|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20128 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
31 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst
- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen
- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen
- actief luisteren tijdens een gesprek
- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek
- feedback op een correcte wijze formuleren
- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf
- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"
- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen
- op een constructieve manier omgaan met conflicten
- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep
- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- gespreks- en contactvaardigheden van het eerste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- contact- en gepspreksvaardigheden in het eerste jaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag
bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
- blokkerende reacties in het communicatieproces
- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld
- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/
- assertiviteit/ ik-boodschappen
- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"
- slecht-nieuws-gesprek
- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode
- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"
- regels in een groep
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus en eigen nota's
- casussen ingebracht door de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
17,86
|
practicum en oefeningen:
|
15
|
lesuren
|
17,86
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
53
|
klokuren
|
63,10
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoor- en werkcolleges
- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten
- oefensessies/rollenspelen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- mondeling examen in juni op 90% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken
- persoonlijke opdracht op 10% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- mondeling examen op 90% van de punten: inzicht en toepassingen
- persoonlijke opdracht op 10%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Agogische vaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2VV02 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
42 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij leerlingen met specifieke noden (dysfuncties, sociaal-emotionele problemen, ...) in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit. We doen dit ahv een casus die in groep uitgewerkt en voorgebracht wordt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren. 2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas. 3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek. 4. De student kan adequaat omgaan met leerlingen met leerstoornissen. 5. De student kan adequaat omgaan met initiatieven rond zorgverbreding . 6. De student kan in groep samenwerken om de opdracht rond diversiteit uit te werken. 7. De student kan de uitgewerkte groepsopdracht op een boeiende wijze presenteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- agogische vaardigheden en psycho-pedagogische vaardigheden van het eerste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- agogische vaardigheden en psycho-pedagogische competenties van het eerste jaar
|
Andere begincompetenties
|
respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander
bereidheid om interactief te participeren
bereidheid op te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen
bereidheid tot kritische ingesteldheid
bereidheid tot samenwerking
|
LEERINHOUDEN
|
- Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
- Interactieroos van Leary.
- Omgaan met pesten.
- Omgaan met leerstoornissen: dyslexie, dyscalculie, dysorthografie, NLD, ADHD, ASS
- Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
- Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
(voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
- Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.
- Handboek: leerstoornissen
- Casussen als uitgangspunt om het thema diversiteit uit te werken.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
22,99
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
22,99
|
studietijd buiten contacturen:
|
45
|
klokuren
|
51,72
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoor- en werkcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten, oefeningen, rollenspelen.
- Vakoverschrijdende casus: samenwerking met dieetleer: studenten werken in groep de problematiek rond een casus uit met als thema: probleemsituatie uit de dieetleer gekoppeld aan omgaan met diversiteit (cfr. aparte bundel).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen in juni op 2/3 van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
- Groepsopdracht: verwerkte casus op 1/3 van de punten:
paper: duidelijke inhoud en structuur; correcte taal presentatie: power-point; expressiviteit; interactie met het publiek; correcte taal; volledigheid van de uitgewerkte opdracht proces- en productevaluatie ahv reflectie in groep en individuele reflectie (de papers zijn leerstof voor het examen).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen op 2/3 van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
- Groepsopdracht casus: dit onderdeel kan niet herdaan worden; de punten worden overgenomen: 1/3 van de punten.
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20123 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
68 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het tweede jaar zal je je didactische expertise verder aanscherpen. Daarenboven krijg je meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt in eerste instantie uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-georiënteerd voorbereiden van lessen. Deze perspectiefverandering wordt in tweede instantie ondersteund met een theoretische duiding: een analyse van de evoluerende visie op lesgeven, geïnspireerd door een meer ervaringsgerichte opvatting over het leerproces.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De studenten kunnen:
- vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.
- werkvormen inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.
- leerinhouden gericht selecteren en structureren.
- een krachtige leeromgeving ontwerpen.
- leerervaringen structureren.
- een degelijke evaluatie uitwerken.
- eindtermen realiseren in de eigen klaspraktijk.
- de verschillende kenmerken van het leren illustreren
.- de visie op fundamenteel leren verduidelijken
- de gevolgen, van de visie op fundamenteel leren, op het onderwijs verduidelijken
- de verschillende leerprincipes illustreren
- de kenmerken van een alternatieve evaluatie illustreren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Pedagogische wetenschappen in het eerste opleidingsjaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Pedagogische wetenschappen in het eerste opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Eindtermen en vakoverschrijdende eindtermen.
- Bijzondere werkvormen
- Visie op leren
- Visie op leren volgens het EGO
- Gevolgen van deze visie op de aanpak bij het lesgeven
- Leerprincipes
- Alternatieve evaluatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus pedagogische wetenschappen 2 VK deel 1 & 2, Hans Ihmsen
-
Gerichte literatuurstudie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
24,32
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
16,22
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
54,05
|
Verdere toelichting:
geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele opdracht (30%).
-
Schriftelijk examen januari deel 1 (30%), gesloten boek.
-
Schriftelijk examen juni deel 2 (40%), gesloten boek.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met deel 1, gesloten boek (60%) en deel 2, gesloten boek (40%).
