|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Communicatieve en agogische vaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3VV01 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
35 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Jonghe Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen dit cursusaanbod in het derde jaar gaan we inhoudelijk dieper in op een aantal communicatieve en agogische vaardigheden die aansluiten bij de concrete praktijkbeleving van toekomstig leerkracht.
Het is de betrachting om een positief en kritisch ingestelde attitude te ontwikkelen over een aantal concrete thema's , van het gekende competentiemodel van de leerkracht, die aan bod zullen komen,.
De einddoelstelling zal erin bestaan om vanuit de bespreking in de klas, cursustekst en de verdieping via het bestuderen van wetenschappelijke teksten, krantenartikels alsook het bekijken van videofragmenten te komen tot een verantwoorde en ethische attitude van toekomstig leerkracht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student is oprecht en integer in z'n handelen en biedt voldoende standvastigheid in moeilijke situaties doordat hij/zij de vaardigheden tot oplossingsgericht werken kent. 2. De student leert empathisch te werken en heeft voldoende inzicht en reflectie op z'n persoonlijk handelen. 3. De student ziet het verband tussen leerinhouden en maatschappelijke gebeurtenissen, in authentieke situaties en kan zo 'vakoverschrijdend' te werk gaan. 4. De student kan in team werken, met respect interacties aangaan waarbij tevens de interculturele communicatie verbetert 5. De student is in staat om in overleg een positief leefklimaat tecreëren voor de leerlingen in klasverband en op school.De ondersteunende kennis omvat groepsdynamische en interactieprocessen en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor sociale vaardigheden. 6. De student is in staat om door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voor te bereiden. 7.De student is in staat om actuele maatschappelijke ontwikkelingen te hanteren in een pedagogische context. 8. De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. 9. De student is in staat om met ouders en verzorgers in dialoog te treden over opvoeding en onderwijs. 10. De student is in staat om te overleggen en samen tewerken binnen het schoolteam. 11.De student is in staat om de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in team bespreekbaar te maken. 12.De student is in staat zich te documenteren overde eigen rechtspositie en die van de leerlingen. 13.De student is in staat om contacten te leggen, te communiceren en samen te werken met externe situaties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. 14.De student is in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
De verworven competenties uit de cursus communicatieve vaardigheden van het tweede jaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
De cursus communicatieve en agogische vaardigheden van het 2° jaar met succes beëindigd hebben.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Relatie leerkracht-leerling.
- Relatie leerkracht/ouders-opvoeders.
- Basishouding/attitude van de leerkracht
- Communicatieprincipes/ taal/ gespreksvoering (vervolg).
- Soorten gesprekken.
- Oudercontact
- Interculturele communicatie.
- Negatief klasgedrag / oplossingsstratiegieën.
- Teamwerking.
- Persoonlijkheid/ zelfbeeld-zelfbeschikking-zelfhandhaving-zelfcontrole.
- Gedragsproblemen bij jongeren/erkenning/aanpak.
- De 'omgeving' van de leerling.
- Actuele, maatschappelijke problemen bij jongeren.
- Rechtspositie van de minderjarige/ Kinderrechten in de klas.
- Wetgeving en beleidstendenzen
- Vernieuwingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus met essentie hoorcolleges en aanvullende, ondersteunende wetenschappelijke teksten.
De getoonde videofragmenten moeten gekend zijn.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
33
|
lesuren
|
38,82
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
58,82
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges.
- Praktijkvoorbeelden-toepassingen via videodocumentaires.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen op 100 % van de punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen op 100% van de punten.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3VV04 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
38 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om je weg te vinden in het onderwijslandschap komen in het derde jaar verschillende topics over onderwijsorganisatie, onderwijsbeleid en de rechten en plichten van een leerkracht aan bod. Het hele pakket bereidt je op een directe en praktische manier voor op de onderwijspraktijk die buiten het eigenlijke lesgeven valt. De contactmomenten staan in het teken van een constant begeleiden en remediëren van de opdrachten en het verduidelijken van bepaalde inhouden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (bijhouden van leerlingengegevens, evluatiegegevens, klasseraad,…). 2. De student kan de resultaten van onderwijsonderzoek beoordelen. 3. De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren: Klasseraad, graadwerkgroepen, vakwerkgroepen. 4. De student kan zich documenteren over de eigen rechtszekerheid: plichten en rechten van de leraar, loopbaan en bezoldiging, verloven, ziekten en ongevallen, aansprakelijkheid. 5. De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats in de samenleving: Geschiedenis van het algemeen secundair onderwijs en het technisch onderwijs, organisatie van het secundair onderwijs, organisatie van het BUSO.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Kennis van de pedagogische wetenschappen uit het 1e en 2e opleidingsjaar en ervaring uit de pedagogische stages.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De staatshervorming
- Het schoolpact
- Structuur van het onderwijs
- CLB
- Inrichtende macht
- leerplicht
- participatie
- De plichten van de leerkracht
- Verboden praktijken op school
- Verplichtingen t.g.v. netgebonden reglementen
- GOK
- Het schoolreglement
- De klasseraad
- Inspectie en begeleidingsdiensten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus pedagogische wetenschapen 3 vk, Hans Ihmsen.
- Tijdschrift Klasse.
- Onderwijs.vlaanderen.be.
- Publicaties Vlaamse Gemeenschap, departement onderwijs.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
10,43
|
practicum en oefeningen:
|
22
|
lesuren
|
19,13
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
77
|
klokuren
|
66,96
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Opdrachten en oefeningen.
