|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00542 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:5 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
131 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Duits |
Lector(en): |
De Smet Wouter Lippens An
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de lessen oefenen we de Duitse (schriftelijke en mondelinge) taalvaardigheid in, zowel de algemene als beroepsgeoriënteerde.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM106 Hij kan effectief communiceren in meerdere talen op verschillende niveaus (gasten, collega?s, oversten, medewerkers, externe relaties?. Hij kan feedback geven en ontvangen. Hij legt vlot contacten.
- HM107 Hij heeft inzicht en staat open voor de internationale en interculturele context.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
- HM211 Hij kan onderhandelen en bemiddelen, zowel met gasten als met medewerkers.
- HM215 Hij kan zelfstandig werken en wil verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en genomen beslissingen.
- HM216 Hij stelt hoge eisen aan zichzelf, gaat stipt om met afspraken en respecteert deadlines.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
- HM328 Hij kan omgaan met nieuwe situaties, nieuwe uitdagingen. Hij is kritisch en reflecteert op eigen handelen en stuurt voortdurend bij. Hij is gericht op voortdurende zelfontwikkeling, kan het eigen leerproces aansturen.
- HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
- HM332 Hij heeft een grondige kennis van grammatica en de woordenschat in het Frans, het Engels en het Duits. In deze talen is hij vertrouwd met de specifieke hospitality terminologie. Hij communiceert vlot (mondeling, schriftelijk, presentaties geven, vergaderen, e.d.m.?) in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan effectief communiceren in het Duits met gasten, collega's, oversten, medewerkers, externe relaties.
- De student beheerst de regels van de basisgrammatica (naamvallensysteem, werkwoorden, voorzetsels en adjectiefverbuiging) en kan die toepassen, zowel schriftelijk als mondeling.
- De student kan een aantal relevante veelvoorkomende Duitse woorden gebruiken in de juiste (hotel)context.
- De student kan Duitse teksten vlot lezen, analyseren en de inhoud in eigen woorden in het Duits weergeven.
- De student kan woorden en zinnen uit de geziene teksten vertalen naar het Nederlands en Duits.
- De student kent de basisregels van de DIN-norm i.v.m. het schrijven van brieven en e-mails en kan deze toepassen.
- De student kan de inhoud van een luistertekst of video in eigen woorden in het Duits weergeven.
- De student kan de uitspraakregels van de Duitse taal toepassen.
- De student kan een mondelinge presentatie geven waarbij gebruik wordt gemaakt van powerpoint en andere presentatiemiddelen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben en de credits voor het 1e jaar Duits HM behaald hebben.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
De student moet alle voorgaande modules (1e en 2e jaar) gevolgd hebben.
|
Andere begincompetenties
|
- De student beschikt over een grondige kennis van de basisgrammatica en een basiswoordenschat, zowel algemene als beroepsgeoriënteerde (horeca).
- De student kan Nederlandse en Duitse zinnen ontleden.
- De student kan zelfstandig woordenschat instuderen.
- De student beschikt over de ict-basisvaardigheden.
- De student kan teksten analyseren.
- De student kan een vertalend woordenboek gebruiken.
|
LEERINHOUDEN
|
- GRAMMATICA o.a.
- herhalingsoefeningen 1 HM
- het betrekkelijk voornaamwoord
- het sterke adjectief
- de trappen van vergelijking
- LEES- EN LUISTERTEKSTEN o.a.
- korte, eenvoudige Duitse teksten over thema's i.v.m. reizen, horeca en andere
- SPREKEN o.a.
- Dialogen uit het beroepsleven (vb. wegbeschrijving, gast ontvangen in hotel en restaurant, telefoongesprekken, etc.)
- Informatie geven over hotel: ligging, faciliteiten,...
- Mondelinge presentaties o.a. bespreking van een restaurantbezoek, projectweek (M8, samen met Frans en Engels)
- SCHRIJVEN volgens de DIN-norm o.a.
