|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00536 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
74 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Engels |
Lector(en): |
Borghys Els Weuts Annelies
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de lessen Engels wordt de algemene kennis die je al hebt van het Engels verder uitgediept en aangescherpt op een manier die jou voorbereidt op een (internationale) carrière in de hospitality sector.
Dit impliceert aan de ene kant dat je kennis van de Engelse grammatica wordt opgefrist en verder wordt uitgebreid.
Aan de andere kant verwerf je de technische woordenschat die je nodig hebt om in deze sector effectief te kunnen communiceren op verschillende niveaus: in de eerste plaats met de gasten, maar ook met je oversten, medewerkers en externen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega?s, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
- HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan effectief communiceren in het Engels met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties… (M1, M2, M3, M4)
- Enerzijds wordt de grammacticale kennis opgefrist en uitgebreid, anderzijds worden er communicatieve vaardigheden aangeleerd. (M1, M2, M3, M4)
- De student kan de basisregels van de Engelse grammatica correct toepassen en uitleggen; (M1, M2, M3, M4)
- Eenvoudige, grammaticaal correcte zinnen schrijven; (M1, M2, M3, M4)
- Eenvoudige Nederlandse zinnen vertalen naar het Engels; (M1, M2, M3, M4)
- Geschreven en gesproken Engels (intermediate level) begrijpen; (M1, M2, M3, M4)
- Eenvoudige teksten schrijven; (M1, M2, M3, M4)
- Zelfstandig de hiaten in grammaticale kennis wegwerken. (M1, M2, M3, M4)
- Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren (M3, M4)
- Hij kan onderhandelen en bemiddelen, in de eerste plaats met de gast, maar ook met medewerkers (M3, M4)
- Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen) (M3, M4)
- De student kan een gast inchecken, kan informeren naar de wensen van de gast, kan telefonisch een reservatie afhandelen. (M3)
- De student kan zich handhaven in alledaagse gesprekken, bijvoorbeeld met een gast, zakenpartner, dokter, enz.(M4)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Hoewel er wordt verder gebouwd op de kennis die verworven werd in de vorige modules,hoeft de student niet geslaagd te zijn voor de vorige module(s) om deel te nemen aan de volgende module. De credit wordt verworven indien de student geslaagd is voor de 4 modules samen.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Er wordt verder gebouwd op de kennis die verworven werd in de vorige modules. Daarom moet de student de 4 modules volgen. De student hoeft echter niet geslaagd te zijn voor de vorige module(s) om deel te nemen aan de volgende module. De credit wordt verworven indien de student geslaagd is voor de 4 modules samen.
|
Andere begincompetenties
|
De student bezit een basiskennis van het Engels (elementary level) en beschikt over een woordenschat van 1500 à 2000 woorden (mondeling en schriftelijk).
|
LEERINHOUDEN
|
- Communicatie: woordenschat en structuren i.v.m. accommodatie, diverse kamertypes en hotels ; informeren naar de wensen van de gast; professioneel telefoneren. (M1)
- Grammatica: past & present tenses en irregular verbs. (M1)
- Een organogram toelichten. (M2)
- Telefonisch een reservatie afhandelen (restaurant). (M2)
- Informeren naar de wensen van de gast. (M2)
- Een gast bedienen in het restaurant. (M2)
- Future tenses. (M2)
- The conditional. (M2)
- Grammatica: The plural, the genitive, the quantifiers, adjective / adverb. (M3)
- Communicatie: Informeren naar de wensen van de gast, een gast inchecken, een reservatie telefonisch afhandelen. (M3)
- Grammatica: comparison, Pronouns, Too/to , (the) most , the passive , verbs often mixed up, word order (M4)
- Communicatie: (M4)
- plaatsen en verwerken van een reservatie.
- een gast helpen uitchecken, en eventuele problemen hierbij oplossen.
- een klacht uiten en opvangen (hotel).
- zichzelf en anderen voorstellen.
- zich excuseren, bedanken en geruststellen.