- Individueel werk.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Medewerking in de klas (10%).
- Mondeling examen (45%).
- 10 opdrachten (45%).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen (90%). Punten op medewerking in de klas blijven behouden (10%).
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Portfolio |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3VV27 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
10 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Jonghe Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De student kiest een thema uit één van de gekende basiscompetenties van de lerarenopleiding welke gekoppeld wordt aan een leerbevorderende competentie.De concrete leservaring en gedane zelfreflecties tijdens de stage van het derde jaar nemen hierbij een centrale plaats in. De student stelt op een creatieve wijze, na theoretische verdieping van het onderwerp via opzoekwerk van wetenschappelijke bronnen een dossier samen waarbij de competentie-groeiontwikkeling mooi volgbaar wordt. Dit project zal tesamen met een toegepast creatief didactisch werkstuk van het uitgewerkt thema mondeling verdedigd worden voor een jury-deskundigen en collega's studenten .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student geeft reflectie van een persoonlijk proces qua leerinhouden en attitudes/ evolutieverslag van de persoonlijke groei via gemaakte reflecties tijdens de stage en de studieloopbaan. 2. De student kan een planning opmaken/ tijdschema naleven. 3. De student kan onberispelijk schriftelijk verslag maken en een vlotte, assertieve mondelinge verdediging houden. 4. De student kan actueel, vernieuwend en creatief werken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- De stage van het tweede jaar met goed gevolg afgelegd.
- De verschillende competenties van de lerarenopleiding dienen reeds voldoende aanwezig te zijn, met name het persoonsgebonden gedrag, het interactief gedrag, het taakgebonden gedrag (algemeen en vaktechnisch), het leerbevorderend gedrag.
- In de portfolio komt dit alles tot een geïntegreerd geheel.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- De stage van het derde jaar met goed gevolg afgelegd hebben.
- De portfolio is gelinkt aan de praktijkstage van het derde jaar.
- De gevraagde reflectieverslagen dienen te komen uit het derde jaar praktijkstage.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Theorie portfolio.
- Verdieping van de specifieke opdracht naar de keuze van de competenties.
- Bronnenonderzoek.
- Leerproces over 'Reflecteren'
- Reflectieverslagen leren opmaken
- Creatieve-kunstzinnige Lay-out opmaken
- Wetenschappelijke bronnen citeren.
- Het maken van een verzorgde, schriftelijke neerslag met bijzondere aandacht voor spelling.
- Mondelinge presentatie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Boek: Meeus, W., Van Looy, L., Portfolio zonder blozen, Garant, Antwerpen, 2005.
- Basistekst-opdracht: 'portfolio in de lerarenopleiding'.
- Wetenschappelijke tekst over "Hoe reflecteren en het opmaken van een reflectieverslag"
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
9
|
lesuren
|
08,49
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
96
|
klokuren
|
90,57
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges.
- Bibliotheekbezoek.
- Individuele begeleidingsmomenten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Evaluatie door een jury van de portfolio
- Holistische benadering van de schriftelijke neerslag en de mondelinge presentatie met voorstelling van het toegepaste didactisch werkstuk.
- De portfolio wordt in juni naar voor gebracht
- Voor 100% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Wanneer de portfolio ontoereikend wordt geacht in de eerste examenperiode krijgt de student een concrete, specifieke opdracht om een onvoldoende uitgewerkt onderdeel van de portfolio opnieuw te behandelen.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Projectweken : algemene vakken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00112 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
73 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Met de projectweken algemene vakken zal je op een actieve, werkelijkheidsnabije, manier je verdiepen in een aantal boeiende thema's die er voor moeten zorgen dat je beter om kan gaan met de diversiteit van je leerlingen tijdens het lesgeven zelf en de evaluatie van je leerlingen. Ook krijg je tijdens deze projectweken een inleidende training om je voor te bereiden voor toekomstige sollicitaties.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan op een gepaste manier omgaan met een divers publiek tijdens het lesgeven. 2. De student wordt zich bewust van de invloed van de verschillende culturele en sociale achtergronden van hun leerlingen op het leerproces. 3. De student kan een aantrekkelijke sollicitatiebrief opstellen, meet zich een passende houding aan en leert solliciteren in de verschillende netten. 4. De student wordt alert voor dynamisch-affectieve aspecten die het leerproces beïnvloeden (cfr. attest Leefsleutels). 5. De student kan leerprocessen bevorderen bij leerlingen met leerstoornissen en -achterstand.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Alle Algemene Vakken en Vakdidactiek.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Week 1 (19.11.2007-23.11.2007):
* * Autisme. Diversiteit: houding van openheid naar het anders zijn van anderen.
* * Training Leefsleutels (20.11-22.11.2006) (v.z.w. Leefsleutels).
** Sollicitatietraining. (Dhr. Ihmsen Hans).
Week 2 (10.03.2008-14.03.2008): thema "Omgaan met diversiteit"; Training in 'evalueren'.
** Training opstellen van een examen + presentatie (10.03.2008-12.03.2008)
** Bezoek aan een EGO-school in Deurne (13.03.2008) + presentatie van de bevindingen (14.03.2008).
|
STUDIEMATERIAAL
|
Leerplannen en werkmappen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
16,13
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
17,20
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
lesuren
|
43,01
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
21,51
|
Verdere toelichting:
Interactief.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Leefsleutels: actieve deelname aan de training (permanente evaluatie).
