|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00540 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
64 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Broos Jeanine Smet Carine
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De aangeleerde woordenschat vlot kunnen gebruiken in grammaticaal correcte zinnen en dit in zowel mondelinge als schriftelijke context.
- Zich inleven en behoorlijk uitdrukken in een reeks zakelijke situaties waarmee hij/zij als werknemer of toekomstig manager in de hotelsector zal te maken hebben.
- Een vlotte beheersing van de 4 vaardigheden als samenhangend geheel in zakelijke context.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Vorige modules
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Bij de start van een nieuwe module wordt de student verondersteld de leerstof van de vorige module(s) nog te kennen!
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- M5:
- Cursus module 5 : communication française dans l ' entreprise
- M6:
- Cursus module 6: taalvaardigheidallerhande probleemsituaties die zich voordoen met collega's of gasten schematisch oplossen en daarna persoonlijk verwerken via rollenspelen. Enkele onderwerpen zijn : de receptionnist als filter voor telefonische contacten v d manager, hoe neem je een sollicitatiegesprek af , hoe feliciteer je een medewerker of hoe uit je kritiek op hem ? Welke zijn de termen die je moet kennen bij diefstal ? Tenslotte : waar lachen onze buren mee en waar mag je geen allusies op maken als je met vertegenwoordigers van andere landen of culturen aan (de onderhandelings) tafel zit ?
- Grammatica : in vervolg op mod 5 wordt de samengestelde zin in zijn diversiteit onderzocht : hoe druk je precies het verschil uit ts een gevolg en een oorzaak , is het doel zoiets als de toegeving? wat is de waarde van de tijden en hoe haal je iemands woorden aan? Kunnen we correct een plaats bepalen , zowel geografisch als bij het wegwijzen in de stad? Verwar liever niet begrippen als onder en boven , achter en voor .Hoe toon je dat een voorwaarde niet realizeerbaar is? Terzijde houden we een oogje in het zeil bij het vervoegen van de wwn en het gebruik vd vnwdn .
- M7:
- Tijdens deze module worden volgende objectieven nagestreefd:
- de student leert een e-mail op te stellen aangepast aan de zakelijke situatie (interne vs externe communicatie, aanvraag informatie bij toeristische dienst, regelen afspraken in het kader van de projectweek, mailen naar klanten/leveranciers, ...)
- de student leert een zakelijke brief te schrijven volgens de norm NBN Z 01-002 (2003) (Dominique Markey, Correspondance professionnelle et messagerie électronique en français. Bibliographie sélective et conseils rédactionnels.Version mars 2005) en dit in verschillende situaties
- aanvraag prijslijst, prijsofferte
- bestelbrief
- typische hotelcorrespondentie
- ...
- de student leert een presentatie geven (tekst toelichten uit een Frans tijdschrift/krant betreffende personeelsbeleid of strategisch management) en een discussie animeren (debat leiden en modereren)
- de student vormt een eigen visie rond mogelijke motivatie werknemers nalv beschrijving personeelsbeleid van de Accor groep
- de student leert en verwerkt typische woordenschat betreffende zakelijke correspondentie
- M8:
- Tijdens deze module worden volgende objectieven nagestreefd:
- de student kan een factuur en begeleidende brief schrijven
- de student kan professioneel reageren op klachten (interne en externe klachten, mondelinge en schriftelijke reactie)
- de student kan een vergadering constructief voorbereiden, bijwonen, leiden en rapporteren
- de student kan een bedrijfsstrategie en resultaten grafisch toelichten
- de student kan een sollicitatiebrief schrijven en gesprek voeren
- de student leert en verwerkt typische woordenschat betreffende zakelijke communicatie (intern, extern, mondeling, schriftelijk)
-
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus module 5, 6 , 7, 8
- Grammaire 2000 , Plantijn
- Woordenboeken Frans/Nederlands + Ned./Fr
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
44
|
lesuren
|
28,21
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
07,69
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
92
|
klokuren
|
58,97
|
Verdere toelichting:
- Module 6:
- Week 1 tot en met 7 : hoor- en werkcolleges + conversatieoef.
- Week 7 : practicum en mondelinge oef. op 4 van de 20 punten ( bij ongewettigde afwezigheid krijgt de student op dit onderdeel 0/4 )Het onderwerp van deze oef is het voorstellen van de stageplaats of de stad die uitgekozen werd voor de projectweek. De oef duurt 2 ' per student en mag per 2 st voorgebracht wdn. Alle studenten zijn aanwezig en beluisteren de verbetering van elkaars fouten omdeze daarna zelf te vermijden.
- Module 7
- Hoor-en werkcolleges + conversatieoefeningen
- vanaf week 4 of 5: mondelinge presentatie in groepjes van 4 van een tekst betreffende personeelsbeleid of strategisch management
- voorbereiding: tekst eerst door lector laten goedkeuren
- week voor presentatie:
- woordenschatlijst bezorgen van een reeks woorden, uitdrukkingen die noodzakelijk zijn voor het begrijpen van de tekst. Telkens wordt de vertaling gegeven, een eenvoudige definitie in het Frans (synoniemen of antoniemen zijn ook welkom indien gepast), een voorbeeldzin
- tekst + een tiental vragen bezorgen aan lector. De vragen zullen na de presentatie gebruikt worden om een discussie rond het onderwerp te animeren
- presentatie zelf:
- elk groepslid licht stuk tekst toe (3' per persoon) aan de hand van presentatie in powerpoint
- nadien modereren de groepsleden een discussie rond het onderwerp
- Module 8:
- hoor-en werkcolleges + conversatieoefeningen
- Mondeling presentatie nalv projectweek
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- M5:
- M6:
- Schriftelijk examen: 16 punten
- Mondelinge presentatie: 4 punten
- M7:
- Schriftelijk examen: 14 punten
- Permanente evaluatie ( enkele commerciële brieven): 2 punten
- Mondelinge presentatie (nalv tekst personeelsbeleid/strategisch management): 4 punten
- M8:
- Schriftelijk examen: 13 punten
- Permanente evaluatie (enkele commerciële brieven): 2 punten
- Mondelinge presentatie in groep nalv projectweek (zowel inhoud (groepscijfer) als taal (ind.cijfer) worden beoordeeld): 5 punten
- Het eindcijfer voor Frans is het gemiddelde van de resultaten voor de 4 modules.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen op 15 punten (leerstof van de 4 modules)
Mondeling examen op 5 punten (inhoud en woordenschat geziene teksten (2 p.), vragen projectweek (3p.))
|
|
| |
|