1 Bedrijfsmanagement - 1RP - Onderdelen - Bedrijfseconomie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1RT01 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
51 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Stroobandt Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit opleidingsonderdeel geeft de student een inzicht in de werking en samenhang van economische grootheden (op micro- en macroniveau). De student leert actuele informatie te interpreteren, verwerken en begrijpen door de koppeling van theorie aan actuele economische thema's.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM210 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM318 Research: hij neemt actief deel aan interne en externe vormingsactiviteiten in verband met zijn werk- en vakgebied, hij bestudeert de relevante vakliteratuur.
- JM321 Kritische ingesteldheid: hij kan de feiten objectief weergeven, heeft relativeringsvermogen, hij controleert de argumenten van de tegenpartij steeds op hun juistheid en tracht ze te ontzenuwen
- JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
- JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
- JM337 Financieel-economische kennis: hij heeft kennis van de micro- en macro economie. Hij kan een balans en resultatenrekening opstellen en analyseren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Vraag en aanbod kunnen afleiden in een markt van volkomen concurrentie en monopolie.
- Kennnis en inzicht hebben in een aantal macro-economische variabelen (inflatie,werkloosheid,conjunctuur,...).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
basiskennis rekenen (getallen, basis algebra, eerstegraadsvergelijkingen)
|
LEERINHOUDEN
|
- consumentengedrag
- productengedrag
- prijsvorming
- macro-economische indicatoren
- nationaal inkomen en werkgelegenheid
- geld, monetair beleid en inflatie
- internationaal betalingsverkeer
- internationaal handelsverkeer
- conjunctuur en economische groei
- overheid
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek ‘Economie vandaag 2007’; De Cnuydt en De Velder, Academia press
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
lesuren
|
11,54
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
14
|
lesuren
|
10,77
|
studietijd buiten contacturen:
|
79
|
klokuren
|
60,77
|
Verdere toelichting:
Werkvormen : Hoorcolleges, oefeningen en een gastsprekers, werkbezoek (waarschijnlijk o.a.Vlaams Parlement)
Leerbegeleiding : Er wordt een oefentest gegeven gedurende de module die door de lector verbeterd en besproken wordt.
Er is steeds mogelijkheid om een monitoraat te organiseren voor de studenten die hun leerstof reeds doorgenomen hebben.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen (14/20 punten) waarbij zowel theorie als oefeningen aanbod komen. De theorie wordt ondervraagd door middel van meerkeuze vragen. De oefeningen zijn open oefeningen, die vergelijkbaar zijn met diegene die we in de les gemaakt hebben (zie ook handboek)
- Paper in team (minimum 2 personen) over een macro-economisch onderwerp (6/20 punten). De beoordeling gebeurt hier op twee elementen:
- Vorm (inhoudstafel, voorwoord, probleemstelling, structuur, besluit, bibliografie, spelling, woordgebruik, presentatie) (1,5/6)
- Inhoud (gebruik van wetenschappelijke bronnen, inhoudelijke uitwerking van het thema) (4,5/6)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Tweede examenperiode:
Schriftelijk examen (20/20 punten). Hierbij zal de theorie ondervraagd worden door middel van meerkeuze vragen (6/20) en de oefeningen ondervraagd worden door vergelijkbare oefeningen van tijdens het academiejaar (14/20).
|
|
| |
|