- die Anfrage
- das Angebot
- die Beschwerde
- korte teksten o.a. antwoorden op schriftelijke en/of mondelinge vragen, powerpoint-presentatie
- WOORDENSCHAT o.a.
- algemene en beroepsspecifieke basiswoordenschat volgens thema's (zelfstudie)
- woordenschat uit oefeningen en teksten.
- Aanpassingen m.b.t. de leerstof worden tijdens de les en/of via Blackboard meegedeeld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- J. Snauwaert en A. Victoor. Duitse basisgrammatica. Die keure. 2004
- J. Snauwaert en A. Victoor. Oefeningen bij de Duitse basisgrammatica. Die keure. 2001
- Beknopte Thematische woordenschat Duits. Intertaal. 2006
- Vertalend(e) woordenboek(en) D - N, N - D (eigen keuze)
- Niet verplicht: CD-rom 'Klick für Klick' (of 'Klick' und Klar'). eXplio The Language Focus, 2002-2004 (oefencd-rom)
- Syllabus (Teksten, extra oefeningen, enz.)
- extra materiaal via Blackboard en/of tijdens de les uitgedeeld
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
34
|
lesuren
|
29,96
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
10,57
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
08,81
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
44,05
|
Verdere toelichting:
- Grammatica: leergesprek, klassikaal en individueel oefeningen voorbereiden/maken.
- Hoor- en werkcolleges: teksten bespreken, nieuwe woordenschat en grammatica aanbrengen.
- Schriftelijke en/of mondelinge opdrachten: voorbereiden (individueel of in groep) en/of oefeningen maken o.a. teksten lezen, woordenschat opzoeken.
- De mondelinge vaardigheden worden getraind door interactieve gesprekken (dialogen) in de klas.
- Practica en oefeningen: inoefenen woordenschat en grammatica, spreekvaardigheid (individueel of in kleine groepen)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Modules 5 t.e.m. 7:
- Schriftelijk examen van 2u op 16 punten over de geziene leerstof per module (woordenschat, vertaaloefeningen, inhoud geziene teksten teksten, grammatica, schrijfopdrachten).
- Permanente evaluatie tijdens de lessen op 4 punten - de opdrachten worden niet noodzakelijk op voorhand aangekondigd. Inhoud testen en opdrachten: luisteroefeningen, korte presentaties, mondelinge opdrachten, brieven schrijven ... zowel individueel als in groep uitgevoerd.
- Onwettige afwezigheid bij een opdracht/test die moet worden uitgevoerd of ingeleverd betekent automatisch 0 voor deze opdracht/test. Bij wettige afwezigheid moet het (dokters)attest de eerstvolgende les ingeleverd worden en wordt er eventueel een inhaalmoment afgesproken.
- Eventuele veranderingen zijn mogelijk en worden tijdens de les, via BB en ad valvas meegedeeld.
Module 8:
- Schriftelijk examen van 2u op 15 punten over de geziene leerstof per module (woordenschat, vertaaloefeningen, inhoud geziene teksten, grammatica, schrijfopdrachten).
- Mondelinge presentatie van de uitgevoerde projectweek in groep op 5 punten. Zowel inhoud (groepscijfer) als taal (individueel cijfer) worden beoordeeld. Deze opdracht wordt in de vreemde talen uitgevoerd die de student in het 2e jaar moet afleggen (Duits, Engels en/of Frans). De student krijgt voor elke taal een cijfer dat verrekend wordt in het totaalcijfer van de taal in module 8.
- Het eindcijfer voor Duits is het gemiddelde van de resultaten voor de 4 modules.
- Eventuele veranderingen zijn mogelijk en worden tijdens de les, via BB en ad valvas meegedeeld.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen van 3 uur op 15 punten over de geziene leerstof in modules 5 t.e.m. 8.
- Mondeling examen op 5 punten: inhoud en woordenschat geziene teksten (/2) en vragen over de projectweek (/3).
- Eventuele aanpassingen aan dit systeem zijn mogelijk en worden tijdig (uiterlijk begin juli) via BB én ad valvas meegedeeld.
|
|
| |
|