|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10063 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- Taalbeheersing (hoor- en werkcolleges) - Expressieve vaardigheden (workshop verzorgd door een externe organisatie)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
-
De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, zinsbouw en tekststructuur.
-
De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
-
De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie
|
LEERINHOUDEN
|
-
Correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw
-
Tekstsamenhang en tekststructuur
-
Tekstdoel en publiek
-
Samenvatten
-
Leerlingentekst schrijven
-
Presentatietechnieken
-
Uitspraak
- Mondelinge presentaties
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op Blackboard + leersites
Er wordt sterk aangeraden om een spellingsgids te kopen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
10,13
|
practicum en oefeningen:
|
22
|
lesuren
|
27,85
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
45
|
klokuren
|
56,96
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing
-
Hoor- en werkcolleges
- Oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching)
Expressieve vaardigheden: workshop verzorgd door een externe organisatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie + examen (20 ptn.)
1. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (7 ptn.)
-
inhoud
-
structuur en opmaakl
-
leesbaarheid
-
correct taalgebruik
2. Mondelinge presentatie (5 ptn.)
- inhoud en structuur
- expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale)
- contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid)
- uitspraak en intonatie (tempo, volume, taalzuiverheid)
3. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (8 ptn.)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling + Schriftelijk examen (20 ptn.)
1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (8 ptn.) 2. Samenvatting + verbetering leerlingentekst (7 ptn.) 3. Presentatie (5ptn.)
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Contact- en gespreksvaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10091 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is immers nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- geweldloze communicatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
32,18
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55
|
klokuren
|
63,22
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Psychopedagogiek & agogische vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10092 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
56 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie.
-
Op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het handelen in de praktijkcontext optimaliseren.
-
De student kan in groep onderzoek doen naar een aspect van adolescentiegedrag.
- De student kan de groepsopdracht boeiend voor de groep presenteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
-
Bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
-
bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
-
bereidheid tot interactief participeren
-
bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
lesuren
|
29,37
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
06,99
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
87
|
klokuren
|
60,84
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
groepsopdracht adolescentiepsychologie: 1/3 van het totaal van de punten schriftelijke neerslag: duidelijke inhoud en structuur; correcte spelling presentatie: expressief taalgebruik; interactie met publiek
-
schriftelijk examen in januari over de leerstof van het eerste semester: telt mee voor 1/3 van de punten: inzichts- en toepassingsvragen
- schriftelijk examen in juni: over de leerstof van het tweede semester: telt mee voor 1/3 van de punten: inzichts- en toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
groepsopdracht adolescentiepsychologie kan niet herdaan worden: punten worden overgenomen: telt mee voor 1/3 van de punten
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: telt mee voor 2/3 van de punten
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10093 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
58 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding. Daarnaast worden een paar belangrijke werkvormen voor de klas een eerste keer ingeoefend om zo ook aan te voelen wat de uitdaging is bij bepaalde manieren van aanpakken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Pedagogische wetenschappen 1 VK, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
44
|
lesuren
|
30,34
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
05,52
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
87
|
klokuren
|
60,00
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
-
Oefeningen en opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen in december (65%) en schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste deel in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Informatieverwerking |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10094 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Santens Roald
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- leergierig zijn
- flexibel zijn
|
LEERINHOUDEN
|
-
Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
-
Hardware
-
Zoeken op internet
-
Word : opmaken van documenten
-
Excel : puntentabel maken en beheren
- Powerpoint : aangenaam en doordacht presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
32
|
lesuren
|
32,32
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
08,08
|
studietijd buiten contacturen:
|
51
|
klokuren
|
51,52
|
Verdere toelichting:
werkcolleges: vaardigheden inoefenen
Vormen van groepsleren : bij BZW (horend bij de major).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De praktijkexamens van januari en juni kunnen hernomen worden
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Major Mode module 1 & 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Module 2
Module 1
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10095 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
81 |
Totaal studietijd: |
156 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
|
beschrijving nog niet beschikbaar
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Module 1 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 1 & 2 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10096 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
21 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
32,76 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Module 1 sluit aan bij agogische vaardigheden : goed voelen in je vel
Het opzoeken van de harmonie tussen de fysieke persoonlijkheidskenmerken en kleur - kleding.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- formuleren van kleuradvies op basis van de methode om iemands natuurlijk kleurpalet op te zoeken.
