|
3 Chemie - 3PRO - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30094 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
42 |
Totaal studietijd: |
182 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
"Eenheidsoperaties" is een uitdieping van het opleidingsonderdeel ‘industriële scheidingstechnieken’ en de onderwijseenheden ‘fasenleer’ en warmteleer’ uit het tweede jaar, er wordt enerzijds dieper ingegaan op al gekende technieken. Anderzijds komen er voor de student een aantal nieuwe, industrieel veel gebruikte scheidingstechnieken aan bod. De leerstof wordt uitsluitend aangeboden onder de vorm van een zelfstudiepakket, ondersteund met gezamenlijke oefeningensessies en monitoraat. Het verwerven van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd op basis van tussentijdse toetsen. Deze manier van werken stimuleert de student om zelf het heft in handen te nemen. Zelfstandigheid en initiatief zijn voor de toekomstige "procesoperator" belangrijke vaardigheden. Het feit dat hij gestimuleerd wordt om zelf op zoek te gaan naar informatie en kennis zal hem helpen beter te functioneren in een bedrijfstak waar "levenslang leren" een must is.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan een ternair fasendiagram opstellen en aflezen
-
De student heeft begrip van stoom als energiedrager en kan warmtewisselaars berekenen
-
Hij kent de fysico-chemie nodig voor destillatie, extractie en drogen.
-
Hij kent de functie van alle onderdelen van de betrokken apparaten.
-
Hij kan die apparatuur beschrijven en schematisch voorstellen.
-
Hij weet hoe deze apparaten moeten geautomatiseerd worden.
-
Hij kan een destillatiekolom berekenen en storingen juist evalueren aan de hand van de McCabe-Thiele methode.
-
Hij kan een temperatuur-vochtigheidsdiagram gebruiken (drogen).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
credit voor "materialen en hun eigenschappen", "Industriele scheidingstechnieken" en "toegepaste fasenleer"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
uitbreidingen leerstof “Industriële Scheidingstechnieken”, "Fasenleer"" en "Warmteoverdracht" uit 2CH
-
werken met ternaire fasediagrammen
-
vloeistof-vast extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextractie
-
vloeistof-vloeistof extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextr
actie
-
destillatie
-
drogen in de procesindustr
ie
-
studie van de chemische en fysische absorptie en absorptieapparatuur
-
filtratie en be
zinken
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota’s)
-
zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
-
documentatie van fabrikanten
-
afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
-
boeken
(Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
-
Procestechnische berekeningen door Torreman in bib Kronenburgstraat
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
38
|
lesuren
|
20,43
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
144
|
klokuren
|
77,42
|
Verdere toelichting:
-
zelfstudiesysteem gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
-
beperkte hoorcolleges (voornamelijk uitgewerkte vraagstukken en toelichting van specifieke probleemsituaties)
-
formatieve toetsen (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van 60% van de maximum score)
-
documentatie van fabrikanten en wandkaarten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
schriftelijk formatieve toetsing (voornamelijk vraagstukken op einde van een zelfstudiedeel)
- "drogen" (15%) - "extractie" (25%) - "destillatie" (30%) - "filtratie en bezinken" (15%) - "absorptie" (15%) - eindexamen (schriftelijk en eventueel mondeling) toegespitst op praktische toepassing van de leerstof (leerstof van formatieve toetsen en presentatie met score van minder dan 12/20)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
schriftelijk examen (voornamelijk vraagstukken)
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3PT16 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.
Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan leidingsweerstanden berekenen.
-
Hij kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen.
-
Hij kent gebruik van pompen en kan storingen localiseren.
-
Hij kent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
-
Hij kan een pomp dimensioneren.
-
Hij kan uit fabrieksbrochures het meest geschikte type kiezen.
-
Hij kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
-
Hij kent de toestandsveranderingen en kan een eentrapszuigercompressor berekenen.