- Thema 'Evaluatie en omgaan met diversiteit': de studiepunten worden verdiend via een presentatie met schriftelijke neerslag (inclusief reflectie) die aan de groep voorgesteld wordt; er worden dus geen punten gegeven (geen quotering).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen tweede zit mogelijk.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Voeding |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00113 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
51 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student maakt gebruik van de menu en receptenleer om voor elk onderwijsniveau een menu samen te stellen. 2. De student kan zelfstandig een menu uitwerken met juist gebruik van materiaal en technieken. Een feestmenu kunnen samenstellen, plannen, organiseren en creatief uitvoeren. 3. De student zorgt dat uitgevoerde opdrachten een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out krijgen. De student kan een organisatieplan en stoomdiagram opstellen in een PC-programma naar keuze ( Excel, Dia,…).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Bereid zijn tot samenwerken.
- ICT vaardigheden.
- Vaktechnisch: Vaardigheden en kennis, voeding 1 en 2 VK.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Menu en receptenleer.
- Receptuur aanpassen en uitschrijven in Bb model.
- Organisatieplan en stroomdigram.
- Budgettering.
- Opstellen van bestellijsten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus.
- Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2001 .
- J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2001.
- Werkmap ‘Praktijk organiseren’ uitgegeven door LICAP c.v.b.a. – 1040 Brussel .
- Bb-cursus Voeding 3VK.
- Bb-cursus Recepten VK.
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
02,97
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
lesuren
|
20,79
|
vormen van groepsleren:
|
9
|
lesuren
|
08,91
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
49,50
|
Verdere toelichting:
- Praktijsessies, onder begeleiding, menu's bereiden en evalueren.
- Groepsopdracht: menu opstellen en volledig uitwerken (organisatie, budgettering, bestelling van materiaal,..) als voorbereiding op het examen.
.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie 20%: aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen.
- Groepspresentatie 20%: groepscijfer 10%, peerassessment 10%.
- Theoretisch examen (januari) 20%: kennis-, inzichtsvragen en casusvraag.
- Schriftelijke bundel zondagsmenu 20%: juiste opvolging van de verschillende deelopdrachten, organisatieplan,stroomdiagram, menuleer, bestellijst, creativiteit. De volledige lijst met evaluatiecriteria vind je op Bb onder: voeding III- documents.
- Praktisch examen (zondagsmenu - juni) 20%: practische uitwerking van een menu, beoordeling door externe jury, lector en zelfevaluatie.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Theoretisch examen kan hernomen worden.
- Schriftelijke bundel zondagsmenu kan herwerkt worden.
- Punten permanente evaluatie, groepspresentatie en praktisch examen blijven behouden.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Mode |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00517 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
33 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het realiseren van een klassieke vest met bijzondere aandacht voor het fabricatiedossier.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De studenten moeten individueel een klassieke vest kunnen realiseren. 2. De studenten moeten het volledige fabricatiedossier kunnen voorbereiden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
mode 2VK
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
mode 2VK
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Realiseren van een klassieke vest : vormgeving, realisatie.
Voorbereiden van het fabricatiedossier .
Gebruik van autocad-modecad.
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus organisatie.
cursus werkinstructieformulieren.
cursus autocad-modecad.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
20,51
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
lesuren
|
21,79
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
45
|
klokuren
|
57,69
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
100% permanente evaluatie.
Regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De student moet een deelstudie van een vest realiseren tijdens het examen.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Verzorging : practicum |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00518 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het derde jaar wordt voornamelijk gewerkt rond de verzorging (beroepszorg) van specifieke doelgroepen, nl. het kind en de oudere. Via leerrijke demonstratielessen, studieuitstappen, gastcolleges, zelfstandig opzoekwerk, ... verdiep je je in deze materie.
In practicum verzorging, gelinkt aan de 3de graad van het SO, worden de verzorgende noden van deze doelgroepen ingeoefend. Woning-interieur-textielzorg,creatieve en functionele werkstukjes, bloemschikken, aanleggen van een documentatiemap, inrichten van een kinderkamer, ... .
In het theoretisch gedeelte verwerf je kennis en techniek rond een aangepast zorgproces voor jonge kinderen en bejaarden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Door toepassingen rond zorgproces op textielstukken machinaal en manueel wassen, kastklaar maken en/of ontvlekken en/of opfrissen/oppersen wordt de student getraind in het kunnen samenwerken, in verantwoordelijkheid nemen en het reflecteren van bekomen resultaten.
-
De student heeft inzicht in het chemisch reinigen en past de techniek hiervoor toe op het waterdicht maken/ontvlekken van regenkledij. ( zie 1: training, dril)
-
De student past specifieke onderhoudstechnieken toe op natuurlijke grondstoffen en synthetisch materiaal en kiest hierbij het juiste onderhoudsmiddel. (zie 1: training,dril)
-
De student ontdekt, ontwikkelt en uit creativiteit in een decoratief, functioneel werkstukje i.f.v. de doelgroep en de beschikbare kostprijs. In het zelfstandig op zoek gaan naar ontwerpen neemt de student verantwoordelijkheid op en reflecteert nadien op het bekomen resultaat.