- bespreken van de lichaamsbouw van een persoon.
- opnemen van confectiematen.
- fomuleren van kleedadvies op basis van de conformatie van de persoon.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- methode kleuradvies
- lichaamsbouw van de persoon
- maten nemen
- kleedadvies
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus kleur- en kleedadvies
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
24,24
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
24,24
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
17
|
klokuren
|
51,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- op het einde van module 1 krijgen de studenten een opdracht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Module 2 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 1 & 2 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10097 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
79 |
Totaal aantal contacturen: |
65 |
Totaal studietijd: |
123,24 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
deze module is een integrale opdracht met het thema : "de natuur inspireert".
Binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en prestenteren we een interieurwerkstuk
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnen realiseren.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren.
-
Documentatie en informatie structureren.
-
Wezenskenmerken van de inspiratiebron bestuderen om van daaruit beeldaspecten te selecteren
-
Beeldaspecten kunnen verwerken, gebruiken, versterken naar de creatie van een origineel product toe.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
Creatie : livestyle onderzoek, waarnemingstekenen, opzoeken wezenskenmerken en beeldaspecten, styleren van natuurbeelden, compositie, kleuren, beweging, stofbedrukkingstechnieken,ontwerpen van decoratie voor tafellinnen (studenten zonder vooropleiding)of stoelhoes(studenten met vooropleiding) handmatig of computergestuurd, presentatie in sfeerhoek.
Vormgeving : introductie van software programma : autocad-modecad,tekenen van lijn-en snijpatroon en snijplan van tafellinnen of stoelhoes
Praktijk : afwerkingsmogelijkheden,gebruik van materieel, realiseren van tafellinnen of realiseren van stoelhoes
Technische ondersteuning : werking van naaimachine, strijkijzer en persen in functie van het gebruik.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-cursus : module 2 : basis
-cursus : werkinstructieformulieren
-cursus : autocad - modecad
-cursus : technische ondersteuning
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
19,31
|
practicum en oefeningen:
|
29
|
lesuren
|
20,00
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
01,38
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
55,17
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-PE 50% - EXAMEN 50%
-een geïntegreerd theoretisch examen voor creatie, vormgeving, praktijk, technische ondersteuning. Het % voor elk stuk wordt vermeld op het examen.
-een praktijk examen voor creatie, vormgeving, praktijk. Het % van elk stuk wordt vermeld op het examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-taken PE kunnen aangevuld worden.
-geïntegreerd theoretisch examen en praktijk examen.
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Major Mode module 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Creatie
Vormgeving
Praktijk
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10098 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
78 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
|
beschrijving nog niet beschikbaar
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Creatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 3 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10099 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
5 |
Totaal studietijd: |
25,74 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van kleine werkstukjes gericht naar de eerste graad van het modeonderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 2
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- aan de hand van de lesonderwerpen aangebracht door de stagescholen wordt de cursus uitgewerkt
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : werkinstructie
- cursus : basis
- cursus : autocad
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
3
|
lesuren
|
11,54
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
07,69
|
studietijd buiten contacturen:
|
21
|
klokuren
|
80,77
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-elke student presenteert op het einde van de module het werkstuk.
-De evaluatie omvat het proces en het product.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-De student komt zijn opgave vragen voor 1juli 2008
-De student krijgt een aangepaste opdracht.
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Vormgeving |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 3 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10100 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
33 |
Totaal aantal contacturen: |
5 |
Totaal studietijd: |
25,74 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van kleine werkstukjes gericht naar de eerste graad van het modeonderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 2
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- aan de hand van de lesonderwerpen aangebracht door de stagescholen wordt de cursus uitgewerkt
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : werkinstructie
- cursus : basis
- cursus : autocad
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
07,41
|
practicum en oefeningen:
|
3
|
lesuren
|
11,11
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
22
|
klokuren
|
81,48
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-elke student presenteert op het einde van de module het werkstuk.
