|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00545 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
100 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Orgielewski Yvona
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het gebruik van de Franse taal wordt verder verfijnd en aanpast aan verschillende economische en juridische situaties/doelgroepen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- JM101 Denk- en redeneervaardigheid
- JM102 Verwerven en verwerken van informatie
- JM104 Creativiteit
- JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- JM208 Teamgericht kunnen werken
- JM211 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, alsook kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- JM317 Onderhoud, samenwerking en communicatie: hij onderhoudt contacten met externe relaties, hij beheerst onderhandelings- en conflictsituaties, hij behandelt de betwiste zaken, start de nodige procedures, hij onderzoekt en definieert, via bevragingen, de behoeften van de klant, hij maakt afspraken met de klant en geeft hem feedback.
- JM323 Contactbereidheid: hij kan vertrouwen wekken bij de klant, hij onderhoudt contacten, overleg en afspraken met de klant, hij is bereid tot een compromis bij een conflict.
- JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
- JM338 ICT: hij is een gevorderd gebruiker van Microsoft Office pakket. Verder hanteert hij electronische informatie-, communicatie- en organisatietechnologie in zijn dagdagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast kan hij werken met specifieke juridische software.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid ontwikkelen en aanscherpen zodat de student vlot kan communiceren op algemeen en zakelijk vlak, zowel individueel als in groep.
Volgende specifieke doelstellingen worden vooropgesteld:
- De student kan een communicatieboodschap (zakelijk en alledaags) aanpassen aan de ontvanger en gepast reageren op zakelijke boodschappen. (M5, 6, 7 en 8)
- De student kan zelfstandig informatie opzoeken en verwerken en deze aan anderen communiceren. (M5, 6, 7 en 8)
- De student kan zijn kritische kijk op een specifieke thematiek verwoorden. (M5, 6, 7 en 8)
- De student kan informatie en mening duidelijk onder woorden brengen en ingaan op de mening van anderen. (M6, 7 en 8)
- De student kan argumenten uit verschillende bronnen samenvatten, probleem helder uiteenzetten, oorzaken en gevolg geven, voor- en nadelen vermelden, oplossingen bieden. (M5, 6, 7 en 8)
- De student kan radio/tv-programma’s volgen. (M5, 6, 7 en 8)
- De student kan een bondig zakelijk verslag uitbrengen (M6)
- De student kan vakgerichte artikels begrijpen, samenvatten en in duidelijke samengestelde zinnen rapporteren, met duidelijke opbouw van redenering en argumenten vóór en tegen. (M6)
- De student kan persuasieve handelscorrespondentie (klacht, dreigbrief, ) hanteren. (M6)
- Franse handels- en juridische correspondentie verder ontwikkelen. (M7)
- De studen kan cijfer- en beeldmateriaal opzoeken, verwerken en aan anderen communiceren. (M7)
- De student kan een bedrijf voorstellen: pertinente econmische en juridische informatie distilleren en vakkundig presenteren. (M7)
- De studen kan zelfstandig een sollicitatiebrief opstellen (informatie over het bedrijf opzoeken en verwerken, zichzelf voorstellen). (M8)
- De student kan tijdens een sollicitatiegesprek zichzelf professioneel voorstellen en over zijn carriere/ambities spreken.(M8)
- De student kan formuleringen en stijl aanpassen aan de doelgroep. (M8)
- De student kan deelnemen aan groepsdiscussies over alledaagse of beroepsgerichte onderwerpen.(M8)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Verworven competenties uit vorige modules.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Vorige modules gevolgd hebben
|
Andere begincompetenties
|
- Software pakketten (Word, Excell, PowerPoint)
- Vlot en gericht informatie opzoeken op het internet
|
LEERINHOUDEN
|
- Uitbreiding van economische en juridische terminologie aan de hand van vakgerichte teksten (M5, 6, 7 en 8)
- Uitbreiding van de handelscorrespondentie: klachtbrief (M6), sollicitaitebrief (M8)
- Introductie tot de juridische correspondentie met referentie naar een wetsartikel (M5)
- Een vonnis analsyeren (M5)
- Verschillende types verzekeringen en andere contracten bespreken (M6)
- Rechten en plichten van juridische personen bestuderen (M6)
- Rechten en plichten van de consument bestuderen (M7)
- Statuten analsyseren (M7)
- Werkgeralteerde thema's en situaties behandelen : hiërarchie, werkcontract, sollicitatiebrief en -gesprek, aanwerving en ontslag (M8)
- Omschrijving en herkenning van verschillende juridische documenten
- (M5, 6, 7 en 8)
- Vergelijking van juridische en handelsdocumenten (M5, 6, 7 en 8)
- Becommentariëring en analyse van een geschreven, auditief of visueel document (M6, 7 en 8)
- Verder werken aan de logische en structurele opbouw van een tekst (geschreven of gesproken) (M5, 6, 7 en 8)
- Grammatica uit 1 RP verder toegepassen in mondelinge en schriftelijke communicatie
- Nieuwe grammaticale thema's: woorden begrijpen zonder gebruik van een woordenboek (M5), technieken hanteren voor een betere spelling (M5); la mise en reliëf et l'opposition/la concession (M6); le passif (M7); la cause/conséquence (M8)
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Frans: Yvona Orgielewski
- Grammaire 2000
- Vertalend woordenboek
- Media (kranten, radio, tv-programma's, internet)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
76
|
lesuren
|
21,22
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
03,35
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
258.2
|
klokuren
|
72,08
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege's met oefenmomenten, presentaties, rollenspel
- Mondelinge toelichting bij de cursus, de oefeningen en de presentaties
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie (30%) in de loop van de module en een schriftelijk examen van 2 uur (70%) met betrekking tot de geziene leerstof op het einde van de module, met kennis-, inzichts, toepassings- en open vragen. Deelname is verplicht. Afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest. Indien men ongewettigd afwezig is, leidt dit tot een nul voor dit onderdeel.
Een module kent twee permanente evaluatiemomenten van elk 15%
Permanente evaluatie Mod 5 :
-
Antwoordbrief over een juridische problematiek
-
Presentatie van een “case”-studie
Permanente evaluatie Mod 6 :
-
Klachtenbrief
-
Een verzekering verkopen met de nodige uitleg en onderhandeling
Permanente evaluatie Mod 7:
-
2 internetsites vergelijking mbt de specialisatie van het derde jaar
-
Een juidische problematiek presenteren bij één van de eerder besproken vennooschappen
Permanente evaluatie mod 8 :
-
Sollicitatiebrief
-
Sollicitatiegesprek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Een schriftelijk examen van 3 uur met betrekking tot de 4 modules samen, met kennis-, inzichts-, toepassings- en open vragen (80%).
Een mondelinge proef van maximum 10 minuten met een presentantie waarin twee juridische documenten met elkaar vergeleken worden (20% ).
|
|
| |
|