-2008
                                Type: ?
                                Niveau: ?
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: :
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 95
                                Totaal aantal contacturen: 127
                                Totaal studietijd: 296,4
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Spanoghe Mark
                                Van Dyck Jos


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING

                                De Plantijnhogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.

                                In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd.
                                Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                                • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                                • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                                • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                                • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                Beroepsspecifieke competenties
                                • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                                • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                                • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                                • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
                                • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
                                • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                • laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
                                  • fasendiagram (vloeistof-damp evenwicht) experimenteel kunnen  opstellen
                                  • batch- en continudestillatiekolom kunnen bedienen, opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen
                                  • praktisch herkennen van de verschillende parameters die een i nvloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
                                  • stalen kunnen nemen en uit analyse massabalans kunnen opstellen van een destillatie
                                  • extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij kunnen bedienen, opstarten en stilleggen
                                  • praktisch herkennen van de verschillende parameters die een  invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
                                  • absorptiekolom kunnen bedienen, opstarten en stilleggen
                                  • in staat zijn om meetgegevens met een rekenblad (Excel) teverwerken en om met een tekstverwerker (Word) een rapport op te stellen
                                  • procestechnische berekeningen kunnen maken
                                  • kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen
                                  • herkennen van de eenheidsbewerkingen in deze processen
                                  • naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook de confrontatie met economische en personeelsproblemen
                                • De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
                                  •  Transport van vloeistoffen
                                    • weerstand van leidingen
                                    • verdringerpompen
                                    • centrifugaalpompen
                                    • pompkaraktersitiek
                                  • De meet-en regelkring
                                  • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                                  • Tweestandenregeling en PID regelactie
                                  • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
                                  • actuatoren
                                  • Het geautomatiseerde proces.
                                  •  Diagnosetraining
                                    • niveau
                                    • verwarming
                                    • bedrijf
                                  • Gekoppelde regelkringen
                                    • Cascade
                                    • Verhoudingsregelingen
                                    • Splitrange
                                  • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf

                                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                alle opleidingsonderdelen van 3PT volgen
                                Andere begincompetenties

                                LEERINHOUDEN

                                uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
                                • batch rectificatie
                                • continu rectificatie (handbediend)
                                • hetero azeotrope rectificatie
                                • strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas
                                • vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld
                                • vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling
                                •   met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor
                                • absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren
                                • procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhan kelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven

                                 
                                • Transport van vloeistoffen
                                  • weerstand van leidingen
                                  • verdringerpompen
                                  • centrifugaalpompen
                                  • pompkaraktersitiek
                                • De meet-en regelkring
                                • Gedrag van een proces (Procesparameters)
                                • Tweestandenregeling en PID regelactie
                                • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
                                • actuatoren
                                • Het geautomatiseerde proces
                                • Diagnosetraining
                                  • niveau
                                  • verwarming
                                  • bedrijf
                              • Gekoppelde regelkringen
                                • Cascade
                                • Verhoudingsregelingen
                                • Splitrange
                              • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

                                 
                                 

                              • STUDIEMATERIAAL
                                • eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal)
                                • documentaties van fabrikanten
                                • literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
                                • documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
                                • documentatie ter beschikking in de bib van de school
                                • "Procestechnische berekeningen" Torreman en Felde r
                                • labo opstellingen, powerpoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal

                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm uren  

                                %

                                hoor- en werkcolleges:

                                123

                                 lesuren

                                  38,92

                                practicum en oefeningen:

                                 lesuren

                                  00,00

                                vormen van groepsleren:

                                 lesuren

                                  00,00

                                studietijd buiten contacturen:

                                189

                                 klokuren

                                  59,81

                                Verdere toelichting:
                                • laboratoriumoefeningen:
                                  •   in team (2 studenten) opdrachten uitvoeren aan de pilootinstallaties
                                  • overleggen, beslissen, uitvoeren, verwerken, rapporteren
                                • Toegepaste Industriële Chemie
                                  • bedrijfsbezoeken geleid door mede werker (meestal bedrijfsleider)
                                  • rapport door de student opgesteld per bedrijfsbezoek
                                  • oplossen modellen van procestechnische berekeninge n

                                 

