ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Bedrijfsmanagement - 2RP - Onderdelen - Bedrijfscommunicatie/7
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 2JM28
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Smet Wouter


 

KORTE OMSCHRIJVING
In de eerste plaats bouwen we verder op de talenkennis en vaardigheden die je in de vorige modules Bedrijfscommunicatie verworven hebt. Omdat je alweer wat dichter bij het beroepsleven staat, bereiden we je voor op je sollicitatie. Je leert de technieken om een slechtnieuwsbrief te schrijven en een slechtnieuwsgesprek te voeren.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • JM102 Verwerven en verwerken van informatie
  • JM103 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken
  • JM106 Het vermogen van communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • JM208 Teamgericht kunnen werken
Beroepsspecifieke competenties
  • JM327 Doorzettingsvermogen en probleemoplossend vermogen: hij kan kritiek verwerken, hij vindt een oplossing voor aanvankelijk ?hopeloze? zaken en complexe problemen, hij neemt niet de weg van de minste weerstand bij conflicten, hij kan werken onder tijdsdruk.
  • JM329 Resultaatgerichtheid: hij is altijd gericht op de oplossing van problemen of het vermijden van conflicten, hij maakt de juiste afweging tussen de opportuniteit van een proces of een compromis.
  • JM330 Zin voor initiatief: hij wacht niet op instructies, hij zoekt ook naar de niet-evidente weg.
  • JM332 Assertiviteit: hij kan een gemotiveerd standpunt verdedigen ?ook tegen superieuren-. Hij durft uit te komen voor zijn eigen mening.
  • JM335 Zin voor samenwerking: hij kan in teamverband activiteiten plannen en evalueren, hij kan een probleemoplossend gesprek voeren, hij pleegt overleg met vakgenoten uit andere disciplines, hij is zich bewust van zijn relatie met de omgeving: hij onderkent de normen, waarden en posities binnen zijn beroepsgroep.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student brengt de aangeleerde technieken om slecht nieuws te verwoorden, in de praktijk als hij slechtnieuwsbrieven schrijft.
  • De student kan een slechtnieuwsgesprek voeren volgens de aangeleerde methoden.
  • De student hanteert in zijn gesproken en geschreven comunicatie steeds gepast en correct Nederlands.
  • De student komt positief en overtuigend over tijdens een sollicitatiegesprek.
  • De student kan een vlotte en correcte sollicitatiebrief schrijven.
  • De student is in zijn mondelinge en schriftelijke communicatie steeds gericht op een constructieve gesprekssfeer.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Bedrijfscommunicatie eerste jaar met succes doorlopen (mod. 3 & 4).
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Bedrijfscommunicatie eerste jaar met succes doorlopen (mod. 3 & 4).
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Slecht nieuws: de slechtnieuwsbrieven en het slechtnieuwsgesprek.
  • Solliciteren: de sollicitatiebrief, het cv en het sollicitatiegesprek.
  • Taalzuivering en stijl: praktische oefeningen.
  • Woordenschat: rechtstaal.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus Bedrijfscommunicatie module 7 (theorie, oefeningen, opdrachten,...)
  • Rechtstaalbeheersing - Oefeningen en teksten, Gerits J., Leuven, Acco, 1999.
    (oefeningen correct taalgebruik en stijl).
  • Schrijfwijzer Compact, Renkema J., Sdu Uitgevers, Den Haag, 2005 (nieuwe spelling). 
  • BIN-normen. Efficiënte communicatie. Brussel, VVKSO, 2002 (brochure)
  • Blackboard (uitwerking van sommige oefeningen).
  • TFC TrainingsMedia (z.j.). Medewerker & functioneringsgesprek … hoe krijg je het 'voor elkaar'?. Velp: TFC (video).

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

15

 lesuren

  16,13

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  08,60

vormen van groepsleren:

5

 lesuren

  05,38

studietijd buiten contacturen:

63

 klokuren

  67,74

Verdere toelichting:
  • Van de studenten wordt een actieve deelname aan de lessen verwacht.
  • Tijdens de groepsopdrachten en oefeningensessies worden de studenten gecoacht.
  • Er is persoonlijke feedback op spreek- en schrijfoefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Slechtnieuwsgesprek (3 ptn. - tijdens de les)
    Criteria:
    1. inhoud en structuur
    2. strategisch, aantrekkelijk en correct taalgebruik
    3. effectiviteit en aanpak
  • Sollicitatiegesprek (3 ptn. - tijdens de les)
    Criteria:
    1. effectiviteit
    2. taalgebruik
    3. overtuigingskracht
  • Schriftelijk examen (14 ptn. - tijdens examenweek)
    Inzichts- en toepassingsvragen via open vragen en een casus
    Criteria:
    1. (geïntegreerde) kennis
    2. efficiënt en correct taalgebruik
    3. effectief taalgebruik: vooral op strategisch niveau

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,15

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen: 14 punten

Mondeling examen: 6 punten

Criteria en onderdelen zijn dezelfde als in eerste zittijd.

Spreekopdracht(en) waarvoor de student in eerste zittijd slaagde, moeten niet overgedaan worden. In dat geval worden de punten van eerste zittijd overgenomen voor die ene of beide opdracht(en).