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Maatschappelijke vorming |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20131 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In Maatschappelijke en Sociale Vorming word je in themalessen voorbereid op de zorg voor de mens in de bredere zin van het woord. We laten je participeren in maatschappelijke en sociale problematieken, het gezin en opvoedingsmilieu, omgangsvormen en etiquette, diversiteit, ontwikkelingsfasen van de mens, hulporganisaties, ... , waarbij verschillende meningen tot uiting komen. We laten je gebruik maken van het mediagamma en het zelfstandig opzoeken en bezoeken van hulporganisaties. Opdrachten worden zowel individueel als in groep gemaakt.
De school als instituut en als jouw later werkveld, is hiervan het voorbeeld bij uitstek.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1.
De student werkt maatschappelijke problematieken en voorziene hulpverleningen uit op preventief, probleemoplossend en rechtmatig vlak. Hierbij wordt de student de kans geboden zich op gebied van verantwoordelijkheidszin, zelfreflectie en samenwerking te ontplooien, door toepassing van de jaaropdracht in groep uit te werken.
2.
De student verkent maatschappelijke ontwikkelingen, cultuurpatronen, waarden en normen en sociale omgang. De individuele opdracht rond deviant gedrag helpt er toe bij de verantwoordelijkheid van de student aan te wakkeren en het bekomen resultaat ervan te reflecteren.
3.
De student omschrijft wat de identiteit en diversiteit is van mensen: het individu, de groep, het gezin als opvoedingsmilieu. De student voert in groep de opdracht rond macht en ideologie uit waarbij verantwoordelijkheidszin, reflecteren en samenwerken aan bod komen.
4.
De student verdiept en omschrijft in groep de ontwikkelingsfasen en leeftijdsgebonden welzijnsproblemen van de prenatale fase, de pasgeborene, de zuigeling, de peuter, de kleuter, het lagere schoolkind, de puberteit, de adolescent en de volwassene. Door het geleid bezoek aan De Kraamvogel, waarbij de student observeert en zich informeert en in groep verslag uitbrengt, worden reflectie, samenwerken en verantwoordelijkheidszin gerealiseerd.
5.
De student zoekt, kiest en beoordeelt informatie naar oorsprong, betrouwbaarheid, doelgroep en ideologie, alsook het strucureren, presenteren en zich documenteren ervan. Bij de uitvoering van de individuele verdiepingsopdracht rond de peuter en de kleuter, komen reflecteren en verantwoordelijkheidszin tot uiting.
6.
De student verdiept zich in de begrippen gezondheid en welzijn en vindt de weg bij problemen naar dienstverlening. Bij de groepsopdracht over gezondheidszorg kan de student samenwerken, reflecteren en verantwoordelijkheid dragen.
7.
De student onderscheidt de vormen van armoede en herkent de gevolgen van sociale uitsluiting. Zie nr. 8.
8.
De student legt zich toe op de kennis rond budgettering, consumentenkrediet- en bescherming. A.d.h.v. leerlingennota's en individuele opdracht bankkrediet optimaliseert de student zichzelf in het reflecteren en het verantwoordelijk zijn. Zie ook nr. 7.
9.
De student optimaliseert zich in de ontwikkeling van sociale vaardigheden als toekomstige leerkracht - opvoeder, via o.a. het medianieuws en onderwijsonderricht.
Door verdieping in deze materie en de opdrachten, kan de student zowel individueel als in groep de opdrachten uitvoeren, evalueren en kritisch reflecteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
w
Verworven voorkennis 1 VK: zicht hebben op eigen maatschappelijk en sociaal functioneren.
w
Kunnen samenwerken en verantwoordelijkheidszin hebben.
w
Vaktechnisch: communicatieve, agogische, pedagogische en didactische vaardigheden 1 VK.
w
ICT - vaardigheden.
w
Bereidheid om: te reflecteren op het eigen sociaal gedrag.
w
Bereidheid om: zich in te leven en te participeren.
w
Bereidheid tot kritische ingesteldheid.
w
Algemene belangstelling in het maatschappelijk, cultureel gebeuren.
w
Respect hebben voor het anders zijn van personen en zich kunnen aanpassen,
alsook
bereid
zijn zich te optimialiseren als toekomstige leerkracht - opvoeder.
|
LEERINHOUDEN
|
w
LUIK I: Sociale opvoeding en maatschappelijke vorming: Waarom?
w
Realisatie tot burgerzin: omgaan met mensen, cultuur, diversiteit, macht en ideologie,
waarneming, interculturalisering.
w
Groepen / Het gezin en moeilijkheden.
w
LUIK II: Ontwikkelingsfasen van de mens: prenatale fase, pasgeborene, zuigeling, peuter,
kleuter, schoolgaand kind, puberteit, adolescent, volwassene, bejaardheid.
w
Leeftijdsgebonden welzijnsproblemen.
w
LUIK III: Gezondheid en welzijn: Sociaal leven en sociale wetgeving.
w
Sociale diensten en voorzieningen: aard van hulpverlening:draaiboek.
