ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Public relations/4
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1HM16
Academiejaar: 2007-2008
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:4
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Desmet Philippe


 

KORTE OMSCHRIJVING
De relatie tussen het hotel en de klant komt in veel andere vakken aan bod. Tijdens PR bekijken we met wie en op welke wijze we met anderen relaties moeten onderhouden om een kwaliteitsvolle horeca-onderneming te worden. PR is geen exacte wetenschap en hét juiste antwoord bestaat meestal niet. Het is belangrijker een goede PR-attitude te ontwikkelen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM105 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij heeft vaardigheden m.b.t. het coachen, het stimuleren, het coördineren, het controleren, het innoveren, het organiseren.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega?s, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
  • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten hebben inzicht in de belangrijkste bedrijfscommunicatieve begrippen en kunnen Public Relations plaatsen binnen de bedrijfscommunicatie. 
  • De studenten kennen de belangrijkste taken van de PR-manager.
  • De studenten kennen de belangrijkste doelgroepen waarmee een PR-manager in een hotel dient te communiceren.
  • De studenten kunnen een personeelsblad e.d. maken (basiskennis).
  • De studenten kennen de onderdelen van een campagneplan en kunnen binnen dat kader creatief een PR-actie ontwikkelen.De student kan een zakelijke brief schrijven.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Wat is PR?
  • Wie is er verantwoordelijk voor PR?
  • Wat is een campagneplan?
  • Met welke doelgroepen moet de de PR-manager communiceren?
  • Wat zijn de taken van een PR-manager?
  • Organisatie van een opendeurdag

STUDIEMATERIAAL
Eigen nota's + documentatiebundel (wordt via de cursusdienst verdeeld)
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  29,91

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

63.6

 klokuren

  67,95

Verdere toelichting:

Hoorcollege's.

Groepstaak: de studenten interviewen tijdens de projectweek verscheidene horecamanagers aan de hand van een op voorhand klassikaal besproken vragenlijst. De verzamelde antwoorden worden klassikaal doorgenomen en maken deel uit van de leerstof.

Cases: PR-problemen uit de actualiteit worden in groep besproken; de studenten stellen een oplossing voor, die daarna kritisch geëvalueerd wordt.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Schriftelijk examen: 16 punten (reproductie van theorie, kritische bespreking van praktijkvoorbeelden uit de documentatiebundel, persoonlijke benadering van een case)
  • projectweektaak: 4 punten

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,14

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen: 20 punten