- De student verwerft kennis en techniek rond een aangepast zorgproces voor jonge kinderen en bejaarden m.b.t. lichaamsverzorging, eten en drinken, bewegen en rust, veiligheid en comfort, inrichting leefomgeving. De student verdiept zich zelfstandig in de leerinhoud van het vakgebied verzorging voor de lln. van de 3de graad Verzorging. De vakkenstage kind en oudere is bij uitstek de kans om zich hierin te kunnen verdiepen en te vervolmaken (vakoverschrijding)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Vaktechnische vaardigheden en kennis uit 1 en 2 VK
- Vakervaring opgedaan tijdens de stages
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- kunnen samenwerken en zelfstandig taken uitvoeren
- ICT-vaardigheden
|
LEERINHOUDEN
|
-
Belang verzorgend beroep bij kinderzorg en bejaardenhulp
-
Zwangerschap, geboorte, de pasgeborene, de baby, de peuter, de kleuter, het ouderschap, typische kinder- en ouderdomsziekten
-
Kind en oudere: verzorgingstechnieken, leef-woon- en speelomgeving, veiligheid, comfort, kinderkamer
-
Textielzorg: Handwas: zijden of kunstzijden sjaal en fijne textielvezels. Machinewas: 30° tot 90° C. Chemisch reinigen: Waterdicht maken van paraplu of regenjas. Gebruik droogtrommel. Strijken: Roulement en driloefeningen: platte stukken, kledingsstukken, opfrissen/oppersen
-
Onderhoud woonomgeving: natuurlijke en synthetische materialen
-
Creatie - decoratie - sfeer - en kleurtoepassingen: bloemschikken, kamerplanten, uitvoeren creatieve/functionele werkstukjes
- Observatie kraamafdeling ziekenhuis + De Kraamvogel / bezoek RVT
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Plantijncursus 1/2/3 VK
-
Leren Huishouden A. Schollaert, 1996, Acco
-
Specifieke zorg voor kindjes en ouderen, Bockstaele en Piens, Wolters Plantin, 2006
-
Schoolbib.
-
Ter beschikking gestelde leer- en werkboeken
-
1001 ideeën 1 tips Test Aankoop 2002
-
Creatieve tijdschriften en vaktijdschriften
-
Brochures Kind en Gezin
-
Onderwijsonderricht
- Leerplannen 3de graad TSO - BSO Verzorging
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
17
|
lesuren
|
14,53
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
lesuren
|
14,53
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
08,55
|
studietijd buiten contacturen:
|
67
|
klokuren
|
57,26
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen deelnemen aan zowel het theoretisch als praktisch examen.
-
Permanente evaluatie practicum, samen met individuele opdrachten: 30%
-
Evaluatie groepsopdrachten + groepsmap: 15%
-
Jaaropdracht: 20%
-
Theoretisch partieel examen: 15%
- Praktisch examen (juni): 20%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Maatschappelijke en sociale vorming |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00519 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
33 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Centraal in MSV staat de student als toekomstige leerkracht-opvoeder. Loopbaan en statuut, bezoldiging en deonthologische aspecten van het beroep, worden toegelicht, opgezocht en onderzocht, onder leiding van de lector. Leven en werken in de stad, economische ontwikkeling en meerkeuzemaatschappij, Sociale Zekerheid, diversiteit, democratie, mensen- en kinderrechten, maatschappelijke problematieken worden op een participerende, interactieve manier besproken. Studieuitstappen, ervaringen en verslaggevingen hierover worden onderling gereflecteerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan maatschappelijke participatie, visie en tolerantie ontwikkelen, o.a. door mediagebruik. Bij het beluisteren van radionieuws, het ontleden van krantenitems en maatschappelijk bewogen artikels, stimuleert de student zichzelf en in samenwerking met de groep, in verantwoordelijkheid en zelfreflectie. 2. De student kent democratie, zijn principes en basiskenmerken , hij kan ze definiëren alsook associëren met onze welvaartstaat. 3. De student kan de universele mensenrechten toelichten en inzien dat rechten en plichten complementair zijn, sociale grondrechten en rol overheid hierbij bepalen. A.d.h.v. cases, werken de studenten samen en reflecteren ze op het welbevinden en verantwoordelijkheid van zichzelf en de burger, alsook het resultaat van de opdracht. 4. De student kent het Belgisch sociaal zekerheidssysteem en gebruik ervan kunnen toelichten. 5. De student kan vormen van sociaal bewogen attitude en relationele gerichtheid bij oordelen - vooroordelen - discriminatie en onverdraagzaamheid. 6. De student kan de stad als openbare ruimte en kenmerken van de hoogmoderne multiculturele samenleving omschrijven. Door groepsverslaggeving van de observatieoefening pleinbezoek en de rondleiding met A'pen Avrechts, nemen de studenten het eigen functioneren en verantwoordelijkheidszin onder de loep. 7. De student kan economische ontwikkeling, consumentenbescherming en -gedrag, vraag-aanbod- en kredietsysteem toepassen, rekening houdend met budgettering. Bij de taak gezinsbudget en bankkrediet stellen de studenten hun eigen omgang met geld in vraag en reflecteren ze hun materiële verlangens voor de groep i.h.k.v. de meerkeuzemaatschappij. 8. De student kan de werking, doel en ondersteuning van het OCMW - K&G als hulpverleningsorganisaties kennen en a.d.h.v. cases kunnen linken. Stilstaan bij de opdracht kindermishandeling en incest, confronteert de student over de ernst van de verantwoordelijkheid van de mens als opvoeder en hun taak als leerkracht-opvoeder. (interactie en reflectie). 9. De student kan de houding van de leerkracht bij enkele deontologische en juridische aspecten van leerlingenbegeleiding in het gewoon secundair onderwijs kaderen. 10. De student als toekomstige leerkracht - opvoeder verdiept de student zich zelfstandig in de maatschappelijke problematiek en vindt hierbij de weg naar de voorziene hulpverleningsdiensten. Het opstellen van een draaiboek, biedt de studenten de kans verantwoordelijkheid op te nemen, samen te werken en te reflecteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- Kunnen samenwerken en verantwoordelijkheidszin hebben.