w
Gezondheidszorg: SZ / RIZIV.
w
Ziekte en gezondheid: Thema kanker.
w
De mens met handicaps.
w
Rechtshulp: Thema slachtofferhulp
w
Gezinsbudgettering / Consumentenkrediet- en bescherming.
|
STUDIEMATERIAAL
|
w
Plantijncursus MV BEC.
w
Radio, TV, kranten, video, internet.
w
Welzijnsmagazines, brochures, folders.
w
Schoolbibliotheek.
w
Informatie uitgegeven door de overheid.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
17,44
|
practicum en oefeningen:
|
5
|
lesuren
|
05,81
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
11,63
|
studietijd buiten contacturen:
|
52
|
klokuren
|
60,47
|
Verdere toelichting:
w
Interactieve hoor- en werkcolleges.
w
Onderwijsgesprekken met DVD, CR-rom, video.
w
Oefensessies: individueel en in groepsverband onder coaching.
w
Zelfstudie: opzoekwerk sociale voorzieningen + ontwikkelingsfasen van de mens.
Studiebezoeken.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
w
Permanente evaluatie samen met oefensessies: 25%.
w
Individuele opdrachten: 10%
w
Groepsopdrachten: 20% en opdracht deel II: 20%
w
Partieel examen: januari: 10%
Examen juni: mondeling: groepspresentatie opdracht deel II: 15%
Deelname aan de lessen is een vereiste om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Alleen het schriftelijk examen (partieel 10%) + individuele opdrachten (10%) kunnen hernomen worden.
De overige behaalde punten blijven behouden.
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Biowetenschappen: Biochemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2VV12 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het vak biochemie hebben we het over sacchariden, proteïnen en lipiden: de bouwstenen en brandstoffen van ons lichaam en vooral de dynamische processen in ons lichaam. Verder gaat het over de voortplanting, de bouw van de cel en de celdelingen. In de dynamische biochemie gaat het dan over de vitaminen, enzymen en co-enzymen, biochemische energie, en de metabolische cycli van sacchariden, lipiden en eiwitten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student beheerst de vakkennis en leerinhouden: theoretische achtergrond van wat er met de voeding in ons lichaam gebeurt, wordt toegelicht.
- Vakoverschrijdend: de student legt linken tussen dieetleer, voeding, biologie en dit vak
- De student verwerft inzicht in opbouw- en afbraakreacties van de voornaamste voedselcomponenten, die in het menselijk lichaam veranderingen ondergaan. Zowel op het chemisch als op cellulaire vlak als op een hoger niveau in de weefsels en de organen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Cursus chemie eerste jaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
cursus chemie eerste jaar
|
Andere begincompetenties
|
andere basiscursus chemie (na voorafgaand akkoord door de lector) met succes gevolgd hebben
|
LEERINHOUDEN
|
- De studenten bestuderen achtereenvolgens : in het eerste semester eiwitten, suikers, aminozuren en vetten en de cel en zijn organellen en de celdeling.
- In het tweede semester : vitaminen, energie, en dynamische biochemie: de metabolische cycli van sacchariden, vetten, aminozuren en de eiwitsynthese en DNA en RNA.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
34,48
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
53
|
klokuren
|
60,92
|
Verdere toelichting:
- Onderwijsleergesprekken
- Video
- Transparanten
- Presentaties
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk partieel examen in januari (50 % van de punten) en juni (50 %).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk over de leerstof van het hele jaar.
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Biowetenschappen: Dieetleer |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2VV13 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus worden voeding en voedingsproblemen besproken en de werking van het spijsverteringsstelsel. De mineralen en antioxidanten en het effect op het lichaam bij tekorten komt aan bod. Gezonde voeding voor elke leeftijdscategorie voor baby's en moeders tijdens de zwangerschap en ook de voeding voor bejaarden wordt belicht. We bekijken enkele ziektebeelden en hun diëten: diabetici, overgewicht, anorexia, boulemia, werking van drugs in ons lichaam. Het laatste hoofdstuk gaat over ziekten en allergieën
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student verwerft inzicht in het belang van voeding bij gezonde en zieke mensen. 2. De student legt een verband met de cursus van biochemie. 3. De student oefent het probleemgestuurd onderwijs aan de hand van een casus. De student krijgt hierover feedback maar er worden geen punten gegeven op het proces bij dieetleer. Dit is enkel een oefenproject. Hiervoor overlegt hij/zij met collega's, heeft eigen inbreng in overleg, deelt spontaan de informatie en gegevens met anderen, blijft meewerken ook als eigen idee wordt afgewezen, zoekt naar gemeenschappelijk gedragen ideeën. Is kritisch ten aanzien van informatie en massamedia.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Cursus chemie eerste jaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De voedingsstoffen, mineralen, antioxidanten
* Gezonde voeding * Voeding tijdens verschillende levensfasen * Voeding in relatie tot ziekte
- Overgewicht
* Voedselovergevoeligheid * Anorexia nervosa en boulimia nervosa * Voeding en genotmiddelen * Voedingsstofbeperkte diëten * Eliminatiediëten
- Biologie : spijsverteringsstelsel,
* ademhalingsstelsel * hart- en bloedvatenstelsel * zintuigen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
23,26
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
11,63
|
studietijd buiten contacturen:
|
52
|
klokuren
|
60,47
|
Verdere toelichting:
- Onderwijsleergesprekken met presentaties en eventueel transparanten .
