1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Basispakket bio-organische chemie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Voedingswetenschappen - deel I |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10122 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vandevelde Pita
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Chemie en voedsel hebben meer met elkaar gemeen dan je zou kunnen vermoeden. Voedsel is immers volledig opgebouwd uit moleculen!
De fysiologische (lichamelijk), sensorische (smaak, structuur) en technologische (verwerken, koken, bewaren) functie van voedingsstoffen is nauw verwant met hun chemische kenmerken.
De studie van de verbindingen die deel uitmaken van de voeding ressorteert onder de bio-organische chemie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Na de lessenreeks kent de student:
- de chemische structuur, opbouw, bindingsvormen, eigenschappen en isomerisatie van de relevante bio-organische voedingsstoffen (koolhydraten, vetten, eiwitten en nucleinezuren);
- de reacties van deze bio-moleculen die van belang zijn in de voeding en biologische processen
- steroïdale structuur (cholesterol), lipoproteïnen
- Na deze lessenreeks kan de student
- relevante chemische informatie verzamelen, verwerken en situeren in de voedingsleer;
- het belang van chemische kennis in de moderne voedingsleer en voedingstechnologie inschatten
- door de voorbereidende activiteiten ontwikkelt de student volgende competenties: ontwikkeling van denk- en redeneervaardigheid;
beheer van leerproces: in staat zijn relevante (informatie)-bronnen te verzamelen en te verwerken, begrijpend lezen, kernzaken onderkennen en relevante conclusies trekken.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
basisbegrippen algemene chemie
andere: zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
Inleidende begrippen
-
belangrijke functionele groepen
-
verschillende voorstellingswijzen van moleculen
-
werken met molecuulmodellen
-
optische activiteit, asymmetrische koolstofatoom
-
Koolhydraten
-
Indeling en nomenclatuur van de koolhydraten
-
mono en disachariden
-
D, L optische activiteit
-
Aldosen
-
Ketosen
-
Cyclische structuur van monosachariden
-
pyraan
-
furaan
-
glucofuranose
-
glucopyranose
-
nomenclatuur
-
axiaal, equatoriaal
-
Eigenschappen van monosacchariden
-
Disacchariden: bespreking van de belangrijkste moleculen
-
maltose
-
cellobiose
-
lactose
-
saccharose
-
Andere zoetmiddelen (sucralose, stevia, …)
-
Polysacchariden: bespreking van de belangrijkste moleculen en hun binding
-
cellulose
-
pectine
-
glycogeen
-
zetmeel
-
amylose
-
amylopectine
-
inuline en oligofructose
-
levan
-
Basisbegrippen typische reacties van Koolhydraten:
-
reductie, hydrolyse, reacties met smaak- en kleurgevende componten
-
zure hydrolyse van sucrose (vorming invertsuiker)
-
Lipiden
| | | |
|