|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Communicatieve en agogische vaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3VV01 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
35 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Jonghe Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen dit cursusaanbod in het derde jaar gaan we inhoudelijk dieper in op een aantal communicatieve en agogische vaardigheden die aansluiten bij de concrete praktijkbeleving van toekomstig leerkracht.
Het is de betrachting om een positief en kritisch ingestelde attitude te ontwikkelen over een aantal concrete thema's , van het gekende competentiemodel van de leerkracht, die aan bod zullen komen,.
De einddoelstelling zal erin bestaan om vanuit de bespreking in de klas, cursustekst en de verdieping via het bestuderen van wetenschappelijke teksten, krantenartikels alsook het bekijken van videofragmenten te komen tot een verantwoorde en ethische attitude van toekomstig leerkracht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student is oprecht en integer in z'n handelen en biedt voldoende standvastigheid in moeilijke situaties doordat hij/zij de vaardigheden tot oplossingsgericht werken kent. 2. De student leert empathisch te werken en heeft voldoende inzicht en reflectie op z'n persoonlijk handelen. 3. De student ziet het verband tussen leerinhouden en maatschappelijke gebeurtenissen, in authentieke situaties en kan zo 'vakoverschrijdend' te werk gaan. 4. De student kan in team werken, met respect interacties aangaan waarbij tevens de interculturele communicatie verbetert 5. De student is in staat om in overleg een positief leefklimaat tecreëren voor de leerlingen in klasverband en op school.De ondersteunende kennis omvat groepsdynamische en interactieprocessen en de eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor sociale vaardigheden. 6. De student is in staat om door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voor te bereiden. 7.De student is in staat om actuele maatschappelijke ontwikkelingen te hanteren in een pedagogische context. 8. De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. 9. De student is in staat om met ouders en verzorgers in dialoog te treden over opvoeding en onderwijs. 10. De student is in staat om te overleggen en samen tewerken binnen het schoolteam. 11.De student is in staat om de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in team bespreekbaar te maken. 12.De student is in staat zich te documenteren overde eigen rechtspositie en die van de leerlingen. 13.De student is in staat om contacten te leggen, te communiceren en samen te werken met externe situaties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. 14.De student is in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
De verworven competenties uit de cursus communicatieve vaardigheden van het tweede jaar.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
De cursus communicatieve en agogische vaardigheden van het 2° jaar met succes beëindigd hebben.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Relatie leerkracht-leerling.
- Relatie leerkracht/ouders-opvoeders.
- Basishouding/attitude van de leerkracht
- Communicatieprincipes/ taal/ gespreksvoering (vervolg).
- Soorten gesprekken.
- Oudercontact
- Interculturele communicatie.
- Negatief klasgedrag / oplossingsstratiegieën.
- Teamwerking.
- Persoonlijkheid/ zelfbeeld-zelfbeschikking-zelfhandhaving-zelfcontrole.
- Gedragsproblemen bij jongeren/erkenning/aanpak.
- De 'omgeving' van de leerling.
- Actuele, maatschappelijke problemen bij jongeren.
- Rechtspositie van de minderjarige/ Kinderrechten in de klas.
- Wetgeving en beleidstendenzen
- Vernieuwingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus met essentie hoorcolleges en aanvullende, ondersteunende wetenschappelijke teksten.
De getoonde videofragmenten moeten gekend zijn.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
33
|
lesuren
|
38,82
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
58,82
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges.
- Praktijkvoorbeelden-toepassingen via videodocumentaires.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen op 100 % van de punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen op 100% van de punten.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3VV04 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
38 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om je weg te vinden in het onderwijslandschap komen in het derde jaar verschillende topics over onderwijsorganisatie, onderwijsbeleid en de rechten en plichten van een leerkracht aan bod. Het hele pakket bereidt je op een directe en praktische manier voor op de onderwijspraktijk die buiten het eigenlijke lesgeven valt. De contactmomenten staan in het teken van een constant begeleiden en remediëren van de opdrachten en het verduidelijken van bepaalde inhouden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (bijhouden van leerlingengegevens, evluatiegegevens, klasseraad,…). 2. De student kan de resultaten van onderwijsonderzoek beoordelen. 3. De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren: Klasseraad, graadwerkgroepen, vakwerkgroepen. 4. De student kan zich documenteren over de eigen rechtszekerheid: plichten en rechten van de leraar, loopbaan en bezoldiging, verloven, ziekten en ongevallen, aansprakelijkheid. 5. De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats in de samenleving: Geschiedenis van het algemeen secundair onderwijs en het technisch onderwijs, organisatie van het secundair onderwijs, organisatie van het BUSO.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Kennis van de pedagogische wetenschappen uit het 1e en 2e opleidingsjaar en ervaring uit de pedagogische stages.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De staatshervorming
- Het schoolpact
- Structuur van het onderwijs
- CLB
- Inrichtende macht
- leerplicht
- participatie
- De plichten van de leerkracht
- Verboden praktijken op school
- Verplichtingen t.g.v. netgebonden reglementen
- GOK
- Het schoolreglement
- De klasseraad
- Inspectie en begeleidingsdiensten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus pedagogische wetenschapen 3 vk, Hans Ihmsen.