- Casus vakoverschrijdend met Kristien Roland vak Agogische vaardigheden zie aparte bundel
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen in juni.
- Evaluatie van casus : mondelinge evaluatie met powerpoint presentatie voor de hele klasgroep en schriftelijke evaluatie met behulp van een bundel. Evaluatie van project en proces dmv reflectie in groep en reflectie apart, er worden geen punten gegeven. De leerstof wordt nog eens ondervraagd in het schriftelijk examen.
- Verdeling van de punten: 30 % op casus ( op de schriftelijke toets) en 70% op examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk de leerstof van het hele jaar: cursus van de lector en de bundels van de casus
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Voeding en technologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Practicum voeding en technologie
Vakkenstage gewicht 2: 2 weken
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20132 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
146 |
Totaal studietijd: |
182 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Seghers Annemie
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie deelfiche
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Zie deelfiche
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Zie deelfiche
|
Andere begincompetenties
|
Zie deelfiche
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Practicum voeding en technologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Voeding en technologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2VV11 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
75 |
Totaal aantal contacturen: |
65 |
Totaal studietijd: |
136,5 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan recepturen interpreteren en omzetten in een organisatieplan. Heeft inzicht in het verloop en timing van de verschillende kooktechnieken. 2. De student laat uitgevoerde opdrachten een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out krijgen. 3. De student kan een zelfevaluatieformulier invullen en aanvullen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Voeding 1 LO
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Warenkennis, vlees, wild, vis, schaal- en schelpdieren, gevogelte en gebak.
- Receptenleer en kooktechnieken.
- Verschillende recepten samenbrengen in een stappenplan en binnen een gegeven tijdsbestek uitwerken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus (A. Seghers) .
- Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2001 .
- J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen HBuitgevers, 2001.
- Bb-cursus Voeding
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
01,38
|
practicum en oefeningen:
|
58
|
lesuren
|
40,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
55,17
|
Verdere toelichting:
- Praktijksessies, onder begeleiding, voorbereide recepten uitwerken.
- Groepsopdracht: werkplanning opstellen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: aanwezigheid tijdens de practica is vereiste om te kunnen slagen.
- Schriftelijke bundel oefeningen en jaaropdrachten: zelfstandig opzoeken van informatie en verwerken.
- Practisch examen (juni): practische uitwerking van een menu.
- Schriftelijk examen (juni): kennis- en inzichtsvragen.
- Elk van deze vier rubrieken staat op 25% van de punten.
- Het totaal vertegenwoordigt 60% van de quotering op het volledige opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Theoretisch examen kan hernomen worden.
- De opdrachten mogen herwerkt worden.
- De punten voor permanente evaluatie, practisch examen en restaurantstage blijven behouden.
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Vakkenstage gewicht 2: 2 weken |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Voeding en technologie |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20124 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
25 |
Totaal aantal contacturen: |
81 |
Totaal studietijd: |
45,5 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de uitwerking van een opdracht. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken. Ontwikkelen van verantwoordelijkheidszin, organisatievermogen, tempo en creativiteit.
- Toont inzet bij het realiseren van de opdrachten. Neemt feedback ernstig en integreert die in eigen handelen. Kan eigen leerpunten aangeven. Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden.
- Uitgevoerde opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out.
- Zelfevaluatieformulier kunnen invullen en aanvullen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Vaardigheden Voeding 1 LO
- Cursus Voeding 1 LO
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Oefenen vaardigheden en tempo.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Stagevademecum
- Bb-cursus voeding SO (A. Seghers)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
80
|
lesuren
|
79,21
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
19,80
|
Verdere toelichting:
Meewerken gedurende 2 weken in koude en warme keuken in een restaurant.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Verslag a.d.h.v. vragenlijst (zie Bb), op 60% van de punten.
- Evaluatieformulieren (zie stagebundel en Bb-cursus), door stageplaats op 40% van de punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Indien de stagebeoordeling voldoende was, kan een nieuw verslag ingediend worden in de tweede zittijd.
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Chemische technologie (T + praktijk) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00101 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
52 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Additieven in voedingsmiddelen geeft ons een idee van waarom we additieven toevoegen, waar de gevaren liggen en wat de effecten zijn op de voedingsmiddelen. Dit sluit aan bij voeding.
Zepen en detergenten sluit aan bij verzorging. Hierin onderzoeken we waarom we ons niet met water alleen kunnen wassen. Wat zijn detergenten eigenlijk?Welke soorten zijn er? Welke additieven worden er aan detergenten toegevoegd? Waarom?
Polymeren behandelt de natuurlijke vezels, de halfsynthetische en de kunstmatige vezels. We bekijken de eigenschappen, gedrag, toxiciteit en milieuhygiënische aspecten van de kunststoffen.