-De evaluatie omvat het proces en het product
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-de student komt zijn opgave vragen voor 1 juli 2008
-de student krijgt een aangepaste opdracht
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Praktijk |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 3 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10101 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
34 |
Totaal aantal contacturen: |
6 |
Totaal studietijd: |
26,52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van kleine werkstukjes gericht naar de eerste graad van het modeonderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 2
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : werkinstructie
- cursus : basis
- cursus : autocad -modecad
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
10,71
|
practicum en oefeningen:
|
3
|
lesuren
|
10,71
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
22
|
klokuren
|
78,57
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Major Mode module 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Praktijk
Vormgeving
Creatie
Wetenschappelijke ondersteuning
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10102 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
143 |
Totaal studietijd: |
182 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
De huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon, moulage
-
meerdere maten van een patroon kunnen bekomen door gradatie
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren en aanpassen aan de persoon.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 2
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Creatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 4 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10103 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
26 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
47,32 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van een rok.
Inspiratiebron : het huidige modebeeld, door de ogen van één modeontwerper.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
De huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover gericht informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
De opgezochte informatie structuren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon, moulage
-
meerdere maten van een patroon kunnen bekomen door gradatie
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren en aanpassen aan de persoon.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 2
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- uitwerken van een rok inspiratiebron: modetrends 2008 vanuit de ogen van één ontwerper.
- ontwerpen van een model
- ondersteunende oefeningen i.v.m. het tekenen van figurinnen, kledingstukken, details en materiaalweergave.
- ondersteundende oefeningen in het aanvoelen van materiaalcombinaties.
- bestuderen van basiskennis patronen i.v.m. rok
- vertalen van ontwerptekening naar technische tekening.
- de vormgeving van het ontwerp
- realiseren van het ontwerp: toile, deelstukstudies, prototype
- aanpassen van het ontwerp aan persoon
- presenteren van het totaalconcept
- evalueren van het proces, het product
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : werkinstructie
- cursus : CAD-CAM
- cursus : studie rok
- cursus : creatie - modetekenen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
17,24
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
18,97
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
60,34
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- examen : 50%. De studenten krijgen op het einde van de cursus een opgave .
- De taak moet tijdig ingeleverd worden anders kan je niet deelnemen aan de examens.
- Door deze taak bewijzen studenten dat ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector
- permanente evaluatie : 50 % - taken kunnen bijgewerkt worden tegen september
- examen : 50 %
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Vormgeving |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 4 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10104 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
26 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
47,32 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van een rok.
Inspiratiebron : het huidige modebeeld, door de ogen van één modeontwerper.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
De huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover gericht informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
De opgezochte informatie structuren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon, moulage
-
meerdere maten van een patroon kunnen bekomen door gradatie
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren en aanpassen aan de persoon.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module2
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- uitwerken van een rok inspiratiebron: modetrends 2008 vanuit de ogen van één ontwerper.
- ontwerpen van een model
- ondersteunende oefeningen i.v.m. het tekenen van figurinnen, kledingstukken, details en materiaalweergave.
- ondersteundende oefeningen in het aanvoelen van materiaalcombinaties.
- bestuderen van basiskennis patronen i.v.m. rok
- vertalen van ontwerptekening naar technische tekening.
- de vormgeving van het ontwerp
- realiseren van het ontwerp: toile, deelstukstudies, prototype
- aanpassen van het ontwerp aan persoon
- presenteren van het totaalconcept
- evalueren van het proces, het product
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : werkinstructie
- cursus : CAD-CAM
- cursus : studie rok
- cursus : creatie - modetekenen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
17,24
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
18,97
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
60,34
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
examen : 50%. De studenten krijgen op het einde van de cursus een opgave.
De taak moet tijdig (deadline staat bij de opgave vermeld) ingeleverd worden anders kan je niet deelnemen aan de examens.
Door deze taak bewijzen studenten dat ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector
- permanente evaluatie : 50 % - taken kunnen bijgewerkt worden tegen september
- examen : 50 %
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Praktijk |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 4 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10105 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
26 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
47,32 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren van een rok.
Inspiratiebron : het huidige modebeeld, door de ogen van één modeontwerper.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnnen realiseren.
-
Om de behoeften goed te kunnnen bepalen, gebruik kunnen maken van een beperkt marktonderzoek.
-
De huidige modetrends kunnen bespreken en verwerken in een eigen creatie.
-
Een inspiratiebron kunnen bepalen, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
-
Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m milieu, ergonomie, IKZ.