- telefonisch een zakelijke afspraak regelen, de klant opvangen voor een zakelijke afspraak en zichzelf aanmelden voor een zakelijke afspraak.
- een gast uitleggen hoe hij ergens kan geraken, de weg uitleggen, of zelf de weg vragen.
- zich uitdrukken tegenover een dokter, tandarts e.d. over alledaagse medische klachten.
- correct lezen en schrijven van hoofdtelwoorden, rangtelwoorden, decimale getallen, breuken en data
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Eigen cursus met oefeningen (grammatica)
- Handboek: High Season, English for the Hotel and Tourist Industry. Auteurs: Keith Harding & Paul Henderson. Uitgeverij: Oxford University Press
- Handboek: English for general professional purposes Module N.E. Auteurs: M. Verjans, C. Van Diest, W. Clijsters, P. Marchal, F. Royall, T. Scheepers. Uitgeverij: Wolters Plantyn (ZELFSTUDIE)
- Eigen cursusonderdeel voor communicatie (M4)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
56
|
lesuren
|
23,28
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
05,82
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
166.6
|
klokuren
|
69,24
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges in combinatie met oefensessies.
- Bij het handboek voor communicatieve vaardigheden hoort een cd-rom waarmee de student op zelfstandige basis kan oefenen.
- De grootte van de groep (+ 40 studenten per klas) maakt didactische werkvormen als rollenspel, groepsgesprek e.d. onmogelijk.
- Mondelinge vaardigheden worden ingeoefend in kleinere groepjes aangezien dit door de grootte van de klassen onmogelijk is in de volledige groep. (M2,3,4)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- M1:
- Schriftelijk examen over de geziene stof in de achtste week. De student neemt verplicht deel aan dit examen (19p)
- De student wordt permanent geëvalueerd op zijn medewerking en studiehouding (vb. Heeft hij oefeningen voorbereid? Heeft hij zijn studiemateriaal bij zich? Is hij aandachtig?...). Dit impliceert dat de student aanwezig dient te zijn in de lessen. (1p)
- M2:
- Schriftelijk examen over de geziene stof in de achtste week. De student neemt verplicht deel aan dit examen (17p)
- De student wordt permanent geëvalueerd op zijn medewerking en studiehouding.(zie M1) Dit impliceert dat de student aanwezig dient te zijn in de lessen (1p)
- Tijdens de lessen worden er mondelinge oefeningen gedaan, waarop de student geëvalueerd wordt. Dit impliceert dat hij verplicht deelneemt aan deze oefeningen, aangezien ze een onderdeel vormen van het examen (2p)
- M3:
- De student doet gedurende de hele module mondelinge oefeningen waarop hij geëvalueerd wordt. Dit impliceert dat hij verplicht deelneemt aan deze sessies, aangezien ze een onderdeel vormen van het examen (4p)
- De student wordt permanent geëvalueerd op zijn medewerking en studiehouding.(zie M1) Opnieuw impliceert dit dat de student aanwezig dient te zijn in de lessen. (1p)
- In de achtste week wordt een schriftelijk examen afgelegd over de geziene stof. De student neemt verplicht deel aan deze schriftelijke proef. (15p)
- M4:
- De student doet gedurende de module 1 of meerdere mondelinge oefeningen waarop hij geëvalueerd wordt. Dit impliceert dat hij verplicht deelneemt aan deze oefeningen, aangezien ze een onderdeel vormen van het examen (2p)
- De student wordt permanent geëvalueerd op zijn medewerking en studiehouding.(zie M1) Opnieuw impliceert dit dat de student dient aanwezig te zijn in de lessen. (1p)
- In de achtste week wordt een schriftelijk examen afgelegd over de geziene stof. De student neemt verplicht deel aan deze schriftelijke proef. (17p)
- Het eindcijfer voor Engels is het gemiddelde van de resultaten voor de 4 modules.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen over de geziene leerstof (modules 1 t/m 4). (20p) Dit impliceert dat de permanente evaluatie (1ste zittijd) niet meer meetelt.
|
|
| |
|