In het onderdeel praktijk voeren we proeven uit op sacchariden, proteïnen om hun eigenschappen te onderzoeken. We maken zelf zeep en testen de eigenschappen van detergenten. We bekijken de symbolen op de industriële zeepverpakkingen en zoeken uit welke we niet mogen mengen.
We testen sulfieteen op vruchtensappen en wijn. We onderzoeken of er nitraten en nitrieten zitten in verse groenten en diepvreisgroenten. We maken zelf cosmetische producten en we doen herkkeningsproeven op kunststoffen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan deze onderwerpen en inhouden begrijpen en reproduceren
voor het deel prakticum :
1.De student voert zelf proeven uit. 2. De studenten toetst de theorie. 3. De student zoekt verklaringen voor de waargenomen fenomenen in hun theoretische cursus. 4. De student werkt met materialen en voedingsmiddelen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Cursus chemie 1ste jaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Onderdeel practicum
- In dit onderdeel zitten de labo-oefeningen die aansluiten bij de vakken chemische technologie, voeding, biochemie, textielkennis.
- Volgende onderwerpen worden uitgewerkt : eigenschappen van het gedrag van sacchariden en eiwitten. Uitvoeren van een verzeping, maken van cosmetische producten, proeven op kunststoffen, nitraten en nitrieten in groenten bepalen, sulfieten in wijn en vruchtensappen.
- Het doel is een aantal eigenschappen van stoffen te leren kennen. Anderzijds wordt de nadruk gelegd op wat er in bepaalde voedingsstoffen aanwezig is of niet aanwezig is.
- Het verband met de theorie moet door de student gelegd kunnen worden en dit geeft een uitbreiding van zijn kennis over de onderwerpen.
- De student moet een aantal experimenten kunnen uitvoeren en interpreteren en een wetenschappelijk verslag kunnen maken van wat waargenomen is. En samen met de theoretische achtergrond uit de andere cursussen een zinnig besluit kunnen formuleren.
- voor de theorie
- er wordt gewerkt rond additieven, detergenten, vezels (bio, halfsynthetische en synthetische)
- dit is een ondersteuning voor voeding, verzorging en textiel
|
STUDIEMATERIAAL
|
Labomateriaal, cursus van dit vak en de cursussen van de theoretische vakken.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
29
|
lesuren
|
25,89
|
practicum en oefeningen:
|
19
|
lesuren
|
16,96
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
53,57
|
Verdere toelichting:
Studenten voeren experimenten uit in het lab.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- het onderdeel prakticum staat op 1/3 dan de punten
- Permanente evaluatie:
De studenten moeten bij elk practicum aanwezig zijn. Indien door ziekte de student meer dan de helft van de practica mist, kan de examencommissie beslissen dat de student niet voldoet voor dit vak
- Studenten krijgen punten op hun verslagen.
- Criteria bij de verslagen :
Alle opgegeven rubrieken moeten ingevuld zijn : Titel, Datum, Doel van de proef Gebruikte materialen en stoffen Werkwijze Reactie (enkel indien mogelijk) Waarneming Verklaring: deze moet in de theoretische cursus opgezocht worden en uitgeschreven worden in het verslag: het moet correct zijn, diepgaand en geargumenteerd Besluit: kort ( een antwoord of je het doel bereikt hebt een reflectie op wat je gedaan hebt)
- Voor de theorie : staat op 2/3 van de punten
- examen in januari op 50 % van de punten van de onderdelen additieven en detergenten
- examen in juni voor het onderdeel polymeren ook op 50% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
voor prakticum:
Geen tweede zit mogelijk. De punten voor permanente evaluatie blijven behouden.
voor theorie:
indien niet geslaagd worden alle onderdelen herdaan
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Verzorging (T + praktijk) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00102 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
46 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De voortzetting van het opleidingsonderdeel Verzorging breidt zich in het 2de jaar uit door middel van theoretische en practische uitdieping en inoefening in deze specialiteit. De zorg voor de ander, met name mantelzorg en zorg voor gezondheid, materialenleer en onderhoudstechnieken, creatief, methodisch en veilig handelen, textielzorg, schoonmaaktechnieken-en middelen, bloemschikken, ... worden belicht en toepassingen hierop gereflecteerd. Individueel- en groepswerk worden onderling kritisch gereflecteerd. De vergelijkende studie vloerbedekking geanalyseerd. Je gaat zelfstandig je documentatie uitbreiden, bedrijven aanschrijven en je verzamelde informatie voorleggen.