-
Hij kent het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
-
Hij kent de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
-
Hij kan energie- en massabalansen van een proces opstellen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
credit voor "materialen en hun eigenschappen" en "industriele scheidingstechnieken"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
transportsystemen voor vloeistoffen:
-
berekening van leidingsweerstand
-
werking en soorten vloeistofpompen
-
transportsystemen voor gassen:
-
-
toestandsveranderingen van gassen
-
werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e
vacuümpompen
-
appendages voor leidinge
n
-
opstellen van massa- en energiebalansen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
-
zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
-
eigen cursustekst voor hoorcolleges
-
Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
-
documentatie van fabrikanten
-
afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
-
boeken
(Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
24,39
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
58
|
klokuren
|
70,73
|
Verdere toelichting:
-
gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
-
gedeeltelijk hoorcolleges
-
uitgewerkte vraagstukken
-
monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de studen
t
-
formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van 60% van de maximum score)
-
formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be
halen van 60% van de maximum score)
-
documentatie van fabrikanten en wandkaarte
n
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Meet- en regeltechnieken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Meet- en regeltechniek
Procesautomatisatie
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30095 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
60 |
Totaal studietijd: |
156 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Van Dyck Jos
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Procesautomatisatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Meet- en regeltechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30079 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
42 |
Totaal aantal contacturen: |
26 |
Totaal studietijd: |
65,52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Dyck Jos
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
- Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
- Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
- Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
- Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
- De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
- Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
actuatoren.
- Het geautomatiseerde proces.
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursusnota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
lesuren
|
33,33
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
43
|
klokuren
|
62,32
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT7-3
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT7-3
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Meet- en regeltechniek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Meet- en regeltechnieken |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30080 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
58 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
90,48 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Dyck Jos
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
- Het geautomatiseerde proces.
- Diagnosetraining
- niveau - verwarming - bedrijf
- Gekoppelde regelkringen
- Cascade - Verhoudingsregelingen - Splitrange
- De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Voorkennis van fysica en fysiochemie.
|
LEERINHOUDEN
|
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
- Het geautomatiseerde proces.
- Diagnosetraining
- niveau - verwarming - bedrijf
- Gekoppelde regelkringen
- Cascade - Verhoudingsregelingen - Splitrange
- Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf
|
STUDIEMATERIAAL
|
- labo opstellingen
- powerpoint files
- documentatie van fabrikanten
- demomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
32
|
lesuren
|
34,78
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
58
|
klokuren
|
63,04
|
Verdere toelichting:
Cursustekst en eigen nota's.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Theoretisch deel: Mondeling eindexamen met externe jury
- Labproeven worden schriftelijk en mondeling geëvalueerd
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- enkel het theoretisch gedeelte wordt via een schriftelijkexamen hernomen, de scores van de labproeven blijven behouden
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Toegepaste industriële chemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Raffinage
Materialenleer
Industriële organische chemie
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30096 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
78 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Gutschoven Inge Spanoghe Mark Van den Bossche Ingrid
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Toegepaste industriële chemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30081 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
39 |
Totaal aantal contacturen: |
8 |
Totaal studietijd: |
30,42 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Omdat de afgestudeerde “procesoperator” een grote kans heeft dat hij tewerkgesteld wordt in de petrochemische nijverheid, is het logisch dat, in de cursus “Raffinage”, een ruim overzicht wordt gegeven van de werking en processen van een raffinaderij.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks:
- zich een beeld vormen van het geheel van de processen in een raffinaderij
- de voornaamste processen benoemen en beschrijven die in een raffinaderij gebruikt worden om de eigenschappen van de producten af te stemmen op de vraag
- zich een idee vormen over de gebruik/aanmaak van stoom als energiedrager in een raffinaderijde verschillende krakingsprocessen beschrijven en weten waarom ze als dusdanig uitgevoerd worden
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
credit voor "materialen en hun eigenschappen" en "aromaten"
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Er wordt een overzicht gegeven van het geheel van de processen in een raffinaderij. Hierbij wordt er gekeken hoe de afzonderlijke processen in het geheel gelinkt zijn.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus “Raffinage” – auteur: Mark Spanoghe – Plantijnhogeschool 2007
- PowerPoint presentaties
- eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
26,67
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
22
|
klokuren
|
73,33
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
toetsing :INT7-4 “Toegepaste industriële chemie” met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
- specifiek voor het onderdeel “Raffinage” moet de student een verslag maken over een onderwerp dat gelinkt is aan het raffinageproces (39% van de totaalscore van INT7-4)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
het verslag kan geoptimaliseerd worden of een nieuw verslag kan gemaakt worden
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Industriële organische chemie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Toegepaste industriële chemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30082 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
15 |
Totaal aantal contacturen: |
4 |
Totaal studietijd: |
11,7 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks:
1.
