1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Introductie technologie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1HM05 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
41 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Nijlen Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze cursus spitst zich toe op de basiskennis en de gehanteerde basistechnologie van het keuken- en restaurantgebeuren (keukentechnologie, menuleer, receptenleer, warenkennis) waarbij de aandacht vooral gaat naar het technologisch analyseren van menu's en gerechten. Dit opleidingsonderdeel biedt de nodige ondersteuning voor de technische modules die verder in de opleiding aan bod komen en waarbij het voedings- en drankengebeuren centraal staat. Deze cursus is uitsluitend bedoeld voor studenten zonder hotelvooropleiding. Studenten met een vooropleiding hotel worden vrijgesteld voor dit opleidingsonderdeel en krijgen extra taalonderricht (3 studiepunten).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
- HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
- HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
- HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
- HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
- HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
- HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft een algemeen inzicht in de organisatie en de dagdagelijkse werking van het F&B gebeuren in een hotel.
- De student kan, in teamverband, op basis van een vooropgestelde situatie, de volledige organisatie van het F&B gebeuren uitstippelen (een banketmenu samenstellen/aanvullen en/of volledig uitwerken, opstellen en/of optimalisatie van M.I.S. per gerecht). De student leert hierbij ook doelgerichte contacten te leggen met de bedrijfswereld. Het team slaagt erin om op een efficiënte wijze (via planning, taakverdeling, organisatie en communicatie) te komen tot het vooropgestelde eindproduct en respecteert hierbij de vooropgestelde deadlines. De student leert hierbij informatie te verwerken en uit te wisselen en gericht probleemoplossend te denken.
- De student heeft inzicht in de verschillende 'klassieke' basisbereidingen (soepen, sausen, groenten, vis, vlees, schaal- en schelpdieren) en kan deze reproduceren bij de technische analyse van een menu.
- De student kan, aan de hand van een vooropgesteld menu, de volledige organisatie van de productie uitstippelen (bestelling, mise en place, bereiding) en het geheel menukundig beoordelen.
- De student heeft inzicht in de mogelijke versnijdingstechnieken van vis en vlees (portiestukken, deelstukken,...)
- De student heeft inzicht in de basisbegrippen van de klassieke menuleer.
- De student heeft inzicht in de praktische invulling en organisatie van de verschillende maaltijdperiodes (ontbijt, brunch, lunch,...).
- De student kan, op basis van de 'wetten van de klassieke menuleer', menu's voor diverse gelegenheden opstellen, analyseren en beoordelen.
- De student heeft inzicht in de aanwezige voedingsmiddelen (grondstoffen) op de levensmiddelenmarkt.
- De student kent de verschillende eigenschappen van deze voedingsmiddelen.
- De student heeft inzicht in de soorten voedingsstoffen, hun functie/rol in het lichaam en de algemene behoeftenormen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Het opleidingsonderdeel 'Hotelpraktijk' wordt sterk aanbevolen.
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Deze cursus heeft tot doel een algemeen inzicht te verwerven in de basistechnologie van het keuken- en restaurantgebeuren. Studenten met een vooropleiding hotel zijn vrijgesteld voor dit opleidingsonderdeel en kunnen zodoende meer tijd investeren in het oefenen van de vreemde talen.
-
Inhoud cursus :
- Deel 1 : Inleidend
- Deel 2 : Werkdocumenten
- Deel 3 : Keukentechnologie
Basiskennis keukentechnologie (basisbereidingen en -materialen) Praktijkstudie Gerechtenanalyse
- Deel 4 : Menuleer
Inleidende basisbegrippen Theoretische voorbeschouwing Praktische toepassingen
- Deel 5 : Receptenleer
- Deel 6 : Warenkennis
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus (cursusnummer C91211105, Universitas), aangevuld met eigen nota's
- Blackboard
- Ter ondersteuning voor de verwerking van het leeronderdeel warenkennis
- De studenten dienen een reeks vragenlijsten (meerkeuzevragen, juist/fout-vragen), op basis van de cursusteksten, digitaal op te lossen. Ze ontvangen hierbij onmiddellijk de nodige feedback.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
15,59
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
11,70
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
09,75
|
studietijd buiten contacturen:
|
61.6
|
klokuren
|
60,04
|
Verdere toelichting:
- Syllabus, aangevuld met eigen nota's
- Blackboard
- Ter ondersteuning voor de verwerking van het leeronderdeel warenkennis.
- De studenten dienen hierbij een reeks vragenlijsten, op basis van de cursusteksten, digitaal op te lossen en bekomen onmiddellijk de nodige feedback.
- Groepswerk (vakoverschrijdende opdracht)
- De studenten dienen in teamverband de volledige organisatie van een banket uit te werken (zie evaluatie).
- Een volledige omschrijving van de opdracht is terug te vinden op Blackboard.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht) (3 van de 20 punten):
- Vanuit een gegeven situatie dient de student binnen deze opdracht, in teamverband, met behulp van de verworven theoretische kennis van de participerende opleidingsonderdelen, de volledige organisatie van een banket uit te werken. De nadruk binnen dit opleidingsonderdeel ligt bij het samenstellen/vervolledigen en uitwerken van het banketmenu in functie van de vooropgestelde situatie, alsook in het opstellen en/of optimaliseren van de M.I.S. per gerecht.
- De behaalde punten van de geïntegreerde opdracht (1ste zittijd) worden automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.
- De volledige inhoud van de opdracht wordt bekendgemaakt via Blackboard.
- Uiterste inleverdatum: zie opdracht.
-
Schriftelijk examen (17 van de 20 punten) :
- Schriftelijk examen (open en gesloten boek) na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere praktische richtlijnen (prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de cursus (p.3).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht) (3 van de 20 punten):
- Vanuit een gegeven situatie dient de student binnen deze opdracht, in teamverband, met behulp van de verworven theoretische kennis van de participerende opleidingsonderdelen, de volledige organisatie van een banket uit te werken. De nadruk binnen dit opleidingsonderdeel ligt bij het samenstellen/vervolledigen en uitwerken van het banketmenu in functie van de vooropgestelde situatie, alsook in het opstellen en/of optimaliseren van de M.I.S. per gerecht.
- De behaalde punten van de geïntegreerde opdracht (1ste zittijd) worden automatisch overgedragen naar 2de zittijd en blijven aldus deel uitmaken van de evaluatie.
- De volledige inhoud van de opdracht wordt bekendgemaakt via Blackboard.
- Uiterste inleverdatum : zie opdracht.
-
Schriftelijk examen (17 van de 20 punten) :
- Schriftelijk examen (open en gesloten boek) na afhandeling van de leerstof met zowel theoretische vragen als praktische toepassingen waarbij de theorie wordt toegepast op praktijkgevallen. Verdere praktische richtlijnen (prioriteiten) i.v.m. het examen zijn voorzien in de cursus (p.3).
|
|
| |
|