Via een vakoverschrijdende opdracht Woonomgeving, verdiepen de studenten zich in groep in zowel de leerinhoud als in de hiervoor toe te passen technieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste en 2de graad van het SO (leerbevorderend gedrag :kennis en vaardigheden --> ped.did.aanpak). 2. De student heeft inzicht in het systematisch onderhoudsproces (Sinnercirkel) en past dit aan in functie van de gebruikte grondstoffen, hun afwerking,… bij de in- en uitrusting van de woonomgeving (kennis aanwenden). 3. De student past de verschillende onderhoudstechnieken toe op materialen uit de keuken, de woonkamer, de badkamer en de slaapkamer,… 4. De student kiest en gebruikt de juiste onderhoudsprodukten. 5. De student hanteert vaardig de onderhoudsapparatuur. 6. De student wast, droogt en strijkt woon- en kledingtextiel vakkundig. 7. De student beheerst basistechnieken (rechtlijnig, open driehoek en tafelstuk) van bloemschikken en past deze toe op een eenvoudig werkstuk. 8. De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs. 9. De student organiseert, plant en voert het onderhoudswerk ergonomisch en met zin voor veiligheid en hygiëne uit binnen de vooropgestelde tijd. 10. De student werkt economisch, ergonomisch en veilig. 11. De student kan gericht informatie rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven. 12. De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback. 13. De student werkt a.d.h. van een studiewijzer in team en onder begeleiding een onderwerp uit en stimuleert hierbij medestudenten tot samenwerking tijdens het groepsleren (verantwoordelijkheidszin). 14. De student bundelt het resultaat van het groepsleren in een schriftelijke en mondelinge presentatie. 15. De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestuden en werkt opbouwend mee tot het realiseren van de groepsopdrachten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Verzorgingstechnieken uit 1 LO moeten vakkundig uitgevoerd worden.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De cursus is opgebouwd uit 4 grote delen:
1.Zorg voor textiel: Gebruik van wasmachine en droogtrommel, strijkijzer, …toegepast op t-shirt, jeansbroek, beddengoed, herenhemd,… Handwas van wollen trui,… 2.Zorg voor de woning: *basisonderhoudsmateriaal en klein onderhoudsmaterieel *dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van keukentoestellen *opstellen en realiseren van organisatieplan met oog op dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van slaapkamer, woonkamer, keuken , badkamer,… *Schoonmaaktechnieken: poetsen , schuren en wrijven toegepast op gebruiksvoorwerpen uit verschillende grondstoffen (hout, leder, glas, metaal,…) 3.Realisatie decoratieve / functionele voorwerpen in hout, glas, leder,... . Klein meubelrestauratie kunnen de studenten un groep realiseren en voorstellen a.d.h.v. een PowerPoint. 4.Bloemschikken: drie basistechnieken toegepast op eenvoudige werkstukken : open driehoekig, rechlijnig en tafelstuk binnen een bepaald thema.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus theorie en practicum aangevuld met eigen nota's.
- SCHOLLAERT A., Leren huishouden, Acco uitg.
- Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg, Wolters-Plantyn.
- Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
- Vakliteratuur en vaktijdschriften beschikbaar in bibliotheek.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
08,62
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
17,24
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
08,62
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
60,34
|
Verdere toelichting:
- Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h. van opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.
- Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
- Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
- Permanente evaluatie: 30%: werkstukken, verslagen en opdrachten, infomap, evaluatie van hierboven beschreven gedrag.
- Praktijkexamen: 35% (uitvoeren bovenstaande technieken).
- Theorie examen:35% (cursus + nota's ).
-->Voor elk examenonderdeel moet min. 50% behaald worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Punten permanente evaluatie juni 2008 blijven behouden:30%.
- Praktijkexamen:35% .
- Theorie examen: 35% (cursus + nota's ).
--> Voor elk examenonderdeel moet min. 50% behaald worden.
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Creatie en vormgeving |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2VV37 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
45 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
in deze cursus leer je eenvoudige werkstukken voor de eerste graad ontwerpen, vormgeven, realiseren en presenteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student moet het materieel correct kunnen gebruiken. 2. De student moet de details van een patroon kunnen wijzigen naar model. 3. De student moet een eenvoudige technische tekeningen kunnen tekenen. 4. De student moet het prototype kunnen realiseren. 5. De student moet het ontwerp en het eindresultaat kunnen presenteren. 6. De student moet het proces en product kunnen evalueren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
creatie en vormgeving 1 LO
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
creatie en vormgeving 1 LO
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Realiseren van een pyjama binnen het leerplan van een eerste graad BSO.
- Een pyjama ontwerpen door details te wijzigen aan een bestaande buitenvorm.
- Het ontwerp presenteren op een orginele wijze binnen opgegeven normen.
- Aanpassen van de vorm aan het model.
- Realiseren van een prototype.
- Realiseren van accessoires.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-Handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad (isbn 90 789030 1661). -cursus pyjama
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
17,39
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
17,39
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
60,87
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie : 50% - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- Examen : schriftelijk : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen.
- De taak moet tijdig (deadline vermeld bij de opgave) ingediend worden wil je kunnen deelnemen aan het examen.
- Door deze taak bewijzen studenten of ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.
- De student realiseert tijdens het examen de pyjamabroek ahv een fabricatieschema en fasen .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd.
- Permanente evaluatie : 50 % taken kunnen vervolledigd worden tegen september
- Examen : 50%
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Vakdid.Voeding-Verzorging-Kleding |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2VV17 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
44 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Vakdidactiek in het 2de jaar spitst zich voornamelijk toe op het bestuderen, vergelijken en reflecteren van o.a. de leerplannen van de verschillende onderwijsnetten en hun aanpak hierbij. Theoretische en practische lesrealisaties worden via opdrachten, al dan niet individueel of in groep voorbereid. Het organiseren, bestellijsten, leerteksten, dialogische lesrealisaties, demonstraties en evaluatie worden hierbij belicht, rekening houdend met het didactische model en de didactische principes. Centraal staan ook de eigen creativiteit, didactische werkvormen en didactisch materiaal, ter bevordering van een eigen, individuele, creatieve leraarstijl en passende professionele houding.