- Vaktechnisch: communicatieve, agogische, pedagogische en didactische kennis en vaardigheden 1 en 2 VK.
- ICT-vaardigheden.
- Erkenning en herkenning van maatschappelijke problematieken.
|
LEERINHOUDEN
|
- Liberale democratie - Mensenrechten.
- Welvaartstaat en sociale zekerheid - Het ziekenfonds.
- Pleinbezoek: Opdracht: Risicosamenleving/Veiligheid.
- Multiculturele samenleving: Vooroordelen en discriminatie: Wandeling in de stationsbuurt met stadsgids.
- Economie: De consument - consumentkrediet - Budgetteren.
- Hulpverleningsdiensten: Kind & Gezin - OCMW.
- Overlijden: Zelfmoordpreventie - Palliatieve zorg en cultuurverschillen bij begrafenisgebruiken.
- Deontologie: De leerkracht en zijn beroepscode.
- Mediagebruik.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijncursus MSV en bijlagen. BEC.
- Radio, kranten, video, internet.
- Welzijnsmagazines: o.a. Welliswaar/Brochures.
- Schoolbib.
- Informatie uitgegeven door de overheid.
- Onderwijsonderricht.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
13,25
|
practicum en oefeningen:
|
9
|
lesuren
|
09,93
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
11,04
|
studietijd buiten contacturen:
|
57.6
|
klokuren
|
63,58
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Werkcolleges: individuele en groepsopdrachten onder begeleiding.
- Groepsopdrachten.
- Zelfstudie: opzoekwerk hulpverleningsdiensten.
- Pleinbezoek.
- Stadswandeling met gids Antwerpen Avrechts: Verkenning stationsbuurt.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie en individuele opdrachten: 50%.
- Groepsopdrachten: 20%.
- Schriftelijk examen: 30%.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het schriftelijk examen kan hernomen worden. De overige punten blijven behouden.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Projectweken: gewicht 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30140 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty De Ridder Ingrid Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Integraal leren werken, via het thema wijn, komt uitgebreid aan bod in de projectweken gewicht 2 Voeding-Verzorging.
Er wordt via een studiewijzer zelfstandig in groep gewerkt. De bundeling van de opgezochte, geselecteerde informatie en documentatie wordt gepresenteerd en voorgelegd.
Van wijnstok tot het bereidingsproces, tot wijndegustatie en etiquette, koken met wijn, verdieping in de chemische achtergrond van wijn, ..., verkent de student de complexe wereld van wijn.
Een uitstap in een wijnstreek, waar het aangenaam vertoeven is, staat ook op het programma.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student neemt zijn/haar verantwoordelijkheid op m.b.t. de georganiseerde sponsoractie.
- De student staat open voor actieve en opbouwende inbreng van medestudenten.
- De student zet zich in om de teamopdracht te realiseren.
- De student is kritisch op het eigen handelen en neemt initiatief tot bijsturing.
- De student stelt zich tijdens groepsleren assertief, empathisch en open op.
- De student werkt de studiewijzer samen uit (in team).
- De student presenteert het resultaat van de teamopdracht schriftelijk in een neerslag volgens de CAVIA-normen en mondeling tijdens de wijnverkenning.
- De student verzamelt, selecteert en verwerkt de gevonden info m.b.v. de zevensprong.
- De student interesseert zich voor nieuwe ontwikkelingen i.v.m. wijn.
- De student werkt de studiewijzer op een creatieve wijze uit.
- De student organiseert in team een sponsoractie en de wijnproeverij.
- De student organiseert de ontvangst van een groep 6de jaars lln. voor de wijnpresentatie.
- De student verwerft kennis en vaardigheden rond wijn.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Ondersteunende vakken: voeding, verzorging en wetenschappen
|
Andere begincompetenties
|
Kunnen werken met een studiewijzer. Kunnen werken met Blackboard.
|
LEERINHOUDEN
|
- bereidingsproces van wijn
- veel gebruikte druivensoorten
- vorm van wijnflessen
- etiketanalyse
- wijndegustatie
- organisatie van sponsoractie en wijnproeverij
- suikergehalte in wijn bepalen
- gerechten met wijn bereid en een creatief werkstuk rond thema 'wijn' realiseren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Studiewijzer
- Boeken, video's en DVD's liggen ter beschikking in de schoolbib
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
05,88
|
practicum en oefeningen:
|
5
|
lesuren
|
05,88
|
vormen van groepsleren:
|
25
|
lesuren
|
29,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
56,47
|
Verdere toelichting:
Andere contact- en begeleidingsuren: 5
- probleemgestuurd onderwijs
- practica
- studiereis
- gastspreker voor de wijndegustatie
- sponsoractie
- groepsleren
- teamwerkwijnverkenning met voorstelling aan genodigden
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De productevaluatie 50 % bestaat uit:
- 10% chemie (team)
- 10% wijnavond (team)
- 10% creatief werkstuk (team)
- 10% Bb-quiz (individueel)
- 10% Koken met wijn (individueel)
De procesevaluatie 50 % bestaat uit:
- 25 % mentor (team)
- 10% sponsoractie (team)
- 5 % zelfevaluatie (individueel)
- 10 % inzet (individueel)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen herkansing mogelijk.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Vakspec.gew1 MO: deel1+studiebez/project |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30137 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
57 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
deze cursus is een integrale opdracht met het thema : "materialen inspireert".
Binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we een mantel of vest.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- vanuit een concrete behoefte van een welbepaalde doelgroep een ontwerp voor een nieuw product kunnen realiseren.
- een inspiratieborm bepalen vanuit materiaal, zich hierover informeren en documenteren, om vandaar uit een nieuw product te creëren.
- bij het creëren rekening houden met vooropgestelde normen i.v.m. milieu, ergonomie, IKZ.
- de creatie kunnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages,...
- de modetekening kunnen vertalen in een technische tekening.
- voor de uitvoering van het product materiaal, kleur en techniek kunnen bepalen.
- het gebruikte materiaal kunnen ontleden naar grondstof, vervaardigingswijze, nabehandeling.
- tijdens de realisatiefase de verschillende stappen noodzakelijk om het eindproduct te bekomen, kunnen doorlopen : a)bepalen van de vorm d.m.v. een patroon, moulage b)een patroon kunnen opstellen vanuit de visie van het leerplan TSO-BSO c)afwerking, naadwaarde en snijpatroon opzoeken en opstellen d)gebruik van werkinstruciteformulier en deelstukstudie e)snijplan opstellen en werkstuk snijden f)het werkstuk realiseren en aanpassen aan de persoon g)het eindproduct presenteren en in gebruik nemen.
- Zowel het proces als het product leren evalueren.
- Opstellen van werkinstructieformulieren met autocad-modecad in samenwerking met IVOC
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
mode 1 en 2 VK
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
mode 1 en 2 VK
|
Andere begincompetenties
|
Studenten zonder vooropleiding moet bereid zijn om een extra inspanning te leveren om de achterstand in kennis en vaardigheden bij te werken.
|
LEERINHOUDEN
|
-
uitwerken van mantel of vest, inspiratiebron : materialen
-
ontwerpen van een collectie
-
tekenen van figurinnen, kledingstukken en details
-
bestuderen van basispatronen i.v.m mantel en vest
-
studie van raglan en kimono
-
de modelontleding opstellen
-
realiseren van het ontwerp : toile, deelstukstudies, prototype
-
aanpassen van kledingstuk aan de persoon
-
presenteren van het totaalconcept
-
evalueren van het proces, het product
-
realiseren van werkinstructieformulieren
-
bestuderen van materiaal, grondstof, verwerking
studiebezoeken:
de projectweek wordt georganiseerd in samenspraak met de studenten en bestaat uit een citytrip en workshops.
|
STUDIEMATERIAAL
|
handboek : R.Swolfs, M._P.De Man, M.-J.Gerits, Meer dan naald en draad
cursus : werkinstructie
cursus : studie mantel-vest, raglan-kimono
cursus : creatie - modetekenen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
17,95
|
practicum en oefeningen:
|
27
|
lesuren
|
17,31
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
99
|
klokuren
|
63,46
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
- examen : de studenten krijgen minstens 14 dagen op voorhand een opgave die ze moeten realiseren en mondeling verdedigen. 50%
- De taak moet tijdig ingeleverd worden, wil je kunnen deelnemen aan het examen.
- examen mode wordt afgelegd in januari
studiebezoeken:
- citytrip : specifieke taak: schriftelijke voorbereiding, gidsen in Milaan
- verslag van de workshops
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd
- permanente evaluatie : 50 % taken kunnen herwerkt worden tegen september
- examen : 50 %
studiebezoeken:
- onvolledige taken kunnen afgewerkt worden tegen de tweede examenperiode
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Vakdidactiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Voeding-verzorging
Biologie
Voeding-verzorging
Mode
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30113 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
71 |
Totaal studietijd: |
104 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Beckers Getty Vandecruys Gert
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Bereikte leerdoelen van vakdidactiek en pedagogische stages 2 VK
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Voeding-verzorging |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Vakdidactiek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30115 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
34 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
35,36 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Naast de klassiekere lesrealisaties, gerealiseerd in het 1ste en 2de jaar van de lerarenopleiding, is in Vakdidactiek voor het 3de jaar plaats gemaakt tot het bespreken, realiseren en inoefenen van didactische experimenten. Deze omvatten: Specifieke leerplanstudie en inzichten in de organisatie van de geïntegreerde proef en het informatief project van de 3de graad, didactisch materiaal, uitstippelen van een studiebezoek en het creatief omgaan met het complex van didactische activiteiten.
Het leren opstellen van een vorderingsjaarplan, ter voorbereiding op het eindexamen, komt eveneens aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student denkt en handelt, tijdens lesrealisaties voor de eigen klasgroep, flexibel.
-
De student neemt zijn/haar verantwoordelijkheid op tijdens didactische experimenten en gaat bij de evaluatie respectvol om met zijn/haar medestudenten.
-
De student geeft tijdens typelessen verbale terugkoppeling aan medestudenten m.b.t. zowel technisch didactische aspecten als verbaal en non-verbaal gedrag.
-
De student werkt in kleine groepjes een lesvoorbereiding uit en realiseert deze voor de eigen klasgroep.
-
De student stelt zich binnen de klasgroep empathisch en open op en draagt zorg voor de medestudenten.
-
De student moet schriftelijk communicatief zijn (cfr. lesvoorbereiding) maar ook tijdens de mondelinge lesrealisatie.