-
De creatie kunnnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,..
-
Voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
-
Tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen kunnen doorlopen :
-
bepalen van de vorm door middel van een patroon, moulage
-
meerdere maten van een patroon kunnen bekomen door gradatie
-
afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen
-
snijplan opstellen en het werkstuk snijden.
-
Het werkstuk kunnen realiseren en aanpassen aan de persoon.
-
Het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Leerinhoud cursus creatie en vormgeving : 1VK
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, inzicht en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- uitwerken van een rok inspiratiebron: modetrends 2008 vanuit de ogen van één ontwerper.
- ontwerpen van een model
- ondersteunende oefeningen i.v.m. het tekenen van figurinnen, kledingstukken, details en materiaalweergave.
- ondersteundende oefeningen in het aanvoelen van materiaalcombinaties.
- bestuderen van basiskennis patronen i.v.m. rok
- vertalen van ontwerptekening naar technische tekening.
- de vormgeving van het ontwerp
- realiseren van het ontwerp: toile, deelstukstudies, prototype
- aanpassen van het ontwerp aan persoon
- presenteren van het totaalconcept
- evalueren van het proces, het product
- BZW-project
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad
- cursus : werkinstructie
- cursus : CAD-CAM
- cursus : studie rok
- cursus : creatie - modetekenen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
17,24
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
18,97
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
60,34
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- examen : 50%. De studenten krijgen op het einde van de cursus een opgave .
- De taak moet tijdig ingeleverd worden anders kan je niet deelnemen aan de examens. Informatie staat bij de examenopgave.
- Door deze taak bewijzen studenten dat ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector
- permanente evaluatie : 50 % - taken kunnen bijgewerkt worden tegen september
- examen : 50 %
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Major Mode module 4 |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10106 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
? |
Niveau: |
? |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
: |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
22 |
Totaal aantal contacturen: |
74 |
Totaal studietijd: |
40,04 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
-in deze cursus worden de natuurlijke grondstoffen bestudeerd (cursus van Ingrid De Ridder)
-de vervaardigingswijze van garens en weefsels worden bestudeerd (cursus van Gert Vandecruys)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-De natuurlijke vezels kunnen indelen.
-De fysische en chemische eigenschappen van natuurlijke vezels bestuderen.
-De eigenschappen toepassen naar gebruik, onderhoud en verwerking van de materialen.
-de nabehandelingen van natuurlijke vezels bestuderen.
-determineren van natuurlijke vezels ahv verschillende proeven.
-de vervaardigingswijze van garens bestuderen.
-de vervaardigingswijze van weefsels bestuderen.
-de verschillende bindingen met hun afgeleiden bestuderen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
indeling van natuurlijke vezels
-
oorsprong, uitzicht, microscopisch beeld
-
productieproces
-
fysische en chemische eigenschappen
-
weefselonderzoek
-
garensoorten
-
verschillende bindingen
-
afgeleiden van bindingen
-
stofnamen van natuurlijke vezels - bindingen - garens
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus natuurlijke vezels - Ingrid De Ridder
- cursus garens en weefsels - Gert Vandecruys
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
18,11
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
18,11
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
124.8
|
klokuren
|
62,78
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-schriftelijk examen
-de studenten moeten slagen voor module 4. De opleidingsonderdelen gaan op in het geheel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
1 Onderwijs, Secundair onderwijs - 1MOPK - Onderdelen - Vakdidactiek Mode |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10107 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
26 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
de cursus bereidt je voor op lesgeven in de eerste graad van het secundair onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De leerinhoud kunnen selecteren voor leerlingen van een eerste graad TSO - BSO.
-
De verschillende beginsituatie in een TSO en BSO richting voor de eerste graad kunnen inschatten.
-
Lesdoelen kunnen benoemen met behulp van het leerplan en de eindtermen- ontwikkelingsdoelen.
-
De juiste werkmethode kunnen selecteren om het vooropgestelde doel te bereiken.
-
Een selectie kunnen maken voor zinvol didactisch materiaal.
-
Het gekozen didactisch materiaal kunnen realiseren adhv vooropgestelde kwaliteitsnormen.
- Al de vooropgestelde doelen in praktijk kunnen brengen bij basislessen voor de eerste graad TSO - BSO.
| | | |
| | | |