Door oefensessies worden de studenten onder leiding van de lector begeleid en a.d.h.v. reflecties hierin, getraind.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student heeft inzicht in gebruikte leerplannen 2de graad TSO en BSO en vertaalt deze in een uitgewerkt jaarwerkplan. 2. De student vult de lesvoorbereiding aan met een aangepast evaluatievoorstel en leertekst. 3. De student gaat creatief om met het complex van didactische activiteiten. 4. De student geeft tijdens typelessen verbale terugkoppeling aan medestudenten m.b.t. zowel technisch didactische aspecten als verbaal en non-verbaal gedrag. 5. De student werkt in kleine groepjes een lesvoorbereiding uit en realiseert deze voor de eigen klasgroep. 6. De student stelt zich binnen de klasgroep empathisch en open op en draagt zorg voor de medestudenten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Bereikte leerdoelen van vakdidactiek en pedagogische stages 1 LO
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De cursus is opgebouwd uit 5 grote delen: 1. Leerplanstudie : lessentabellen en vakinhouden TSO en BSO voor het vakgebied VVK, opstellen jaarwerkplan,… 2.Opstellen van leerteksten, receptuur en werkinstructiefiches. 3.Formuleren van evaluatievoorstellen. 4.Ontwikkelen van didactische creativiteit: hanteren van leerlinggerichte werkvormen. 5.Opdrachten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus met 5 delen.
- Logboekleerplannen 2de graad S.O. VVKSO,OVSG, Gemeenschapsonderwijs (GO) en Prov. .
- Lessentabellen 2de graad.
- Bibliotheek boeken.
- Boeken van de lector ter inzage.
- Ik- Jan en Alleman, omgangskunde 2de graad BSO 1ste jaar handboek.
- Typelessen met didactisch materiaal.
- Transparanten en videomateriaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
lesuren
|
12,36
|
practicum en oefeningen:
|
19
|
lesuren
|
21,35
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
08,99
|
studietijd buiten contacturen:
|
45
|
klokuren
|
50,56
|
Verdere toelichting:
- Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en onderwijsgesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt en ingeoefend
- De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs bestudeerd.
- A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppeling op zijn/haar leraarstijl.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: 35%: opdrachten en oefenmomenten.
- Schriftelijk jaarexamen: 35% waarvan 15 % openboekexamen en 20 % voorbereiding examenopdracht. Deze opdracht wordt na de paasvakantie uitgedeeld en toegelicht. De schriftelijke voorbereiding wordt afgegeven de laatste les van het academiejaar.
- Mondeling jaarexamen: 30% : toelichting bij de schriftelijke voorbereiding.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Permanente evaluatie: 35%: punten van juni 2008 blijven behouden.
- Schriftelijk jaarexamen: 35% waarvan 15 % openboekexamen en 20 % examenopdracht. Niet geslaagde studenten nemen voor 1 juli 2008 contact op met BEC voor een nieuwe examenopdracht. De schriftelijke voorbereiding wordt afgegeven bij aanvang van het mondeling examen.
- Mondeling jaarexamen: 30%: toelichting bij de schriftelijke voorbereiding.
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Vakspec.gew1 MO: deel1+studiebez/project |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20133 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
52 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnen realiseren.
- Een inspiratiebron vanuit het materiaal bepalen, zich hierover voldoende documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
- Bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m. milieu, ergonomie, IKZ.
- Breedte en diepte van een assortiment kunnen bespreken.
- De creatie presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages.
- De ontwerptekening omzetten in een technische tekening.
- Materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen voor de uitvoering van het product.
- Het gebruikte materiaal kunnen ontleden naar grondstof, vervaardigingswijze, nabehandeling.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
cursus mode 1LO.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
cursus mode 1LO
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moet bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- bestuderen van en experimenteren met de vormgevende of andere kwaliteiten van een specifiek soepel materiaal
- ontwikkelen van een modeconcept vanuit het specifieke van het onderzochte materiaal voor een specifieke doelgroep
- ontwerpen van een model vanuit de typische vormgevende kwaliteiten van een welbepaald materiaal voor een welbepaalde doelgroep
- ondersteunende oefeningen i.v.m het tekenen van figurinnen, kledingstukken en details
- uitwerken van blouse of jurk.
- bestuderen van basispatronen i.v.m. blouse en jurk
- aanverwante vakken in TSO en BSO onderwijs
studiebezoeken:
- Voor de projectweek wordt in samenspraak met de studenten een programma opgesteld bestaande uit een citytrip en workshops.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboek : R. Swolfs, M.-P. De Man, M.-J. Gerits, Meer dan naald en draad (isbn 90 789030 166191)
- cursus : werkinstructie
- cursus : CAD-CAM
- cursus : studie jurk
- cursus : presentatie technieken
- cursus : organisatie
- cursus : creatie - modetekenen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
25
|
lesuren
|
15,06
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
lesuren
|
15,06
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
114
|
klokuren
|
68,67
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- examen : schriftelijk : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen.
