ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Bedrijfsmanagement - 1RP - Onderdelen - Frans
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1RT14
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:1
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 696
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Frans
Lector(en): Orgielewski Yvona


 

KORTE OMSCHRIJVING
In een maatschappij die haar grenzen steeds meer opentrekt, is tweetaligheid voor studenten en toekomstige werknemers een must. De tweede landstaal is in het bedrijfsleven onontbeerlijk om ruime(re) contacten te leggen met klanten en andere bedrijven. Dit opleidingsonderdeel biedt de basis voor zowel algemene als economisch-juridische communicatievaardigheden.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM101 Denk- en redeneervaardigheid
  • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
  • JM104 Creativiteit
  • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM208 Teamgericht kunnen werken
  • JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
Beroepsspecifieke competenties
  • JM328 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
  • JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student verstevigt zijn grammaticale basis alsook zijn algemeen woordenschap en ontwikkelt een vakspecifieke terminologie. Zijn communicatievaardigheden worden verfijnd dankzij spreek-, luister-, schrijft- en leesvaardigheid .
  • De student kan, zowel mondeling als schriftelijk, doelgericht communiceren (algemeen en vakspecifiek). (M1, 2, 3 en 4)
  • De studant kan zijn persoonlijke mening uiten. (M1)
  • De student kan een persoon telefonisch correct te woord staan en de nodige inlichtingen verschaffen (telefoon opnemen, zichzelf voorstellen, doorverwijzen, strategische vragen stellen, informeren, telefoonboodschap opnemen). (M1)
  • De student kan een afspraak maken binnen een professionele context, deze afsrpaak verzetten en annuleren. (M1)
  • De student kan eenvoudige richtlijnen/memo's opstellen (M1)
  • De student kan deelnemen aan korte gesprekken over alledaagse onderwerpen, zijn eigen mening geven, het ergens mee eens of oneens zijn, over zichzelf vertellen.Vragen stellen over de andere. (M1)
  • De student kan, binnen een specifieke context, de betekenis van onbekende woorden afleiden. (M1 en 2)
  • Introductie tot de Franse schriftelijke handelscorrespondentie: inforemeren, een aanvraag doen, een antwoord op een vraag formuleren, een bestelling, een bericht van verzending, een uitnodiging. (M2)
  • De student kan zelfstandig informatie zoeken, interpreteren, selecteren, samenstellen en aan belanghebbenden communiceren. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan een gekend thema zelfstandig besturderen, bespreken en zijn eigen mening daarover geven in duidelijke correcte zinnen. (M2)
  • De student kan onvoorbereid aan een gesprek over bekende en minder bekende onderwerpen deelnemen. (M3)
  • De student kan een tekst logisch opbouwen aan de hande van aangeleerde technieken, met samengestelde zinnen, in verschillende grammaticale tijden en in verschillende genres (ananlyse van een situatie, handelscorrespondentie, marktanalyse. (M1, 2, 3 en 4)
  • De student kan de belangrijkste informatie uit een tekst halen en deze weergeven in een schema (M2, 3 en 4)
  • De student kan een schema lezen en bekommentariëren (M3 en 4) 



VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Module 2: de student dient module 1 gevolgd te hebben

Module 3: de student dient module 2 gevolgd te hebben

Module 4: de student dient module 3 gevolgd te hebben

 


Andere begincompetenties
  • Goede grammaticale basiskennis uit de humaniora alsook een algemeen woordenschat die beide beantwoorden aan het niveau B1 van het Europese referentiekader.
  • Kritische kijk op de wereld
  • Software pakketten (Word, Excell, PowerPoint)
  • Vlot en gericht informatie opzoeken op het internet
  • Vervorven competenties uit vorige modules (M2, M3, M4)

LEERINHOUDEN
  • Algemeen woordenschat
  • Economische, politieke en juridische terminologie
  • Grammatica M1: herhaling van l'indicatif présent, l'impératif, les nombres, la question, les prépositions fixes, le passé composé, l'imparfait, le plus-que-parfait, l'adjectif, l'adverbe. (
  • Grammatica M2: le futur simple, le conditionnel présent et passé, le pronom personnel, le pronom relatif
  • Grammatica M3: l'hypothèse Si, le passif, les prépositions, le subjonctif.
  • Grammatica M4: l'expression de la quantité, de l'intensité, du temps, du lieu, but, cause, conséquence.
  • Veschil in taalgebruik bij mondelinge en schirftelijke communicatie (M1)
  • Telefoneren en afspraken maken (M1).
  • Handelscorrepondentie: informatie opvragen en een bestelling plaatsen (M 2)
  • Economische analyse van de Belgische markt (Mod 2)
  • Politieke instellingen van ons land (M 3)
  • Politiek instellingen van Europa (M 3)
  • Justitie en rechtbanken (M4)
  • Presentaties in groep of individueel over vakgerelateerde them'as

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Frans: Yvona Orgielewski
  • Grammaire 2000
  • Comme il faut
  • Media (kranten, radio, tv-programma's, internet)
  • Vertalend woordenboek 

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

600

 lesuren

  80,13

practicum en oefeningen:

72

 lesuren

  09,62

vormen van groepsleren:

12

 lesuren

  01,60

studietijd buiten contacturen:

52.8

 klokuren

  07,05

Verdere toelichting:
  • Hoor- en werkcollege's
  • Practicum en oefeningen
  • Presentaties

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Permanente evaluatie (30%) in de loop van de module en een schriftelijk examen van 2 uur (70%) met betrekking tot de geziene leerstof op het einde van de module, met kennis-, inzichts, toepassings- en open vragen. Deelname is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.

Elke module kent en permanente evaluatiemoment ingedeeld in schriftelijke tests (15%) en mondelinge presentaties (15%)

 

Permanente evaluatie Mod 1 :

(S)    opstelling van een tekst met aandacht naar : coherentie, logische opbouw en gebruik van : indicatif présent, adjectifs, adverbes

-        zijn eigen mening aan de hand van duidelijke argumenten en voorbeelden, met aandacht naar het gebruik van verschillende grammaticale tijden, logische opbouw en uitwerking van een gegeven thema.

(M) –   telefoongesprek

-        zichzelf presenteren

 

Permanente evaluatie Mod 2 :

(S)    test over “les pronoms”

-        zakelijke brief: informatie opvragen

(M) –   een ongeziene en een gekend tekst zelf analyseren en becommentariëren

-        presentatie over één aspect van de Belgische economie

 

Permanente evaluatie Mod 3 :

(S)    test over “le subjonctif” en/of  “l’hypothèse”

(M) –   presentatie van een persartikel met referentie naar rechtsbron

 

Permanente evaluatie Mod 4 :

(S)    Opstelling van een “fait divers” met aandacht naar de beschrijving van plaats, persoon en gebeurtenis, juiste hantering van grammaticale tijden

(M) –   presentatie van een rechtszaak

 


tijd voor examinering
uren
12

%
 
 01,60

Tweede examenperiode

Een schriftelijk examen van 3 uur met betrekking tot de 4 modules samen, met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (80%).

Een mondelinge proef van maximum 10 minuten met een presentantie waarin een eigen mening dient gegeven te worden over een gekend en een niet gekend onderwerp (20% ).