1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - F&B restaurant services/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
1HM08 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Swartelé Barbara Wauters Erik
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
We trachten de operationele werking van een restaurant in al zijn facetten te verduidelijken voor de student. Begrippen zoals gastvrijheid, beroepshouding, conceptualisatie, klantenverwachting worden aan de hand van concrete situaties uitvergroot.
Het aanbod van voeding en drank is afhankelijk van het bedrijfsimago en daarmee ook de behoeften van het kliënteel. Hierbij begrijpend dat het gezondheidsaspect belangrijker wordt. Praktische informatie omtrent voedingswaarde van ingrediënten, evaluatie van gerechten en specifieke noden rond dieetproblematiek komen aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
- HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
- HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
- HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
- HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
- HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
- HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
- HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
- HM330 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft pragmatisch inzicht in de horecabranche en kan conceptmatig denken.
- De student kan verschillende dienstverlenende situaties beschrijven en analyseren door kennis en inzicht, beroepsvaardigheden en de juiste beroepshouding toe te passen.
- De student kan: het aanbod van voeding en drank in hotel- en restaurantbedrijf afstemmen op de behoeften en verwachtingen kliënteel;
- Conceptueel denken.
- Gegeven de branche en het bedrijfstype een bedrijfsformule herkennen en uitwerken.
- De noodzaak van gastvrijheid en dienstverlening voor de bedrijfsvoering theoretisch verklaren.
- Trends op gebied van gastvrijheid signaleren en er verder op inspelen naar inrichting, service en aanbod.
- De aanwezigheid, het nut en de noodzaak van de belangrijkste materialen, die terug te vinden zijn in de verschillende restauratievormen, beschrijven en verklaren.
- Gastvrije dienstverlening vertalen naar operationele bedrijfsvoering.
- Zich klantgericht opstellen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Voor een beter inzicht te verwerven in deze materie dient de student de basiscompetenties van het opleidingsonderdeel "oriëntatie op de sector" te beheersen.
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Voor de onderwijseenheid "Restaurantbasics" (SWB):
- Deel 1. Foodconcept and menudevelopment. Rode draad: een eerste conceptuitwerking, imago en presentatie, culinaire etiquette, trends en tendenzen.
- Deel 2. Wine Concept. Rode draad: hoe kan men zich onderscheiden? What's new?
- Deel 3. Service Concept. Rode draad: beroepshouding en managementkwaliteiten, service system, communicatie met de gast, service standaarden, barterminologie, bedienings- en culinaire termen, etiquette.
- Deel 4. Restaurant design. Rode draad: de lay-out planning, keuze materiaal, verlichting, decoratie, kledij en zaalapparatuur.
Voor de onderwijseenheid "Voedings- en Dieetleer" (WAU)
- Deel A. Gezonde voeding: macro- en micro-nutriënten, een gezonde voedingskeuze & de voornaamste "eetfouten", een modern voedingsbeleid met aanbevelingen voor de diverse leeftijds-en risicogroepen.
- Deel B. Diëten: energiebeperking; diabetes; dyslipidemie; natriumbeperking; algemene maag- en darmbesparende diëtetiek. Veganistische, vegetarische en varkensvrije voeding.
- Deel C. Begripsondersteunend: voedingsaanbevelingen voor België.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus van de lesgever en nota's vanwege de studenten.
De student dient zich de "Belgische voedingsmiddelentabel, Nubel" aan te schaffen om waar nodig en via zelfstudie bepaalde aanbevelingen voor zichzelf te verhelderen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
21,37
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
lesuren
|
08,55
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30.8
|
klokuren
|
65,81
|
Verdere toelichting:
- De cursus wordt gegeven als interactief hoorcollege.
- Via opdrachten (cases) wordt de student aangemoedigd op Internet in deskundige websites te grasduinen en hiervan kort verslag te geven, alsook het werkveld zelf te ontdekken.
- Leergesprekken met optimale betrokkenheid vanuit persoonlijke ervaringen van de studenten.
- Project: vakoverschrijdende opdracht (geïntegreerde opdracht)
- Cursusgeoriënteerd onderwijs ( etiquette, bedienings- en culinaire termen)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Evaluatie van de onderwijseenheid "Restaurantbasics" wordt bij de component “Voedings- en dieetleer” (WAU) geteld om te komen tot de totale punten voor het opleidingsonderdeel “F&B Restaurant Services”
- Voor het opleidingsonderdeel "Restaurantbasics is er een schriftelijk examen (9/10 punten): zowel vragen over kennis en inzicht als implementatie. Dit wordt samengeteld met de vakoverschrijdende opdracht (1/10 punten)
- Voor het opleidingsonderdeel "Voedings- en Dieetleer" is er een schriftelijk examen (10/10punten) met 45% kennis- en inzichtvragen en 55% implementatie.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Beide onderwijseenheden behouden de evaluatiecriteria van de eerste ewamenperiode.
|
|
| |
|