-
De student heeft inzicht in leerplannen TSO en BSO voor vakgebied VV en kan de leerplannen vertalen in concrete leerinhoud.
-
De student oefent vooropgestelde leerdoelen van het 2de jaar verder in, toegepast op lesonderwerpen uit de 1ste, 2de en 3de graad TSO en BSO van het S.O., BUSO en Sociale Promotie (diversiteit).
-
De student experimenteert met 'nieuwe' didactische werkvormen en werkt hierbij emanciperend.
-
De student verwerft inzicht in de organisatie van een informatief project en een geïntegreerde proef.
-
De student integreert videoreceptuur in praktijklessen voeding.
-
De student organiseert een studiebezoek.
-
De student werkt creatief met het complex van didactische activiteiten en presenteert het resultaat van zijn/haar creatief en vernieuwingsgericht denken mondeling voor de klasgroep.
-
De student bereidt stageopdrachten voor en past zijn vakdidactische kennis toe tijdens stagemomenten.
- De student diept een fictief uurrooster VV uit en geeft toelichting a.d.h. van de leerplannen (samenvattend!).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Bereikte leerdoelen van vakdidactiek en pedagogische stages 2 VK
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
De cursus is opgebouwd uit 5 delen
-
1.Leerplanstudie: lessentabellen en vakinhouden 3 de graad TSO en BSO voor vakgebied VV
-
2.Organisatie van informatief project
-
3.Organisatie van geïntegreerde proef
-
4.Ontwikkelen van didactische creativiteit
- 5.Opdrachten
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
9
|
lesuren
|
31,03
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
06,90
|
studietijd buiten contacturen:
|
17
|
klokuren
|
58,62
|
Verdere toelichting:
-
Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en leergesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt, ingeoefend en/of mondeling gepresenteerd.
-
De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs, groepswerk en groepsleren bestudeerd.
- A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppelling op zijn/haar leraarstijl.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Permanente evaluatie: punten blijven behouden : 50 %.
-
Geïntegreerd jaarexamen : 50% : student krijgt een nieuw fictief uurrooster en verdedigt zich voor een jury van lectoren en stagementoren.
-
Examenopdracht wordt bij aanvang 2de zittijd uitgedeeld.
- Verdeling : idem als juni 2008.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Mode |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Vakdidactiek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30116 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
66 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
68,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
leerplanstudie van de derde graad
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student moet de leerplannen van de derde graad TSO lezen en kunnen toepassen tijdens de pedagogische stage
- de student moet de verschillende aanverwante vakken in de derde graad TSO en BSO kunnen bespreken.
- de studenten moeten opzoeken hoe je een geïntegreerde proef in het zesde jaar TSO en BSO organiseert.
- de student moet een inzicht hebben in de leerplannen van de specialisatiejaren op TSO en BSO niveau en de 4de graad BSO.
- de student moet een project kunnen plannen voor 1 trimester : leerinhoudelijk, vakoverschrijdend, methodisch, tijdsplanning
- de studenten moeten een leerstofgeheel kunnen uitwerken met actieve werkvormen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
mode 2VK
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
mode 2VK
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
leerplanstudie derde graad TSO-BSO
-
plannen van project voor 1 trimester : leerinhoudelijk, vakoverschrijdend, methodisch , tijdsplanning
-
opdrachten rond de verschillende vakken 3de graad TSO-BSO
-
opdracht rond actieve werkvormen
-
opdrachten ivm de geïntegreerde proef
-
leerplanstudie van de specialisatiejaren: 7 BSO,7 TSO, 4de graad BSO
|
STUDIEMATERIAAL
|
- leerplannen van de derde graad
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
7
|
lesuren
|
10,14
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
10,14
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
11,59
|
studietijd buiten contacturen:
|
45
|
klokuren
|
65,22
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Permanente evaluatie : 50 % - regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
-
Examen : 50 % - mondeling.
-
het examen vakdidactiek gewicht 1 mode + uitdieping wordt gecombineerd in een mondelinge proef met externe jury. Een week op voorhand krijgen de studenten de opgave.
-
Met deze proef bewijst de student of hij/zij de organisatorische en vaktechnische competenties bereikt heeft.
-
het examen wordt afgelegd in juni
-
bij een onvoldoende op één van de componenten moet het geheel hernomen worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Pedagogische stage : 9 weken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00122 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
17 |
Wegingscoëfficient: |
17 |
Totaal aantal contacturen: |
0 |
Totaal studietijd: |
442 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de studenten een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De studenten doorlopen een blokstage van 3 weken voor gewicht 2, 2 weken voor gewicht 1 en 2 weken voor het BuSO (of 1 week BuSO en 1 week Sociale Promotie). De studenten experimenteren tijdens de verschillende stages actief met het onderwerp van hun portfolio. In de blokstages van G2 en G1 worden de studenten minimaal één maal bezocht door de stagebegeleider vanuit de Plantijnhogeschool. De stage in het BuSO is een volledig zelfstandige stage. De studenten worden dan niet bezocht. Zij verdiepen zich in de inhouden van de derde graad voor gewicht 2. Op didactisch vlak tonen zij dat ze interactieve werkvormen kunnen hanteren en gepast kunnen differentiëren in functie van de beginsituatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht
- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Geslaagd voor het tweede opleidingsjaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
regelmatige student tijdens het derde opleidingsjaar
pedagogische stages van het eerste en tweede opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
|
LEERINHOUDEN
|
- Het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de gewichten 1 en 2, in de eerste, de tweede en de derde graad, in het TSO, BSO en/of ASO.
