ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Hotelmanagement - 2HM - Onderdelen - Engels
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 00541
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: M:5
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 64
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma:
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): Desmet Philippe


 

KORTE OMSCHRIJVING
In het tweede jaar besteden we vooral aandacht aan zakelijke mondelinge communicatie (vergaderen, presenteren, telefoneren, etc) in een internationale context en aan correspondentie. Een aantal vastgelegde grammatica-onderwerpen diepen we uit en we besteden aandacht aan grammaticale problemen die zich stellen tijdens de les.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
  • HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
  • HM104 Planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen.
  • HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega?s, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
  • HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
  • HM108 Ingesteldheid tot levenslang leren.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
  • HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
  • HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
  • HM212 Hij kan efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaald kader, werkt doelgericht om een zo optimaal mogelijk resultaat te bekomen (productief).
  • HM213 Hij is pro-actief, pakt problemen aan en neemt zelf initiatieven, wacht niet op instructies.
  • HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
  • HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
  • HM217 Kritische ingesteldheid: hij kan op basis van normen afstand nemen van ideeën, opvattingen,... en alternatieven stellen. Hij kan met de nodige kritische zin oplossingen bekijken en is in staat daar waar nodig correcties aan te brengen.
Beroepsspecifieke competenties
  • HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
  • HM319 Hij beseft de noodzaak tot levenslang leren, hij heeft veel aandacht voor de evoluties in de hospitalitysector maar ook een brede maatschappelijke interesse. Hij kan zijn eigen leerproces aansturen.
  • HM320 Hij kan leiding geven aan de gastvrijheidsoperaties: hij zorgt ervoor dat het gastvrijheidsaanbod op de juiste manier en volgens de vastgelegde eisen aan de gasten worden geleverd (rekeninghoudend met maximale klantentevredenheid en optimaal rendement).
  • HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
  • HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
  • HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
  • HM330 Organisatievermogen: hij kan delegeren, hij volgt zijn dossiers correct op, hij hanteert een correct tijdsmanagement
  • HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan efficiënt en effectief in het Engels communiceren in de meest voorkomende situaties waarmee een leidinggevende in de gastvrijheidindustrie te maken krijgt. (M5, M6,M7,M8)
  • De student kan een zakelijke brief schrijven. (M5, M6, M7, M8)
  • De student kan schriftelijk informatie aanvragen. (M5)
  • De student kan gasten uit diverse culturen ontvangen, zowel thuis als in het bedrijf. (M5)
  • Grammatica: modale hulpwerkwoorden kunnen hanteren. (M5)
  • De student kan een antwoordbrief en een offerte schrijven. (M6)
  • De student kan een vergadering constructief bijwonen en leiden. (M6)
  • De student kan een bestelbrief schrijven. (M7)
  • De student kan een presentatie geven. (M7, M8)
  • De student kan een factuur en begeleidende brief schrijven. (M8)
  • De student kan de conferentiefaciliteiten van een hotel presenteren. (M8)

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Geslaagd zijn voor Engels in 1HM

De student kent de grammaticaregels die in het eerste jaar werden bestudeerd en kan deze toepassen.

De student heeft een algemene basiswoordenschat Engels (intermediate).


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Bij de start van een nieuwe module wordt de student verondersteld de leerstof van de vorige module(s) nog te kennen.
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • M5:
    • Cross-cultural communication
    • Relationship-building
    • Handelscorrespondentie: lay-out
    • A letter of enquiry
    • Grammatica: modals 
  • M6:
    • De antwoordbrief + offerte
    • Vergadertechniek: agenda opstellen, vergadering leiden etc.
    • Grammatica: relative clauses, vervolg modals
  • M7:
    • Een bestelbrief schrijven
    • Een presentatie geven: voorbereiding, omgaan met publiek, structuur, typische uitdrukkingen etc.
    • Grammatica: contrast, gerund vs infinitive
  • M8:
    • Factureren
    • Presentatietechniek
    • Grammatica: varia op basis van noodwendigheden

STUDIEMATERIAAL
  • Eigen cursus (wordt verdeeld via de cursusdienst)
  • Beeldmateriaal BBC
  • Handboek: Mark Foley&Diane Hall: Advanced Learner's Grammar, Longman

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

56

 lesuren

  32,63

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

107.6

 klokuren

  62,70

Verdere toelichting:
  • Klassikale en individuele oefeningen.
  • Rollenspel.
  • Oefeningen in kleine groepen, indien de omstandigheden het toelaten.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • M5, M6:
    • Schriftelijk examen: 20 punten
  • M7:
    • Schriftelijk examen: 16 punten
    • Mondelinge presentatie (actualiteit): 4 punten
  • M8:
    • Schriftelijk examen: 15 punten
    • Mondelinge presentatie n.a.v. de projectweek: 5 punten
  • Het eindcijfer voor Engels is het gemiddelde van de resultaten voor de 4 modules.

tijd voor examinering
uren
8

%
 
 04,66

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen: 15 punten (leerstof van de 4 modules)

Mondeling examen: 5 punten (een individuele presentatie geven over een vooraf opgelegd onderwerp en vragen daarover beantwoorden)