                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode
                                • tijdens laboratoriumoefeningen:
                                  •   permanente evaluatie (70%)
                                    • voorbereiding experimenten bij begin labsessie
                                    • tijdens labsessies via observatie
                                    • groepsoverleg
                                    • laboratoriumschrift, rapporten van bedrijfsbezoeken
                                    • rapporten en/of verslagen
                                • examen: schriftelijk/mondelinge toets (30%)
                                  • om na te gaan of de student met aandacht de  experimenten heeft uitgevoerd en de resultaten ervan zelf heeft verwerkt.
                                  • redeneervragen over de gebruikte opstellingen

                                tijd voor examinering
                                uren
                                4

                                %
                                 
                                 01,27

                                Tweede examenperiode
                                schriftelijk examen over de werking van het lab (30%)  (de punten van de permanente evaluatie blijven behouden)

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - POP
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries & POP
                                Afstudeerrichting: -:-
                                Code: 30093
                                Academiejaar: 2007-2008
                                Type: ?
                                Niveau: ?
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: :
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 5
                                Totaal aantal contacturen: 0
                                Totaal studietijd: 15,6
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Spanoghe Mark


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING
                                Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.

                                   

                                  In het bijzonder:

                                  1.       reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep

                                       2.  een basis leggen voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                  alle opleidingsonderdelen van 3PRO volgen
                                  Andere begincompetenties

                                  LEERINHOUDEN

                                  STUDIEMATERIAAL
                                  algemene “CGO-trotter”

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  0

                                   lesuren

                                   

                                  practicum en oefeningen:

                                  0

                                   lesuren

                                   

                                  vormen van groepsleren:

                                  0

                                   lesuren

                                   

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  0

                                   klokuren

                                   

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid
                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  0

                                  %
                                   

                                  Tweede examenperiode
                                  POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid

                                   

                                   

                                  3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Stage en eindwerk
                                    

                                  O.O. heeft componenten: Neen
                                  Afstudeerrichting: -:-
                                  Code: 30042
                                  Academiejaar: 2007-2008
                                  Type: kern
                                  Niveau: gespecialiseerd
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: P:8
                                  Aantal studiepunten: 23
                                  Wegingscoëfficient: 23
                                  Totaal aantal contacturen: 1
                                  Totaal studietijd: 598
                                  Deeltijds programma:
                                  Examencontract: niet mogelijk
                                  Deliberatie: mogelijk
                                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                  Onderwijstaal: Nederlands
                                  Lector(en): Spanoghe Mark
                                  Van doorslaer Els
                                  Verbeke Patrick


                                   

                                  KORTE OMSCHRIJVING

                                  De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                                  Studenten uit de afstudeerrichting Chemische Laboratoriumtechnieken komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.

                                  De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
                                  Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf

                                  Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                  • CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
                                  • CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
                                  • CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
                                  • CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
                                  • CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
                                  • CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
                                  • CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
                                  • CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
                                  • CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
                                  • CH110 Hij / zij kan rapporteren.
                                  • CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                  • CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
                                  Algemene beroepsgerichte competenties
                                  • CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
                                  • CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                  Beroepsspecifieke competenties
                                  • CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
                                  • CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
                                  • CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
                                  • CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                  • CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
                                  • CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
                                  • CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
                                  • CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
                                  • CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
                                  • CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
                                  • CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
                                  • CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
                                  • CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
                                  • CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                  De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                                  1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                                  2. De student leert zelfstandig werken.
                                  3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                                  4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                  Alle opleidingsonderdelen van het 3° programmajaar gevolgd hebben
                                  Andere begincompetenties
                                  De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                                  LEERINHOUDEN
                                  • De studenten van de afstudeerrichting Chemische Laboratoriumtechnieken kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
                                  • De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
                                  • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                                  STUDIEMATERIAAL
                                  • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                                  • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  practicum en oefeningen:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                  0

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  598

                                   klokuren

                                    99,83

                                  Verdere toelichting:
                                  • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                                  • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                                  • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                                  • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                                  • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode
                                  • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                                  • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                                     -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                                     -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                                     -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                                  tijd voor examinering
                                  uren
                                  1

                                  %
                                   
                                   00,17

                                  Tweede examenperiode
                                  • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                                  • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                                  • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.