- Tijdschrift Klasse.
- Onderwijs.vlaanderen.be.
- Publicaties Vlaamse Gemeenschap, departement onderwijs.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
10,43
|
practicum en oefeningen:
|
22
|
lesuren
|
19,13
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
77
|
klokuren
|
66,96
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Opdrachten en oefeningen.
- Individueel werk.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Medewerking in de klas (10%).
- Mondeling examen (45%).
- 10 opdrachten (45%).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen (90%). Punten op medewerking in de klas blijven behouden (10%).
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Portfolio |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
3VV27 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
10 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Jonghe Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De student kiest een thema uit één van de gekende basiscompetenties van de lerarenopleiding welke gekoppeld wordt aan een leerbevorderende competentie.De concrete leservaring en gedane zelfreflecties tijdens de stage van het derde jaar nemen hierbij een centrale plaats in. De student stelt op een creatieve wijze, na theoretische verdieping van het onderwerp via opzoekwerk van wetenschappelijke bronnen een dossier samen waarbij de competentie-groeiontwikkeling mooi volgbaar wordt. Dit project zal tesamen met een toegepast creatief didactisch werkstuk van het uitgewerkt thema mondeling verdedigd worden voor een jury-deskundigen en collega's studenten .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student geeft reflectie van een persoonlijk proces qua leerinhouden en attitudes/ evolutieverslag van de persoonlijke groei via gemaakte reflecties tijdens de stage en de studieloopbaan. 2. De student kan een planning opmaken/ tijdschema naleven. 3. De student kan onberispelijk schriftelijk verslag maken en een vlotte, assertieve mondelinge verdediging houden. 4. De student kan actueel, vernieuwend en creatief werken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- De stage van het tweede jaar met goed gevolg afgelegd.
- De verschillende competenties van de lerarenopleiding dienen reeds voldoende aanwezig te zijn, met name het persoonsgebonden gedrag, het interactief gedrag, het taakgebonden gedrag (algemeen en vaktechnisch), het leerbevorderend gedrag.
- In de portfolio komt dit alles tot een geïntegreerd geheel.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- De stage van het derde jaar met goed gevolg afgelegd hebben.
- De portfolio is gelinkt aan de praktijkstage van het derde jaar.
- De gevraagde reflectieverslagen dienen te komen uit het derde jaar praktijkstage.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Theorie portfolio.
- Verdieping van de specifieke opdracht naar de keuze van de competenties.
- Bronnenonderzoek.
- Leerproces over 'Reflecteren'
- Reflectieverslagen leren opmaken
- Creatieve-kunstzinnige Lay-out opmaken
- Wetenschappelijke bronnen citeren.
- Het maken van een verzorgde, schriftelijke neerslag met bijzondere aandacht voor spelling.
- Mondelinge presentatie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Boek: Meeus, W., Van Looy, L., Portfolio zonder blozen, Garant, Antwerpen, 2005.
- Basistekst-opdracht: 'portfolio in de lerarenopleiding'.
- Wetenschappelijke tekst over "Hoe reflecteren en het opmaken van een reflectieverslag"
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
9
|
lesuren
|
08,49
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
96
|
klokuren
|
90,57
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges.
- Bibliotheekbezoek.
- Individuele begeleidingsmomenten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Evaluatie door een jury van de portfolio
- Holistische benadering van de schriftelijke neerslag en de mondelinge presentatie met voorstelling van het toegepaste didactisch werkstuk.
- De portfolio wordt in juni naar voor gebracht
- Voor 100% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Wanneer de portfolio ontoereikend wordt geacht in de eerste examenperiode krijgt de student een concrete, specifieke opdracht om een onvoldoende uitgewerkt onderdeel van de portfolio opnieuw te behandelen.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Projectweken : algemene vakken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00112 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
73 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Met de projectweken algemene vakken zal je op een actieve, werkelijkheidsnabije, manier je verdiepen in een aantal boeiende thema's die er voor moeten zorgen dat je beter om kan gaan met de diversiteit van je leerlingen tijdens het lesgeven zelf en de evaluatie van je leerlingen. Ook krijg je tijdens deze projectweken een inleidende training om je voor te bereiden voor toekomstige sollicitaties.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan op een gepaste manier omgaan met een divers publiek tijdens het lesgeven. 2. De student wordt zich bewust van de invloed van de verschillende culturele en sociale achtergronden van hun leerlingen op het leerproces. 3. De student kan een aantrekkelijke sollicitatiebrief opstellen, meet zich een passende houding aan en leert solliciteren in de verschillende netten. 4. De student wordt alert voor dynamisch-affectieve aspecten die het leerproces beïnvloeden (cfr. attest Leefsleutels). 5. De student kan leerprocessen bevorderen bij leerlingen met leerstoornissen en -achterstand.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Alle Algemene Vakken en Vakdidactiek.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Week 1 (19.11.2007-23.11.2007):
* * Autisme. Diversiteit: houding van openheid naar het anders zijn van anderen.