het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een reactie verklaren
2.
de belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie plaatsen
3.
de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uitschrijven
4.
het mechanisme geven van de uitgewerkte reacties: alkylerings-, isomerisatie-, omleggings-, hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties
de
invloed van warmte, druk of een katalysator op het kraakproces bespreken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
toegepaste fasenleer
materialen en hun eigenschappen
aromaten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1.
Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekopppelde organische reacties zoals:
a.
het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator
b.
alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties
c.
hydrogenaties, dehydrogenaties
d.
specifieke aromatische reacties
2.
De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende organische reacties
3.
Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen gekoppeld aan het kraakproces
|
STUDIEMATERIAAL
|
1.
Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijnhogeschool 2007
2.
PowerPointpresentaties via Blackbord
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
23,08
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
9
|
klokuren
|
69,23
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie”
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijke toetsing INT7-4 “Toegepaste industriële chemie”
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Toegepaste industriële chemie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30083 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
46 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
35,88 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de teoepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks
-
plaatsen detecteren waar er corrosieproblemen kunnen optreden
-
maatregelingen begrijpen en eventueel zelf voorstellen geven om deze problemen te vermijden
-
aan de hand van de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’ vragen hierover beantwoorden
-
bij de verschillende temperaturen en %C de optredende staalstructuren en hun gevolgen op de eigenschappen uit het Fe-C-diagram halen
-
de meest gebruikte staalcodes interpreteren (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
-
de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’ verklaren de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op het diagram verklaren
-
het Bishop-Stern diagram gebruiken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
'toegepaste fasenleer', 'materialen en hun eigenschappen' en 'aromaten'
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen.
|
Andere begincompetenties
|
Geen.
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van de verschillende corrosievormen
algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie a. verschijnsel b. mechanismen c. industriële voorbeelden d. hoe ieder specifiek vermijden
- Ferro-metalen :
het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
- Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie
|
STUDIEMATERIAAL
|
1.
cursus “Materialenleer- 3PT“ – auteur: Ingrid Van den Bossche – Plantijnhogeschool 2007
2.
powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via Blackboardcursus
3.
brochures o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC
4. Handboek
constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
26,32
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
26
|
klokuren
|
68,42
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges
Tijdens de hoorcolleges wordt gewerkt met computerprojector, de leerstof wordt geïllustreerd met meegebrachte voorbeelden of via filmbeelden
- Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
toetsing :INT7-4 met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- 2de examenperiode idem als eerste
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Witte biotechnologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Fermentatietechnologie
Milieuchemie
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30084 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
78 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Robberecht Harry Soetaert Anneleen
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Fermentatietechnologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Witte biotechnologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30085 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
28 |
Totaal aantal contacturen: |
10 |
Totaal studietijd: |
21,84 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Soetaert Anneleen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren. Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden. In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan na deze lessenreeks:
- Het begrip witte biotechnologie situeren en een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aanhalen.
- Soorten kweek-principes en type bioreactoren opnoemen.
- De componenten van de industriële fermentatie media beschrijven.
- Inzicht in controle en sturing van de fermentatieprocessen hebben.
- Enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engeneering en het onderliggend principe uitleggen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Credit voor microbiologie, de levende cel, aromaten en toegepaste fasenleer.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Industriële of witte biotechnologie
- Definitie
- Fermentatieprocessen: microörgenismen met nuttige metabolieten en biomassa.
- In het dagelijkse leven
- Industriële fermentatie
- Upscaling: van erlemeyer tot 500.000l reactor
- Microbiële kweek-principes: batch, fed batch, chemostat
- Type bioreactoren
- Industriële fermentatie media
- Sterilizatie
- Inoculum en groei
- Controle en sturing van het fermentatie proces (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming)
- Een praktisch voorbeeld: de aerobe E. coli batch fermentatie.
- Metabolic Engeneering: toepassingen van nuttige microörganismen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijnhogeschool 2007.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
34,78
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
13
|
klokuren
|
56,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Toetsing INT7-5, tijdens de examenperiode a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Witte biotechnologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30086 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
72 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
56,16 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Robberecht Harry
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Het besef dat het milieu een belangrijk biotoop is, die bewaard moet blijven
- Het gaat niet om lucht, water en bodem, maar één geheel. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
- Elke box start met het medium, de eigenschappen, de verontreiniging, de analyse en de sanering hiervan.
- Men heeft een extern milieu, maar ook het intern (voedsel) is belangrijk. Aan de hand hiervan worden een aantal toxicologische begrippen meegegeven.
- Milieuwetgeving is constant in beweging, daarom worden enkel basisprincipes meegegeven (algemene en sectoriële lozingsnormen).
- Voor deze richting wordt aandacht besteed aan de analysetechnieken, die gebruikt worden bij de analyse van pollutie van water, lucht en bodem.
- Nieuwe trends in bemonstering en analyse van de verschillende media worden belicht. Voor gekoppelde technieken krijgen een stevige aandacht.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Microbiologie
- de levende cel
- aromaten
- toegepaste fasenleer
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Water: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
Lucht: samenstelling, funktie, verontreiniging, bemonstering en analyse, sanering en kwaliteit.
Bodem: samenstelling, funktie, verontreiniging, analyse, sanering en kwaliteit.
Geur- en geluidshinder.
Voedselverontreiniging: additieven en contaminanten (dioxines en pcb’s).
Inleiding tot de milieuwetgeving (initiatie).
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen nota’s (water en lucht, bodem met stuk Open Universiteit Antwerpen: Toxicologie). ppt: een slecht genomen staal is een monster.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
37,29
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
59,32
|
Verdere toelichting:
Hoorsessies van twee uur.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 7-5 (schriftelijk examen).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 7-5 (schriftelijk examen)
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Assertiviteitstraining
Projectmanagement
Toegepaste statistiek
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30087 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
78 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Bruggeman Geert Van Vlaslaer Veerle
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Toegepaste statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Kwaliteitszorg en projectmanagement |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30088 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
37 |
Totaal aantal contacturen: |
14 |
Totaal studietijd: |
28,86 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies). De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student kan beslissen welke statistische methode voor welk probleem geschikt is en deze test ook concreet uitvoeren (opstellen van het proefopzet, uitvoeren van de experimenten, uitvoeren van de gepaste berekeningen en interpretatie van het resultaat)
de student kan een methode valideren (opstellen proefschema in functie van de validatieparameters, uitvoeren experimenten, berekenen van de parameters en interpretatie van het resultaat)
de student kan een optimalisatie van methode- of procesparameters uitvoeren volgens de simplexmethode
de student kan controlekaarten opzetten en lezen (interpreteren volgens leesregels)
de student kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole (interpretatie van de rapportering)
de student kan meewerken aan opstellen van kwaliteitshandboek en SOP’s
de student kent de basisprincipes van kwaliteitszorg
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
jaarcluster 'statistiek en POP' uit 2CH
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Interne QC a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie – lineariteit – robuustheid) b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL c. controlekaarten (met leesregels) 2. externe QC (interlab) a. Youdenplot b. zaagtandplot 3. Optimisatie: a. Fibonacci b. simplexmethode
|
STUDIEMATERIAAL
|
hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007 “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de en 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijnhogeschool 2007 rekenmachine aanvullend in de bib: ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000 ‘Praktische statistiek voor het laboratorium’ Klaessens en Van Leeuwen (ISBN 9071694526) - 1996
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
38,71
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
17
|
klokuren
|
54,84
|
Verdere toelichting:
hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel). feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
