ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Bedrijfsmanagement - 1RP - Onderdelen - Bedrijfseconomie/1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1RT01
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:1
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 51
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Stroobandt Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING
Dit opleidingsonderdeel geeft de student een inzicht in de werking en samenhang van economische grootheden (op micro- en macroniveau). De student leert actuele informatie te interpreteren, verwerken en begrijpen door de koppeling van theorie aan actuele economische thema's.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
  • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
  • JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
  • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM208 Teamgericht kunnen werken
  • JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Beroepsspecifieke competenties
  • JM318 Research: hij neemt actief deel aan interne en externe vormingsactiviteiten in verband met zijn werk- en vakgebied, hij bestudeert de relevante vakliteratuur.
  • JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
  • JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
  • JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
  • JM337 Financieel-economische kennis: hij heeft kennis van de micro- en macro economie. Hij kan een balans en resultatenrekening opstellen en analyseren.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • Vraag en aanbod kunnen afleiden in een markt van volkomen concurrentie en monopolie.
  • Kennnis en inzicht hebben in een aantal macro-economische variabelen (inflatie,werkloosheid,conjunctuur,...).

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
 
  • basiskennis rekenen (getallen, basis algebra, eerstegraadsvergelijkingen)

  • LEERINHOUDEN
    • consumentengedrag
    • productengedrag
    • prijsvorming
    • macro-economische indicatoren
    • nationaal inkomen en werkgelegenheid
    • geld, monetair beleid en inflatie
    • internationaal betalingsverkeer
    • internationaal handelsverkeer
    • conjunctuur en economische groei
    • overheid

    STUDIEMATERIAAL

    Handboek ‘Economie vandaag 2007’; De Cnuydt en De Velder, Academia press


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    15

     lesuren

      11,54

    practicum en oefeningen:

    20

     lesuren

      15,38

    vormen van groepsleren:

    14

     lesuren

      10,77

    studietijd buiten contacturen:

    79

     klokuren

      60,77

    Verdere toelichting:

    Werkvormen : Hoorcolleges, oefeningen en een gastsprekers, werkbezoek (waarschijnlijk o.a.Vlaams Parlement)

    Leerbegeleiding : Er wordt een oefentest gegeven gedurende de module die door de lector verbeterd en besproken wordt.

    Er is steeds mogelijkheid om een monitoraat te organiseren voor de studenten die hun leerstof reeds doorgenomen hebben.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
      • Schriftelijk examen (14/20 punten) waarbij zowel theorie als oefeningen aanbod komen. De theorie wordt ondervraagd door middel van meerkeuze vragen. De oefeningen zijn open oefeningen, die vergelijkbaar zijn met diegene die we in de les gemaakt hebben (zie ook handboek)

      • Paper in team (minimum 2 personen) over een macro-economisch onderwerp (6/20 punten). De beoordeling gebeurt hier op twee elementen:

        • Vorm (inhoudstafel, voorwoord, probleemstelling, structuur, besluit, bibliografie, spelling, woordgebruik, presentatie) (1,5/6)

        • Inhoud (gebruik van wetenschappelijke bronnen, inhoudelijke uitwerking van het thema) (4,5/6)

     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     01,54

    Tweede examenperiode

    Tweede examenperiode:

    Schriftelijk examen (20/20 punten). Hierbij zal de theorie ondervraagd worden door middel van meerkeuze vragen (6/20) en de oefeningen ondervraagd worden door vergelijkbare oefeningen van tijdens het academiejaar (14/20).