|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze cursus geeft de student een inzicht in beschrijvende statistiek en kansrekenen. Bewijzen worden niet diepgaand besproken en dienen door de student niet gekend te worden, we willen vooral aantonen dat statistiek zeer belangrijk kan zijn voor het nemen van goede management beslissingen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- HM101 Denk- en redeneervaardigheid.
- HM102 Hij kan op systematische wijze de nodige informatie verzamelen en analyseren.
- HM103 Vermogen tot kritische reflectie, zowel op eigen gedrag en functioneren als naar voortgang en resultaten van het werkproces.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- HM210 Hij merkt problemen op, analyseert ze grondig en probeert creatief tot oplossingen te komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- HM322 Het managen van de informatie en communicatie: hij is competent in het gebruik en het analyseren van de bestaande informatiestromen, de administratieve organisatie en de ICT-infrastructuur. Hij kan deze systemen beoordelen op hun efficiëntie en effectiviteit. Hij kan doelgericht communiceren met de belangrijkste doelgroepen (relatiegroepen).
- HM329 Hij kan een gemotiveerd standpunt formuleren, hij neemt naargelang zijn verantwoordelijkheid zelf een beslissing of in overleg.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Dankzij de kennis van elementaire statistische begrippen kan een student een beperkt aantal toeristische onderzoekresultaten interpreteren.
- De studenten kunnen een aantal eenvoudige statistische kengetallen uitrekenen.
- De studenten kunnen beperkte statistische voorspellingen uitvoeren.
- De studenten kunnen elementaire statistische Excel-functies toepassen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Elementaire wiskunde (getallen, algebra, eerstegraadsvergelijkingen, sommatieoperatoren)
|
LEERINHOUDEN
|
- Grafische presentatie van statistische data
- Het rekenkundig gemiddelde
- Het voortschrijdend gemiddelde
- De mediaan
- De modus
- Spreidingsmaatstaven
- Ontleding van tijdreeksen
- Correlatie en regressie
- Normale verdeling
- Kansrekenen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek 'Van beschrijving naar inzicht' door Prof. Dr. Peter Thijssen, ACCO, uitgave 2006.
Aangevuld met notities van de lector (gebruik van excel)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
23,03
|
practicum en oefeningen:
|
28
|
lesuren
|
23,03
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
62.6
|
klokuren
|
51,48
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges, computersessies en practica
Leerbegeleiding: Er is steeds mogelijkheid tot monitoraat indien de student de leerstof reeds heeft doorgenomen en met concrete vragen komt.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen (14/20) - een computer examen (6/20). Duurtijd van het schriftelijk examen: 2 lesuren. Tijdens dit examen wordt voornamelijk de praktische kennis getoetst door middel van oefeningen. Deze oefeningen zijn vergelijkbaar met diegene die in de practica gemaakt worden.
voor het excel gedeelte: 1 lesuur.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen (14/20) - een computer examen (6/20). Duurtijd van het schriftelijk examen: 2 lesuren. Tijdens dit examen wordt voornamelijk de praktische kennis getoetst door middel van oefeningen. Deze oefeningen zijn vergelijkbaar met diegene die in de practica gemaakt worden.
voor het excel gedeelte: 1 lesuur.
|