integratieve toets open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen gebruik van een rekenmachine is toegelaten samenstelling van de vragen: - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities) - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Kwaliteitszorg en projectmanagement |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30089 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
42 |
Totaal aantal contacturen: |
nog niet beschikbaar |
Totaal studietijd: |
32,76 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bruggeman Geert
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Assertiviteitstraining |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Kwaliteitszorg en projectmanagement |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30090 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
21 |
Totaal aantal contacturen: |
nog niet beschikbaar |
Totaal studietijd: |
16,38 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
3 Chemie - 3PRO - Onderdelen - Geïntegreerd lab, seminaries & POP |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
POP
Geïntegreerd lab
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30091 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
12 |
Wegingscoëfficient: |
12 |
Totaal aantal contacturen: |
127 |
Totaal studietijd: |
312 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Spanoghe Mark Van Dyck Jos
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïntegreerd lab, seminaries & POP |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30092 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
95 |
Totaal aantal contacturen: |
127 |
Totaal studietijd: |
296,4 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark Van Dyck Jos
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De Plantijnhogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.
In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd. Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
fasendiagram (vloeistof-damp evenwicht) experimenteel kunnen opstellen batch- en continudestillatiekolom kunnen bedienen, opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen praktisch herkennen van de verschillende parameters die een i nvloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie stalen kunnen nemen en uit analyse massabalans kunnen opstellen van een destillatie extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij kunnen bedienen, opstarten en stilleggen praktisch herkennen van de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie absorptiekolom kunnen bedienen, opstarten en stilleggen in staat zijn om meetgegevens met een rekenblad (Excel) teverwerken en om met een tekstverwerker (Word) een rapport op te stellen procestechnische berekeningen kunnen maken kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen herkennen van de eenheidsbewerkingen in deze processen naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook de confrontatie met economische en personeelsproblemen
- De student kan bij storingen in een productiebedrijf een diagnose stellen. Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
Transport van vloeistoffen weerstand van leidingen verdringerpompen centrifugaalpompen pompkaraktersitiek
De meet-en regelkring Gedrag van een proces (Procesparameters) Tweestandenregeling en PID regelactie Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren Het geautomatiseerde proces. Diagnosetraining niveau verwarming bedrijf
Gekoppelde regelkringen Cascade Verhoudingsregelingen Splitrange
De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen van 3PT volgen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
batch rectificatie continu rectificatie (handbediend) hetero azeotrope rectificatie strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhan kelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven
Transport van vloeistoffen - weerstand van leidingen
verdringerpompen centrifugaalpompen pompkaraktersitiek
De meet-en regelkring Gedrag van een proces (Procesparameters) Tweestandenregeling en PID regelactie Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren Het geautomatiseerde proces - Diagnosetraining
niveau verwarming bedrijf
Gekoppelde regelkringen
Cascade Verhoudingsregelingen Splitrange
Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal)
-
documentaties van fabrikanten
-
literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
-
documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
-
documentatie ter beschikking in de bib van de school
-
"Procestechnische berekeningen" Torreman en Felde r
-
labo opstellingen, powerpoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
123
|
lesuren
|
38,92
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
189
|
klokuren
|
59,81
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk examen over de werking van het lab (30%) (de punten van de permanente evaluatie blijven behouden)
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïntegreerd lab, seminaries & POP |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30093 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
0 |
Totaal studietijd: |
15,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel:
reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
In het bijzonder:
1.
reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep
2. een basis leggen voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen van 3PRO volgen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
algemene “CGO-trotter”
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
|
studietijd buiten contacturen:
|
0
|
klokuren
|
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
POP wordt in het derde jaar door de periodecoördinator geëvalueerd op volledigheid
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30042 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:8 |
Aantal studiepunten: |
23 |
Wegingscoëfficient: |
23 |
Totaal aantal contacturen: |
1 |
Totaal studietijd: |
598 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Spanoghe Mark Van doorslaer Els Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
Studenten uit de afstudeerrichting Chemische Laboratoriumtechnieken komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.