* * Training Leefsleutels (20.11-22.11.2006) (v.z.w. Leefsleutels).
** Sollicitatietraining. (Dhr. Ihmsen Hans).
Week 2 (10.03.2008-14.03.2008): thema "Omgaan met diversiteit"; Training in 'evalueren'.
** Training opstellen van een examen + presentatie (10.03.2008-12.03.2008)
** Bezoek aan een EGO-school in Deurne (13.03.2008) + presentatie van de bevindingen (14.03.2008).
|
STUDIEMATERIAAL
|
Leerplannen en werkmappen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
16,13
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
17,20
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
lesuren
|
43,01
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
21,51
|
Verdere toelichting:
Interactief.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Leefsleutels: actieve deelname aan de training (permanente evaluatie).
- Thema 'Evaluatie en omgaan met diversiteit': de studiepunten worden verdiend via een presentatie met schriftelijke neerslag (inclusief reflectie) die aan de groep voorgesteld wordt; er worden dus geen punten gegeven (geen quotering).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen tweede zit mogelijk.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Voeding |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00113 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
51 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student maakt gebruik van de menu en receptenleer om voor elk onderwijsniveau een menu samen te stellen. 2. De student kan zelfstandig een menu uitwerken met juist gebruik van materiaal en technieken. Een feestmenu kunnen samenstellen, plannen, organiseren en creatief uitvoeren. 3. De student zorgt dat uitgevoerde opdrachten een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out krijgen. De student kan een organisatieplan en stoomdiagram opstellen in een PC-programma naar keuze ( Excel, Dia,…).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Bereid zijn tot samenwerken.
- ICT vaardigheden.
- Vaktechnisch: Vaardigheden en kennis, voeding 1 en 2 VK.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Menu en receptenleer.
- Receptuur aanpassen en uitschrijven in Bb model.
- Organisatieplan en stroomdigram.
- Budgettering.
- Opstellen van bestellijsten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus.
- Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2001 .
- J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2001.
- Werkmap ‘Praktijk organiseren’ uitgegeven door LICAP c.v.b.a. – 1040 Brussel .
- Bb-cursus Voeding 3VK.
- Bb-cursus Recepten VK.
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
02,97
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
lesuren
|
20,79
|
vormen van groepsleren:
|
9
|
lesuren
|
08,91
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
49,50
|
Verdere toelichting:
- Praktijsessies, onder begeleiding, menu's bereiden en evalueren.
- Groepsopdracht: menu opstellen en volledig uitwerken (organisatie, budgettering, bestelling van materiaal,..) als voorbereiding op het examen.
.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie 20%: aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen.
- Groepspresentatie 20%: groepscijfer 10%, peerassessment 10%.
- Theoretisch examen (januari) 20%: kennis-, inzichtsvragen en casusvraag.
- Schriftelijke bundel zondagsmenu 20%: juiste opvolging van de verschillende deelopdrachten, organisatieplan,stroomdiagram, menuleer, bestellijst, creativiteit. De volledige lijst met evaluatiecriteria vind je op Bb onder: voeding III- documents.
- Praktisch examen (zondagsmenu - juni) 20%: practische uitwerking van een menu, beoordeling door externe jury, lector en zelfevaluatie.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Theoretisch examen kan hernomen worden.
- Schriftelijke bundel zondagsmenu kan herwerkt worden.
- Punten permanente evaluatie, groepspresentatie en praktisch examen blijven behouden.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - Verzorging |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
De mens in zijn milieu
Verzorging: practicum
|
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30119 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
87 |
Totaal studietijd: |
182 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie deelfiche.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Zie deelfiche.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie deelfiche.
|
|
| |
|
3 Onderwijs, Secundair onderwijs - 3VVBI - Onderdelen - De mens in zijn milieu |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Verzorging |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30120 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
S:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
72,8 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit vak sluit aan bij verzorging en splits zich op in twee delen:
enerzijds het zorg dragen voor de mens: in het kader van deze cursus zien we alles over ziekte bij de mens
anderzijds gaat dit ook over zorg dragen voor het milieu: hierin zien we lucht, water, stank, afval
en als laatste zien we ook iets over genetische gemanipuleerde organismen : invloed op voedsel, op het milieu.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis van de gezondheid van de mens in zijn natuurlijk milieu
- Milieubewust denken en handelen, juiste en objectieve informatie verwerven in de ingewikkelde milieuproblematiek en gezondheid van de mens kunnen kaderen in een breder perspectief
- voldoende inzicht in de materie verwerven om levenslang bij te kunnen leren. Begrijpen van artikels over deze materie
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
cursus van biochemie, biologie, dieetleer, additieven
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
chemie eerste jaar
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
| | | |
| | | |