- De taak moet tijdig ingeleverd worden wil je kunnen deelnemen aan het examen.
- Door deze taak bewijzen studenten of ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben;
- examen mode wordt afgelegd in januari
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd
- permanente evaluatie : 50 % taken kunnen herwerkt worden tegen september
- examen : 50%
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Vakspec.gew1 MO: deel 2 + vakdidactiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20134 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
72 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Een vergelijkende leerplanstudie kunnen maken voor de tweede graad TSO-BSO.
- Leerlingenteksten kunnen opstellen.
- Leerlingen goed evalueren binnen de verschillende vakken voor kennis, vaardigheden en attitudes.
- Lessen kunnen opstellen voor de verschillende vakken in de tweede graad TSO en BSO.
- Eigen ontwerp voor jurk of blouse kunnen vormgeven en realiseren.
- Het exterieur en interieur van een winkel bespreken.
- De realisatie organiseren met een fabricatiedossier.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Leerinhoud en stageërvaring van 1 LO
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
mode 2VK : eerste semester.
|
Andere begincompetenties
|
studenten zonder vooropleiding moeten bereid zijn een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis, vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
- leerplanstudie tweede graad TSO - BSO
- opstellen van leerlingenteksten : WIF, leerteksten voor TSO-BSO
- aanverwante vakken : interieur, kunst en kostuumgeschiedenis, artikelenkennis, etalage, presentatietechieken
- evaluatie : proces, product, attitudes
- begeleiding van lessen pedagogische stage
- toepassing van de basiscursus jurk, blouse, raglan en kimono
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus : vakdidactiek
- evaluatiedocumenten uit verschillende scholen
- cursus : WIF
- cursus : blouse en jurk
- cursus : raglan en kimono
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
20,83
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
20,83
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
06,94
|
studietijd buiten contacturen:
|
72
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk
- examen : schriftelijk : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen.
- De taak moet tijdig ingeleverd worden wil je deelnemen aan het examen.
- Door deze taak bewijzen studenten of ze de vooropgestelde competenties bereikt hebben.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd
- permanente evaluatie : 50 % taken kunnen herwerkt worden tegen september
- examen : 50%
|
|
| |
|
2 Onderwijs, Secundair onderwijs - 2VKKL - Onderdelen - Pedagogische stage: 5 weken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20127 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
18 |
Totaal studietijd: |
182 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede opleidingsjaar omvat een lintstage van 3 weken met één week blokstage in het eerste semester en een blokstage van twee weken gewicht 2 en één week gewicht 1 in het tweede semester.
Met de lintstage creëren we voor de student de mogelijkheid om de basisvaardigheden om les te geven degelijk te verwerven. De studenten kunnen door de vaklectoren beter begeleid worden omdat zij slechts één dag in de week op stage gaan.
Voor de tweede blokstage wordt een korte intra-murosstage georganiseerd waarbij het gebruik van interactieve werkvormen ingeoefend wordt.
Met de blokstage van het tweede semester streven we bij de student naar het ontwikkelen van een grotere zelfstandigheid. Tevens moeten zij de basiswerkvormen uitbreiden naar het gebruik van interactieve werkvormen en moeten zij een geschikt klasmanagement tonen. Zij verdiepen zich verder in de vakinhouden van de tweede graad.
Naast het stagebezoek dat de begeleider van de hogeschool aflegt in de stageschool en de stagebesprekingen met mentoren en andere begeleiders op de feedback vergaderingen, worden de studenten ondersteund in hun ontwikkeling tot zelfreflectie met 3 intervisiebijeenkomsten. Zij leren hier in groep te zoeken naar oplossingen voor de werkpunten die ze onderscheiden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad TSO en BSO (optie ASO)
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd voor het eerste opleidingsjaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen van het eerste opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
lessen gewicht 2 en 1 in de eerste en tweede graad TSO en BSO, facultatief ASO, uitgaande van een opgegeven lesonderwerp en leerplan
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cusus pedagogische wetenschappen
- de in het tweede en eerste jaar behandelde leerinhouden
- leerplannen en eindtermen
- handboeken en leerlingenteksten
- vakliteratuur
- observatieopdrachten
- leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
- eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
05,21
|
studietijd buiten contacturen:
|
174
|
klokuren
|
90,63
|
Verdere toelichting:
voor details zie stagevademecum
lesopdrachten
observatieopdrachten
reflectieopdrachten
buiten-klas-activiteiten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
beoordelingsprocedure en -criteria: zie stagevademecum en evaluatie
stageperiode 1 (lintstage en 1 week blokstage): 50% van de punten
stageperiode 2: 50% van de punten
er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakbebonden, persoonsgebonden en interactief gedrag
breekpunten moeten verworven zijn
voor opgegeven aandachtspunten heeft de student nieuwe vaardigheden verworven
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
geen herkansing mogelijk
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|