- Het realiseren van een zelfstandige opdracht in het BUSO of het OSP.
- Portfolio-onderwerp wordt tijdens de verschillende stages uitgeprobeerd.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal.
- Behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar.
- Leerplannen en eindtermen.
- Handboeken en leerlingenteksten.
- Vakliteratuur.
- Observatieopdrachten.
- Leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders.
- Eigen reflecties.
- Theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
442
|
klokuren
|
100,00
|
Verdere toelichting:
- Voor details: zie stagevademecum.
- 4 weken stage gewicht 2, eerste, tweede en derde graad.
- 3 weken stage gewicht 1.
- 2 weken stage in het BUSO of het onderwijs voor sociale promotie.
- Observatieopdrachten.
- Reflectieopdrachten
- Buiten-klas-activiteiten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Beoordelingsprocedure en -criteria zie stagevademecum.
- Stageperiode 1 (45%).
- Stageperiode 2 (40%).
- Stage BUSO/OSP (15%).
- Er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakgebonden, interactief en persoonsgebonden gedrag.
- Breekpunten moeten verworven zijn.
- Voor opgegeven aandachtspunten heeft de student nieuwe vaardigheden verworven.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen herkansing mogelijk.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VMKL - Onderdelen - Vakkenstage (gewicht 2): 2 weken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30114 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
80 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens deze genuanceerde Vakkenstage in de verschillende domeinen van het vakgebied Voeding-Verzorging, met name het ziekenhuis, het kinderdagverblijf en het rust-en verzorgingstehuis, kan je ervaring van onschatbare waarde opdoen. Bedenk hierbij dat dit het latere werkveld van je toekomstige leerlingen wordt. Deze werkelijkheidservaring sterkt, naast praktijk, kennis en inzicht, ook je maatschappelijke, sociale vaardigheden en betrokkenheid aan.
De studenten Mode krijgen de mogelijkheid om in de textielsector bedrijfsstage te ervaren. Dit in samenspraak met de lector.
Via een geleide opdracht verwerf je inzicht, kennis en practische ervaring die je op een creatieve wijze bundelt in je opdrachtenbundel.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Deze stage wordt door de studenten in samenspraak met het personeel in het ziekenhuis, het kinderdagverblijf en het rust-en verzorgingstehuis zelf georganiseerd. Aan de hand van de doelstellingen die ze moeten bereiken maken ze een organisatieplanning op om alle diensten te kunnen analyseren en om hierrond een gedetailleerd werkstuk te maken. Ze onderzoeken welke nieuwe producten en machines in het ziekenhuis gebruikt worden.
-
In de vakkenstage jonge en oudere zorgvrager ziet de student verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de uitwerking van de opdracht. De student maakt hierbij gebruik van verschillende overlegvormen binnen het equipe.
-
De student staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied en kan flexibel optreden in verschillende situaties.
-
De student kan kritisch denken, ontwikkelt verantwoordelijkheidszin bij het observeren en analyseren en toont engagement bij het realiseren van de opdracht.
-
De student neemt verantwoordelijkheid op binnen de grenzen van de eigen bevoegdheden en die van het team, in de relatie tot de zorgvrager en zijn omgeving.
- De student heeft aandacht en begrip voor de behoeften en wensen van de zorgvrager.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
Informatie opdoen, bijleren en verdiepen over onderwerpen uit verzorging, voeding.
-
De studenten gaan gedurende 2 weken in een ziekenhuis, kinderdagverblijf en RVT of op buitenlandse stage. De keuze gebeurt in samenspraak met de lectoren.
-
In overleg met de vaklectoren wordt vooral gekeken op welke gebieden de student zich nog moet bijschaven. In samenspraak met de student wordt een eigen leerweg gezocht.
-
Voor de ziekenhuisstage ligt de nadruk op de organisatie van een groothuishouding. De studenten bekijken het werk samen met het hoofd van de onderhoudsdienst, hoe het werk georganiseerd wordt, niet alleen het onderhoud van gebouwen en kamers maar ook operatiekwartieren, linnenonderhoud.
-
Voor de stage in een kinderdagverblijf en RVT ligt de klemtoon op kennis en inzicht verwerven van het werkterrein van de leerlingen van de 3de graad BSO en op kwaliteitsvolle totaalzorg (sociale vaardigheden, ontwikkeling kind en oudere, animatie en expressie). De aandacht wordt ook gevestigd op de woon- en leefomgeving, veiligheid, comfort, relatievorming, zorgplan en werkschema en teamwerk.
- Studenten die op internationale stage gaan kunnen les geven in scholen of cursussen volgen in het buitenland. Zij zijn vrijgesteld van deze vakkenstage.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Materiaal ter plaatse: ziekenhuis, kinderdagverblijf, RVT, kledingbedrijf,
-
Stagevademecum
-
Opdrachtenbundel
- Cursus 3VK Verzorging practicum deel II
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
52
|
lesuren
|
53,06
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
20,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
18
|
klokuren
|
18,37
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
20 % : evaluatie door de stageplaats ziekenhuis
-
20 % : evaluatie door de stageplaats kind (10%) en oudere (10%)
-
30 % : opdrachtenbundel kind (15%) en RVT (15%)
-
30 % : stageverslag ziekenhuis (de criteria zijn beschreven in een bundel)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Nieuwe opdracht
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|