De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven. Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 Hij / zij kan plannen en organiseren.
- CH102 Hij / zij denkt analytisch en professioneel.
- CH103 Hij / zij toont leerbereidheid.
- CH104 Hij / zij is kritisch ingesteld.
- CH105 Hij / zij is stressbestendig en assertief.
- CH106 Hij / zij is sociale vaardig en loyaal.
- CH107 Hij / zij heeft verantwoordelijkheidszin en is betrouwbaar.
- CH108 Hij / zij toont zin voor initiatief en heeft doorzettingsvermogen.
- CH109 Hij / zij is veiligheids- en milieubewust.
- CH110 Hij / zij kan rapporteren.
- CH111 Hij / zij kan werken in een multiculturele en internationale omgeving.
- CH124 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analysetechnieken in laboratoria voor milieu- productie- en kwaliteitscontrole, deelname aan chemisch onderzoek, staalonderzoek, online analyses
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH212 Hij / zij laat een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid zien in de verschillende takken van de chemie, toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH213 Hij / zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informaticahulpmiddelen gebruiken.
- CH214 Hij / zij is in staat tot multidisciplinaire probleemanalyse en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH315 Hij / zij beschikt over vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in algemene en anorganische chemie, analytische chemie, organische en polymeerchemie, fysico-chemie en toegepaste fysica, biochemie en microbiologie.
- CH316 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, klassieke analytische methoden, instrumentele analytische technieken, organische synthesereacties, identificatie- en zuiveringstechnieken, industriële productietechnieken.
- CH317 Hij / zij beschikt over informaticavaardigheden.
- CH318 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH319 Hij / zij heeft voldoende aandacht aan kwaliteit.
- CH320 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in eenheidsbewerkingen, transportsystemen, destillatie, meet- en regeltechniek.
- CH321 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: storingsanalyse en optimalisatie, opstellen massabalansen, optimalisatiemethoden en instructies opstellen, apparatuur leren gebruiken.
- CH322 Hij / zij is veiligheids- en ethisch bewust.
- CH323 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in spectometrische bepalingen, elektro-analytische methoden, chromatografische scheidingstechnieken m.i.v. gekoppelde technieken, specifieke milieuanalyses, industriële microbiologie, procesautomatisatie, materialenleer.
- CH325 Hij / zij kan multidisciplinaire problemen analyseren.
- CH326 Hij / zij bewaakt met zorg de kwaliteit.
- CH327 Hij / zij bezit vakoverschrijdende en geïntegreerde basiskennis in genetica en moleculaire biologie, fysiologie, biochemische en metabolische processen, enzymologie, celbiologie, immunologie, voedingsmiddelenchemie, microbiologie, fermentatietechnologie, bioinformatica.
- CH328 Hij / zij bezit operationele kennis van volgende vaardigheden: analyses uitvoeren met alle courant voorkomende biochemische en immunochemische analysemethoden.
- CH329 Hij / zij beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.
1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen. 2. De student leert zelfstandig werken. 3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren. 4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen van het 3° programmajaar gevolgd hebben
|
Andere begincompetenties
|
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.
|
LEERINHOUDEN
|
- De studenten van de afstudeerrichting Chemische Laboratoriumtechnieken kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.
- De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
- De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk".
- Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
598
|
klokuren
|
99,83
|
Verdere toelichting:
- De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
- De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
- De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
- Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool.
- Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
- Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
- de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor) - het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) - de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
- Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
- Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|