ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Hotelmanagement - 1HM - Onderdelen - Nederlands/4
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 1HM18
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: M:4
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 40
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Smet Wouter


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het vak Nederlands leer je hoe met de Nederlandse taal omgaat in beroepsechte situaties. Je telefoneert met (mogelijke) klanten. Je reageert op klachtenbrieven. Je stelt je (fictieve) hotel voor aan het publiek. Je vergadert met werknemers en oversten. Daarnaast frissen we je algemene kennis van spelling en taalzuivering op.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega?s, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan efficiënt en effectief deelnemen aan een vergadering.
  • De student kan zich in zakelijke brieven op professionele en efficiënte wijze, uitdrukken in correct en gepast Nederlands.
  • De student kan een heldere en aantrekkelijke presentatie geven over een onderwerp uit zijn vakgebied (horeca).
  • De student kan een telefonische vraag of klacht van een klant doelgericht afhandelen.
  • De student drukt zich in elke vorm van geschreven en gesproken communicatie op een beleefde en correcte wijze uit tegenover zijn gesprekspartner.
  • De student brengt de aangeleerde taalregels (spelling, taalzuivering, grammatica) in de praktijk tijdens zijn mondelinge en schriftelijke communicatie. 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
Kennis van het Nederlands als moedertaal
LEERINHOUDEN
  • Unilaterale communicatie: spreken in het openbaar + presenteren.
  • Bilaterale communicatie: klachtenbehandeling, sollicitatiegesprek.
  • Multilaterale communicatie: vergadertechnieken.
  • Correspondentie: BIN-normen, zakelijke brieven (goodwillbrief, klachtenbrief, sollicitatiebrief,...).
  • Taalbeheersing: basisregels van de Nederlandse spelling, taalzuivering, zinsbouw, grammatica.

STUDIEMATERIAAL

- Syllabus "Nederlands in Hotelmanagement" (theorie, regels, oefeningen, casussen,...).

- Blackboard (aanvullingen bij de syllabus, afspraken, taken,...).

- Woordenboek of groene boekje is niet verplicht, maar wordt aanbevolen voor taalzwakke studenten.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

21

 lesuren

  23,33

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  11,11

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  08,89

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  55,56

Verdere toelichting:
  • Activerende werkcolleges, groepswerk, rollenspel, zelfstudie.
  • Portfolio

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie met een spreekoefening: presentatie hotel, vergadertechnieken of telefoongesprek (5 punten)
  • Schriftelijke test tijdens de laatste les: grammatica, taalzuivering en spelling (5 punten)
  • Portfolio in te leveren tegen de laatste les: samenvatting van 1 artikel i.v.m. horeca, 1 zakelijke brief, een C.V.,  voorbereiding spreekoefening, evaluatieverslag spreekoefeningen, bijkomende schrijfopdracht (10 punten)
  • De student dient aan elke van de 3 voornoemde onderdelen deel te nemen. Het tijdstip waarop deze oefeningen zullen doorgaan, wordt tijdig via blackboard bekendgemaakt. Wanneer studenten zich niet houden aan bovenstaande afspraken, resulteert dit in een niet-delibereerbaar cijfer van ten hoogste 5/20.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,11

Tweede examenperiode
  • De student die in eerste zittijd geen 50% van de totale punten voor dit vak behaalde, dient alle onderdelen waarop geen 50% van de punten werd behaald, te herdoen.
  • Voor het portfolio geldt de eerste examendag van de 2de zittijd als deadline. De opdrachten blijven dezelfde.
  • Indien de student in eerste zittijd niet slaagde voor het onderdeel "spreekoefening" en/of "grammatica, spelling en taalzuivering", wordt een mondeling examen voorzien voor de/het betreffende onderdelen/onderdeel.