|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De student verwerft inzicht in de grote lijnen van het bestuur over een afdeling restauratie in een hotel. Er is een groepsopdracht waar enkele aspecten van de leerstof praktisch aan bod komen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM209 Hij kan samenwerken met collega?s, hij functioneert goed in teamverband, hij kan inspireren en aanmoedigen om samen een optimale prestatie te leveren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM318 Hij heeft een dienstverlenende instelling, de tevredenheid van gasten staat bij hem centraal.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan functies van een afdeling restauratie en andere afdelingen in een hotelorganogram situeren.
- De student kent taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een afdeling restauratie en van andere afdelingen.
- De student kent de grote lijnen van een exploitatierekening van een afdeling restauratie en kan deze situeren binnen een hotelexploitatierekening.
- De student kan een verkoopprijs en kosten in een afdeling restauratie berekenen. De student kan een omzet van een restaurant berekenen. De student kan de combinatie van populariteit en winstgevendheid van gerechten bepalen.
- De student kent de hoofdlijnen van een banket- en vergaderorganisatie, en kan een verlies- of winstrekening van een (activiteit) functie opstellen en interpreteren.
- De student kent een praktische werking van een afwasafdeling.
- De student kan een personeelsplan opstellen.
- De student weet hoe festivals en promoties georganiseerd worden en kan hiervoor een volume aan werk inschatten en een eindresultaat interpreteren.
- De student kent vaktermen in een vreemde taal die voorkomen in de internationale hotelindustrie, en kan deze verklaren en toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Reception and Housekeeping (1ste jaar module 3)
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Reception and Housekeeping (1ste jaar module 3)
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De directie van de afdeling voeding en dranken
- Food and beverage cost control
- Organisatie en beheer van de vergader- en banketafdeling
- Afwasafdeling (Stewarding department)
- Keuken
- Payroll control system
- Food and beverage festivals & promotions
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus van de lesgever
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
21,95
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
06,50
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
16,26
|
studietijd buiten contacturen:
|
65
|
klokuren
|
52,85
|
Verdere toelichting:
Er worden hoorcolleges gegeven. De opdracht wordt tijdens de eerste les bekendgemaakt. De structuur van de cursus geeft de 7 eenheden van de leerinhoud weer, die elk documenten in bijlage hebben. De lessen worden doorheen de 7 eenheden van de leerinhoud gegeven: we adviseren de student de rode draad van de leerinhoud tijdens de lessen zelf nauwgezet bij te houden aan de hand van bijvoorbeeld persoonlijke nota's en structuur.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Een schriftelijk examen (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau) over de leerinhoud staat op 18 punten, de geïntegreerde opdracht op 2 punten. (totaal 20 punten)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Een schriftelijk examen (gesloten boek, vragen zowel op kennis- als op toepassingsniveau) over de leerinhoud staat op 18 punten, het resultaat op de 2 punten van de geïntegreerde opdracht blijft behouden. (totaal 20 punten)
|